تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۱۸۸۰۰۱
سخنی با استاندار جدید لرستان

توسعه نخستین گام


ضمن تبریک انتصاب استاندار جدید لرستان به عرض می‌رسانم؛ این استان استانی است با مردمانی که محبت آنان از حرارت خورشید گرمتر بوده و شجاعت آنان شیر شرزه را شرمنده می‌کند. استانی با پیچیدگی‌های خاص که هنگام خطر، لرها در کنار هم از دین و ناموس و خاک خود دفاع می‌کنند.
لرستان، استانی دارای استعدادهای فراوان و خدادادی که از لحاظ آب، خاک، مرتع و ذخایر معدنی یکی از معدود استان‌های برخوردار کشور است ولی به دلایلی مانند مخالفت با زمامداران و حکومت‌داران گذشته این استان را محروم نگه داشته‌اند.
مردم لر، حامیان انقلاب اسلامی و ولایت‌مدار هستند که در دوران دفاع مقدس حماسه آفریدند به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند: رزم لرها قبل از آن که شنیدنی باشد دیدنی است. که آمار 6200 شهید گلگون کفن لرستان حکایت از این افتخار بزرگ دارد.
استاندار عزیز، در لرستان به دلیل همین جنگ، در زمان 8 سال دفاع مقدس و اینکه این استان، پشتیبان کننده جنگ و البته شهرهای این استان از لحاظ بمباران و موشک باران‌های رژیم بعث عراق هم بی‌‌نصیب نبودند، سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی با ارز ارزان انجام نگرفت که این امر، محرومیت استان لرستان را مضاعف کرد.
آقای استاندار! لرستان پس از جنگ نیز به دلیل کم‌لطفی‌های مسئولان وقت جزو استانهای جنگ زده قرار نگرفت با وجود اینکه شهر پلدختر 81 بار بمباران شد و بالای 40 درصد به دلیل بمباران‌ها تخریب گردید و بودجه بازسازی نیز به آن اختصاص ندادند که این خود یکی از دلایل عقب‌ماندگی لرستان بود.
آقای استاندار! در اوایل بازسازی اقتصادی در کشور لرستان به دلیل کم‌ لطفی مسئولان و نبود مسئولان بومی در بدنه دولت‌های زمان به لرستان به عنوان یک استان کشاورزی و دامپروری نگاه می‌کردند و دید صنعتی به استان نداشتند و حتی از لحاظ همین مقوله نیز توجه نشد و این دو به روش سنتی انجام می‌شد که این مسایل موجب شد لرستان نسبت به استان‌های همجوار حدود 10 سال و شاید بیشتر در بعضی از زمینه‌ها عقب نگه داشته شود. البته نباید خدمات دولت‌های گذشته را در استان منکر شد. کارهایی از قبیل مهار آبها و ایجاد سدها در این استان شروع شده که باید گفت به دلیل عدم حمایت کافی و زیر ساخت‌های مناسب از بخش اقتصادی در استان نه تنها طرح‌ها و شرکت‌های بزرگ در استان که بتوانند نیروهای جوان و مستعد این استان را جذب کنند انجام نگرفت و بعضی از طرح‌های این استان مانند پتروشیمی، طایر کورد و ... به استان‌های دیگر رفت و کارخانجات قبل از انقلاب این استان به ویژه کارخانجات پوست و چرم، کشت و صنعت و دامپروری، پوشاک و کفش غزال و ... حتی جدیدا کارخانه یخچال‌سازی و در آینده نزدیک سایر واحدها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شدند و نیروی کار آنان به خیل بی‌کاران استان اضافه شد.
با توجه به آمار بالای بی‌کاری لرستان که مقام دو کشور را داراست همین امر معضلاتی را در استان ایجاد کرده است.
استاندار محترم!
برای رفع بخشی از هزاران مشکل لرستان، نکاتی را به اطلاع می‌رساند:
1ـ جدول ارشدیت: از بدو انقلاب تاکنون اگر چه افراد شایسته بسیاری مسندهای حکومتی و سیاسی را در اختیار گرفته‌اند و از این فرصت هم به مردم و هم به اسلام خدمت کرده‌اند، اما پر واضح است که شایسته‌سالاری یعنی جدول ارشدیت، یک بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد و آقای (ایکس) را از زوایای مختلف علمی، تجربی، مدیریت، تالیف‌، تحقیق، بیان، قلم، تدین و ... مورد ارزیابی قرار دهد و برای هر کدام امتیازی را قایل شود. آن هنگام هر که به قله آن جدول رسید مورد استفاده قرار گیرد. قطعا نوع نگاه در منصب‌های سیاسی، فرهنگی و تخصصی باید متفاوت باشد.
2ـ توجه و پیگیری اجرای پروژه‌های جدید و نیمه تمام وزارت نیرو به مانند مهار آبها و تکمیل سدها
3ـ توجه جدی به پروژه‌های راه استان و دو بانده کردن آنها
4ـ پیگیری و توجه به وضعیت فعلی صنعت استان و ایجاد زمینه برای توسعه واحدهای فعال
5ـ پیگیری واحدهای بحران زده و تعطیل شده استان و حل مشکلات آنان و پرسنل این واحدها
6ـ مساعد کردن زمینه برای جذب سرمایه گذران بومی داخلی و خارجی در استان
7ـ راه اندازی و کمک به واحدهای نیمه کاره در استان
8ـ سرعت بخشیدن به پروژه‌های نیمه تمام و راکد در استان که کم هم نیستند.
9ـ رسیدگی به وضعیت بافت شهری شهرهای استان
10ـ تشویق افراد بومی و غیر بومی به سرمایه‌گذاری در استان و حمایت از آنان
11ـ زمینه‌سازی برای جذب و توریست با فراهم کردن امکانات رفاهی مانند هتل و اقامتگاه
12ـ توسعه مراکز اشتغال‌زا و افزایش سطح ارتقای آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از درجه دو به یک
13ـ مبارزه قاطع و جدی با عوامل فسادهای اقتصادی و اجتماعی و کارشکنی‌ها و پارتی‌بازی‌ها در ادارات و توجه جدی به طرح تکریم ارباب رجوع
14ـ استفاده از نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در ادارات کل
15ـ توجه جدی به سلامت جامعه استان از لحاظ روحی و روانی با مبارزه جدی با مواد مخدر و سایر معضلات اجتماعی
16ـ تاکید بر فعال کردن روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و ایجاد ارتباط تنگاتنگ روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها
17ـ توجه جدی به وضعیت آموزشی در استان و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های این استان
18ـ توجه به حل مشکلات جوانان در زمینه‌های اشتغال، ازدواج و تحصیل
19ـ کمک به بالا بردن درآمدهای مردم و بردن نان به سر سفره مردم با به کارگیری امکانات و ایجاد پروژه‌ها و کارخانجات جدید
20ـ توجه ویژه به صادرات استان و حمایت از صنایع کوچک و تبدیلی دامی و کشاورزی در استان به خصوص صادرات سنگ، انجیر و عسل و ایجاد بازار جهانی مناسب
21ـ ایجاد زمینه مناسب جهت پرداخت وام‌ها و اعتبارات تبصره‌ای و بانکی از سوی مسئولان بانک‌ها و جلوگیری از سر درگمی مردم در بانک‌ها و باز کردن گره‌های پرداخت تسهیلات که توسط بانک‌ها زده شده است.
به شما برادر عزیزم توصیه می‌کنم الآن که به فضل الهی، امانت حساسی به دست شما سپرده شده است کار را با این آیه شروع کنید که: الذین ان مکناهم الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن‌المنکر و لله عاقبه‌الامور ...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات