تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۱۰۴۰۱

زندگی‌نامه نامزدهای هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری


حجت‌السلام و المسلمین محمد محمدی‌نیک مشهور به ری ‌شهری در آبان ماه 1325 هجری شمسی در شهر ری در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود.
تحصیلات
وی پس از پایان تحصیلات ابتدائی در سال 1339 ه.شمسی وارد حوزه علمیه شهر ری (مدرسه برهان) شد و در سال 1340 برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی مدارج تحصیلی و تدریس را تا سطوح عالی در حوزه علمیه قم طی کرد. البته در این فاصله به دلایل سیاسی، مدت کوتاهی به مشهد مقدس و نجف اشرف مهاجرت کرد. اشتغالات علمی و حوزوی ایشان تاکنون نیز در کنار انجام مسئولیتهای مختلف ادامه دارد.
اساتید
وی سطوح عالیه را نزد اساتید بزرگی همچون حضرات آیات عظام حاج ‌میراز[میرزا] علی مشکینی، حاج‌ شیخ ‌محمد فاضل لنکرانی و حاج سید محمدباقر سلطانی طباطبائی تلمذ نمود.
ایشان دروس خارج فقه و اصول را در سال 1347 و در شرایطی آغاز کرد که حوزه علمیه قم از فیض حضور استاد اعظم حضرت امام خمینی‌(ره) که به نجف تبعید شده بودند، بی‌بهره بود، بنابراین خارج اصول را از محضر حضرات آیات عظام مرحوم حاج شیخ محمدعلی اراکی و حاج شیخ حسین وحیدخراسانی استفاده کرد و خارج فقه را از برکات درس حضرات آیات عظام حاج میرزا مشکینی، حاج شیخ جواد تبریزی، مرحوم حاج سید محمدرضا گلپایگانی و مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری، بهره برد.
حفظ قرآن
او در ایام تحصیل موفق به حفظ بیست‌ و پنج جزء قرآن کریم شد و در تاریخ 28/9/1364 هنگامی که مسئولیت وزارت اطلاعات را به عهده داشت به فضل خداوند متعال حفظ کل قرآن کریم را تکمیل کرد.
آثار منتشر شده
آثاری که تاکنون به قلم ایشان منتشر شده عبارتند از:
1- میزان‌الحکمة (عربی)
2- مبانی شناخت
3- مبانی‌المعرقه (ترجمه مبانی شناخت به عربی)
4- مبانی خداشناسی
5- عدل در جهان‌بینی توحید
6- فلسفه وحی و نبوت
7- رهبری در اسلام
8- خاطرات سیاسی
9- المذکرات السیاسیه (ترجمه خاطرات سیاسی به عربی)
10- جشن‌تکلیف(1) ویژه دختران
11- جشن تکلیف(2) ویژه پسران
12- جشن تکلیف(3) ویژه مسئولان امور تربیتی و جوانان
13- بحثهایی درباره خدا
14- آگاهی و مسئولیت
15- شهادت در نهج‌البلاغه
16- رمز تداوم انقلاب
17- تداوم انقلاب اسلامی ایران، تا انقلاب جهانی مهدی(عج)
18- بحث آزاد
19- فرازهایی از سیستم قضایی اسلامی
فعالیتهای سیاسی- مبازاتی در دوران طاغوت
حجت‌السلام و المسلمین ری ‌شهری از ابتدای نهضت اسلامی بویژه تحت تاثیر جریانات 15 خرداد 1342 با اهداف و دیدگاههای حضرت امام(ره) آشنا شد. وی در تاریخ 20/4/1344 توسط ساواک مشهد دستگیر و به زندان محکوم شد.
حجت‌السلام و المسلمین محمدی ری ‌شهری در سال 1345 ضمن تمرد از شرکت در جلسه دادگاه تجدیدنظر ساواک به نجف اشرف رفت.
وی در سال 1346 به ایران بازگشت و حدود 18 ماه در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت. در همین مدت مجددا تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید‌نظر بار دیگر به زندان محکوم شد.
ممنوعیت منبر توسط ساواک
وی در سال 1356 به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه در حسینیه اصفهانیهای آبادان توسط ساواک ممنوع‌المنبر شد، در گزارش مورخ 27/9/1356 ساواک چنین آمده است: « یاد شده به مناسبت ماه محرم سخنانی پیرامون رهبری در اسلام» ایراد نمود، یاد شده دنباله سخنرانی شب قبل خود افزود:
«طبق روایات (صحیحه) قبل از ظهور امام زمان(عج) باید در این سرزمین حکومت اسلامی برقرار گردد که برای امام زمان(عج) سرباز فداکار تربیت نماید».
وی به دلیل سخنرانی علیه رژیم در نهاوند، آبادان، مشهد، هرمزگان و زابل مورد تعقیب ساواک بود و تظاهرات مردم هرمزگان و زابل در رابطه با قیام سراسری مردم ایران علیه رژیم پس از سخنرانیهای ایشان صورت گرفت.
مسئولیتهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی
1- حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی دزفول، بهبهان، گچساران، بروجرد، رشت و گنبد کاووس خدمت کرد.
2 - ریاست دادگاه انقلاب ارتش
با توجه به اهمیت حفظ و اصلاح نیروهای مسلح پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با توطئه‌های گروهکهای ضدانقلاب در این رکن مهم، حجت‌السلام و المسلمین ری ‌شهری در اواسط سال 1358 به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شد. مهمترین مسائلی که در طول تصدی ایشان مورد رسیدگی قرار گرفت عبارتند از:
الف: رسیدگی به اتهامات متهمین به توطئه در پایگاههای هوائی تبریز «توطئه حزب منحله خلق مسلمان» اصفهان و بوشهر.
ب: محاکمه متهمین به شرکت در کودتای نافرجام نوژه 18/14/59.[18/4/59]
ج: رسیدگی به ماجرای توطئه قطب ‌زاده.
د: رسیدگی به اتهامات سران نظامی حزب توده.
3- وزیر اطلاعات
با توجه به شرایطی که قانون برای تصدی وزارت اطلاعات معین کرده است(بویژه شرط اجتهاد) وی نخستین وزیر اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران است که با کسب آراء اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 6/6/1363 به این سمت منصوب گردید. برجسته‌ترین اقداماتی که در طول تصدی ایشان صورت گرفت عبارتند از:
الف: تأسیس وزارت اطلاعات.
ب: برخورد قاطع با عوامل ترور و بمب‌گذاری و گروهکهای ضدانقلاب.
ج: دستگیری جاسوسان فعال آمریکایی در بخشهای مختلف.
د: دستگیری باند منحرف مهدی هاشمی به فرمان امام راحل(ره).
4- دادستان کل کشور
وی در تاریخ 30/5/1368 به دادستانی کل کشور منصوب شد و تا اوایل 1370 در این سمت خدمت کرد.
5- دادستان ویژه روحانیت
در تاریخ 13/10/1368 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد، در متن حکم رهبر معظم انقلاب، خطاب به ایشان آمده است:
«جناب عالی را که به حمدالله برخوردار از صلاحیتهای علمی و عملی و دارای منزلت شایسته‌یی در نظام جمهوری اسلامی می‌باشید به دادستانی این دادگاه منصوب می‌کنم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات