تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۱۲۴۹۸
یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

انقلاب مردم مصر انقلاب طبقه متوسط است


یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: انقلاب مردم مصر انقلاب طبقه متوسطی است که برای خواسته‌های درجه یک خود و تغییر حکومت به خیابان‌ها ریخته‌اند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر سعدالله زارعی در همایش "پایان سکوت؛ از سقوط دیکتاتورها تا ظهور امت واحده" که در دفتر اتحادیه بین‌المللی امت واحده برگزار شد با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر بیان کرد: تحولاتی که اخیرا در حوزه کشورهای عربی اتفاق افتاد غیرمنتظره بوده است و نشان می‌دهد که منطقه خصوصا شمال آفریقا و حوزه عربی آماده تحول بزرگی است.
وی در ادامه به بیان وجوه مشترک کشورهای تونس، مصر و یمن در اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: از جمله این وجوه مشترک غرب‌گرا بودن، وجود رژیم‌های لائیک در این کشورها، برخورداری از رژیم استبدادی، برخورداری از رژیم نظامی‌گری و وابستگی به غرب است.
زارعی با بیان این‌که مصر از لحاظ روشنفکری، مطالعات، دانشگاه‌ها، جنبش‌های مذهبی و ملی، سطح سواد، رسانه و... در جهان عرب از موقعیت ممتازی برخوردار است، اظهار کرد: این ملت با این سابقه، ظرفیت و پتانسیل رژیم دیکتاتوری دارد که نزدیک به 40 سال است زیر فشار آن قرار گرفته است. ملت مصر با این سابقه که سالها علیه رژیم صهیونیستی بود الان در چارچوب سیاست‌های تل‌آویو عمل می‌کند. از این رو این سوال مطرح می‌شود که آیا انقلاب مصر یک انقلاب اقتصادی است؟ خیر. اما یکی از مشکلات مردم مصر اقتصاد نابسامان آن است چرا که بخشی از سرزمین مصر قابل کشاورزی و دامداری است و اقتصاد این سرزمین پهناور به نیل و اطراف آن وابسته است.
وی ادامه داد: وقتی به تظاهرات اخیر در مصر نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنها کسانی نیستند که تحت فشار اقتصادی باشند این انقلاب ،‌انقلاب دامداران و کشاورزان نیست بلکه انقلاب طبقه متوسط است که سدها را شکسته‌اند و بقیه هم به دنبال آنها به پا می‌خیزند. در اینجا پاسخ مشخص می‌شود که این مردم نمی‌خواهند که یک تحول پارلمانی اتفاق بیفتد چون اگر که این چنین بود باید با سخنان مبارک آرام می‌شدند پس این حرکت یک حرکت انقلابی و برخواسته از اتفاقات تونس است و حالت هیجانی ندارد چرا که با شروع کشتارها باید تعداد مردم کم می‌شد اما اکنون تعداد شهدای مصر دو برابر شهدای تونس است. اما با این وجود تعداد افرادی که به خیابان ها می‌آیند روز به روز افزایش می‌یابد پس اینها برای خواسته‌های درجه یک و تغییر حکومت به خیابان‌ها آمدند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: برخی‌ها معتقدند این انقلاب جنبه مذهبی دارد باید گفت انقلاب ما هم همین‌طور بود از شعارهای اجتماعی شروع و در پایان به مقصدی که می‌خواستند هدایت شد. ابتدا تاکید امام (ره) آن بود که "کاپیتلاسیون، شخصیت و عزت ما را لگدکوب می‌کند"،‌"شاه نوکر اسراییل است"، "اسراییل مقدرات ما را به عهده گرفته است" که انتهای این خواسته‌ها به تشکیل حکومت اسلامی منجر شد.
وی بیان کرد: تفاوت‌هایی بین ما و مصری‌ها وجود دارد که یکی از آنها وجود رهبری بالای سر ماست ایشان در انتخابات گذشته کار همه را انجام داده‌اند یعنی یک نفر به مثابه 70 میلیون نفر بود اما در مصر از این خبرها نیست که شخصیت مقدس و مقبول‌العامی در بالای سر اهل سنت باشد. مرجعیت تقلید ما به گونه‌ای است که اگر کسی به آن اهانت کند بساطش را بر هم می‌زنیم اما در جامعه اهل سنت ، روحانیت چنین وجهه‌ای ندارد. این ضعف در مصر هم هست اما نباید تصور کرد که این جنبش با شکست مواجه می‌شود بلکه در مسیر رهبری خود را پیدا خواهد کرد اگر مصر متحول شود این تاثیر عمیق در کل جهان عرب را به همراه خواهد داشت که معتقدیم بعد از این حادثه سقوط ملک‌عبدالله در اردن به شش ماه نخواهد انجامید و این مساله ژئوپولتیک منطقه را متحول خواهد کرد.
در ادامه این سخنرانی یکی از حاضران از گزینه‌های آمریکا در مصر سوال کرد که زارعی پاسخ داد: یکی از تحلیل‌های آمریکا، اروپا و رژیم‌های وابسته این است که مبارک و خانواده‌اش دیگر نمی‌توانند در مصر بمانند. دوم آنکه مصر باید به دست یک عنصر مطمئن امنیتی سپرده شود اما اینکه چرا این عنصر باید امنیتی باشد باید گفت تحولات مصر تحولات عمیقی خواهد بود. تحولات مربوط به تغییر نظام خواهد بود.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌گویند این تحولات به بخش امنیتی رسیده که در این راستا به عمر سلیمان متمرکز شده‌اند. اما مردم در تظاهرات خود اعلام کردند که این شخص را نیز قبول ندارند. گزینه دیگری که آمریکایی‌ها در دست دارند روی کار آوردن یک عنصر میانه است که از یک سو با خود آمریکایی‌ها ارتباط داشته باشد و از سوی دیگر از نفوذ در بین مردم برخوردار باشد تا مصر از وضعیت بی‌ثباتی درآید و بعد از آن عمر سلیمان دیگری دولت را به دست گیرد که آنها در این میان البرادعی را گزینه مورد نظر می‌دانند اما وی را مدیر این صحنه نمی‌دانند چرا که قدرت تحمل در برابر فشارها را ندارد ولی برای یک دوره گذار مورد قبول است.
وی تصریح کرد: گزینه دیگر آمریکایی‌ها گزینه هرج و مرج است این گونه که یک میلیون نیروی اطلاعاتی خود را با لباس شخصی به خیابان‌ها بریزد و این گزینه را آنقدر طولانی کنند تا مردم خسته شوند و راضی شوند که آنها مساله را کنترل کنند. اما اینها برای آمریکایی‌ها خوابی بیش نیست. اگر رژیم مبارک به دست مسلمانان سرنگون شود اسراییل در مرزهایش حبس می‌شود. اسراییلی‌ها در این شرایط قطعا خود را در قفس می‌بینند و کاری می‌کنند که یک موجود در قفس می‌کند آنقدر خود را به در و دیوار می‌زند که خونین و مالین می‌شود و سرانجام هم تسلیم می‌شود و به نظر می‌رسد که در یک مقطع کوتاه فشار به غزه زیاد شود.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با اشاره به وجود جنبش‌های مصری فعال گفت: این جنبش بدون رهبر حرکت می‌کند اما این بدین معنا نیست که رهبری نخواهد داشت در صورت تشکیل کمیته از سوی اخوان المسلمین این رهبری در متن این جنبش شکل خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات