تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۱۱۳۳۸

مصر؛ خیزش برای محو خودکامگی (بخش سوم و پایانی)

اشاره: در آخرین بخش این مقاله خواهیم دید که چگونه آگاهان مسائل سیاسی از امکان ادامه حیات رژیم مبارک ابراز نومیدی می‌کنند و این یاس، برآمده از پافشاری مردم مصر برای سرنگونی حکومتی است که منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را در طول سه دهه، بر منافع ملت خود ترجیح داده است.

واشنگتن در مورد آنچه که در قاهره در حال رخ دادن است، نگرانی جدی دارد، زیرا تغییرات مصر به عنوان یک کشور عربی پرجمعیت مسلمان که نقش مهمی در تلاش‌های صلح خاورمیانه داشته است، به‌طور قطع به ضرر آمریکا است.
هانس نیکولزافزود: آمریکا نمی‌خواهد به این زودی شاهد سقوط رژیم فعلی مصر باشد، اما مردم مصر می‌خواهند حاکمیت این رژیم هرچه زودتر به پایان برسد و این مغایر خواست کاخ سفید است.
از جانب دیگر ‎خبرگزاری اینترپرس سرویس نیز با اشاره به اقدامات حسنی مبارک برای حفظ‎ ‎قدرت خود در بحبوحه تشدید تظاهرات مردمی در این کشور، گفت: تظاهرکنندگانی که‎ ‎خواستار برکناری مبارک از قدرت هستند، گفته‌اند که تا زمان برکناری فرعون هشتاد و سه ساله‎ ‎مصر، آرام نخواهند نشست‎.
این خبرگزاری با اشاره به اقدام رئیس‎ ‎جمهوری مصر در تعیین عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت این کشور به عنوان معاون خود و نیز‎ ‎موافقت با تشکیل کابینه جدید، به نقل از یک معترض مصری افزود: اکنون دیگر برای هرگونه سازشی بسیار دیر است. مبارک 30سال وقت‎ ‎داشت تا این کار را انجام دهد‎.
تصمیم مبارک برای انتصاب سلیمان و ماموریت جدید «احمد شفیق» وزیر‎ ‎پیشین هوانوردی برای تشکیل دولت جدید با هدف کاستن از خشم عمومی در خیابان‌های‎ ‎قاهره صورت گرفت. «حسن نافعی» یک استاد دانشگاه قاهره نیز در این ارتباط خاطرنشان کرد که تغییرات‎ ‎کنونی در ترکیب دولت نشان می‌دهد مبارک از قدرت رو به زوال خود آگاه است‎.
مبارک در تلاش برای خروج از وضع کنونی‎ ‎و جلوگیری از پیروزی انقلابی مردمی است، اما اکنون دیگر بسیار دیرشده و در حقیقت‎ ‎انقلاب مردمی به پیش رفته است. به اعتقاد این استاد مصری، هر تصمیم دیگری به جز‎ ‎کناره‌گیری مبارک از قدرت، بیهوده است‎.
این گزارش از آشفتگی در حزب حاکم «دمکراتیک ملی» مصر خبر داد و نوشت‎: ‎بسیاری از سران این حزب استعفا کرده یا از کشور متواری شده‌اند‎.
این درحالیست که تظاهرکنندگان خشمگین، با آتش زدن مقرهای حزب حاکم، آنها را با خاک‎ ‎یکسان کردند‎.
تنبیه آمریکا
در چنین شرایطی، یک روزنامه عرب زبان با تاکید بر اینکه خروش ملت‌های عربی سیلی محکمی برای آمریکایی‌ها به شمار می‌رود، نوشت: سیاست واشنگتن در خاورمیانه شکست سنگینی را متحمل شد.‏ روزنامه «الدستور» اردن درمقاله‌ای با عنوان «سیلی‎ ‎محکم بر گوش آمریکا» نوشت: انقلاب مردم تونس، مصر، یمن و همچنین تغییرات اساسی‎ ‎در لبنان درحقیقت سیلی محکمی برای آمریکا به شمار می‌آید‎.‎
به نوشته این روزنامه عرب زبان، تظاهرات مردمی در کشورهای یاد شده، بیانگر شکست‎ ‎سیاست‌های آمریکا درمنطقه خاورمیانه است، چراکه آنچه این روزها شاهد آن هستیم، علاوه‎ ‎براینکه انقلابی علیه استبداد، ظلم، سرکوب، دیکتاتوری و فساد به شمار می‎رود، دعوتی است برای تغییرات گسترده و انقلابی علیه سیاست دولت‌های‎ ‎مرتبط با واشنگتن است‎.‎
هنگامی‌که عکس العمل‌های آمریکا را در قبال آنچه در لبنان اتفاق افتاد ‎پیگیری می‌کنیم، درمی‌یابیم که آمریکا به عنوان یک کشور بزرگ، هرگز به مبادی و اصول‎ ‎دموکراسی با وجود ادعاهایش، احترام نمی‌گذارد‎.‎
الدستور خاطر نشان کرد: اگر حمایت‌های آمریکا از رژیم بن علی در‎ ‎تونس نبود، هرگز دولتش جرأت نمی‌کرد که دست به سرکوب و فساد بزند و این درحالی است‎ ‎که واشنگتن هرگز از سیاست‌های این رژیم سرکوبگر طی دو دهه از حکومتش انتقاد‎ ‎نکرد‎.‎
به نوشته این روزنامه عرب زبان، جوانان عرب در حقیقت خواستار تغییر و پایان دادن‎ ‎به وضع تاریک کشورهایشان هستند‎.‎ انقلاب جوانان عرب در‎ ‎حقیقت سیلی محکمی بر گوش آمریکا و روشن‌ترین دلیل شکست سیاست‌های واشنگتن‏‎ ‎درخاورمیانه است‎.‎ همچنین یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به تحولات جاری در کشور مصر اظهار داشت: حرکت مردم عدالتخواه مصر بر اساس آموزه‌های دینی و ناشی از بیداری اسلامی در منطقه بوده و در جهت بازگشت این کشور به جایگاه اصلی خود در صحنه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.‏ این مقام آگاه گفت که مصر و مردم این کشور استحقاق‏‎ ‎موقعیت‌های بالاتر و تأثیرگذارتری در خاورمیانه و جهان اسلام را دارا هستند و‏‎ ‎مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد مقامات این کشور، ضمن تمکین به خواست‌های به‌حق مردم خود، از هر‎گونه برخورد خشونت‌آمیز نیروهای نظامی و امنیتی با این موج مردمی، اهتراز‎ ‎کنند‎.‎
کلید قفل خاورمیانه
از سوی دیگر، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور تاکید کرد: سقوط دولت مصر، کلید باز شدن قفل بسیاری از مشکلات خاورمیانه است.‏
سید حسن موسوی‌فرد، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: حوادثی که طی روزهای اخیر در کشورهای عربی رخ داده است، آرزوهای سی‌ساله انقلاب اسلامی را در سطح جهانی محقق کرد.
با توجه به حرکت‌های مردمی در کشورهای عربی که اکنون می‌توان خاورمیانه را خاورمیانه جدید و با عنوان «خاورمیانه اسلامی» نام برد، می‌توانیم بگوییم آرزوی دیرینه انقلاب اسلامی برای بیداری‌های کشورهای اسلامی و مقابله با استکبار جهانی در حال شکل‌گیری است. حرکت زنجیره‌ای انقلاب‌های اسلامی که اکنون در کشورهای عربی در حال شکل‌گیری است، نشان دهنده آن است که حکومت‌های دیکتاتوری دست نشانده، از نظر پایگاه مردمی، از ضعیف‌ترین جایگاه برخوردارند.
رژیم تونس با اندک فشاری که مردم بر حکومت دیکتاتوری این کشور وارد آوردند از هم پاشید و مطمئنا این فروپاشی در حکومت مصر نیز به وجود خواهد آمد و در آینده نیز کشورهایی چون یمن، عربستان سعودی، الجزایر و اردن نیز به این سرنوشت دچار خواهند شد.
دوران حاکمیت اسلامی بر خاورمیانه آغاز شده است. حرکت‌های به وجود آمده در کشورهای عربی کاملاً مردمی و خود جوش هستند و در مقابل استکبار جهانی صف آرایی کرده‌اند.
ویژگی این حرکت‌های مردمی، اسلامی بودن آنها است و همانطور که مشاهده کردیم پس از فرار دیکتاتور تونس از این کشور، بلافاصله نماز جمعه در این کشور برگزار شد.
در کشور مصر نیز حرکت‌های مردمی از مساجد و نماز جمعه آغاز شد و این امر در جواب کسانی است که می‌خواهند حرکت‌‌های اسلامی را در حد انقلاب‌های رنگین و ناسیونالیستی تقلیل دهند.
سقوط رژیم مبارک در مصر، کلید باز شدن قفل بسیاری از مشکلات در خاورمیانه است. دیکتاتورهای این کشور، سالیان سال با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان جهان و به خصوص مردم فلسطین موضوع گیری کرده‌اند.
دیکتاتورهای حکومت مصر، پتانسیل عظیم مردم روشنفکر این کشور را نابود، جامعه الازهر را منحرف و نخبگان این کشور را سرکوب کرده‌اند.
نگاه ما ایرانیان به مصر، نگاهی حاکی از حمایت همه‌جانبه از حرکت‌های اسلامی است، اما فقدان رهبری در انقلاب‌هایی که در کشورهای عربی در حال شکل‌گیری است، مسئله‌ای است که باید نخبگان اسلامی به آن توجه کنند، بنابر این سکوت نخبگان جهان اسلام در این موقعیت جایز نیست.
زمزمه‌هایی از مصادره کردن انقلاب‌های جدید در کشورهای عربی از سوی استکبار جهانی شنیده می‌شود. در کشور تونس «محمد الغنوشی» نخست‌وزیر سابق بر سر کار آمده و زمزمه حکومت البرادعی بر مصر به گوش می‌رسد که ایجاد این حرکت‌ها خطرناک است.
البرادعی از حمایت کشورهای غربی برخوردار است، بنابر این نقش نخبگان اسلامی و رسانه‌ها در به نمایش گذاشتن وجه اسلامی این انقلاب‌های عظیم، بسیار مهم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات