تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۰۹۷۰۳
«فارین پالسی» گزارش کرد؛

اوباما با بی‌تجربگی در حال واگذاری خاورمیانه به جمهوری اسلامی ایران است


به گزارش فارس، مجله آمریکایی «فارین پالسی» درمقاله‌ای با عنوان "اوباما در حال کمک به ایران است " تاکید می‌کند مدیریت نادرست و ضعیف واشنگتن در قبال ناآرامی‌های خاورمیانه در واقع به نفع ایران در حال تمام شدن است.
این مجله آمریکایی در ادامه به ادعای جرج سوروس عامل کودتاهای مخملی در جهان و یکی از معروفترین سرمایه‌داران یهودی اشاره کرد که هفته گذشته در برنامه‌ای در تلویزیون سی‌ان‌ان مدعی شد، حاضر است شرط ببندد که نظام ایران تا یک سال آینده سقوط خواهد کرد، و نوشت: جرج سوروس هفته گذشته در برنامه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که حکومت ایران ظرف مدت یکسال سرنگون خواهد شد. ولی ما می‌خواهیم این مدت را افزایش دهیم و شرط ببندیم که نه تنها جمهوری اسلامی در ظرف مدت یک سال دولت ایران خواهد بود بلکه از حالا به مدت یکسال توازن قوا در خاورمیانه به شکل قطعی‌تری حتی بیش از پیش به نفع ایران رقم خواهد خورد.
درست یک دهه قبل، در آستانه حملات 11 سپتامبر، آمریکا آنچه سیاستمداران دوست دارند آن را یک اردوگاه "میانه رو " قدرتمند توصیف کنند در منطقه خاورمیانه برپا کرد که در جهت صلح همراه با گفت‌وگو با اسرائیل و همکاری راهبردی با واشنگتن بود.
کشورهایی که در اردوگاه میانه‌روی آمریکا بودند عبارت بودند از مصر،‌ اردن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس به علاوه مغرب، تونس و ترکیه. در طرف دیگر جمهوری اسلامی متحدانی مانند سوریه و همچنین گروه‌های دیگر مانند حماس و حزب الله داشت. دیگر کشورهای رادیکال مانند عراق که تحت سلطه صدام حسین و لیبی که در اختیار قذافی بود، بیشتر از پیش منزوی شدند.
فارین پالسی در ادامه با اشاره به سقوط حسنی مبارک در مصر نوشت: قطعا هر دولتی در قاهره روی کار بیاید تمایل نخواهد داشت تا به همکاری با اسرائیل به منظور تحمیل محاصره غزه یا ادامه برنامه زندان‌های سیا بپردازد.
این نشریه آمریکایی افزود: در سطحی راهبردی‌تر، رویکرد دولت اوباما پس از بن علی و مبارک در قبال ایران منافع مهم آمریکا را در خطر جدید قرار داده است. رویکرد اوباما در وهله اول احتمال تعامل سازنده با یک جمهوری اسلامی روز به روز موثرتر در ایران را به خطر می‌اندازد. از این گذشته، در زمانیکه آمریکا باید متوجه شود که چگونه با جنبش‌های اسلامگرای مسقتل، مشروع و واقعی برخورد تعامل کند؛ جنبش‌هایی که به احتمال زیاد جایگزین حکومت‌های استبدادی حامی آمریکا در سراسر خاورمیانه خواهند شد، رویکرد دولت اوباما در قبال ایران سیاست آمریکا را دقیقا در جهت مخالف به پیش می‌برد.
فارین پالسی در پایان نوشت: آمریکا با چالش‌های جدی در خاورمیانه روبه‌رو می‌شود. جایگاه راهبردی آن در بخش حیاتی دنیا در جلوی چشمان ما در حال از بین رفتن است و تخیلات بیش از حد درباره تغییر رژیم در ایران تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات