تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۱۶۳۸۳

نگاهی به برخورد دوگانه ترکیه در قبال تحولات منطقه

اشاره: در حالی که تحولات منطقه در دوران اخیر باعث تحریک حرص و طمع آمریکا در قبال منطقه شده و قرار گرفتن برخی کشورهای منطقه در کنار آمریکا از نظرها پنهان نمانده، رفتارهای عجیب و غریب ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی تعجب محافل سیاسی را برانگیخته است. به گزارش فارس، در حالی بیش از یک هفته از اظهارات "رجب طیب اردوغان " نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه "ناتو در لیبی چه کار دارد؟ " نگذشته بود، متعاقب آغاز حملات هوایی ناتو به لیبی، قرار گرفتن ترکیه در کنار نیروهای ناتو و همراهی با این پیمان علیه لیبی بار دیگر سوال "در ترکیه چه خبر است؟ " را در اذهان زنده کرد.

موضع اردوغان در زمینه شمال عراق که یکی دیگر از خطوط قرمز ترکیه است
در همین روزها موضع دیگر اردوغان در زمینه شمال عراق که یکی دیگر از خطوط قرمز ترکیه است، توجه‌ها را به خود جلب کرد و اردوغان که یک سفر رسمی به شمال عراق صورت داد، از بارزانی به عنوان برادر خود یاد کرد و این امر با واکنش‌های مختلفی در محافل سیاسی ترکیه روبرو شد.
در همین ایام بود که ذکریا اوز، دادستان پرونده معروف باند کودتاگران ارگنه کن از سمت خود برکنار شد.
از سوی دیگر در حالی که ترکیه با ایران قراردادهای فراوانی داشته و مدعی دوستی و برادری با ایران می‌شود، فرود اجباری یک فروند هواپیمای باری ناوگان هوایی ایران در خاک ترکیه، درست همانند عملکرد سلیمان دمیرل در سال‌هایی که بر مسند قدرت در ترکیه تکیه زده بود و خوشحال نمودن آمریکا و اسرائیل و متعجب ساختن مسلمانان از این اقدام، به عنوان اقدامی سوال برانگیز مطرح شد.
دعوت عبداله گل از پرز برای شرکت در کنفرانس کشورهای توسعه نیافته
درحالی که هنوز خون 9 تن از شهیدان ترکیه‌ای تبار کاروان آزادی غزه که از سوی قاتلین صهیونیست در کشتی مرمره آبی به قتل رسیدند خشک نشده، عبداله گل رئیس جمهور ترکیه در اقدامی سوال برانگیز دیگر از شیمون پرز سرکرده رژیم صهیونیستی دعوت کرد تا در کنفرانس کشورهای توسعه نیافته عضو سازمان ملل که در ماه می در استانبول برگزار می‌شود، شرکت نماید.
اظهارات مقامات ارشد ترکیه مبنی بر عدم اعزام نیروی مسلح به لیبی و عدم مشارکت در جنگ تحمیلی غرب علیه این کشور، آن هم در حالی که چند روز بعد از اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه "ناتو حق مداخله در لیبی را ندارد "، ارتش ترکیه چندین کشتی و زیردریایی جنگی خود را برای مداخله در لیبی در اختیار ناتو قرار داده، تداعی کننده ادعای مقامات آنکارا در مورد جنگ افغانستان علیرغم حضور نظامی در این کشور و قرار گرفتن در کنار نیروهای نظامی غرب و ناتو است.
تبدیل شدن پایگاه ناتو در ترکیه به قرارگاه تصمیم‌گیری برای حملات ناتو به لیبی
و همه این‌ها در طی هفته‌های اخیر باعث شده که بار دیگر سوال "در ترکیه چه خبر است؟ " در اذهان عمومی مطرح شود.
تبدیل شدن پایگاه ناتو در شهر ازمیر ترکیه به قرارگاه تصمیم گیری برای حملات ناتو به لیبی چندی پیش از سوی وجدی گونول وزیر دفاع ترکیه اعلام شد.
به نظر می‌رسد اگر طی روزهای آتی آمریکا و ناتو تصمیم به حمله به سوریه را اتخاذ کنند، ترکیه بار دیگر و همانند گذشته در کنار آمریکا و ناتو علیه سوریه وارد عمل شود و باز بگوید که ما نیروی مسلح نمی‌فرستیم و تنها حمایت لجستیکی می‌دهیم! چونکه ترکیه در مورد افغانستان و متعاقب آن در مورد لیبی هم همین گونه موضع گیری کرده بود و در نهایت در کنار آمریکا و ناتو جای گرفته بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات