صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۱۷۹۴۶۹
نگاهی به فیلم «از پاریس با عشق» هجوم هالیوودی

به متن مقدسات اسلام فیلم تکنیکی


آرش فهیم
فیلم تکنیکی
موج اسلام هراسی در هالیوود روز به روز در حال گسترش است. به طوری که دیگر باید آن را یک اتفاق عادی و قابل انتظار دانست. تا آنجا که فیلم های به ظاهر سرگرم کننده و عامه پسند هالیوودی هم رویه ضد اسلامی را در پیش گرفته اند. r>«از پاریس با عشق» به کارگردانی «پیر مورل» جدیدترین محصول سینمای آمریکا با چنین رویکردی است که در ژانر اکشن و حادثه ای تولید شده. داستان فیلم درباره تلاش یک مأمور سازمان سیا و همکارش در فرانسه برای تأمین امنیت سفر یک هیئت آمریکایی به پاریس است. او در این مأموریت از توطئه یک گروه تروریستی آگاهی می یابد. وی آنها را ردگیری می کند و می بیند که یک گروه اسلامی هستند. در ادامه حتی متوجه می شود که معشوقه اش نیز از همکاران این گروه است. در مهیج ترین بخش فیلم، مأمور آمریکایی و همکارش یکی از اعضای گروه اسلامی را درحالی که قصد دارد با عملیات استشهادی هیئت آمریکایی را از بین ببرد، نابود می کنند. اما این پایان کار نیست. در محل حضور گروه آمریکایی نیز معشوقه اش را می بیند که با لباس مبدل و بستن کمربند انفجاری به آنجا آمده، اما در آخرین لحظه و قبل از این که آن دختر دکمه انفجار را فشار دهد، مأمور آمریکایی احساساتش را زیر پا می گذارد و او را می کشد.
«از پاریس با عشق» یک فیلم زیر متوسط محسوب می شود که به جز صحنه های حادثه ای و زد و خوردهایش، از نظر تکنیکی و هنری حرف دیگری برای گفتن ندارد. فیلمنامه این اثر نیز برمبنای یک فرمول تکراری و بارها به تصویر کشیده شده، شکل گرفته است. به طوری که محور آن توطئه های یک گروه خرابکار برای آسیب زدن به غرب و مقابله مأموران غرب با آنهاست. روایتی که در بسیاری از فیلم های هالیوودی به تصویر کشیده شده است. از جمله سریال «24» ، «سیریانا» و ... البته فیلمنامه دچار ضعف های زیادی هم هست. به عنوان نمونه صحنه پایانی فیلم که دختر با کمربند انفجاری در محل گردهمایی سیاستمداران آمریکایی حضور پیدا می کند. این درحالی است که در این گونه برنامه ها معمولاً حضار و شرکت کنندگان مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرند، اما در این فیلم یک تروریست به سادگی وارد چنین محلی می شود.
تصویر سازی مسلمانان
پیر مورل در فیلم پیشین خودش «ربوده شده» هم به تطهیر سربازان مخفی آمریکا - نیروهای سازمان سیا- و در مقابل، سیاه نمایی مخالفان ایالات متحده پرداخته بود. در «از پاریس با عشق» هم مثل فیلم قبلی، مسلمانان و به طور کلی شرقی ها به عنوان موجوداتی تبهکار ، عامل فساد و هرزگی و جنایت به نمایش در آمده اند. تا آنجا که فیلم این گونه القا می کند که، در کشورهای غربی، این شرقی ها هستند که باعث ناامنی و آسیب های اجتماعی هستند. حتی در آن ادعا می شود که خانه های فساد در پاریس از سوی شرقی ها اداره می شوند.
نوع تصویرسازی مسلمانان نیز در این فیلم بسیار سطحی و مملو از بغض و نفرت است. در سال های اخیر، رسانه های ضد اسلامی غرب، به خصوص در آمریکا در پی شیوع این عبارت توهین آمیز بوده اند که «اگر چه همه مسلمانان تروریست نیستند، اما همه تروریست ها مسلمان هستند.» فیلم «از پاریس با عشق» هم در واقع همین تفکر را دراماتیزه کرده است و برای آن از نشانه هایی بسیار نخ نما و کلیشه ای استفاده نموده است؛ نمادهایی چون کمربند انفجاری، مواد مخدر، چهره هایی خشن و ترسناک و ... . البته این فیلم پا را از وهن مسلمانان فراتر نهاده و به خود دین اسلام و برخی نشانه های ارزشی آن نیز توهین می کند. به طوری که وقتی مأموران آمریکایی وارد مقر مسلمانان یا به زعم فیلم تروریست ها می شوند، روی دیوارها، عباراتی قرآنی دیده می شود. حتی یکی از مسلمانان در حین هجوم به هیئت سیاستمداران آمریکایی ذکرهای مقدس را بر زبان می آورد. هدف فیلم از این نوع تصویرسازی این است که منشأ و پشتوانه اقدامات تروریستی را متن مقدس اسلام و قرآن معرفی کند.
توهم توطئه
یکی دیگر از محورهای مضمونی فیلم «از پاریس با عشق» تبلیغ تفکر توهم توطئه است. این تفکر، یکی از زمینه های اساسی سیاست خارجی آمریکاست. به طوری که آن ها با این ادعا که مخالفانشان قصد توطئه علیه آنها را دارند، اقدامات سلطه گرانه و جنگ طلبانه خود را توجیه می کنند. به افغانستان حمله کردند چون القاعده به دنبال توطئه بود، بیش از یک میلیون نفر از مردم عراق را به هیچ جرمی به قتل رساندند چون معتقد بودند صدام قصد توطئه دارد و حالا ایران را تحریم کرده اند چون می گویند برنامه هسته ای کشور ما توطئه آمیز است. در این فیلم هم مأموران آمریکایی، حتی در خانه و مهمانی و از سوی نزدیک ترین افرادشان نیز در امان نیستند. هر کسی ممکن است «دشمن آمریکا» باشد، به همین دلیل آمریکایی ها و دوستداران آن همیشه باید آماده کشتن این دشمنان باشند و در مقابل آنها اقدام پیش دستانه انجام دهند. کشته شدن دختر تروریست به وسیله معشوقش، تجلی تصویری همین عقیده است. یعنی آمریکایی ها اگر انسان ها را می کشند، برای پیشگیری از ترور است.
اما یکی از نکات مهم درباره فیلم «از پاریس با عشق» انتخاب محل رخ دادن اتفاقات فیلم است. جالب این است که داستان این فیلم با این که در فرانسه روی می دهد، اما هیچ ربطی به آن کشور ندارد. حتی عملیات تروریستی فیلم هم برای آسیب زدن به یک گروه از سیاستمداران آمریکا طراحی شده است.
چرا فرانسه؟!
پاسخ این است که در تمام کشورهای جهان، بالاترین موج بازگشت به اسلام در فرانسه بوده است. نکته مهم این که این موج کاملاً با انقلاب اسلامی مرتبط بوده است. زیرا تا سال 57 جمعیت مسلمانان در فرانسه بسیار اندک بود، اما درست پس از پیروزی انقلاب اسلامی موج بزرگ و روز افزون گرایش به دین اسلام در آن کشور اروپایی آغاز شد. به طوری که حالا پیروان دین اسلام در فرانسه پس از کاتولیک ها در رتبه دوم قرار دارند. پیش بینی محققان هم این است که تا سال های آینده مسلمانان در آن کشور تبدیل به اکثریت خواهند شد. به این معنی که ظرف حداکثر 40 سال دیگر، فرانسه یک کشور اسلامی خواهد بود.
به همین دلیل انتخاب کشور فرانسه به عنوان محل تاخت و تاز تروریسم اسلامی در این فیلم بسیار حساب شده انجام شده است تا دین اسلام و مسلمانان را یک خطر برای غرب معرفی کند.
«از پاریس با عشق» یک اقدام رسانه ای دیگر برای وارونه نشان دادن واقعیت های تلخ جهانی است. در شرایطی که بخشی از کره زمین در اثر توسعه طلبی غیر انسانی و سیاست های امپریالیستی آمریکایی ها و صهیونیست ها در آتش می سوزد، این گونه فیلم های هالیوودی مظلوم و ظالم را وارونه نشان می دهند. در شرایطی که بیداری رو به افزایش مردم جهان درحال گسترش جبهه ها و جنبش های انسان دوستانه و ظلم ستیز در جهان است، رسانه های استعماری با چنین ترفندهایی عزم آبروداری جنگ طلبان و مقابله با عدالتخواهان جهان را دارند.
«از پاریس با عشق» همچنین نشانه ای از پیشرفت اسلام و هراس دولت های سلطه گر جهان از این دین رهایی بخش است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات