تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۷۶۵۱۸

تحلیل سیاسی هفته


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
هفته جاری با دو مناسبت مذهبی آغاز شد. در طلیعه هفته , سالروز شهادت یازدهمین کوکب سپهر ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام قرار داشت که یادآور جور خلفای جابر عباسی و زورمداران تاریخ علیه پیشوای صالحان تاریخ بود. رفتار حکام ستمگر بنی عباس علیه امامان شیعه آنچنان شدید بود که سه تن از ائمه هدی را که در آن عصر می زیستند , در دوران جوانی به شهادت رساندند و امام عسکری علیه السلام نیز در سن 28 سالگی پس از تحمل شدائد و مصائب فراوان با زهر کین به جوار قرب الهی پیوستند.
پس از امام حسن عسکری , خورشید امامت در نهم ربیع الاول سال 260 هجری قمری از دامان جان جهان و یگانه دوران , حضرت مهدی (عج ) طلوع کرد و دوران امامت ایشان آغاز شد ولی با هزاران هزار افسوس به دلیل نامردمی های فراوان , این هدیه بزرگ الهی به عنوان آخرین ذخیره رحمانی در پس پرده غیبت فرو رفته و چشم امیدوار منتظران پس از 1166 سال همچنان لحظه های ظهور را جستجو می کند. ازاین رو به فرموده حضرتش آنچه ما را از لقای دیدار ایشان محروم می کند , معاصی و گناهانی است که زندگی ما را فرا گرفته و طبعا هر آنکه در عطش لقای یار می سوزد باید که با ایمان و عمل صالح و امر به معروف و ترک معاصی , زمینه های ظهور آن امام غائب را فراهم نماید.
از دیگر رویدادهای هفته جاری باید به « روز ارتش » اشاره کرد که به مناسبت رژه تاریخی ارتش در 29 فروردین سال 1358 در حمایت از امام خمینی و انقلاب اسلامی , از آن پس , این روز به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری و به عنوان نماد اقتدار نظام و نگاهبانی از مرزهای جغرافیایی کشور در تاریخ ثبت شد. بزرگداشت این روز , در حقیقت ارج نهادن به جانبازیها و فداکاریهای دلاورمردانی است که با ایثار خود در عرصه های نبرد , زیباترین حماسه ها را که سرشار از حق جویی و مقاومت و سلحشوری بود , از خود به یادگار گذاشتند.
در حقیقت ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پشتوانه های اساسی حفظ امنیت و پایداری نظام در جهان پرآشوب امروز تلاش بسیاری از خود نشان داده و از آزمونهای مختلف سربلند بیرون آمده است و از این پس نیز باید با هشیاری و از خودگذشتگی بتواند دندان طمع دشمنان را خرد کرده و از استقلال و تمامیت ارضی کشور به خوبی دفاع کند.
افتتاح مرحله چهارم و پنجم میدان گازی پارس جنوبی توسط رئیس جمهور از رویدادهای افتخارآفرین در عرصه اقتصادی بود. با بهره برداری از این 5 مرحله , ایران از بزرگترین میدان گازی جهان بیش از 125 میلیون متر مکعب گاز برداشت خواهد کرد و این در شرایطی است که اقتصاد جهان به شدت به گاز به عنوان یک منبع انرژی بدون آلاینده نیازمند است . این طرح در شرایط کنونی سالانه حدود 3 میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور خواهد افزود و در صورت اجرای 15 مرحله دیگر این میدان گازی , 600 میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت خواهد شد. اجرای این طرح بزرگ همچنین توانسته بیابانهای عسلویه را به عنوان یک مرکز بزرگ فناوری , تولید و سرمایه گذاری تبدیل کرده که به همراه مولفه هایی همچون کارآفرینی و اراده , توانایی های جوانان این مرز و بوم را به منصه ظهور برساند.
در هفته ای که پشت سر می گذاریم نیز سرزمین عراق همچنان بحرانی بود و این بار شهر مدائن در کانون بحران قرار داشت . نظامیان مداخله جو و اشغالگر آمریکائی که بویژه با معرفی رئیس جمهور و نخست وزیر و مجمع ملی عراق خود را در برابر اصرارهای متعدد بعضی مسئولان عراقی برای خروج از این کشور یافتند , در یک ترفند برنامه ریزی شده تلاش کردند تا همچنان دولت جدید عراق را محتاج به حضور اشغالگران نشان دهند. از این رو با طراحی سناریوی شهر مدائن , این پروژه را براه انداختند. در این هفته اعلام شد که افراد مسلح در این شهر دست کم 80 نفر از شیعیان را به گروگان گرفته و تهدید کرده اند که چنانچه جمعیت شیعیان مدائن , از شهر خارج نشوند , گروگانهای خود را خواهند کشت . این تهدید چنان جدی برنامه ریزی شد که خیل عظیمی از اهالی شیعه اقدام به خروج از این شهر کردند و وارد شهر کوت شدند. اما در نهایت آمریکا در اجرای پرده دوم این نمایشنامه ابتدا شهر مدائن را محاصره کرد و سپس با به کار گرفتن نظامیان عراقی وارد شهر شد و به این غائله ساختگی خاتمه بخشید. هدف این بود که به دولتمردان جدید عراق فهمانده شود که آنان بدون حضور اشغالگران قادر به اداره جامعه عراق نمی باشند. این طرح که از ابتدا تا انتها باهمین بهره برداری سیاسی در تمامی منابع خبری آمریکا انعکاس یافت تنها نزد سیاستمداران وابسته به آمریکا خریدار داشت و آنان آمریکا را ناجی شهر مدائن قلمداد کردند. درحالی که اکثریت جامعه عراق همچنان آمریکائیها را به عنوان عوامل اصلی بحران و تنش و ناآرامی در این کشور می دانند و تظاهرات هفته جاری آنان در بغداد که با فریادی بلند خواستار خروج اشغالگران از عراق شده بودند گواه همین مدعاست.
در این هفته یکبار دیگر امکان فروپاشی رژیم صهیونیستی به صفحات مطبوعات آمریکا و کشورهای خاورمیانه راه یافت . این بار راوی این فروپاشی یک روزنامه نگار یهودی بود که دیدگاه خود را در یک مجله پرتیراژ آمریکائی انعکاس داد.
مجله آمریکایی آتلانتیک از پرنفوذترین نشریات این کشور که از همکاری روزنامه نگاران حرفه ای و استادان و نویسندگان معروفی برخوردار است در سرمقاله خود با عنوان آیا اسرائیل صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت تاکید کرد که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. زیرا عمر اسرائیل کفاف نخواهد داد.
بنیامین شوارتس که از نویسندگان یهودی در این روزنامه است در این مقاله می نویسد « منازعه و جنگ بین اعراب و اسرائیل حل شدنی نیست.» 
وی معتقد است خصومت و دشمنی بین اسرائیل و فلسطینیها به اندازه ای عمیق است که مذاکرات آنها به ویژه درباره مسایل اساسی هرگز به نتیجه نخواهد رسید.
« بنیامین شوارتس » در مقاله خود به دو عامل کاهش جمعیت یهودیان در مقایسه با جمعیت فلسطینیان و همچنین بازگشت مهاجرین فلسطینی به سرزمینشان به عنوان عوامل تهدید کننده موجودیت اسرائیل اشاره کرده است . با این همه به عقیده تحلیلگران سیاسی , نامشروع بودن اسرائیل و جعلی بودن و تحمیلی بودن آن در منطقه خاورمیانه عامل دیگری است که دیر یا زود زمینه اضمحلال و فروپاشی اسرائیل را فراهم خواهد ساخت . به باور مفسران سیاسی , اسرائیل موجودیت ناهمرنگ و غیرمعقولی است که هیچ زمینه ای برای بقا و دوام ندارد و به همین دلیل تاکنون نتوانسته است در هیچیک از گروههای جغرافیائی جهان جای گیرد. چنین رژیمی محکوم به فنا و نابودی است و « بنیامین شوراتس » تنها یکی از صدها صاحبنظری است که به این حقیقت پی برده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات