تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۱۱۷۶۷

هلباوی از رهبران اخوان‌‌المسلمون در گفت‌وگوی تفصیلی فارس (بخش اول)

گفت‌وگو از مصطفی افضل‌زاده مقدمه: قیام مردم مصر علیه رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک و خیزش مردم منطقه در مقابل رژیم های دیکتاتوری تحولات عمیقی را در منطقه خاورمیانه پدید آورده و امیدها را برای ایجاد حکومت های مردمی در منطقه زنده کرده است. یکی از گروه هایی که نقش مهم و حیاتی را چه قبل و چه بعد از قیام مردم در تحولات کشور مصر ایفا می کند، گروه اخوان المسلمون از قدیمی ترین تشکل های اسلامی این کشور است. اخوان المسلمون در زمان دولت حسنی مبارک اصلی ترین گروه معارض با حکومت این کشور و در زمان قیام مردم نیز از جمله نیروهای اصلی برای پیشبرد این انقلاب محسوب می شد و هم‎اکنون میزان مشارکت این گروه در دولت آینده مصر و نحوه تعامل آن با قدرت‌های منطقه‌ای به خصوص مصر از جمله مهمترین دغدغه‌های محافل سیاسی و امنیتی محسوب می شود. دکتر کمال هلباوی از اعضای قدیمی گروه اخوان المسلمون محسوب می شود و تاکنون نیز سمت های مختلفی را در این گروه به‎عهده داشته است. حضور این شخصیت قدیمی اخوان المسلمون در تهران برای شرکت در کنفرانس تقریب مذاهب فرصتی را فراهم کرد تا گفت‌وگویی صمیمی با دکتر هلباوی درباره این تشکل قدیمی، رویکرد آن به انقلاب اسلامی و همچنین سوابق فعالیت های مبارزاتی وی را بعد از ظهر یک روز زمستانی داشته باشیم.

*آقای هلباوی، با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. اینکه در ابتدا بگویید که در حال حاضر کجا اقامت دارید و فعالیت شما چیست؟
**بله، من در سال 1988 توسط حکومت حسنی مبارک از مصر اخراج شدم. سال‌های اولیه پس از اخراجم از مصر، مدتی را در افغانستان و پاکستان گذراندم و در این کشورها برنامه های اخوان المسلمون را پیگیری می کردم. من همچنین مشاور موسسه مطالعات سیاسی پاکستان بودم و به پروفسور خورشید احمد نایب رئیس جماعت اسلامی پاکستان درباره مطالعات وی پیرامون مسلمانان منطقه کمک کردم.
در آن زمان دولت مبارک با کسانی که برای فعالیت های اسلامی به افغانستان و پاکستان سفر می کردند، خیلی شدید برخورد می کرد و با حضور مخالفان حکومت خود در این دو کشور مخالف بود.
افرادی را که از مصر به افغانستان با پاکستان سفر می کردند به محض بازگشت به مصر دستگیر و شکنجه می شدند.
*علت این نگرانی حکومت مبارک چه بود؟
**علت این نگرانی آنها این بود که فرهنگ انقلاب و جهاد از منطقه وارد مصر شود. در آن زمان اغلب گروه‌های جهادی به افغانستان می رفتند برای همین مبارک از این مساله بسیار واهمه داشت.
*مزاحمتی هم از سوی سرویس های امنیتی مصر متوجه شما شد؟
**من توسط سرویس‌های امنیتی مصر فردی شناخته شده بودم به خاطر اینکه هیچگاه اسم و ظاهرم را تغییر ندادم. من دوستی را در دفتر ریاست جمهوری مصر به نام شجاعت حسین داشتم که به من اطلاع داد که آمریکایی ها به دنبال تو هستند و باید پاکستان را ترک کنی در غیر اینصورت دستگیر می شوی.
در سال 1994 از آنجا به لندن رفتم و تا به امروز در لندن زندگی می‌کنم و تاکنون نیز سفری را به مصر نداشته‌ام.
*فعالیت های شما در اخوان المسلمون در چه سطحی بود؟
**من عضو دفتر ارشاد اخوان المسلمون بودم که بالاترین دفتر در اخوان المسلمون است. من همچنین عضو شورای اخوان‌المسلون هم بودم و من سخنگوی رسمی این جماعت در غرب در دهه 90 بودم و بعد برای انجام کارهای تحقیقاتی استعفا دادم من مشغول به فعالیت هایی شدم که به اتحاد بین شیعه و سنی مرتبط می‌شد.
*فکر می‌کنم که شما انجمن اتحاد مسلمانان را در لندن پایه گذاری کردید؟
**انجمن اتحاد مسلمانان در لندن و سه چهار سال پیش ایجاد شد. ما طی این مدت 4 کنفرانس را برگزار کردیم و ما بردارانمان را از کشورهای مختلف اسلامی به این کنفرانس دعوت کردیم. افرادی که معتقد هستند که اتحاد بین شیعه و سنی باید اتفاق بیافتد باید با هژمونی غرب مقابله کرد. انشاء الله کنفرانس بعدی ما تابستان سال جاری میلادی خواهد بود.
*آقای الهلباوی در کوران انقلاب مصر، مصاحبه شما با شبکه بی بی سی و دفاع از ایران و سخنرانی رهبر انقلاب بازتاب گسترده ای در محافل خبری داشت. در تهران هم شما در جمع دیدار کنندگان با رهبر انقلاب اسلامی بودید. نظر شما درباره تاثیر ایران بر انقلاب کشور های عربی چیست؟
**بله، در سفری به ایران این افتخار را داشتم که با "رهبر امام خامنه‌ای " دیدار کردم و بتوانم حرف هایم خودم را بزنم و نظرات ایشان را جویا شوم. در این جلسه این توفیق را داشتم تا در کنار امام خامنه ای و بسیار نزدیک به ایشان بنشینم و توصیه‌های ایشان که بسیار شیوا به زبان عربی بیان شد، گوش فرا دهم.
*چه نکاتی در سفر به ایران برای شما جالب بود؟
**چند نکته در سفرم به ایران برای من جالب بود. اول ساده زیستی زندگی امام خامنه‌ای و دکتر احمدی نژاد دوم پیشرفت های صنعتی ایران بود و سوم توانایی ایران برای پیشرفت با وجود تحریم ها بود.
شجاعت رهبران ایران و صداقت آنها هم برایم خیلی جالب و مثال‌زدنی است. آنها همان حرفهایی را که در تهران می‌زنند در سازمان ملل در آمریکا هم می زنند.
ولی ما رهبران دو رو و ریاکاری زیادی در کشورهای اسلامی عربی داریم اگر ما بخواهیم دیگر حاکمان کشورهای عربی را که با اسرائیلی‌ها دست می‌دهند و پیشنهاد مذاکره می دهند با آیت‌الله امام خامنه‌ای مقایسه کنیم، شما می‌توانید تفاوت بین رهبر واقعی امت اسلامی و رهبران غیر واقعی را متوجه شوید.
*بهترین خاطره‌ای که از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی داشتید، چه بود؟
**بهترین خاطره‌ای که از دیدار امام خامنه ای دارم این است که در زمانی که با ایشان دیدار کردم در صحبت ها و برخورد ایشان عشق و علاقه به امت اسلامی را می دیدم که این علاقه را ایشان به خوبی با جملات و سخنرانی عربی منتقل کنند و همچنین عشق ایشان به انقلاب مردم مصر بسیار زیبا بود. صحبت ها و توصیه های ایشان از علم و شناخت نشات گرفته شده بود و ایشان مانند حاکمان کشورهای عربی نسبت به مسائل بی تفاوت نیستند.
*راستی شما چرا از لفظ امام خامنه ای برای ایشان استفاده می کنید؟
**من اصرار دارم که از لفظ "سید القائد، الامام الخامنه‌ای " استفاده کنم زیرا بعد از امام خمینی ایشان امامت و رهبری امت اسلامی را بر عهده دارند. زمانی که ما به پیشنماز یک مسجد می گوییم امام جماعت به خاطر این است که یک عده ای از نماز گزاران را امامت می‌کند زمانی که من می گویم امام خامنه‌ای به این خاطر است که ایشان یک امت اسلامی را رهبری و هدایت می کنند. ایشان بعد از امام خمینی آمده‌اند و حامل همان پیام‌ها و رهنمودها هستند
*شما سالها است که از وطن خود دور هستید آیا تصور این رو می‌کردید که زمانی بتوانید به کشور خود بازگردید؟
**بله البته من طی این سال‌ها همیشه این امید را داشتم که به مصر برگردم برای همین طی 6 سالی که در مصر بودم موسسه‌ای را با نام "مصر را نجات دهید " راه اندازی کردم که عده‌ای به من می گفتند که منظورت از این کار چیست؟ مصر مشکلی ندارد و من پاسخ می‌دادم که مصر تحت حاکمیت مبارک وضعیت خوبی ندارد و ما باید مصر را از شر مبارک نجات دهیم. باید بگویم که انقلاب مردم مصر را از دست مبارک نجات داد.
*زمانی که اولین بار خبر فرار مبارک را شنیدی چه حسی داشتید؟
**من همیشه در انتظار این لحظه بودم. یا مرگ مبارک را ببینم و یا فرار او را. حالا که او فرار کرده آرزو می‌کنم که او تحویل مصر داده شود و به خاطر جنایاتی که کرده است و به خاطر عقب ماندگی هایی که او باعث آن شده است به خصوص درمورد ظلم‌هایی که به اخوان المسلمون کرده است محاکمه شود . آیا می توانید تصور کنید که مبارک، خانواده و اطرافیان آن سرزمین مصر را از مردم مصر دزدیده‌اند. چنین مردی باید محاکمه شود و درس عبرتی برای سایر پادشاهان و امیرنشین‌های کشورهای عربی شود.
* گویا شما به آقای احمدی نژاد علاقه وافری دارید، دلیل این علاقه چیست؟
**من تنها از چند نفر از سیاستمداران دنیا خوشم می آید که به طور حتم یکی از آنها "احمدی نژاد " است . من معتقدم رهبران کشورها باید به مردم خیلی نزدیک باشند رهبران باید ساده زیست باشند و رهبران همچنین باید صادق و شجاع باشند و احمدی نژاد صادق ساده زیست و شجاع است. او همچنین تمرکز زیادی برای پیشرف کشور می کند و او برخلا سران احمق عرب بسیار با هوش است و می خواهد ایران را به یک قدرت تبدیل کند نه تنها یک قدرت منطقه‌ای بلکه یک قدرت جهای در جهان تبدیل کند و این اتفاق خیلی دور نیست. با پیروزی انقلاب مصر و لیبی و دیگر کشورهای عربی این مهم روی خواهد داد که می توان گفت در 10 سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.
*نظرشما درباره پوشش اخبار مصر چیست؟ برای مثال شبکه تلویزیونی الجزیره تلاش می‌کرد وانمود کند که پوشش کاملی از انقلاب مردم در مصر می دهد، در حالی که هیچ خبری در خصوص شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسراییلی مردم مصر مخابره نمی کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟
**البته باید بگویم با وجود اینکه شبکه الجزیره به خاطر انتقادهای شدید من علیه آمریکا یک سال و نیم است از من برای مصاحبه دعوت نمی کند این شبکه در کل پوشش خوبی داد البته باید بگویم که خیلی نباید از شبکه الجزیره انتظار مطالب ضد آمریکایی داشت.
*ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات