صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۰۱۵۰۵

واکاوی نقش خاتمی در اغتشاشات سال 1388

در این مطلب بر آنیم تا با دوری از حب و بغض شخصی، نگاهی موشکافانه به شیوه مواجهه خاتمی با فتنه سال گذشته و مواضع وی در برهه‎‎های حساس آن داشته باشیم تا مخاطب با مشاهده این مواضع، خود به‎کارنامه خاتمی طی یک سال و نیم گذشته نمره دهد.

در روز‎های اولیه ماه دی که یادآور هتاکی فتنه‌گران به عاشورا در سال گذشته و به تبع آن حماسه بی‌نظیر 9 دی در دفن فتنه از سوی مردم ایران و تهران بود، عده‎ای از نمایندگان اقلیت مجلس به دیدار سیدمحمد خاتمی رفتند. فردی که یکی از نقش‌آفرینان فتنه سال گذشته بود.
هرچند اخبار ضد و نقیض ماه‎‎های گذشته، حاکی از آن بود که خاتمی در صدد فاصله‌‌گرفتن از موسوی و کروبی و بازگشت به‎سوی نظام است، اما سخنان وی در دیدار این نمایندگان که با نگاهی طلبکارانه و بدون اظهار ندامت از اقدامات خود در یاری فتنه‌گران، جهت شرکت در انتخابات سال آینده برای نظام شرط می‎گذارد، حاکی از آن بود که این تصور، خیلی خوش‌بینانه است. سخنان وی دراین جمع، بار دیگر نگاه منتقدانه شخصیت‌‎ها و رسانه‎‎های اصول‎گرا را به‎سوی رییس دولت اصلاحات متوجه ساخت.
در این مطلب بر آنیم تا با دوری از حب و بغض شخصی، نگاهی موشکافانه به شیوه مواجهه خاتمی با فتنه سال گذشته و مواضع وی در برهه‎‎های حساس آن داشته باشیم تا مخاطب با مشاهده این مواضع، خود به‎کارنامه خاتمی طی یک سال و نیم گذشته نمره دهد.
همه باید آن‎چه را مردم انتخاب می‎کنند بپذیرند!
در طلیعه صبح 22 خرداد، یکی از افرادی که در حسینیه جماران حاضر شد تا رأی خود را به صندوق بیاندازد، سید محمد خاتمی بود. وی از مشاهده حضور مردم در انتخابات ذوق زده به‎نظر می‎رسید و به تصور خود دوم خردادی دیگر را می‎دید که بار دیگر اصلاح‎طلبان به میدان سیاست باز خواهند گشت. برای همین هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند که چرا با مردم سخن نمی‎‎گوید با پز خاصی گفت: "امروز جای صحبت نیست و جای عمل است. "
رییس‌جمهوری سابق که ظاهرا جوسازی‌‎های ستاد موسوی روی او نیز تأثیر گذاشته و علی‎رغم نتیجه تمام نظرسنجی‌‎ها که در آن‎‎ها رأی احمدی‌نژاد بسیار بالاتر از موسوی و سایر رقبا بود، باور داشت که رفیقش بازی را برده است با پرستیژی خاص در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ابراز امیدواری کرد که انتخابات به سلامت و خوبی برگزار شود و خطاب به احزاب و جریان‌‎ها و اشخاص یادآور شد: همه باید آن‎چه را مردم انتخاب می‎کنند بپذیرند و از رأی مردم تمکین کنند.
وی با سابقه هشت سال سکانداری اجرایی کشور، بیش از هر کس دیگری می‎دانست که پروسه انتخابات کشورمان چگونه است و حتی اگر دولت و یا هر شخص و جریان دیگری، قصد دستکاری آراء را داشته باشد، عملا این آرزو قابلیت تحقق ندارد.

همراهی با موسوی و کروبی در فرمان شورش
فردای انتخابات و پس از مشخص شدن نتیجه آراء و توهم خود ساخته موسوی، خاتمی و سایر رفقای این عده، اولین بیانیه میرحسین موسوی در رد نتیجه انتخابات و فرمان شورش علیه جمهوریت صادر شد. خاتمی نیز که همیشه دم از قانون‎مداری می‎زد و طی دوران مسئولیتش و حتی روز 22 خرداد، از لزوم پذیرش رأی مردم سخن گفته بود و با این‎که خود بهتر از هر کس می‎‎دانست واقعیت چیست، با موسوی و کروبی همراه شد و عملا به یکی از سه ضلع سران فتنه تبدیل شد.
پس از آن‎که درخواست راهپیمایی برخی حامیان موسوی در انتخابات، برای روز 25 خرداد، رد شده و مورد تأیید قرار نگرفت، خاتمی نیز با موسوی و کروبی همراه شد و در بیانیه‎ای مشترک با موسوی تأکید کرد: "به‎رغم عدم صدور مجوز راهپیمایی و به‎دلیل عدم امکان اطلاع‎رسانی کافی به مردم و برای ادای احترام به آن دسته از حامیانی که در راهپیمایی میدان انقلاب تا میدان آزادی حضور پیدا کرده‎اند، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی امروز در مسیر راهپیمایی حضور یافته و مردم را به آرامش دعوت خواهند کرد. " همان‎گونه که مشخص است در این بیانیه به‎صورت کاملا مرموزانه مردم را به حضور غیرقانونی در این مراسم دعوت کرده و از طرفی بهانه حضور خود را دعوت مردم به آرامش! عنوان می‎‎کنند. نتیجه این حضورکاملا آرام، جان باختن چند تن از هموطنان‎مان از نیرو‎های بسیج و معترضین، در اغتشاشات غروب 25 خرداد بود.

نامه به رییس دستگاه قضا در دفاع از خادمان کشور!
روز 27 خرداد، خاتمی به همراه موسوی در نامه‎ای مشترک به رییس دستگاه قضا، برخورد با اغتشاش‎گران -که به‎نام این افراد، جان و مال مردم را هدف قرار داده بودند- و محرکان و برنامه‎ریزان فتنه را ناسازگار با معیار‎های جمهوری اسلامی خواندند. معنای این نامه این بود که دستگاه قضایی باید این افراد را آزاد بگذارد تا کشور را به اغتشاش بکشند. این موضع خاتمی، یادآور موضع او در فتنه کوی دانشگاه تهران بود که خواستار مدارا با اغتشاش‎گران شد.
این دو در نامه خود آورده بودند: "دستگیری این شخصیت‎‎ها و افرادی که غالبا نقش فعال و مؤثری در خدمت به مردم کشور و جلوگیری از خشونت و رفتار‎های غیرمدنی دارند، نه‎تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه موجب تخریب افکار عمومی و تشدید نگرانی و ناآرامی‎هاست... "
دعوت به اغتشاش در سال‎روز فتنه منافقین
با آن‎که اعلام شده بود که رهبری نظام روز 29 خرداد در نماز جمعه شرکت می‎‎کنند و مجمع روحانیون مبارز به رهبری خاتمی نیز از این موضوع مطلع بود، این مجمع خواستار درخواست مجوز برای برپایی راهپیمایی در30 خرداد شد (یعنی همان روزی که منافقین علیه نظام اسلامی دست به شورش زدند). این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت و با آن‎که رهبری انقلاب در آن نماز تاریخی خواستار پیگیری مطالبات از مسیر قانون و خاتمه دادن به اردوکشی خیابانی شدند، این مجمع تا ساعت 2 بعدازظهر روز موعود حاضر نشد درخواست خود را لغو کند و زمانی این کار را انجام داد که عملا تأثیری نداشت، چراکه معترضان به خیابان آمده بودند و حاصل ان جان باختن بیش از 10 تن از هموطنان بود.

خاتمی خود را به فراموشی زده است
علی‎رضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس، هفته پیش در نطق علنی مجلس، با انتقاد از شروط اخیر خاتمی برای نظام، زوایای دیگری از نقش این فرد و همدستانش در فتنه را برملا کرد. وی گفت: فراموش نمی‎کنم که برای انجام مأموریتی از سوی رییس مجلس، به‎همراه آقایان ابوترابی‌فرد، عباسپور، کاتوزیان، نادران، جلالی، با آقای هاشمی رفسنجانی در یی خرداد سال یی دیدار داشتیم، در این جلسه آقای هاشمی گفتند که در صبح یی خرداد یعنی روز بعد از انتخابات آقای خاتمی تماس گرفت و گفت که با آقایان سیدحسن خمینی و میرحسین موسوی قصد دیدارم را دارند که من گفتم جلسه مجمع تشخیص مصلحت است و به همین دلیل آقایان موسوی، خاتمی و سید‌حسن خمینی، هنگام ظهر به دفتر آمدند. نماینده مردم تهران افزود: آقای هاشمی گفتند که خواسته این سه فرد ابطال انتخابات بود و راه‎‎های قانونی را نیز قبول نداشتند. زاکانی اظهار داشت: جلسه یاد شده زمانی برگزار شد که هنوز آرا‌ی انتخابات در حال شمارش بود و نتیجه انتخابات مشخص نشده بود.
زاکانی در ادامه افزود: البته تکلیف آقای موسوی و جرائمش معلوم است، اما اخیرا آقای خاتمی در دیدار با اقلیتی‌‎های مجلس برای بازگشت به صحنه سیاسی کشور، پیش‌ شرط‌‎هایی را بیان کرده ‌که این مسأله جای تعجب دارد. این نماینده مجلس اظهار داشت: خاتمی به‎عنوان یکی از متهمان اصلی فتنه یی، این‎گونه با فرار به جلو یا خود را به فراموشی زده ‌و یا ‌شعور ملت مسلمان ما را به سخره گرفته است.

افشای مواضع براندازانه خاتمی
سردارمحمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه شهریور 88، با اشاره به اعترافات ابطحی در دادگاه، به بخشی از اظهارات این چهره نزدیک به خاتمی اشاره کرد که در آن می‎‏گفت: "خاتمی و فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می‎گفتند که "برنده شدن در این انتخابات، خیلی با انتخابات گذشته فرق می‎کند. در این صورت جریان اصول‎گرا و رهبر، دیگر نمی‎توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است. " یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه.. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه‌ریزی شده بود. " وی همچنین به بخش‏‎هایی از سخنان خاتمی در سال 87 اشاره کرده که در آن خاتمی تصریح می‎‏کند: "اگر در این انتخابات[دهم] احمدی‌نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می‎شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصول‎گرایی به‎معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می‎شود و با شکست اصول‎گرایان، باید قدرت رهبری را مهار کرد. "

برگزاری رفراندوم؛ پیشنهاد خاتمی یا مایکل لدین!
پس از بن بست طرح تقلب در انتخابات و رو شدن دست خالی موسوی، کروبی و خاتمی برای ملت، در ارائه سندی مبنی بر تأیید ادعایی که به‎خاطر آن کشور را به آشوب کشاندند، حال نوبت به آن رسیده بود تا با طرح مباحث انحرافی و جنجالی، اولا انگشت اتهام را از خود به‎سمت دیگران هدایت کنند و ثانیا در راستای پیاده کردن دستورات انقلاب مخملی و جین شارب بایستی راهکاری ارائه می‎‎شد که قابلیت تحقق نداشته باشد. بر این اساس خاتمی اواخر تیرماه در دیدار با خانواده‎‎های بازداشت‌شدگان، برگزاری رفراندوم را تنها راهکار برون‌رفت از بحران فعلی کشور دانسته و گفت: "باید از مردم پرسیده شود که آیا از وضعیت پیش‌آمده راضی هستند و اگر اکثریت مردم از این وضعیت راضی هستند و این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم. " این سخنان خاتمی از آن‎جا که می‎‎توانست حامیان داخلی فتنه را تا حدودی از لاک بیرون آورد، به‎شدت مورد استقبال قرار گرفت و در رسانه‎‎های ضد انقلاب نیز به سرعت انعکاس یافت. فردای این دیدار، مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‎ای رسمی حرف‎های خاتمی را تکرار و از ایده رفراندوم دفاع کرد. در این خصوص چند نکته مطرح هست و آن این‎که اولا براساس قانون اساسی رفراندوم با تصویب دو سوم نمایندگان مجلس و با فرمان رهبری نظام صورت می‎‎گیرد. ثانیاً این‎که وزارت کشور مسئول برگزاری آن خواهد بود و شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن را خواهد داشت. این افراد که نه وزارت کشور را قبول داشته و نه شورای نگهبان را بی‎طرف می‎‎دانستند؛ بر اساس کدام قانون قصد برگزاری رفراندوم را داشتند و ثالثا این‎که چه ضمانتی وجود داشت که اینان نظر مردم در رفراندوم را بپذیرند. روز بعد از این پیشنهاد خاتمی، روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم شریعتمداری اسنادی را رو کرد که نشان می‎‎داد این پیشنهاد از سوی مایکل لدین آمریکایی ارائه شده و آقای خاتمی فقط آن را تکرار کرده است.

استقبال از خاتمی در روز قدس با شعارمرگ بر منافق
حدود دو ماه بود از انتخابات گذشته بود و حال سران فتنه در این صدد بودند که بار دیگر حامیان خود را به میدان بکشند و چه فرصتی بهتر از روز قدس که طبق سنت هرساله در سراسر ایران راهپیمایی برقرار است و می‎‎توانستند با حضور در میان جمعیت، شعار‎های خود را سر دهند و نگاه رسانه‎‎های تشنه غربی را به‎سوی خود جلب کنند. خاتمی نیز با موسوی و کروبی فراخوان داده و حامیان را به حضور سبز در این مراسم، تشویق کردند. اما آن‎چه در روز قدس تمامی ملت ایران شاهد بودند، رسوایی این جریان نفاق و دروغ بود.
برخلاف پیش‎بینی این جریان، هرچند معدود افرادی به خیابان‎‎ها آمده بودند که صدای‎شان با صدای آمریکا و اسراییل همخوانی داشت، لیکن آن‎چه در روز قدس به وقوع پیوست، بساط معرکه اغتشاش‎طلبان را تاحد گسترده‎ای جمع کرد. جالب آن‎که فرصت‎طلبان با راهپیمایی جداگانه در روز قدس و با طرح شعار‎های مخلاف آرمان‎‎های این روز، عملکرد منافقین در سال 1359 را تکرار کردند. در حقیقت اقدام آن‎‎ها تکرار عملکرد سال 59 منافقین بود که با جداسازی راهپیمایی خود، عملا راه خود را از ملت جدا کردند. خاتمی هم که در این روز قصد داشت در حوالی دانشگاه تهران با پایین‌آمدن از خودروی خود به جمع راهپیمایان بپیوندد، پس از پایین آمدن از خودرو با خشم مردم شرکت‌کننده در این راهپیمایی روبه‎رو شد که شعار‎های "مرگ بر ضد ولایت فقیه "، "مرگ بر منافق "، "منافق برو بیرون " را نثار وی می‎کردند. این شعار‎های مردمی باعث شد خاتمی در مناسبت‎های بعدی، همچون 13 آبان، 16 آذر و22 بهمن از حضور در انظار عمومی خودداری کند.

شرط ‎گذاری برای نظام
مطالب بالا بخش کوچکی از مواضع رییس‎جمهوری سابق کشورمان در جریان اغتشاشات سال گذشته است که رهبر معظم انقلاب، از آن تعبیر به فتنه عمیق کردند. بی‎شک خاتمی را باید در این جریان ضلع سوم فتنه و یکی از متهمان اصلی آن دانست. حال چگونه است در حالی‎که نظام تاکنون با سعه صدر با او و امثال موسوی و کروبی برخورد کرده و از محاکمه آنان خودداری کرده، به‎جای عذرخواهی از ملت و نظام به‎خاطر هزینه‎‎های سنگینی که به کشور در داخل و خارج وارد ساختند، با نگاه طلبکارانه برای حضور در انتخابات آینده شرط می‎‎گذارند؟!

نویسنده:حبیب ترکاشوند

منبع:www.panjerehweekly.com/


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات