تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۱۱۶۶۵
راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی؛

رهبر انقلاب، سیاست‌های کلی نظام را در شش بخش ابلاغ کردند


در این سیاست‌های ابلاغی که به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی است و پیش‌نویس آن پیشتر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به محضر رهبر انقلاب تقدیم شده بود، ایشان خط مشی و جهت گیری نظام را در شش بخش تعیین فرمودند.
رهبر انقلاب، سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، شهرسازی، مسکن، تشویق سرمایه‌گذاری، پدافند غیرعامل و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) را ابلاغ فرمودند.
به گزارش «تابناک»، در این سیاست‌های ابلاغی که به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی است و پیش‌نویس آن پیشتر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به محضر رهبر انقلاب تقدیم شده بود، ایشان خط مشی و جهت گیری نظام را در شش بخش تعیین فرمودند.
متن کامل این سیاست‌های کلی ابلاغ شده به شرح زیر است:
سیاست های کلی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا)
1 ـ ایجاد نظام جامع و فراگیر در سطح ملی و سازوکار مناسب برای امن‌سازی ساختارهای حیاتی و حساس و مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای مداوم امنیت شبکه های الکترونیکی و سامانه های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور برای:
- استمرار خدمات عمومی.
- پایداری زیرساخت های ملی.
- نگهداری از اسرار کشور.
- حفظ فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی و ارزش های اخلاقی.
- حراست از حریم خصوصی و آزادی های مشروع و سرمایه های مادی و معنوی.
2 ـ گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات با رعایت ملاحظات امنیتی.
3 ـ بالا بردن سطح دانش و ظرفیت های علمی، پژوهشی، آموزشی و صنعتی کشور برای تولید علم و فناوری مربوط به امنیت فضای اطلاعاتی و ارتباطی (افتا)
4 ـ تکیه بر فناوری بومی و توانمندی های تخصصی داخلی در گسترش زیرساخت های علمی و فنی امنیت شبکه های الکترونیکی و سامانه های اطلاعاتی و ارتباطی.
5 ـ پایش، پیشگیری، دفاع و بالا بردن توان بازدارندگی در برابر هرگونه تهدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.
6 ـ تعامل کارساز و سازنده منطقه ای و جهانی و همکاری و سرمایه گذاری مشترک در حوزه های دانش، فناوری و امور مربوط به امنیت شبکه های الکترونیکی و سامانه های اطلاعاتی و ارتباطی با حفظ منافع و امنیت ملی.
7 ـ تعیین نهاد متولی و هماهنگ کننده زیر نظر دولت به منظور هدایت، نظارت و تدوین استانداردهای لازم برای حفظ و توسعه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات و تهیه پیش نویس قوانین مورد نیاز.
8 ـ فرهنگ سازی، آموزش و افزایش آگاهی و مهارت های عمومی در حوزه افتا.
9 ـ رعایت موازین شرعی و مقررات قانونی مربوط به حفظ حقوق فردی و اجتماعی در اجرای این سیاست ها.
سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل
1ـ تأکید بر پدافند غیرعامل که عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود.
2ـ رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراکنده سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت زدایی، اختفا، استتار، فریب دشمن و ایمن سازی نسبت به مراکز جمعیتی و مهم به ویژه در طرح های آمایش سرزمینی و طرح های توسعه آینده کشور.
3ـ طبقه بندی مراکز، اماکن و تأسیسات مهم به حیاتی، حساس و مهم و روزآمد کردن آن در صورت لزوم.
4ـ تهیه و اجرای طرح های پدافند غیرعامل (با رعایت اصل هزینه ـ فایده) در مورد مراکز، اماکن و تأسیسات حایز اهمیت (نظامی و غیرنظامی) موجود و در دست اجرا بر پایه اولویت بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تامین اعتبار مورد نیاز.
5ـ تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در برابر سلاح های غیرمتعارف نظیر هسته ای، میکروبی و شیمیایی.
6ـ دو یا چندمنظوره کردن مستحدثات، تأسیسات و شبکه های ارتباطی و مواصلاتی در جهت بهره گیری پدافندی از طرح های عمرانی و به ویژه در مناطق مرزی و حساس کشور.
7ـ فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخش دولتی و غیردولتی، پیش‌بینی مواد درسی در سطوح گوناگون آموزشی و توسعه تحقیقات در زمینه پدافند غیرعامل.
8ـ رعایت طبقه بندی اطلاعات طرح های پدافند غیرعامل.
9ـ جلوگیری از ایجاد تأسیسات پرخطر در مراکز جمعیتی و بیرون بردن این گونه تأسیسات از شهرها و پیش بینی تمهیدات ایمنی برای آن دسته از تأسیساتی که وجود آنها الزامی است و جلوگیر از ایجاد مراکز جمعیتی پیرامون تأسیسات پرخطر با تعیین حریم لازم.
10ـ حمایت لازم از توسعه فناوری و صنایع مرتبط مورد نیاز کشور در پدافند غیرعامل با تأکید بر طراحی و تولید داخلی.
11ـ به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات نرم‌افزاری و الکترونیکی و دیگر تهدیدات جدید دشمن به منظور حفظ و صیانت شبکه های اطلاع‌رسانی، مخابراتی و رایانه ای.
12ـ پیش‌بینی سازوکار لازم برای تهیه طرح‌های مشترک ایمن سازی و ایجاد هماهنگی در سایر طرح ها و برنامه ها و مدیریت نهادهای مسئول، در دو حوزه پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه در جهت هم‌افزایی و کاهش هزینه ها.
13ـ ایجاد مرکزی برای تدوین طراحی، برنامه ریزی و تصویب اصول و ضوابط، استانداردها، معیارها، مقررات و آیین نامه های فنی پدافند غیرعامل و پیگیری و نظارت بر اعمال آنها.
سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری
1ـ حمایت از مالکیت و همه حقوق ناشی از آن از جمله مالکیت معنوی.
2ـ تقویت و حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیت های اقتصادی کشور برابر با سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی.
3ـ تنظیم سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات و تقویت تولید ملی.
4ـ افزایش بهره‌وری اقتصاد کشور با اصلاحات و اقدامات لازم به ویژه اصلاحات ساختاری و مدیریتی و کاهش هزینه های مبادله و رفع موانع.
5ـ افزایش توان رقابت اقتصادی در داخل و صحنه های بین المللی از طریق لغو انحصارات غیرضرور و تقویت ساختار رقابتی و زیرساخت های لازم و حمایت از کارآفرینی و بالا بردن خلاقیت و نوآوری.
6ـ اصلاح نظام مالیاتی در راستای تقویت سرمایه گذاری از طریق ثبات مالیات ها، شفافیت درآمدها، صراحت در مقررات و منطقی کردن معافیت ها.
7ـ تجهیز پس‌انداز ملی، تقویت نظام پولی و هدایت بازارهای پول و سرمایه برای حمایت از سرمایه گذاری.
8ـ توجه به کسب دانش فنی، دسترسی به بازارهای بین المللی، رشد اقتصادی، توسعه اشتغال و بالا بردن مدیریت و بهره وری، در جذب سرمایه گذاری خارجی، با اولویت سرمایه گذاری مستقیم و بلند مدت.
9ـ تنظیم فعالیت مجاز سرمایه گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار به گونه ای که ثبات و تعادل بازارهای مالی و ارزی حفظ شود.
1ـ سازماندهی رفتار تقنینی، اداری، قضایی، بازرسی، نظارت، حسابرسی و تخصصی کردن امور برای حمایت از سرمایه گذاری و تولید.
11ـ توانمندسازی بخش های خصوصی و تعاونی بر ایفای فعالیت های گسترده و اداره بنگاه های اقتصادی بزرگ.
سیاست‌های کلی مسکن
1ـ مدیریت زمین برای تأمین مسکن و توسعه شهر و روستا در چهارچوب استعداد اراضی و سیاست ها و ضوابط شهرسازی و طرح های توسعه و عمران کشور و ایجاد و توسعه شهرهای جدید.
2ـ احیای بافت های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش های کارآمد.
3ـ برنامه ریزی دولت برای تأمین مسکن گروه های کم درآمد و نیازمند و حمایت از ایجاد و تقویت موسسات خیریه و ابتکارهای مردمی برای تأمین مسکن اقشار محروم.
4ـ برنامه‌ریزی جامع برای بهبود وضعیت مسکن روستایی با اولویت مناطق آسیب پذیر از سوانح طبیعی و متناسب با ویژگی های بومی.
5ـ ایجاد و اصلاح نظام مالیات ها و ایجاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن.
6ـ حمایت از تولید حرفه‌ای، انبوه و صنعتی مسکن.
7ـ اجباری کردن استانداردهای ساخت و ساز مقررات ملی ساختمان و طرح های صرفه جویی انرژی.
8ـ رعایت ارزش های فرهنگی و حفظ حرمت و منزلت خانواده در معماری مسکن.
9ـ تقویت پژوهش و بالا بردن سطح دانش علمی در حوزه مسکن.
سیاست‌های کلی بخش شهرسازی
1ـ مکان‌یابی توسعه شهرها در چهارچوب طرح آمایش سرزمینی و بر پایه استعدادهای اقتصادی و با رعایت معیارهای زیست محیطی و مراقبت از منابع آب و خاک کشاورزی و ایمنی در مقابل سوانح طبیعی و امکان استفاده از زیرساخت ها و شبکه شهری.
2ـ تعیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تأکید بر هویت ایرانی ـ اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی و الزامات زیست محیطی و اقلیمی.
3ـ هماهنگ سازی مقررات و ایجاد هماهنگی در نظام مدیریت تهیه، تصویب و اجرای طرح های توسعه و عمران شهری و روستایی.
4ـ تأمین منابع پایدار برای توسعه و عمران و مدیریت شهری و روستایی با تأکید بر نظام درآمد ـ هزینه ای و در چهارچوب طرح های مصوب.
5ـ حفظ هویت تاریخی در توسعه موزون شهر و روستا با احیای بافت های تاریخی و بهسازی یا نوسازی دیگر بافت های قدیمی.
6ـ جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های حاشیه ای و نامناسب موجود.
7ـ تقویت و کارآمد کردن نظام مهندسی.
8 ـ ایمن سازی و مقاوم سازی محیط شهری و روستایی.
9ـ رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری بویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد.
10 ـ سطح‌بندی شهرهای کشور و جلوگیری از افزایش و گسترش بی رویه کلان شهرها.
10- رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی.
سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران
به منظور ترویج و تحکیم فرهنگ پایداری و ایثار و جهاد در کشور و تکریم و پاسداری از حق ایثارگران اعم از شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان و خانواده‌های آنان و سهمی که در عزت، امنیت و اقتدار ملی و نظام اسلامی دارند، سیاست های کلی نظام در این امور به شرح زیر تعیین می شود:
1ـ اعتلا، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و تفکر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور، منش و رفتار مردم و مسئولان و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعیف کننده آن.
2ـ تعظیم و تکریم ایثارگران و پاسداری از منزلت و حق عظیم آنان بر مردم و کشور و تبیین نقش برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و دفاع مقدس و امنیت ملی.
3ـ بسترسازی، ایجاد و توسعه ظرفیت های لازم در رسانه ها بویژه صداوسیما، نظام آموزشی کشور و دستگاه های فرهنگی هنری به منظور تحقق بندهای یک و دو و ترویج اهداف، آرمان ها، وصایا و آثار ایثارگران و ارایه الگوهای جهاد و حماسه و فداکاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه.
4ـ حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری برای اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه.
5ـ تحقیق، شناسایی و ترویج مستمر عوامل تقویت کننده فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و مشارکت دستگاه ها و ارکان نظام و لایه های گوناگون اجتماعی در اجرای سیاست های مربوط به ایثارگران.
6ـ توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقای سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش آفرینی فعال و موثر در عرصه های گوناگون و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش های مدیریتی در شرایط مساوی.
7ـ اولویت دادن به ایثارگران در سیاستگذاری ها، برنامه ها، قوانین و آیین نامه های کشور و نیز در تخصیص و توزیع امکانات و حمایت‌های دولتی و فعالیت‌ها در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به تناسب ایثار و جهاد در راه آرمان های اسلام و اهداف انقلاب اسلامی.
8ـ شناخت نیازهای واقعی و ارائیه خدمات موثر به ایثارگران و خانواده های آنان در ابعاد گوناگون فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، بیمه ای، معیشتی، اشتغال، مسکن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی با حفظ اصول عزتمندی، عدالت و روحیه خود اتکایی و شئون ایثارگری.
9ـ مناسب سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب.
10ـ توسعه مراکز علمی و پژوهشی و ارتقای ظرفیت ها، توانمندی ها و فناوری ها و اهتمام به تامین تجهیزات و آموزش‌ها و مراقبت های لازم برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب های فردی و جمعی، ناشی از جنگ و تهدیدات.
11ـ حمایت قضایی از ایثارگران و خانواده آنها و صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری، با ایجاد سازوکارهای مناسب توسط قوه قضائیه.
12ـ حفظ و ترویج آثار، ارزش ها، حماسه ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه ها، یادمان ها، نمادها و نشانه های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراکز فرهنگی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات