تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۰۸۲۰۳

سید حسن نصرالله: ما طالبان قدرت و حکومت نیستیم


میقاتی فرصتی برای خروج لبنان از بحران است
دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به مناسبت اربعین حسینی، از نخست‌وزیر جدید لبنان خواست تا دولت شراکت و نجات ملی تشکیل دهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی خود به مناسبت اربعین حسینی که از طریق ویدئو کنفرانس در مراسمی در بعلبک پخش شد، ضمن بیان مصیبت‌های اهل بیت (ع) و رشادت‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در روز اربعین، به بیان دیدگاه‌های حزب‌الله لبنان در قبال تحولات منطقه‌ای و جهان به ویژه اوضاع داخلی این کشور پرداخت.
وی با تقدیر از مردم بعلبک و رشادت‌های آنها در راه مقاومت، اظهار داشت: ما در روز اربعین حسینی به مردم انقلابی تونس تبریک می‌گوییم. آنها که ندای آزادی سر داده و با طاغوت و حکومت سرکوبگر آن مخالفت نمودند. ما از لبنان و مقاومت لبنان به مردم تونس تبریک می‌گوییم و از آنها می‌خواهیم که با حفظ وحدت به برخی اجازه ندهند که دستاوردها، انتفاضه و خون شهیدان‌شان را پایمال کنند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به سفر جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به تونس گفت: شنیده‌ایم که جفری فلتمن، عزیز برخی از لبنانی‌ها و دوست آنها، به تونس رفته و می‌خواهد با دولت درباره اقدامات آتی و انتخابات در این کشور گفت‌وگو کند. به مردم تونس می‌گوییم که باید نسبت به توطئه‌های علنی و مخفیانه آمریکا هوشیار باشند و بدانند که او با هدف ایجاد توطئه، شکاف و فتنه به تونس آمده است.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اوضاع فلسطین به ویژه مردم محاصره شده غزه و همچنین ساکنان کرانه باختری و هزاران فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت: کل دنیا از گلعاد شلیط، سرباز قاتل و تجاوزگر اسرائیلی صحبت می‌کنند، در صورتی که هزاران اسیر فلسطینی در بند زندان‌های اشغالگر که از حقوق خود محروم هستند را نادیده می‌گیرند.
سید حسن نصرالله همچنین به ویرانی منازل فلسطینیان در بیت‌المقدس و اراضی 1948 و همچنین حفاری‌های رژیم صهیونیستی نظیر مسجد الاقصی و وضعیت آوارگان فلسطینی اشاره کرد که از سرزمین و حقوق و مقدسات خود محروم شده و در کشورهای مختلف مجبور به اقامت شده‌اند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: ما در حزب‌الله و مقاومت به ملت فلسطین و مظلومیت آنها ایمان داریم و همانند گذشته در کنار آنها می‌ایستیم و شهید می‌شویم و انشاءالله پیروز خواهیم شد.
وی در ادامه به جنایات تروریستی علیه زائران امام حسین (ع) در کربلا اشاره کرد و این اقدامات را محکوم نمود.
سید حسن نصرالله در ادامه سخنانش با اشاره به اوضاع لبنان گفت: شکی نیست که ما در وضعیت و مرحله‌ای سخت و حساس بسر می‌بریم که نیاز به برخورد مسئولانه، اقدام و کلام مسئولانه دارد.
وی گفت: ما خواهان همکاری برای عبور از این مرحله حساس و دشوار هستیم. هر چند که با تحولات بر اساس قانون اساسی و گزینه‌های قانونی برخورد کرده‌ایم.
دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: زمانی که حکم فرضی دادگاه ترور رفیق الحریری صادر شد، وزیران مخالف استعفا دادند و حکومت ناتوان را سرنگون کردند. پس از آن ما به رایزنی‌های پارلمانی روی آوردیم و به نتایجی آشکار رسیدیم و در حین اینکه مشغول مراسم اربعین بودیم، از تلویزیون و شبکه‌های تلویزیونی اعلام شد که رییس‌جمهور، نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید را مامور تشکیل دولت کرده است.
وی ادامه داد: ما احساسات مردم و تنش سیاسی، عاطفی و دیگر مسائل را درک می‌کنیم، اما معتقدیم که نبرد رایزنی‌های پارلمانی، یک نبرد قدرتمند بود. من می‌گویم خیلی‌ها در جهان در این مساله دخالت کردند و دخالت‌های زیادی از سوی کشورها و شخصیت‌های مختلف از جمله جوزف بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا صورت گرفت و خیلی‌ها تلاش کردند که در این امر مداخله کنند اما ما در یک چارچوب قانونی به این نتیجه رسیدیم.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: با وجود اینکه ما احساسات برخی‌ها را درک می‌کنیم، اما شاهد بودیم که طی روز دوشنبه و امروز برخی از مردم به خیابان آمده و تظاهرات کردند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانش افزود: اگر این امر از سوی مخالفان لبنان روی می‌داد، شاهد هجمه سیاسی واشنگتن، پنتاگون، کاخ سفید، حتی شخص اوباما و پایتخت‌های غربی و عربی علیه مخالفان لبنان بودیم همانطور که طی سالهای گذشته انجام شد و مخالفان را به کودتاگران، ناقضان قانون اساسی و غیره و غیره متهم می‌کردند. در صورتی که این موضوع حقیقت نیست. ما شاهد هستیم هنگامی که این تظاهرات از سوی طرف دیگر روی داد، واکنشی صورت نگرفت و این موضوع بیانگر آن است که معیار یکپارچه‌ای وجود ندارد. اگر بنا باشد که ما به اکثریت پارلمانی احترام بگذاریم این انتخاب بر اساس اکثریت پارلمانی صورت گرفته و حتی اگر بنا بر اراده باشد، بر اساس اراده صورت گرفته است.
وی افزود: اگر تظاهرات و بستن راه‌ها حق دموکراتیک است، چرا معارضان در صورت انجام آن محکوم می‌شوند و چرا این حق برای غیرمعارضان است. این وحدت معیار نیست و بیانگر منافع سیاسی است که بین یک گروه با گروه دیگر تفاوت قائل است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: در هر حال ما معتقدیم لبنانی‌ها باید فرصت آینده و فرصت جدیدی را که پیش رویشان قرار گرفته به غنیمت بشمارند. برخی از رهبران جریان دیگر در وارونه نشان دادن حقایق خبره هستند. از همان ابتدا تلاش کردند تا حقایق را وارونه نشان دهند و این اقدام از زمان آغاز تحقیقات بین‌المللی، دادگاه بین‌المللی و موضوع شاهدان دروغین آغاز و به تزویر جدیدی منجر شد. آنها می‌گویند میقاتی نخست وزیر حزب‌الله است در صورتی که وی هیچگاه نخست وزیر ما نبوده و نیست، بلکه او وابسته به هیچ گروهی نیست نه به گروه مخالفان و نه گروه 14 مارس. اینکه گفته می‌شود وی کاندیدای حزب‌الله است صحت ندارد. ما معتقدیم این فرصت، ‌فرصت لبنان برای خروج از چالش و حل و فصل مشکلات است و ترساندن میقاتی هیچ سودی ندارد.
وی ادامه داد: ما نمی‌گوییم که نسبت به شخص خاصی موضع مشروط نداشتیم، اما مخالف تشکیل دولت متحد و یک‌رنگ نیز نیستیم. ما از نامزدی میقاتی حمایت کردیم، اما دولت، دولت حزب‌الله نیست و حزب‌الله آن را رهبری نمی‌کند. این اظهارات بر اساس گمراه سازی‌های داخلی و تحریک‌های خارجی مطرح می‌شود و از آمریکا و اسرائیلی نشات می‌گیرد که نگران طرح اسرائیلی - آمریکایی در منطقه هستند.
وی افزود: ما می‌گوییم که این افترا و تهمت‌ها و تلاش‌ها برای وارونه کردن حقایق نیز به نتیجه نخواهد رسید. ما طالبان قدرت و حکومت نیستیم و هیچ وقت در امور داخلی دخالت نکردیم. حتی زمانی که پیش از ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان به ما پیشنهاد شد در دولت شرکت کنیم، گفتیم که نمی‌خواهیم. ما هنوز هم می‌گوییم که ما مقاومت هستیم و جنبش مقاومت وظیفه‌اش حمایت و دفاع از کشور و عزت لبنانی‌ها و اعراب و سربلندی آنهاست. ما نمی‌خواهیم که از ما حمایت کنید. می‌خواهیم که علیه ما توطئه نکنید و از پشت به ما خنجر نزنید.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: مساله دوم موضوع خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در مناطق محروم از جمله طرابلس و عکار است. می‌خواهیم بدانیم که دولت گروه دیگر، برای مردم مناطق محروم چه کرده است. خدمت رسانی به این ملت چیزی است که می‌خواهیم. ما هرگز طالب قدرت و حکومت نیستیم، زیرا به شرایط حاکم بر منطقه، خطر موجود و آتی و دائمی اسرائیل اعتقاد داریم و ایمان داریم که مردم فلسطین در خطرند همان طور که مقدسات اسلامی در شدیدترین و خطرناکترین وضعیت وجود دارد. اما دخالت ما در روند سیاسی از زمانی آغاز شد که آنها سعی به توطئه‌چینی علیه مقاومت، موجودیت و سلاح آن کردند. آنها حتی در میز مذاکرات نیز به دنبال خلع سلاح مقاومت بودند که ما آن را شکست دادیم. در جنگ ژوئیه نیز آنها علیه مقاومت توطئه کردند که ما آن را شکست دادیم. امروز نیز با دادگاه سعی در توطئه علیه ما دارند که آن را نیز شکست خواهیم داد.
سید حسن نصرالله بار دیگر با تاکید بر اینکه حزب‌الله لبنان هرگز به دنبال قدرت نیست، گفت: آنها حزب‌الله را به عدم جدیت در انتخابات متهم کرده و تاکید کردند که حزب‌الله به دنبال تشکیل دولت مخالف است. بزرگترین دروغ این است که بگویند حزب‌الله به دنبال سیطره بر دولت است. ما اگر وارد اوضاع داخلی شدیم، فقط برای دفاع از مقاومت بود.
وی تاکید کرد: ما از نامزدی نجیب میقاتی حمایت کردیم و از او می‌خواهیم دولت شراکت و نجات ملی تشکیل دهد نه غالب و نه مغلوب. از طرفهای دیگر هم می‌خواهیم برای همکاری بیایند زیرا مخالفت با مشارکت در این دولت یعنی اینکه آنها می‌خواهند به تنهایی حکومت کنند در حالی که ما را به این مساله متهم می‌کردند. ما بار دیگر می‌گوییم که به دنبال قدرت نیستیم، بلکه خواهان همکاری، مذاکره و حل مسائل با دولت هستیم.
دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: اکنون همه چیز به لبنانی‌ها بستگی دارد. آنها باید به میقاتی برای تشکیل دولت نجات و شراکت ملی فرصت بدهند.
سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به تهدیدهای رژیم صهیونیستی، بر قدرت و آمادگی مقاومت تاکید کرد و افزود: آنچه که از لبنان حمایت می‌کند، ملت، ارتش و مقاومت آماده آن است و این توازن بازدارنده‌ای است که مقاومت ایجاد کرده است. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که از تهددیدهای اسرائیل نمی‌ترسیم.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم که این فرصت پیش‌رو غنیمت شمرده شود تا بتوانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم و معتقدیم باید به دولت میقاتی فرصت دهیم و یک سال بعد درباره آن قضاوت کنیم.
وی تاکید کرد: ما ملت را به صبر، تحمل، ثبات و ادامه حضور دعوت می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات