تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۰۹۱۰۷

کولایی: تحقق جمهوری اسلامی ارتباط تنگاتنگی با تامین آزادی‌های عمومی و خصوصی دارد


مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، به تشریح دیدگاه‌های خود پیرامون بخش‌های مختلف شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی پرداخت.
الهه کولایی در این گفت‌وگو اظهار داشت: سه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، به عنوان چارچوب تبیین آرمان‌های مردم کشور در جریان شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، و به گونه‌ای چارچوب عمل رژیم حاکم بر کشور، پس از فروپاشی نظام سلطنتی، و دسترسی به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، به عنوان چارچوبه‌ای که باید طی آن، جهت‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های نظام سیاسی جدید سامان پیدا کند، می‌باشد.
به اعتقاد نماینده تهران، حفظ استقلال سیاسی، بدون کسب استقلال در سایر عرصه‌ها، با دشواری‌های جدی مواجه خواهد بود، که این امر در حال حاضر با تحول جمعیتی در جامعه ما، و در تحلیل عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران، و حتی ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اعلام کرد: حفظ استقلال سیاسی و عدم وابستگی به کانون‌های قدرت خارجی، جز در پرتو اتکاء به مردم، از طریق حفظ اعتماد آنها نسبت به کارآمدی‌های نظام سیاسی قابل تحقق نیست، و بنابراین به طور طبیعی پیوند استقلال سیاسی با استقلال فرهنگی و اجتماعی که در تقویت هویت ملی، در شرایط جهانی شدن باید مورد توجه قرار گیرد، دارای اهمیت و تاثیر به سزایی است.
کولایی در ادامه با اشاره به شعار آزادی به عنوان یک آرمان تاریخی در یک جامعه استبدادزده که قرن‌ها نظام‌های استبدادی بر آن حاکم بوده‌اند، گفت: آزادی جز از طریق ایجاد نهادهای اجتماعی مناسب، و تقویت فرهنگ مناسب پاسدار آن، حاصل نخواهد شد، و به نظر می‌رسد در طول سال‌های گذشته، گام‌های بلندی برای تامین آن برداشته شده است، هر چند تا رسیدن به وضعیت مطلوب هم‌چنان فاصله زیادی وجود دارد.
وی اظهار داشت: نمی‌توان مقوله آزادی سیاسی را از آزادی در سایر عرصه‌ها جدا کرد.
این که هم‌چنان یک نظام دولتی اقتصادی در جامعه وجود دارد، و بخش عظیم مبادلات اقتصادی را در عرصه حکومتی سامان می‌دهد، نمی‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری آزادی‌های سیاسی باشد. بنابراین باید یک نگاه همه‌جانبه، کلان و وسیع به مقوله آزادی وجود داشته باشد؛ چرا که آزادی فقط در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خلاصه نمی‌شود، بلکه این آزادی‌ها باید در عرصه اقتصادی نیز معنا و مفهوم خود را پیدا کند.
بنابراین به طور طبیعی حفظ آزادی‌های گوناگون اجتماعی اعم از فردی یا اجتماعی، در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد، که به طور اجتناب‌ناپذیر، تامین و تثبیت اعتماد عمومی، ارتباط مستقیمی با آن خواهد داشت.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص مقوله جمهوری اسلامی نیز تصریح کرد: تحقق جمهوری اسلامی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با تامین استقلال همه‌جانبه و آزادی‌های عمومی و خصوصی در عرصه‌های مختلف اجتماعی پیدا می‌کند.
متاسفانه آنچه که در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم، نوعی نوسان بین عرصه‌های گوناگون و مصادیق مربوط به این مفاهیم که به تبیین کلی آرمان‌های انقلاب اسلامی مربوط می‌شود، وجود داشته و این‌ها بدون داشتن یک ارتباط کلان و همه‌جانبه با یکدیگر، قابل حصول نخواهد بود. بنابراین حتی در باب اسلامیت و جمهوریت نظام، پس از 24 سال، شاهد وجود بحث‌های مبنایی هستیم، که این نشان‌دهنده آن است که ما به ضرورت‌های تحقق این ایده‌ها، نگاه واقع‌بینانه و نگاهی برای پیوند زدن آنچه که هست، به آنچه که باید باشد، یعنی بین واقعیت و حقیقت، نگاه دقیق و سنجیده‌ای نداشته‌ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات