تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۱۹۴۳۹۷

لبنان در هفته چهارم


سیدرضا اکرمی
جنگ اسرائیل لبنان در هفته چهارم قرار دارد و گفته می شود که ارتش رژیم صهیونیستی چهارمین یا پنجمین ارتش جهان از جهت تجهیزات و نفرات می باشد , ولی در برابر گروهی به نام « حزب الله » درمانده شده و نیروی دریائی و زمینی وی آسیب پذیر گشته و موشکهای حزب الله هر روز شهرها و شهرکهای اسرائیل را هدف قرار داده و پاسخی برای این عمل , جز بمباران شهرها و جاده ها و خودروهای عبوری ندارند.
بررسی این رویداد در تحلیل کارشناسان مختلف قرار گرفته و شگفتی همگان از جمله خود دشمن را بوجود آورده است که نکاتی از این درگیری شگفت آور را بازگو می نمایم:
1 ـ اکنون عمده شهرها و شهرکهای اسرائیل در تیررس موشکهای حزب الله قرار گرفته و همه آن سرزمین غصب شده آسیب پذیر می باشد. « تل آویو » باشد یا « نتانیا » , « دیونا » باشد یا « طبرسا » , « حیفا » باشد یا « عکا » و هر روز دهها و گاهی صدها موشک به آن سرزمین پرتاب می گردد و تاکنون چاره ای جز به صدا در آوردن آژیر نداشته اند.
2 ـ ناوچه های « ساغر » اسرائیلی , ناوچه های ویژه ای می باشند از نظر طول و عرض , پدهلی کوپتر یا توپخانه , تجهیزات و امکانات راداری , تاکنون دو فروند آن نابود گشته و یا آسیب دیده اند.
3 ـ تاکنون در مذاکرات , قطعنامه ها , سخنرانیها گفته شده حزب الله باید خلع سلاح شود , و رهبران آن از لبنان خارج شوند , حزب الله در ارتش لبنان ادغام شود , ولی آنچه اکنون عملی شده است اینست که حزب الله یعنی لبنان . از هر خانواده ای یک نفر در حزب الله ثبت نام کرده است , صد هزار نفر عضو رسمی حزب الله می باشند , شهدای حزب الله به 50 نفر نرسیده , بسیج حزب الله در صحنه است , در همه جا حضور دارند , رهبر آنها چهره بین المللی شد و مقبولیت و محبوبیت مردمی در جهان یافت و با اراده و ایمان و اخلاص عمل می کند.
4 ـ بررسی انگیزه اصلی شروع جنگ کنونی پیچیده است . گرفتن اسیر از اسرائیل کبریت ماجرا می باشد. اکنون اظهار می شود بیش از یک سال است که تدارک این جنگ دیده شده و اسرائیل آماده عملیات بوده , و بدین جهت دو ساعت پس از گرفتن دو اسیر , بمباران شهرهای لبنان آغاز شد. حزب الله در برابر حوادث غزه نمی خواست ساکت باشد. در ابتدای امر دولتهای لبنان و مسیحیان می خواستند حزب الله آسیب ببیند , عربهای منطقه یعنی دولت ها با حزب الله خوب نیستند , چون مهره آنها نمی باشند و عقیده حزب الله درباره اسرائیل غاصب را قبول ندارند. آنها را شیعه میدانند , فرمان بر ایران می دانند.
گفته می شود , عراق را از دست دادیم , اخوان الملسمین به پارلمان اردن و مصر راه یافتند , حماس در فلسطین حاکم شد و اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند. امیر عبدالله به آقای هاشمی گفت در عراق آدم داشتیم , همه را از ما گرفتید.
5 ـ تظاهرات به نفع حزب الله در جهان ادامه دارد , در مصر و یمن و کویت و عربستان شاهد شگفتی می باشیم . خطبه های « سدیسی » امام جمعه مسجدالحرام , با اینکه متن خطبه ها توسط مقامات کنترل می شود انعکاس جهانی یافت . در مصر 10 هزار نفر از اخوان المسلمین آماده همکاری با حزب الله لبنان می باشند ولی مقامات مصری اجازه خروج نمی دهند. جنایات اسرائیل در « قانا » , موضوع حزب الله را جهانی کرد و به دلیل تکرار جنایت در 10 سال قبل , نفرت عمومی علیه اسرائیل را با خود داشت . در نظرسنجی ها 92 درصد مردم لبنان از حزب الله حمایت می کنند . دکترین امنیتی اسرائیل خدشه دار گشته , درون اسرائیل بهم ریخته و تظاهرات مخالفت با جنگ را اعلام می دارد.
6 ـ حزب الله دیگر یک حزب نیست , یک سازمان نظامی و سیاسی و اقلیت نیست , بلکه یک جریان شد. پادشاه اردن گفت : « اگر حزب الله در لبنان از بین برود , در عربستان و مصر و اردن بوجود خواهد آمد » . بحث مقاومت و کارآمدی مطرح است عملیات استشهادی از حزب الله آغاز شد. حزب الله لبنان در طول بیش از 20 سال پیدایش خود , کارنامه صداقت , صلابت ارائه نموده است .
7 ـ اکنون همه مردم لبنان و همه مقامات سیاسی , نظامی و دانشگاهی , یعنی لبنان چهار میلیون نفری از حزب الله حمایت می کنند و حزب الله را تاج سر خود می دانند. حرب الله را در قلب خود جای می دهند و پاره تن می دانند. سیدحسن نصرالله را ناجی لبنان می دانند , محبوب همه آزادیخواهان می شناسند , محور وحدت همه گروهها و احزاب و ملیتها می نامند.
مردم لبنان از 1978 تا حال بارها شاهد جنگ و درگیری داخلی , آنهم در مدت طولانی بوده اند و لذا در این زمان آرامش ویژه دارند و به این حوادث خوی گرفته اند.
8 ـ سیدحسن نصرالله , اسرائیل را خانه عنکبوتی معرفی کرد , زیرا صهیونیستها برای کشور امن به آنجا آمده اند و زندگی می خواهند , در پی استثمارند , سانسور خبری براسرائیل حاکم است , اختلاف طبقاتی وجود دارد , برتری نژادی در اسرائیل حاکم است , عرب زبانها به شدت درهمه جا تحقیر می شوند , جنگ فرمایشی برای اسرائیل تاکنون وجود نداشته است .
فلاشه های یهودی اتیوپیایی در حاشیه شهرها اسکان داده شده و شهروند درجه 2 می باشند . عقب نشینی از جنوب لبنان را برای خود تلخ می دانند. نخست وزیر اسپانیا با چفیه در برابر دوربین ها ظاهر شد , نخست وزیر اسرائیل از این عمل به شدت ابراز ناراحتی کرد. بهرحال افکار مردم جهان تغییر یافته , بیدار گشته و امریکا منفور جهانیان است و اسرائیل جنگ افروز معرفی می گردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات