تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۱۲۱۸۳
انقلاب اسلامی ایران؛ ویژگی‌ها و آفات آن

انقلا بی با شعار استقلا ل، آزادی، جمهوری اسلامی


حجت‌الا سلام والمسلمین علی عسگری ـ نماینده سابق مشهد
انقلا ب اسلا می ایران به رهبری امام خمینی قدس سره رخداد بزرگ تاریخی در دوران معاصر است و آثار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن در بین ملت ایران و دیگر ملتها بر کسی پوشیده نیست.
این انقلا ب عظیم الهی و اسلا می که بنیانگذارش آن را انفجار نور نامید، پرده های ظلمت و تاریکی را کنار زد و بیداری اسلا می را در پی داشت تاآنجا که جنبشهای کشورهای لبنان، فلسطین، افغانستان و عراق در گذشته و انقلا ب مردم مصر و تونس در وضع کنونی را باید ازبرکات انقلا ب اسلا می ایران دانست.
ارمغان مهم انقلا ب برای مردم ایران، استقلا ل، آزادی و جمهوری اسلا می بود. شعار نخستین مردم مسلمان که ریشه در مکتب فکری امام خمینی (ره) داشت و در عصر حاضر که عصر فروپاشی نظام های سلطه و طاغوت است به عنوان یک الگوی جدید و مطلوب مطرح است و مردم آزادیخواه جهان آن را منظور نظر دارند. این اقدام پسندیده و منطبق بر فطرت آزادیخواهی و حق مداری مردم مسلمان را امام خمینی (ره) در پرتو ولا یت دینی و بعثت الهی پیامبر خاتم (ص) جامه عمل پوشاند و مردم را از قید طاغوت رهایی داد و عاقبت امر در اصل 55 قانون اساسی ایران تصریح شد:
حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را برسرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد میآید اعمال می کند.
با توجه به روندگذشته انقلا ب اسلا می و قانون اساسی برخاسته از شعارهای دینی و انقلا بی مردم ایران، انقلا ب اسلا می این مردم بپاخاسته علیه قدرتهای استکباری و کفر جهانی ویژگی های مخصوص به خودش را داراست. مهمترین این ویژگی ها عبارت است:
1- عنصر اسلامی بودن انقلاب:
توجه به اندیشه اسلا می و مکتب حیاتبخش دینی، خصیصه مهمی است که ایمان و التزام مردم و رهبری به آن از عوامل اصلی پیروزی و استمرار انقلا ب اسلا می است.
امروزه حتی دشمنان نظام و انقلا ب در این مهم شک ندارند که اگر اسلا م در میان مردم ایران حکمفرما نبود، نه خیزش معنوی و همه جانبه ای از نوع انقلا ب فراگیر اسلا می مردم شکل می گرفت و نه دوام و پایداری پیدا می کرد و آنچه که انقلا ب را در رابطه با لشگرکشی قدرتهای جهانی و هشت سال دفاع مقدس و حوادث دیگر تضمین کرد ریشه در عنصر اسلا میت آن داشت. در آغاز انقلا ب رهبری انقلا ب و امام راحل فرمود تمام مقصد ما مکتب ماست و مردم مسلمان بر مبنای اصول و ارزشهای دینی و اسلا می خودشان جان خود و جوانان عزیز خودشان را فدای اسلا م کردند و حماسه آفرین شدند.
2- عنصر امام و رهبری:
از ویژگی های برجسته و غیرقابل انکار دیگر انقلا ب رهبری پیامبرگونه و داهیانه آن است. این عامل مهم و اثرگذار که ریشه در امامت و ولا یت دینی دارد و شعبه ای از ولا یت خدا و رسول و امامان معصوم علیهم السلا م محسوب می گردد از آغازین روزهای انقلا ب اسلا می در هدایت مردم به صراط مستقیم انقلا ب اسلا می نقش آفرین بوده است.
او در شناسائی وجذب انسان های دارای فطرت دینی، در تربیت فکری مردم، در سازماندهی آنان برای درهم کوبیدن سنت های زشت طاغوتی و تبلیغ راستین سنت های الهی و قرآنی و در نتیجه تاسیس حکومت جمهوری اسلا می و دفاع از حاکمیت دینی و استمرار انقلا ب اسلا می هرگز لحظه ای درنگ نکرد و خیلی خوب ایفای نقش نمود و توانست غرب را عاجز، شرق را متحیر و عالم را به اندیشه دینی و انقلا بی خودش مشغول سازد.
3-عنصر مردمی بودن انقلاب اسلامی:
شکی نیست که یکی از سه ضلع مهم انقلا ب اسلا می ایران را مردم تشکیل داده اند.
مردم پایه اصلی انقلا ب محسوب می شوند و بدون آنان اسلا م و رهبری غریب بود.
اگر شرط مهم و غیرقابل انکار انقلا ب، اسلا م است و به همین دلیل ولا یت دینی برای استمرار انقلا ب اسلا می و پیشبرد آن ضروری دانسته شده است لکن قالب و شکل عینی انقلا ب اسلا می در جمهوری و مردمی بودن آن است. روی همین جهت است که از آغاز پیروزی انقلا ب اسلا می تا کنون مردم در همه عرصه ها نقشآفرین بوده اند.
محور بودن رای مردم و تعیین کننده بودن آنان در برقراری حکومت و میزان بودن رای شان در انتخاب و تعیین تمام سطوح و ارکان مربوط به اداره کشور و در راس امور بودن مجلس منتخب مردم از منظر قانونی شکی نیست. بسیاری از اصول قانون اساسی به این مهم اختصاص پیدا کرده است و فلسفه اصلی حکومت در انقلا ب اسلا می به خواست و رضایت مردم مسلمان بستگی تام دارد و شکی نیست که اداره امور کشور با اتکا» به آرا» عمومی و دین و مذهب رسمی مردم مربوط است و شعارهای مورد نظر در ساختار و محتوای قانون اساسی باتاکید برهمین واقعیت است. به عنوان نمونه در اصل (19) قانون اساسی آمده: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان درحمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلا می برخوردارند. طبیعی است که عدم رضایت مندی مردم، مقبولیت و مشروعیت نظام و انقلا ب را در چالش قرار می دهد و نباید مسوولا ن نظام و انقلا ب لحظه ای از مردم و مطالبات به حق آنان غافل باشند. مردمی که امام (ره) آنها را ولی نعمت خود معرفی می کرد و برشعار میزان رای ملت است همیشه پای بندی داشت.
آفات انقلاب اسلامی:
دربحث مربوط به آفات انقلا ب اسلا می لا زم است قاعده عقلی فلا سفه را منظور نظر قرار داد. فلا سفه براین باور هستند که علت محدثه، علت مبقیه نیز هست. هرچند که نظریه فلسفی یاد شده مربوط به مباحث هستی شناسی است لکن این مطلب برپدیده های اجتماعی و انقلا ب های مردمی نیز صادق است.زیرا که علت پدیداری انقلا ب را می توان علت پایداری آن هم دانست.
بنابراین اگر عوامل پدیداری انقلا ب اسلا می را اسلا م، رهبری و مردم بدانیم که چنین است، عامل و علت بقا و پایداری آن را نیز باید در همان عوامل جست وجو کنیم در نتیجه آفات مهم انقلا ب اسلا می عبارت است:
1-روی گردانی از اصول و ارزش های اسلا می و عدم پایبندی به اخلا ق اسلا می; چیزی که امروزه به عنوان یک تهدید برای انقلا ب اسلا می مطرح است زیرا که بعضی تازه به دوران رسیده های انقلا بی نما و صاحبان قدرت سیاسی پشت سر شعارهای اسلا می و ولا یتمداری خود را پنهان کرده و از راه دروغ و تهمت به چهره ها و بزرگان با سابقه انقلا ب و عالمان دینی، فضای خلا ف اخلا ق را تشدید می کنند. عزیزی می گفت در دوران قبل از انقلا ب کسی شعار داد «خمینی آزاده است، شاه زنازاده است.» مرحوم بهشتی آشفته شد و گفت: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمی شود بر بام سعادت حلا ل رسید. این دقت اخلا قی مرحوم آیت الله دکتر بهشتی را در نظر بگیرید و آن را مقایسه بکنید با حرکت ها و شعارهای خلا ف اخلا ق حامیان بنی صدر رئیس جمهور وقت که شعار می دادند. «بهشتی بهشتی طالقانی را تو کشتی؟!»
تخریب های به انجام رسیده طی سال های اخیر در مورد دیگر یاران امام (ره) به ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی هم ریشه در رویه های افراط و رفتارهای خلا ف اخلا ق و موازین اسلا می دارد و از حجم گسترده و بالا ئی هم برخوردار است. کمترین آن این بود که از طریق رسانه ملی در یک برنامه پرمخاطب ده ها میلیونی به او تهمت روا داشته شد.
در همین فضای سیاسی پیش آمده بین دولت و قوای دیگر، علیه او و نهاد عالی مستشاری رهبری و مجمع تشخیص بیانیه صادر می شود. در هر کوی و برزنی او را از سران فتنه معرفی می کنند و رهبری براندازی نرم را به او نسبت می دهند. تعجب این که این یار دیرین امام و همسنگر گذشته و حال رهبری را مخالف اصل ولا یت فقیه معرفی می کنند.
و بسیاری از رفتارهای ناشایست و خلا ف اخلا ق که قلم از ذکر موارد شرمگین است؟!
به راستی اگر هاشمی التزام به ولا یت نداشته باشد، آیا قانون شکنانی که علنی تمرد از قانون پیشه کرده و نهادهای حاکمیتی و مجلس را بر هیچ می گیرند ملتزم به قانون خواهند بود؟!
اگر هاشمی که فرزند فکری ولا یت و امام محسوب می شود پیرو و عامل پیروزی ولا یت دینی محسوب نگردد کسانی که چراغانی نیمه شعبان را به تعبیر امام(ره) به نفع شاه برگزار کردند پیرو ولا یت فقیه خواهند بود؟!
هاشمی کسی است که وقتی ترور شد در برابر گروه فرقان و عاملین ترور فیزیکی این یار دیرین انقلا ب، امام (ره) بیانیه صادر کرد واعلا م فرمود: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
به راستی بعضی ها چه خیال خامی در فکر و ذهن خود دارند که اخلا ق و احساس دین نسبت به امام و یاران او را بر هیچ گرفته و از انصاف و عدالت با تکیه بر شعارعدالت عدول کرده اند؟!
2- نفی ولا یت: آفتی دیگر برای انقلا ب اسلا می نفی رهبری و ولا یت فقیه است. امام(ره) فرمود پشتیبان ولا یت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیبی نرسد. شک نداریم که ولا یت فقیه پشتوانه محکمی برای انقلا ب اسلا می بوده و هست و از سویی دیگر شک نداریم که یکی از راه های نفی ولا یت به شکل غیرمستقیم قطع بازوان رهبری است.
گرفتن چهره های موثر نظام و ولا یت از راه ترور فیزیکی یا ترور شخصیتی از انقلا ب اسلا می، آفتی است که غیرمستقیم تهدید دایره عمل و کارآمدی ولا یت دینی را در پی دارد و سرانجام آن هم استبداد است.
طرفدارانی افراطی و شعاری ولا یت از کجا معلوم که در گفته خود راست و صادق باشند آنانی که ریا و تزویر پیشه کرده و مدام روی چیزهای کوچک و کم اهمیت قهر و ناز پیشه می کنند به راستی آیا اینان نمی دانند که در موضع دفاع از رهبری و اطاعت از ولی امر مسلمین باید مثل بسیاری از شهیدان از جمله دانشمندان هسته ای و شهیدان پرافتخار نظام لا زم است یار شاطر باشند نه بار خاطر؟ در عمل ملتزم به ولا یت و قانون باشند نه در شعار؟!
3- آفت دیگر انقلا ب بر هیچ دانستن بعد جمهوری انقلا ب و عدم پایبندی به میزان رای ملت است و در همین رابطه تزئینی معرفی کردن رای مردم از جمله آفتهای بزرگی است که دامنگیر بعضیها شده است.
این دیدگاه ناصواب هم بر خلا ف بسیاری از اصول قانون اساسی است و هم بر خلا ف عزت و حرمت همگانی مردم است و با ساختار حکومت از دیدگاه اسلا می منافات دارد و در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلا می ایران تصریح شده است: حکومت از دیدگاه اسلا م، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه گری فردی یا گروهی نیست، بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است که به خود سازمان می دهد، تا روند تحول فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهایی حرکت به سوی الله بگشاید. ملت ما در جریان تکامل انقلا بی خود از غبارها و زنگارهای طاغوتی زدوده شد و از آمیزه های فکری بیگانه خود را پاک نمود و به مواضع فکری و جهان بینی اصیل اسلا می بازگشت و اکنون بر آن است که با موازین اسلا می جامعه نمونه (اسوه) خود را بنا کند.
برچنین پایه ای رسالت قانون اساسی این است که زمینه های اعتقادی نهضت را عینیت بخشد و شرایطی را به وجود آورد که در آن انسان با ارزشهای والا و جهان شمول اسلا می پرورش یابد و این مهم حاصل نمی شود مگر به کرامت و رضایتمندی خودمردم که رمز تداوم انقلا ب در آن نهفته است. برخورد مستبدانه با مردم و اشکال تراشی در کار آنان آفتی است که مدیریت میانه و کارشناسی کشور در این رابطه دخیل است.
و اگر در ریشه یابی مشکلا ت مردم گفته شود با وجود اسلا م و رهبری دینی چرا مردم با این همه مشکلا ت دست به گریبان هستند؟ پاسخ این است که مدیریت میانه و مسوولا ن اجرائی غیرکارآمد باعث ناراحتی و نارضایتی مردم و عدم تحقق مطالبات به حق آنان هستند و نه چیز دیگر.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات