صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۱۷۶۷۰۸
هشدار جدی صبح صادق

دشمن در نبرد بی‌صدا فعال است


سیامک باقرى
«دشمنت را بشناس و همچنین خود را، خواهی دید که طی هزاران نبرد هم شکست نخواهی خورد زمانی که از دشمن غافل هستی و حضورش را نادیده گرفته ای، حتی اگر خودت را خوب بشناسی، بدان که شانس برد و باخت تو یکسان است. اگر شرایطی هم پیش آید که هم دشمن و هم خودت را به دست فراموشی سپرده باشی، در هر نبردی، بازنده خواهی بود.»
اگرچه «سون تزو» به عنوان استراتژیست معروف در کتاب «هنر جنگ» نکته فوق را در 005 سال پیش از میلاد مطرح کرد، اما این عبارت همچنان اهمیت خود را حفظ کرده و دشمن شناسی یک اصل همیشگی در روابط بین دولت ها محسوب می شود. به ویژه این اصل در عصر حاضر به جهت بهره گیری از فناوری های نوین در دشمنی از اهمیت فوق العاده حیاتی برخوردار است. هر قدر جنگ ها از ماهیت سخت و نیمه سخت به سمت نرم، تمایل پیدا کرده ضرورت دشمن شناسی نیز پر اهمیت تر جلوه می نماید.
هشدار مجدد مقام معظم رهبری نسبت به اقدامات نرم دشمن و ضرورت دشمن شناسی در دیدار ائمه جمعه و جماعت با معظم له بیانگر همین مسئله است. وقتی رهبر انقلاب مقابله با جنگ نرم دشمن را به عنوان اولویت اول مطرح می سازند، به طریق اولی دشمن شناسی نیز دارای اولویت همتراز می باشد. بنابراین با غفلت و فراموشی از تلاشها و نبرد بی صدای دشمن از یک سو و عدم شناخت توانایی ها و ضعف های خود از سوی دیگر، گام های دشمن را به پیروزی نزدیک خواهیم کرد، چنانچه رهبر انقلاب در خصوص حوادث تلخ سال گذشته فرموده بودند که بر اثر غفلت های بزرگ برخی اشخاص به وجود آمد.
1- شدت یافتن و پیچیده‌تر شدن دشمنی
شواهد و بررسی ها نشان می دهد که آمریکا و غرب با انگیزه و برنامه های متنوع و پیچیده ، نبرد با جمهوری اسلامی را دنبال می کنند. به عبارت دیگر برخلاف برخی توهمات، ناکامی آمریکا و غرب برای براندازی نرم نظام اسلامی ایران نه تنها آنها را از پیگیری جنگ نرم مأیوس نساخته بلکه موجب شد تا بر قوت های این پروژه تکیه بیشتر کرده و جنگ نرم را با شدت بیشتر و سازمان یافته تری پی گیرند. مجموع تلاش های آنها پس از حوادث سال 88 بیانگر این نکته است. آنها برای «اشغال مجازی ایران» به جهت ناتوانی در اشغال «فضای واقعی» سرمایه گذاری رسمی و غیر رسمی کرده اند. در این راستا فشارها و تحریم ها و حتی مانورهای سخت در راستای پشتیبانی از واحدهای عمل کننده جنگ نرم می باشند. چنانچه «جوزف نای» تئوریسین جنگ نرم و دیپلماسی عمومی در تاریخ 20 ژوئن 2010 در جلسه شورای فرهنگی انگلیس با عنوان «قدرت نرم و دیپلماسی عمومی در قرن 21» تأکید کرد:
«من با هرگونه استفاده نابجای غرب از قدرت سخت علیه ایران مخالفم. اگر غرب از قدرت سخت علیه حکومت ایران استفاده کند نسل جوان ایرانی را از مسیر کنونی منحرف ساخته و به سمت حکومت می کشاند. من بر این باورم که اگر تغییرات فرهنگی و اجتماعی مطلوب غرب در ایران اتفاق بیفتد در نهایت، این رژیم تغییر خواهد کرد.» از این رو وی تأکید می کند که باید با قدرت نرم منافع خود را در ایران دنبال کنیم.
1/1- افزایش نشست‌های راهبردی
بررسی ها نشان می دهد که دشمن، محافل فکری و راهبردی خود را برای براندازی نرم ایران بیش از گذشته فعال کرده است. در این راستا افزایش نشست های راهبردی این محافل و برقراری ارتباط بیشتر دولتمردان غربی و آمریکایی با محافل موصوف، بیانگر جدیت بیشتر دشمن برای نبرد با ایران است. به عنوان نمونه مدیر سابان در اندیشکده بروکینگز تصریح کرد که با قطعنامه سازمان ملل کاری نداریم، تمرکز نشست بروکینگز همکاری با ایران است. تحلیلگران مرکز امنیت آمریکای جدید(اینترپرایز) نیز در بررسی استراتژی درگیرسازی عمومی دولت اوباما پیشنهاد داده که اوباما باید یک برنامه استراتژیکی و ارتباطاتی پیاده کند تا از جنبش سبز حمایت کرده و نظام ایران را تضعیف نماید، یا موسسه «واشنگتن» در راهبردی به کاخ سفید اظهار داشت که «نادیده گرفتن تبلیغات ایران می تواند اشتباه بزرگی باشد. واشنگتن باید این تلاش ها را جدی بگیرد، آنها را در محاسبات خود ملحوظ دارد و نقاط آسیب پذیری ایران و همچنین برتری های بارز آمریکا را در این حوزه را کشف کند. واشنگتن باید به مقامات رسمی ابلاغ کند که علاوه بر رادیو فردا و صدای آمریکا به طور مداوم با دیگر شبکه ها برای مثال بی بی سی فارسی و وب بلاگ های فارسی که نزد عامه ایرانیان از محبوبیت برخوردارند، مصاحبه کنند. آنها همچنین باید با ایستگاه های عرب زبان که برای مخاطبین در معرض تبلیغات ایران برنامه پخش می کنند، نیز مصاحبه انجام دهند.» یکی دیگر از نشست ها در واشنگتن پیرامون بهره گیری بهتر از فیس بوک، یوتیوب و فضای مجازی برای پیشبرد دیپلماسی عمومی آمریکا علیه ایران است.
2/1- افزایش بودجه
به میزان توصیه های راهبردی که محافل فکری متصل به قدرت در آمریکا و غرب صورت می گیرد شاهد تصویب بودجه و سرمایه گذاری های مالی و معنوی دولتمردان این کشورها برای براندازی نرم در ایران هستیم. چنانچه روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که واشنگتن ارائه کمک های اینترنتی برای احیای مخالفان ایران را آغاز می کند. به عنوان نمونه، شورای دولتی پخش برنامه های رادیو و تلویزیون آمریکا (BBG) برای سال مالی 2010 میلادی مبلغ 745 میلیون دلار برای گسترش برنامه صدای آمریکا (VOA) و راه اندازی فیلتر شکن برای کشورهای ایران و چین، از کنگره در خواست کرد. وزیر اطلاعات نیز طی خبری اعلام کرده بود که دشمن 17 میلیارد و 700 میلیون دلار در بحث جنگ نرم هزینه کرده است. کمک 35 میلیون دلاری آمریکا به فعالان سایبری مخالف ایران تنها یک فقره از اعتبار مالی دشمن علیه ایران است که در سال جاری تصویب شد.
3/1- در گیرکردن نهادهای دولتی و غیردولتی
یکی از اقدامات دیگری که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی برای فروپاشی روانی و اشغال فضای مجازی ایران انجام داده و همچنان در جهت هماهنگی بیشتر هستند درگیر کردن نهادهای دولتی و برقرار ارتباط مضاعف با نهادهای غیر دولتی در زمینه جنگ نرم علیه ایران است.یکی از این موارد اداره «شورای مدیران پخش» (BBG) است که از قبل از انتخابات سال 88 راه اندازی شده و مسئولیت هماهنگی بخش رسانه ای جنگ نرم را برعهده داشته است. علاوه بر این، «راس» و «کوهن» که به عنوان مأمورین وزارت خارجه آمریکا در سمت های اجرایی «گوگل» و بعدها در «یوتیوب» قرار گرفته بودند تلاش بیشتر خود را برای تکمیل «انقلاب تویتری» به جریان انداختند. از سوی دیگر موسسات راهبردی آمریکا از جمله موسسه واشنگتن پس از انتخابات 88 به کاخ سفید پیشنهاد کردند که سازمان های خصوصی آمریکایی به برخی از بخش های ایران بسیار بیشتر از دولت آمریکا دسترسی دارند، این سازمان ها اهدافی را دنبال می کنند که می توانند در خدمت نیات دولت آمریکا قرار گیرند
4/1- افزایش برنامه های رسانه ای
آمریکا و متحدین آن علاوه برسرمایه گذاری های که در سالهای گذشته انجام داده اند در سال2010 سعی کردند شبکه های جدید فارسی زبان را راه اندازی نمایند که دارای اهداف جدیدی هستند .شبکه EuroNews نیز صدای فارسی را برای اخبار خود راه اندازی و در دستور کار قرار داد و 24 France قرار شد تا پایان شش ماه اول 2010، حداقل سه ساعت در روز برنامه به زبان فارسی پخش کند. BBC Persian پیش بینی کرده بود در اوایل تابستان 1389، 4 ساعت به زمان برنامه های خود اضافه کند و روزانه 12 ساعت برنامه به صورت زنده داشته باشد. همچنین DW آلمان قرار شد سه روز در هفته به مدت یک ساعت و نیم اخبار و برنامه های تحلیلی به زبان فارسی پخش کند. دوTv Persia راه اندازی شد. شبکه تلویزیونی استار نیز برنامه های خود را به زبان فارسی راه اندازی کرد. در ماه های اخیر هم شبکه «فارسی وان» که به پخش سریال هایی با دوبله فارسی می پردازد نیز از قاعده جمع آوری و جذب مخاطب خالی نیست.
5/1- برقراری ارتباطات الکترونیکی
مجریان براندازی نرم در خارج به این نتیجه رسیدند که هر قدر برنامه های آنها به صورت ارتباط متقابل باشد بهتر جواب می دهد از همین رو دیپلماسی دیجیتالی، دیپلماسی شهروندی و یا دیپلماسی توئیتری را برای این منظور ابداع و توسعه داده اند. از سوی دیگر اداره «شورای مدیران پخش»، مهندسین متخصص خود را به کار گمارد تا با تدوین استراتژی های لازم، از دسترسی مخاطبین به برنامه ها اطمینان حاصل نمایند. در این زمینه سعی شد تا برنامه ها از فرکانس های آشنا برای مخاطبین خارج شده و یا به ماهواره هایی که کمتر توسط ایرانی ها استفاده می شوند، منتقل گردند. همچنین در راستای ایجاد ارتباط متقابل، در گزارش محرمانه اوباما به گنگره امریکا آمده است که « رادیو فردا که عموماً بر مخاطبین جوان تمرکز کرده فضایی را بوجود آورده تا ایرانیان علاوه بر دسترسی به جهان خارج، با یکدیگر نیز در ارتباط باشند. رادیو فردا سعی دارد از طریق آخرین تکنولوژی های اینترنتی و وب سایت های اجتماعی در کنش متقابل با شنوندگان خود قرار گیرد. در وب سایت رادیو فردا، اخبار کوتاه، گزارش های خبری، مصاحبه ها، تحلیل ها، تفسیرها، بخش ارسال نظرات، بخش عکس و همچنین قطعات صوتی و تصویری قرار داده شده اند تا کنش متقابل با بینندگان تقویت گردد.»
6/1- راه‌اندازی شبکه‌های ارتباطی
یکی دیگر از تلاشهای دشمن پیدا کردن راههای جدید برای نفوذ و جذب مخاطب و یا اطلاع گیری و اطلاع رسانی بیشتر در ایران است. در این باره ابتکارات رسانه ای آنلاین و جدید فارسی از جمله برنامه های آمریکا می باشد. بخش فارسی صدای آمریکا در ژانویه 2010 اولین برنامه کاربردی برای گوشی های آیفون و اندروید را ایجاد کرد. این برنامه به کاربران ایرانی اجازه می دهد تا محتوای وب سایت شبکه خبر فارسی صدای آمریکا را از طریق ایمیل، فیس بوک و توئیتر پخش کنند و همچنین با فشار دکمه ای در دستگاه های موبایل عکس ها و تصاویر ویدئویی را از طریق یک لینک بی نام و امن ارسال نمایند.
7/1- آموزش
آموزش براندازی نرم از سابق مورد توجه طراحان براندازی نرم قرار داشته و برای این منظور، پایگاههای مختلفی در اطراف مرزهای ایران یا در کشورهایی که بیشترین رفت و آمد ایرانیان را دارد، ایجاد کرده بودند اما این برنامه علی رغم شکست آنها در حادثه سازی سال 88 همچنان در دستور کار آنها قرار داشته و با توان بیشتری در حال پیگیری است. از جمله در اخبار آمده بود که نظامیان آمریکایی در واشنگتن در خصوص چگونگی استفاده از برخی نرم افزارها علیه ایران گروه های اپوزیسیون را آموزش می دهند. همین اقدام در دفاتر دیپلماسی عمومی آمریکا در دبی یا سایر کشور دنبال می شود.
8/1- حمایت بیشتر از فتنه‌گران تحت عنوان حمایت از حقوق بشر
اکثر استراتژیست های غربی و آمریکایی در توصیه های خود به کاخ سفید این عبارت را متذکر می شوند که سیاست های آمریکا نباید جنبش به اصطلاح سبز در ایران را تضعیف و یا نسبت به حمایت از آن کوتاهی نماید.چنانچه مرکز امنیت آمریکای جدید، پیشنهاد داده که اوباما باید یک برنامه استراتژیکی و ارتباطاتی پیاده کند تا از جنبش سبز حمایت نماید. یکی از جدیدترین اقدامات مصوبه کنگره آمریکا در این خصوص، تحریم هشت مسئول ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از براندازان نرم است. این اقدام کنگره آمریکا دقیقاً همان توصیه مرکز اینترپرایز است که در چارچوب درگیرسازی استراتژیک توصیه به پیگیری مسائل حقوق بشر در ایران را کرده بود.
9/1- بیشتر کردن فشارها و تحریم‌ها
در کنار اقدامات نرم افزارانه برای پیشبرد جنگ نرم علیه ایران، فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی نیز از سوی دول غربی دنبال می شود. بر این اساس، مراکز راهبردی آمریکا از جمله مرکز اینتر پرایز در توصیه های راهبردی خود از اوباما خواستند تا «درگیرسازی عمومی استراتژیک» از نو سازماندهی شود تا برای تحریم های بیشتر جلب حمایت کند. در واقع صاحب نظران آمریکایی بر این باورند که با تحریم ها می توان قدرت نرم ایران را تضیعف و آن را وادار به تغییر رفتار در داخل نماید. چنانچه «جوزف نای» گفت:«من برآنم که میان استفاده از تحریم های اقتصادی، که با آن موافقم و استفاده از حمله و اشغال نظامی که با آن مخالفم، تمایز قائل شوم. استفاده از تحریم های اقتصادی بسیار اهمیت دارد، این اقدامات همه چیز را در یک شب تغییر نخواهد داد، بلکه این پیام را می رساند که رفتاری که ایران در پیش گرفته است، قابل قبول نیست.»
در همین راستا کاخ سفید تلاش می کند تا کشورهایی که با تحریم های غرب علیه ایران همکاری نمی کنند، تحت فشارهای مضاعفی قرار دهند. جدیدترین اقدامات از این دست در رابطه با ترکیه و چین است که کنگره آمریکا لایحه ای را علیه ترکیه به تصویب رساند و به همن ترتیب علیه چین اقدامات مجازات کننده ای را در دستور کار قرار دادند.
2- اهداف
مجموع اقدامات غرب و آمریکا برای براندازی نرم یا فروپاشی و تغییر سیاسی در ایران که با شدت بسیار زیاد دنبال می کنند دارای دو دسته از اهداف مقدماتی و نهایی است:
1/2- اهداف مقدماتی
این اهداف دارای سه محور زیر است که در مجموع در انتظارند تا فضای مجازی ایران تحت اشغال و اختیار آنها در آید.
یک- تضعیف قوت های ایران: تردیدی نیست که مهمترین قوت های ایران قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. همین قدرت بود که مقام معظم رهبری تصریح نمودند «ملت ایران نشان داد که در جنگ سیاسی و فکری، ایستادگی و بصیرتش کمتر از جنگ نظامی نیست.» در این چارچوب «اوباما» در بند پنجم گزارش خود به گنگره آمریکا به برنامه های ارائه شده برای استفاده از «صندوق رسانه، تعامل و آموزش الکترونیکی ایرانی ها » اشاره کرده و ابراز داشت که این برنامه ها در سه حوزه عمده قرار می گیرند: الف) تقویت سازمان های جامعه مدنی؛ب) افزایش آگاهی و تقویت حاکمیت قانون که شامل تبعیت از مفاد قانون اساسی و قوانین جاری ایران است وج) افزایش آزادی بیان از طریق استفاده خلاقانه از رسانه های جدید به منظور درگیر ساختن جوانان، آموزش روزنامه نگاران طبق استانداردهای بین المللی و تدارک دسترسی به اطلاعات فیلتر نشده در اینترنت و همچنین تدارک امکانات زبان فارسی برای این رسانه ها و ابزار جدید.» یکی از کارهایی که با شدت زیادی دنبال می شود، تضعیف بازوهای توجیهی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، جمع بندی آنها در این است که سپاه مهمترین بازوی حفاظتی دستاوردهای انقلاب است و برای هر نوع موفقیتی در براندازی نرم ایران، باید سد سپاه پاسداران شکسته شود.
دو- تشدید ضعف های ایران: به باور براندازان نرم، ایران دارای ضعف هایی در زمینه های سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است که باید با تعمیق آنها، نارضایتی ها تشدید و بستر های نفوذ و تغییر سبک زندگی سریع تر صورت گیرد.
سه : از بین بردن فرصت های داخلی و بیرونی برای پیشرفت و توسعه قدرت سخت، نیمه سخت و نرم ایران . تحریم های دیوانه وار علیه ایران ضمن اینکه در صدد افزایش ناکارآمدی نظام و مآلاً ایجاد نارضایتی است سعی دارند فرصت های بیرونی جمهوری اسلامی را از بین ببرند.
2/2- اهداف غایی
اهداف غایی غرب و آمریکا در نبرد علیه ایران طیف گونه است که یک سر آن تغییر رفتار را شامل می شود و سر دیگر آن تغییر سیاسی حکومت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات