تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۰۹۲۴۴
فریدون عموزاده خلیلی:

اهمیت جشنواه فیلم کودک و نوجوان کم‌رنگ شده است


تلقی فیلمسازان درباره سینمای کودک همواره دچار تحول و دستخوش تغییرات فراوان بوده است.
فریدون عموزاده خلیلی نویسنده کودک و نوجوان و یکی از داوران شانزدهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با بیان این مطلب افزود: فیلمسازان گاه فهم، درک و استنباط بچه‌ها را پایین‌تر از سن واقعی آنان می‌بینند و گاه به عنوان یک بزرگسال، تلقی خود را از دنیای کودکان مبنا قرار می‌دهند و آن را به تصویر می‌کشند. به همین دلیل می‌بینیم که فیلم‌های آنان یا گروه بسیار کوچکی از کودکان و نوجوانان را در بر می‌گیرد یا در این فیلم‌ها از عناصری بسیار کودکانه استفاده می‌شود.
به گفته وی، کوچکتر یا بزرگتر فرض کردن بچه‌ها می‌تواند از جذب شدن آنان به سمت سینمای کودک جلوگیری کند.
عموزاده با بیان این که سینما صنعت است و اقتصاد مهمترین حرف را در آن می‌زند، تصریح کرد: فیلمی که برای کودکان ساخته می‌شود و نمی‌تواند آنان را جذب کند، از نظر اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود. وی یکی از دلایل بی‌رونقی سینمای کودک را نبود متون مناسب و قوی دانست و گفت: متنی که فیلمنامه کودک از روی آن ساخته می‌شود، باید مخاطب و مسائل روز او را بشناسد و بداند کودک و نوجوان امروز، بیشتر به چه مقولاتی گرایش دارد. همین شناخت بار سنگینی برای فیلمساز محسوب می‌شود و نامشخص بودن نتیجه کارش ممکن است او را از ادامه راه باز دارد و برایش ساخت فیلم بزرگسال راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد؛ در نتیجه گرایش به تولید فیلم‌های کودک و نوجوان کم می‌شود.
این نویسنده در همین زمینه به سینمای عروسکی اشاره کرد و ادامه داد: این سینما پس از فیلم گلنار به یک تکرار بیهوده افتاد. مهمترین ویژگی در فیلم‌های عروسکی در تمام دنیا کاراکترهایی است که تمام نگاه و اذهان بچه‌ها را تمسخر می‌کند. متاسفانه در کشور ما به جز یکی دو کاراکتری که به این شکل زاده شدند، تاثیر گذاشتند و محو شدند، موردهای دیگری نداشته‌ایم.
وی اضافه کرد: پس از موفقیت فیلم‌هایی چون کلاه قرمزی و گلنار دیگر فیلمسازان سعی کرده‌اند کاراکترهایی شبیه آنها بسازند و اما بچه‌ها جذب این داستان‌ها و عناصری تکراری نشدند.
به گفته عموزاده سیاست‌های حمایتی دولت که در سینما به طور عام وجود دارد، در سینمای کودک و نوجوان مستحق توجه بیشتری است.
وی تصریح کرد: پس از جشنواره فجر، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان از نظر بین‌المللی اهمیت بیشتری داشت، اما به مرور این اعتبار کم‌رنگ شد. با این احوالات این جشنواره از آن حاشیه و فضاسازی که برای جشنواره فجر وجود دارد برخوردار نیست و کم کم بی‌اهمیت می‌شود.
داور شانزدهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از دلایل این امر را تاثیر سیاسی، اجتماعی سینمای بزرگسال دانست و اضافه کرد: به نظر می‌رسد، اگر فیلمی در این عرصه توانست به موفقیت برسد، می‌تواند اهل سینما، تولیدکنندگان و سیاستگذاران را تقویت و تشویق کند. اما در سینمای کودک و نوجوان یک موفقیت این چنین پتانسیل سیاسی - اجتماعی ایجاد نمی‌کند و تاثیرگذار نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات