تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۱۸۸۳۸۶

درخواست هواپیمایی ایران برای برقراری پرواز مستقیم به آمریکا


سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشور آمریکا اعلام آمادگی کرد تا خط پروازی تهران ـ نیویورک و یا تهران ـ لس‌آنجلس را برقرار کند. گرچه مسئولان کشورمان هدف از این پیشنهاد را کمک به هموطنانمان در آمریکا ذکر کرده‌اند، اما قطعا در فضای فعلی این پیشنهاد خالی از برداشت‌های سیاسی نخواهد بود.
رضا جعفرزاده ـ مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ـ در این زمینه گفت: «از آنجایی که پروازهای بین‌المللی ما از تهران به بسیاری از پایتخت‌های کشورها به طور مستقیم برقرار می‌شود، برقراری این خط پروازی در اولین مرحله پاسخ مثبتی به هموطنان مقیم آمریکاست.» جعفرزاده افزود: «انگیزه برقراری این خط پروازی از سفر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به آمریکا و دیدار با هموطنان خارج از کشور آغاز شد و این درخواست مردمی و به حقی بود که از مقامات رئیس‌جمهوری ایران داشتند.»
حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور
علاءالدین بروجردی نیز در خصوص راه‌اندازی خطوط هوایی بین ایران و نیویورک گفت: «قبل از اینکه بخواهیم از این اقدام به عنوان دیپلماسی نام ببریم، ضرورت مورد نیاز ایرانیان مقیم آمریکاست.» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به اینکه سیاست راهبردی نظام ما حمایت از حقوق کلیه ایرانیانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه صدها هزار ایرانی مقیم آمریکا برای تردد به کشور از مسیرهای مختلف استفاده می‌کنند. این حق آنهاست که دولت جمهوری اسلامی ایران وسیله ارتباط آنها با کشور را در اختیارشان قرار دهد.» وی افزود: «اگر هواپیمایی کشوری بتواند این امتیاز را کسب کند برداشتن گامی است در جهت ایجاد تسهیلات برای ایرانیان مقیم آمریکا که این اقدام از وظایف دولت و از حقوق آنهاست.» بروجردی گفت: «همین مقصد و هدف (ایجاد تسهیلات برای ایرانیان مقیم آمریکا) به اندازه کافی انگیزه‌آفرین است تا در جهت عملی شدن آن دولت گام بردارد.»
چراغ سبز
از سوی دیگر عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت با اشاره به این پیشنهاد گفت: ممکن است این پیشنهاد در شرایط فعلی نوعی چراغ سبز نشان دادن به آمریکا شمرده شود. امیر محبیان اظهار داشت: ظاهرا این تصمیم معطوف به درخواست ایرانیان مقیم آمریکا صورت گرفته است. وی؟؟ که از چنین پیشنهاداتی در شرایط فعلی که در درگیری جدی با آمریکا بر سر مساله هسته‌ای کشورمان هستیم، صرفا برداشت اقتصادی از این پیشنهاد نخواهد شد. محبیان ابراز داشت: ممکن است این پیشنهاد ایران نوعی سیگنال و چراغ سبز به آمریکا برای تلطیف روابط بین دو کشور برداشت شود، در حالی که هدف از آن به طور واقعی مشخص نیست و یا اینکه اینگونه القا می‌شود که ایران قصد دارد از موضع سرسختانه آمریکا بکاهد. در عین حال که این تصمیم ممکن است نسبت به ایران از موضع ضعف برداشت شود. محبیان با بیان این که اگر پیشنهاد که در سطح مدیران حمل و نقل هوایی کشور مطرح شده است، ما را به هدف‌مان در راستای منافع ملی یک گام نزدیک‌تر کند، مثبت خواهد بود، افزود: اما اگر باعث شد اروپا و آمریکا از این تصمیم ضعف ایران را تلقی کنند، قاعدتا مورد قبول و غیرواقعی است.
همکاری مجلس با دولت برای رفع مشکل ایرانیان خارج از کشور
همچنین عضو هیات رئیسه فراکسیون ایرانیان خارج از کشور، از تلاش‌های این فراکسیون جهت رفع موانع قانونی حضور و سهیم شدن هموطنان خارج از کشور در توسعه ایران و نیز برگزاری جلسه این فراکسیون با وزیر امور خارجه کشورمان، در دو روز پیش خبر داد. سعید ابوطالب در گفتو‌گو با ایسنا، با بیان اینکه این فراکسیون دو روز پیش با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان، جلسه‌ای برگزار کرده است، گفت: برای برگزاری جلسه با حداد عادل و احمدی‌نژاد و در نوبت هستیم. وی همچنین در این راستا، از برگزاری نشست‌هایی از سوی این فراکسیون با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد و افزود: ما در این فراکسیون تلاش عمده‌ای را از طریق رایزنی با مسئولان اجرایی کشور شروع کرده‌ایم، چون فکر می‌کنیم زمان آن فرا رسیده است که ایرانیان خارج از کشور را در موفقیت‌های داخل کشور و توسعه آن سهیم کنیم. نماینده تهران، با اشاره به تشکیل ستاد امور ایرانیان خارج از کشور از سوی ریاست جمهوری به همکاری فراکسیون ایرانیان خارج از کشور با این ستاد اشاره کرد و از تشکیل جلساتی در این راستا خبر داد و افزود: این ستاد کار اجرایی می‌کند و ما سعی می‌کنیم موانع قانونی را شناسایی و رفع نماییم. به گفته وی با سفر چند ماه قبل رئیس‌جمهور به نیویورک مشخص شد که فضای ایرانیان خارج از کشور کاملا با دهه‌های بقبل متفاوت شده است و آنها به شریک شدن در توسعه داخل کشور بسیار تمایل دارند، ضمن آنکه از مطالبات عمومی مردم در داخل کشور نیز حمایت می‌کنند. وی در این راستا به استفاده از پتانسیل این هموطنان در داخل کشور اشاره کرد و با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای برقراری پرواز مستقیم تهران ـ نیویورک و یا تهران ـ لوس‌آنجلس گفت: این نشان می‌دهد که نه تنها ما با رفت‌و‌آمد ایرانیان خارج از کشور به داخل ایران مشکلی نداریم، بلکه ایرانیان داخل کشور این مطالبه را دارند که با هموطنان و اقوام خود که در خارج از کشور ساکن هستند ارتباط داشته باشند. به گفته وی، در حال حاضر فرآیند جهانی در داخل آمریکای شمالی، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که آنها که با نیتی کاملا سیاسی مهاجرپذیر بوده‌اند و امروز با موج عظیمی از ایرانیان داخل کشور خود مواجه شده‌اند که کشور خود را دوست دارند و آن کشورها نمی‌خواهند علیه منافعشان حرکتی صورت گیرد. وی این امر را یک چالش حکومت‌های غربی دانست که به عقیده او با این روند در درازمدت ممکن است هموطنان ما در خارج از کشور تحت فشار قرار گیرند. وی با اشاره به برقراری برخی ارتباطات از طریق ایمیل و مسافرت به ایران میان فراکسیون ایرانیان خارج از کشور و اقشار مختلفی از ایرانیان خارج از کشور، به بررسی مطالبات این اقشار در این فراکسیون اشاره کرد و گفت: در حال احصاء مشکلات مختلف این اقشار هستیم تا بتوانیم مشکل کسانی را که می‌خواهند در توسعه کشور سهیم باشند به طور قانونی رفع کنیم.
با مردم آمریکا مشکلی نداریم
برقراری پرواز تهران ـ نیویورک برای ایرانیان مقیم آمریکا و همچنین آمریکایی‌هایی که می‌خواهند به ایران سفر کنند، فرصت مناسبی است. سیدجاسم ساعدی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با بیان مطلب بالا افزود: برقراری پرواز تهران ـ نیویورک پیشنهاد خوبی از سوی ایران ایر است که البته دولت هم با آن موافقت کرده است. وی افزود: در سفری که رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک داشتند، ایرانیان داشتن چنین پرواز را درخواست کردند که رئیس‌جمهور نیز موافق بودند، زیرا ما ایرانیان زیادی در آمریکا داریم که در این کشور مشغول به کار و تحصیل هستند. وی با بیان اینکه ما از لحاظ دیپلماسی مشکلی با مردم آمریکا نداشته و نداریم، افزود: مشکل ما با حکومت آمریکا و خصوصا رئیس‌جمهور این کشور است، بنابراین پرواز تهران ـ نیویورک منافاتی با این امر ندارو. ساعدی ابراز عقیده کرد که برقراری پرواز و این ارتباط اثر مثبتی بر مردم آمریکا خواهد داشت و یک فرم موثری در افکار عمومی آمریکا به وجود خواهد آورد و دیدگاه آنان را نسبت به ایران تغییر خواهد داد. وی افزود: البته احتمال نمی‌دهم که نظر دولت مردان آمریکا تغییر کند، زیرا آنها یک سیاست معاندانه و خصمانه نسبت به ایران دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات