تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۱۹۵۸۴۱
گفت‌‌وگوی مشروح فارس با سفیر سابق ایران در بغداد:

عراق را محل تسویه حساب خود با دیگران نمی‌دانیم

اشاره: حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در بغداد در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به اوضاع کنونی عراق، وضعیت گروهک تروریستی منافقین در اردوگاه اشرف، زندانیان ایرانی در عراق و ... پرداخت.

سخنان سرکرده گروهک منافقین هنوز در اذهان کردها باقی است
وی در خصوص حضور گروهک تروریستی منافقین در عراق با بیان اینکه گروهک نفاق در عراق جایگاهی ندارد، اظهار داشت: از منظر قانون اساسی، مصوبات پارلمان و دولت عراق، این گروهک محکوم به خروج است.
کاظمی قمی با بیان اینکه شکایت از این گروهک و اعضای آن در داخل عراق کمتر از ایران نیست، به دخالت‌ها و همکاری‌های این گروهک با رژیم صدام علیه مردم جنوب عراق و ملت کرد اشاره کرد و افزود: کردها هنوز سخنان سرکرده این گروهک را از یاد نبرده‌اند که گفت «حیف است فشنگ‌ها حرام کردها شود و باید آنها را زیر تانک له کرد.»
کاظمی قمی ادامه داد: از نگاه دولت و ملت عراق این گروهک تروریست هستند و از طرف اینترپل نیز تحت تعقیب می‌باشند.
سفیر سابق ایران با ذکر این نکته که حضور یک نیروی تروریستی در عراق می‌تواند در این کشور مشکل امنیتی ایجاد کرده و برای کشورهای همسایه نیز مشکل‌‌ آفرین باشد و علاوه بر آن به آلت دست بیگانگان تبدیل شود، اضافه کرد: دولت عراق مصر است که این گروهک در عراق حضور نداشته باشد. جامعه جهانی، سازمان ملل، وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بر تروریست بودن این گروهک تأکید کرده‌اند.
به گفته وی اینکه پارلمان اروپا به لحاظ سیاسی این گروهک را از فهرست سیاه خارج می‌کند، در ماهیت تروریستی آن تأثیرگذار نخواهد بود.
کاظمی قمی به اعمال فشار اخیر از سوی اروپا و آمریکا بر دولت عراق مبنی بر اینکه با اعضای این گروهک از منظر انسانی برخورد شود اشاره کرد و اظهار داشت: دولت عراق در پاسخ عنوان می‌کند که اگر شما (اروپا و آمریکا) نگاه انسانی دارید، اعضای این گروهک را به کشور خود ببرید.
وی یادآور شد: در طول فرآیند یک ساله که عراق درگیر انتخابات و تشکیل دولت بود، نه فقط این پرونده (منافقین) بلکه سایر مسائل عراق معطل فضای سیاسی شد، اما دولت جدید عراق نسبت به حل این موضوع جدی خواهد بود.
هم اکنون 3 هزار و 400 منافق در پادگان اشرف وجود دارند
سفیر سابق ایران در بغداد در خصوص سیاست جمهوری اسلامی در قبال این گروهک، با بیان اینکه سیاست ایران در این زمینه روشن است، تصریح کرد: ایران نسبت به اینکه سرکردگان این گروهک نفاق به عنوان جنایتکاران جنگی و عوامل تروریست تعقیب، محاکمه و به عدالت سپرده شوند، جدی است.
وی با ذکر این نکته که در طول چهار الی پنج سال گذشته حدود 500 نفر از اعضای فریب خورده گروهک منافقین به کشور بازگشتند، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته نیز تعدادی از اعضای این گروهک از پادگان اشرف خارج شدند که تعدادی از آنها وارد کشور شدند و عده‌ای هم به دیگر کشورها رفتند.
کاظمی قمی با اشاره به در اختیار گرفتن کنترل پادگان اشرف توسط دولت عراق، گفت که در حال حاضر 3 هزار و 400 نفر در این پادگان حضور دارند.
به گفته سفیر سابق ایران اعضای گروهک تروریستی منافقین این اردوگاه را مکانی مقدس برای خود می‌دانند.
حضور 200 زندانی ایرانی در زندان‌های عراق به جرم ورود غیرمجاز
وی در مورد زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق که به جرم ورود غیرمجاز در بازداشت هستند، اظهار داشت: آخرین فهرستی که به دولت عراق ارائه کردیم حدود 200 نفر هستند.
سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به قانون عراق مبنی بر اینکه نخست‌وزیر می‌تواند برای کسانی که ورود غیرمجاز به این کشور داشتند و مشکل امنیتی نداشته‌اند درخواست عفو کند، خاطرنشان کرد: آقای مالکی پیش از این درخواست عفو این افراد را تأیید و به شورای ریاست جمهوری فرستاد که در شورا دو نفر با آن موافقت کردند. در حال حاضر با توجه به اینکه شورای ریاست جمهوری در عراق نیست، امیدواریم با آزادی این افراد موافقت شود.
کاظمی قمی در عین حال گفت که سفارت ایران در بغداد کماکان موضوع آزادی این افراد را در دستور کار دارد.
دولت مالکی با چالش جدی مواجه نخواهد بود
در ادامه این گفت‌وگو از کاظمی قمی درباره مهم‌ترین چالشی که دولت نوری المالکی در آینده نزدیک با آن مواجه است سؤال شد که وی در پاسخ اظهار داشت: به نظر من چالش جدی که دولت مالکی نتواند از آن عبور کند، وجود ندارد. چون بخش عمده شکل گیری این حکومت بر مبنای نتایج انتخابات و رای حداکثری است.
وی با یادآوری این نکته که البته فشارهایی اعمال خواهد شد، خاطرنشان کرد: این فشارها جوابگو نیست. شاید موانعی ایجاد شود، اما این موانع نمی‌تواند مانع از پیشرفت کار و تشکیل حکومت شود.
سفیر سابق ایران در بغداد بر این باور است که مالکی موفق می‌شود در زمان تعیین شده دولت را تشکیل دهد.
تجربه جوان دموکراسی در عراق
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به اعتقاد شما تشکیل دولت جدید عراق نقطه عطفی محسوب می‌شود یا خیر؟ با بیان اینکه تجربه دموکراسی در عراق جوان است، یادآور شد: علی‌رغم جوان بودن و متغیرهایی که در روند سیاسی عراق تأثیر دارد از جمله حضور اشغالگران، بازماندگان رژیم بعث، تروریسم و ... مردم عراق با وجود این همه ناملایمات در خلق یک نظام سیاسی جدید ایثار کردند. مردمی که پای صندوق‌های رای رفتند، قانون اساسی جدید را تدوین کردند و به اشغالگر نه گفتند و مصالح ملی را دیدند.
کاظمی قمی با ذکر این نکته که آمریکایی‌ها می‌خواستند در عراق بمانند اما فضا و شرایط به نحوی شد که مجبور شدند توافقنامه امنیتی خروج نیروهای نظامی را امضا کنند، اظهار داشت: مردم عراق با وجود مشکلات تا امروز موفق شدند پارلمان جدید را شکل دهند و الان در حال تشکیل دولت جدید هستند. اگر دولت بتواند در چارچوب مسئولیت‌هایش با قدرت عمل کند، عراقی که در حال گذار از مرحله دیکتاتوری به تجربه دموکراسی است در این مرحله می‌تواند با داشتن قانون اساسی مردمی، خود را تثبیت کند.
وی ادامه داد: در انتخابات اخیر آمریکایی‌ها می‌خواستند رهبران عراق با مدل آمریکایی حرکت کنند، اما این مدل در تعارض با منافع مردم عراق بود و مردم عراق مقاومت کردند.
کاظمی قمی عراق را ظرفیتی بسیار مهم برای نقش گیری در مسائل منطقه‌ای، جهان اسلام و در موضوعات بین‌المللی چون صلح و امنیت برشمرد و گفت: عراق می‌تواند در امنیت، اقتصاد و همکاری‌های منطقه‌ای نقش مهمی را با توجه به ژئوپولتیک و جایگاه استراتژیک آن، نفت خیزی (براساس محاسبات انجام شده عراق در حال حاضر دومین کشور دارنده نفت است و برخی کارشناسان اعلام می‌کنند اگر ذخایر اعلام نشده با ذخایر اعلامی جمع شود شاید رتبه اول را کسب کند) ایفا کند.
وی با طرح این سؤال که چه بهانه‌ای باعث شد آمریکایی‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس پایگاه ایجاد کنند؟ پاسخ داد: تهدید صدام بعد از اشغال کویت. آمریکا به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی وارد عراق شد. این کشور بعد از حادثه 11 سپتامبر به بهانه رهبری جهانی مبارزه با تروریسم وارد خاورمیانه شد تا خاورمیانه جدید را شکل دهد و یک پوشش امنیتی روی آن بکشد.
پالس‌های دوستی عراق جدید برای کشورهای همسایه
کاظمی قمی اضافه کرد: امروز عراق جدید برای کشورهای منطقه پالس‌های دوستی می‌فرستد و می‌تواند در مسائل مهم منطقه و جهان اسلام نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: کشورهای منطقه و همسایه عراق باید به ساخت عراق جدید و حل مشکلات امنیتی این کشور به آن کمک کنند.
به گفته سفیر سابق ایران در بغداد ناامنی تنها در یک نقطه نخواهد بود و به مناطق دیگر نیز تسری می‌یابد و کمک به دولت عراق در حل مشکل تروریسم و تامین امنیت می‌تواند یکی از موضوعات همکاری بین عراق و کشورهای همسایه باشد.
وی با بیان اینکه روند دموکراسی در عراق رو به پیش است، اظهار داشت: با وجود همه موانع و مشکلات ملت عراق شایستگی خودش را نشان داد و به پیش رفت.
کاظمی قمی اضافه کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بر این باوریم که عراق باید باثبات، امن و مستقل باشد و سازندگی در آن صورت گیرد و علاوه بر این کشورهای منطقه باید در تعامل مثبت با دولت جدید و نظام سیاسی عراق باشند و سفارتخانه‌هایشان را فعال کنند.
امنیت عراق نمی‌تواند بر یک عنصر خارجی متکی باشد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از خروج نیروهای آمریکایی ناامنی در عراق فروکش خواهد کرد؟ اظهار داشت: در زمان اشغال، امنیت در مناطقی که در کنترل آمریکایی‌ها نبود مثلا کردستان عراق یا برخی از استان‌های جنوبی، خوب بود و بیشترین ناامنی‌ها در مناطقی بود که نیروهای آمریکایی حضور داشتند و آن مناطق را اشغال کرده بود‌ند. این ناامنی می‌تواند چند دلیل داشته باشد از جمله اینکه حضور اشغالگر بهانه‌ای برای مقاومت مشروع می‌شود و این حضور بهانه و فرصتی را به عناصر تروریستی می‌دهد.
به گفته سفیر سابق ایران سیاست‌های غلط آمریکا، طرح‌های امنیتی غلط آن، تحقیر ملت عراق و بی توجهی به منافع عراقی‌ها از جمله مسائلی بودند که در امنیت عراق نقش داشتند.
کاظمی قمی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «ما باید عراق را مرکز و پایگاهی برای نابود کردن تروریسم قرار دهیم و تروریست‌ها از افغانستان و جای دیگر به عراق بیایند و ما آنها را در عراق نابود کنیم»، اظهار داشت: منطق این اظهارات چیست؟ این حرف به معنای شعله ور کردن اختلافات طایفه‌ای در عراق است.
وی به حادثه سامرا و همچنین کشتارها در بغداد و ... اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این وقایع ولی آمار 27 درصدی ازدواج بین شیعیان و اهل تسنن نشان می‌داد تنش اجتماعی و فرهنگی بین شیعه و سنی وجود ندارد و اشغالگران به دنبال خلق تصنعی جنگ شیعه و سنی بودند.
کاظمی قمی در این زمینه به نقش شرکت‌های امنیتی اقماری آمریکا مثل بلک واتر در عراق اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها چندین بار در کشتار مردم عراق حادثه آفرینی کردند و مجبور به پرداخت غرامت شدند.
خروج آمریکایی‌ها به بهبود امنیت در عراق کمک می‌کند
سفیر سابق ایران در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکایی‌ها عراق را ترک کنند فضای امنیتی بهتر خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: بعد از رفتن آمریکایی‌ها از شهرها ما شاهد یکسری موج ناامنی بودیم که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در پرونده امنیتی کار خاصی نکردند.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که ایران همواره تأکید داشت و در مذاکره با آمریکا نیز مطرح کردیم این بود که باید به عراقی‌ها در ایجاد یک ساختار دفاعی امنیتی بومی حرفه‌ای عراقی کمک کنیم. چرا که امنیت عراق نمی‌تواند بر یک عنصر خارجی متکی باشد و آمریکایی‌ها در آن مقطع مانع بودند.
کاظمی قمی افزود: اگر خروج آمریکایی‌ها باعث شود پرونده امنیتی دست دولت عراق باشد و بتواند این ساختار دفاعی امنیتی را شکل دهد و کشورهای همسایه نیز به دولت عراق کمک کنند، می‌توانیم شاهد بهبود امنیت در عراق باشیم که یکی از اولویت‌های دولت جدید عراق هم تکمیل امنیت است. خوشبختانه ایران در این زمینه در چارچوب یک تعریف روشن آماده است البته کشورهای دیگر باید به عراق در این زمینه کمک کنند.
وی گفت: زمانی به دولتی اجازه ندهید ساختار دفاعی امنیتی قوی شکل بدهد و در برابرش یک موج قوی تروریست باشد نمی‌تواند موفق باشد و این اشتباه را آمریکایی‌ها در عراق مرتکب شدند و قبل از آن هم این اشتباه را در افغانستان مرتکب شده بودند. در افغانستان یک موج تروریسم قوی وجود داشت و زمانی آمریکایی‌ها خواستند در دوره اول حکومت تشکیل دهند مانع از ورود شخصیت‌های جهادی در حکومت شدند. قبل از آنکه طالبان سقوط کند آمریکایی‌ها به اینها (شخصیت‌های جهادی) می‌گفتند که شما قهرمانان ملی هستید و زمانی که می‌خواستند حکومت تشکیل دهند و این شخصیت‌های جهادی را راه ندهند، آنها را به جنگ سالاری متهم کردند.
کاظمی قمی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند حکومتی کاملاً آمریکایی در عراق تشکیل دهند و به همین منظور «جی گارنر» را آوردند که دولتی آمریکایی با مشاوران عراقی تشکیل دهد که مردم، رهبران و مراجع دینی عراق نپذیرفتند.
وی گفت که خروج آمریکایی‌ها از عراق می‌تواند به بهبود امنیت در عراق و به دولت عراق در ایجاد یک ساختار دفاعی و امنیتی حرفه‌ای کمک کند. امنیت در عراق موجب امنیت منطقه خواهد شد و ناامنی در عراق باعث ناامنی در منطقه شود.
بزرگ‌ترین سند ایران در حمایت از امنیت
سفیر سابق ایران در بغداد در خصوص اقدامات ایران در عراق خاطرنشان کرد: ایران در سه پروسه به عراق کمک کرد در روند سیاسی، پروژه امنیت سازی و مشارکت در سازندگی. در یک سال اول اشغال عراق تنها مرزی که نیرو در آن مستقر بود و از آن حفاظت می‌کرد مرزهای جمهوری اسلامی ایران بود و ما از مرزهای مشترک پاسداری می‌کردیم در حالی که آمریکایی‌ها مرزهای دیگر را رها کرده بودند.
وی گفت: عملکرد جمهوری اسلامی به گونه‌ای بود که شما در هیچ زندان آمریکایی و عراقی ندیدید که یک ایرانی به اتهام اقدام تروریستی دستگیر شده باشد. تنها بحث ورود غیرقانونی برای زیارت عتبات بود که البته محکومیت سنگینی را به دنبال دارد. در دوره صدام ورود غیرقانونی حداکثر شش ماه زندانی به همراه داشت، اما این زمان به شش سال افزایش یافته که ما همواره به دولتمردان عراقی گفته‌ایم که این شش سال ظالمانه است.
کاظمی قمی ادامه داد: بزرگ‌ترین سند جمهوری اسلامی در حمایت از امنیت این است که یک زندانی ایرانی در حمایت از تروریسم در زندان‌های عراق حضور ندارد. ایران از امنیت در عراق نفع می‌برد چون امنیت در عراق باعث می‌شود بهانه‌ای برای ادامه حضور اشغالگر نباشد و بالعکس. ناامنی بهانه‌ای برای پایگاه تروریسم می‌شود و تروریسم به کشور ما و منطقه تسری می‌یابد. اگر عراق ناامن باشد روابط دو کشور با ظرفیت‌های ممتاز کنونی به منصه ظهور نمی‌رسد.
وی ادامه داد: سیاست ایران روشن است و رویکرد ما از ابتدا حمایت از پروسه سیاسی بود که عراقی‌ها حکومت عراقی را تشکیل دهند. اینکه چه کسی حاکم می‌شود مسئله ما نبود، مهم این بود که در عراق حکومتی بر پایه غیر دیکتاتوری شکل بگیرد. از ابتدا یکی از تلاش‌های دیپلماتیک ما تشویق همگان برای مشارکت در پروسه سیاسی در عراق بود. ما آنهایی را که تحریم می‌کردند تشویق می‌کردیم که برای عدم حضور اشغالگر باید حکومت عراقی شکل بگیرد تا امنیت را برقرار کند.
وی اضافه کرد:سیاست ایران در این زمینه روشن بود و دولتمردان و مردم عراق نیز به این موضوع اعتراف دارند.
کاظمی قمی تصریح کرد: سیاست ایران در عراق این نبوده که عراق را کانون منازعه برای تسویه حساب با دیگران قرار دهیم. ما منافع ملت عراق را همگرا با منافع خود می‌دانستیم. آمریکا به دنبال این بود که حکومت آمریکایی تشکیل بدهد و این با خواسته عراقی‌‌ها ناهماهنگ بود. ایران از اصل اشغال را قبول نداشت، اما سیاست آمریکا در تعارض با منافع ملت عراق است و اینکه آمریکا در عراق فشل و ناکام ماند به دلیل سیاست‌های غلطی بود که اتخاذ کرد.
وی ادامه داد: اگر از عراقی‌ها سؤال شود هیچ یک نمی‌گویند که آمریکا به خاطر ما صدام را برداشت چون مردم عراق به یاد دارند که آمریکا در انتفاضه شعبانیه، عملیات انفال و حلبچه و همچنین در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کرد.
عراق کانون منازعه ایران نیست
سفیر سابق ایران در بغداد بار دیگر با بیان اینکه از نگاه جمهوری اسلامی عراق کانون منازعه ما نبود، اظهار داشت: ما در حمایت از مردم عراق عمل کردیم. آمریکا برای اینکه بحران ناکامی را متوجه عامل دیگر کند و به جای اینکه بگوید سیاست‌هایش غلط است اقدام به فرافکنی کرد و تلاش داشت بحران ناکامی و شکست خود را در یک عنصر خارجی مطرح کند و ایران را این عنصر خارجی معرفی کرد. رئیس جمهور آمریکا در سال 85 راهبرد جدید خود را مطرح کرد و برای اینکه بگوید عامل خارجی باعث ناکامی آمریکا شده ایران را مطرح کرد و شش ساعت بعد به سرکنسولگری ایران در اربیل حمله کرد، دیپلمات‌های ما را در عراق دستگیر کرد و دیپلمات‌هایی که به دعوت دولت عراق آمده بودند دستگیر و شکنجه کرد.
گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق
وی درباره گفت‌وگوهای برگزار شده بین ایران و آمریکا با حضور مقامات عراقی که خودش نیز در این گفت‌وگوها حضور داشت، گفت: این گفت‌وگوها در موضوع امنیت عراق و بنا به دعوت دولت عراق و خواسته رهبران عراق و آمریکا انجام و در فضایی انجام شد که بحران امنیتی به اوج خود رسیده بود.
کاظمی قمی اظهار داشت: مجموعه مذاکرات و اقدامات بعدی منجر به بهبود فضای امنیتی در عراق شد.
وی ادامه داد: اگر به روند نگاهی بیفکنید روند بهبود می‌یابد و بحث‌های طایفه‌ای و بحران ناامنی در بغداد مطرح نبود. تا اینکه حوادث سال 88 رخ داد که طراحی حساب شده‌ای بود و امنیت دولت را هدف‌گیری کردند و با حمله به ساختمان‌های دولتی می‌خواستند نشان دهند دولت در پرونده امنیتی موفق نبوده است.
کاظمی قمی با ذکر این نکته که مذاکرات انجام شده بر اساس ارزیابی مقامات عراق مثبت بود و به اقدامات بعدی از جمله توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا کمک کرد که براساس آن آمریکا باید در چارچوب آن پرونده امنیتی را تحویل مقامات عراقی بدهد، خاطرنشان کرد: با توجه به این تحولات گفت‌وگوها دیگر جایی نداشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات