تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۱۶۴۰۵
سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد:

کاهش نرخ بیکاری به 10 درصد و رفع مشکل دریافت پول نفت از هند

اشاره: سخنگوی اقتصادی دولت از کاهش نرخ بیکاری به 10 درصد، تأخیر در اعلام نرخ رشد به‏دلیل عدم تعیین نرخ رشد صنعت، رفع مشکل دریافت پول نفت از هند، جمع‎بندی بانک مرکزی بر حذف 4 صفر از پول ملی، رویکرد دولت مبنی بر ارتقای وضع رفاهی کارکنان دولت از روش‌هایی غیر از افزایش صرف حقوق خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت امروز (دوشنبه) در ساختمان 8طبقه کوثر نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه گفت: رویکرد دولت این است که وضع رفاهی کارکنان دولت تأمین شود و از روش‌های دیگر غیر از افزایش صرف حقوق معیشت آنها جبران شود.
حسینی تصریح کرد:‌ در قانون بودجه به هیچ وجه حکمی صادر نمی‌شود که حقوق کارمندان 6 یا 8 درصد افزایش یابد و این اعداد لزوما از قانون بودجه به طور صریح بیرون نمی‌آید.
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش قیمت طلا در بازار گفت: بانک مرکزی ذخایر مناسبی از طلا در اختیار دارد که به این وسیله بازار را کنترل می‌کند اما مردم بدانند بدون مطالعه و کارشناسی وارد بازار طلا نشوند و تحت تأثیر پدیده صف برای تقاضای خرید طلا قرار نگیرند.
حسینی در مورد پرداخت یارانه نقدی به صورت ماهانه گفت: این یک تئوری شناخته شده در اقتصاد است که افراد در مورد درآمدهای دائمی خود برنامه‌ریزی بهتری انجام می‌دهند و در طرح تحول اقتصادی نیز به گونه‌ای سیاست‌گذاری می‌شود که منجر به صرفه‌جویی در اقتصاد شود.
سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: در ستاد هدفمندی یارانه‌ها طرح پرداخت یارانه نقدی به صورت ماهانه مطرح شده که گرایش در ستاد این است که به دبیرخانه طرح تحول ارجاع شده و در دبیرخانه نیز برای پرداخت یارانه نقدی به صورت ماهانه نظر مثبت است و می‌توان پرداخت‌ها را ماهانه کرد.
حسینی در مورد صدور قبض گاز، برق و آب به صورت ماهانه گفت: به مسئولان مربوطه این مسئله منتقل شده و در دست بررسی است اما امیدواریم از مرحله سوم یارانه‌ها به شکل ماهانه پرداخت شود.
وی در مورد گلایه مردم از قبض‌های گاز گفت: در فصل زمستان مصرف گاز بالا بوده و از طرفی دولت طبق قانون اجازه دارد برای کسانی که مصرف بالاتری دارند، قیمت بیشتری اعمال کند اما مطمئن باشید در ماه‌های گرم با توجه به صرفه‌جویی مردم رقم قبض گاز کاهش پیدا خواهد کرد و مردم با صرفه‌جویی هیچ‎گونه نگرانی نداشته باشند.
وزیر اقتصاد در مورد حذف سه صفر از پول ملی گفت: آنچه در کارگروه طرح تحول اقتصادی مطرح شده و تصمیم بر این شده واحد پول ملی اصلاح می‌شود چون در چندین دهه شاخص بهای مصرفی رشد کرده و واحد پول ملی قدرت معاملاتی خود را به تدریج از دست داده است بنابراین یا باید اسکناس درشت چاپ شود و یا اینکه واحد پول ملی اصلاح شود.
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: ‌اصل اینکه واحد پول ملی باید اصلاح شود، در کارگروه طرح تحول پذیرفته شده اما مناقشه بر سر حذف سه یا چهار صفر نیست و بانک مرکزی به عنوان مسئول این کار پیشنهاد می‌آورد و هر موقع تصمیم قطعی گرفته شد، عملیاتی و اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که آیا دینار اسلامی جای ریال را می‌گیرد، گفت: در مورد مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی چنین مطلبی دیده نشده و جزئیات اصلاح پول ملی را بانک مرکزی مشخص می‌کند اما جمع‌بندی کارشناسی بانک مرکزی در حال حاضر حذف 4 صفر از پول ملی است.
حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت بهای نفت خریداری شده توسط هند از ایران و اظهارات مرکل صدر اعظم آلمان مبنی بر محدودیت بانک‌های این کشور گفت: اگر می‌خواستم اظهارات مرکل را تأیید یا تکذیب کنم وزیر اقتصاد آلمان می‌شدم.
وی گفت: مشکلی در خصوص پرداخت نفت خریداری شده توسط هند از ایران از جانب بانک مرکزی آلمان برای یک بانک ایجاد شده بود که با مذاکره با مقامات هندی و آلمانی مشکل رفع شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی که چرا نرخ بیکاری و رشد اقتصادی اعلام نمی‌شود، گفت: در تعطیلات عید در سفر به شیراز کتابی از قیصر امین‌پور به دست من رسید که بیتی در آن بود، ز کوته‎دستی خود زیر بارم / که از بالابلندان شرمسارم، و گرچه فکر می‌کنم حجم اطلاعات اقتصادی ارائه شده به مطبوعات قابل توجه است اما جلسات سخنگوی اقتصادی باید با فاصله کمتری برگزار شود.
وی در مورد اعلام نرخ بیکاری و رشد اقتصادی گفت: این به معنای کتمان نیست بلکه در مورد نرخ رشد اقتصادی عرض کردم به عنوان سخنگوی رسمی دولت باید آمار را از مراجع رسمی دریافت و اعلام کنم.
حسینی تأکید کرد: در بخش رشد صنعت وزارت صنایع دلایلی دارد که رشد اعلام شده کم برآورد می‌شود. در این زمینه کارگروهی تشکیل شده که هر موقع نتیجه آن جمع‌بندی شد، اعلام خواهد شد.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد نرخ بیکاری گفت: طبق اعلام وزیر کار نرخ بیکاری به حدود 10 درصد رسیده و سال گذشته موفقیت خوبی در ایجاد اشتغال ایجاد شد و امسال هم با ایجاد تسهیل در ایجاد اشتغال و تأمین سرمایه قصد بر این است که 2.5 میلیون شغل جدید در کشور ایجاد شود.
انجام معاملات بورس نفت با ارزهای خارجی
سید شمس‌الدین حسینی در بخشی دیگر گفت: سهام شرکت پست بانک به عنوان یکی از شرکت‌های واگذار شده در سال گذشته در کنار سه بانک ملت، تجارت و صادرات وارد بورس شد که ابتدا بلوک 5 درصدی سهام آن واگذار شد و به تدریج با عرضه‌های بعدی در حال حاضر 15 درصد سهام این شرکت در بازار واگذار شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمان سهام بعدی عرضه می‌شود، گفت: بستگی به تصمیم هیئت واگذاری دارد و همچنین افزایش سرمایه این بانک نیز به مجمع بانک برمی‌گردد.
حسینی در مورد آمار دقیق ثبت‎نام متقاضیان جدید یارانه نقدی گفت: آمار دقیقی در اختیار ندارم و از آقای فرزین یا مرادی پرسیده شود.
وی در مورد بورس نفت گفت: دولت و رئیس‌جمهور تأکید دارند از ظرفیت منطقه‌ای برای ایجاد بورس نفت و توسعه معاملات نفتی استفاده شود.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در فاز اول بورس نفت محصولات پتروشیمی در بورس نفت پذیرفته می‌شود که در بورس کیش معاملات پتروشیمی در رینگ صادراتی پتروشیمی عرضه می‌شود.
وی افزود: در فاز دوم بورس نفت محصولات نفت کوره و نفت فوق سنگین در این بازار عرضه می‌شود و نرم‌افزار مربوطه نیز تهیه شده است.
حسینی تأکید کرد: تصمیم بر این است راه‌اندازی معامله با اسعار (ارزهای خارجی) در بورس نفت معامله صورت گیرد و وجود شبکه بانکی در کیش این قضیه را امکان‌پذیر می‌کند.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تحریم در بیمه و بانک‌ها گفت: گرچه در قطعنامه 1929 دنبال بحث روانی تحریم بودند اما خود کشورهای استعماری اذعان دارند اندازه اقتصاد ایران به گونه‌ای است که قابل تحریم نیست و جهان آن‎قدر بزرگ است که تحریم در آن اثر ندارد. در عین حال در بخش بیمه تحریم‌هایی اعمال کرده‌اند.
حسینی افزود: سالانه بخش عمده‌ای از بیمه کشور به صورت بیمه اتکایی از کشور خارج می‌شد و آنها تحریم کردند ولی شرکت‌های داخلی ایران سندیکا و شرکت‌های بیمه مشترک درست کردند و بیمه‌های خود را اتکایی کردند.
حسینی در مورد تحول در گمرک گفت: سال گذشته صادرات غیرنفتی 40 درصد رشد داشته اما در برخی از موارد مشکلاتی در ترخیص کالا وجود داشت که با طرح تحول گمرک زمان ترخیص کالا از یک هفته به نیم روز کاهش یافته و پروژه‌هایی مانند پنجره واحد تجاری در گمرک دنبال می‌شود.
وزیر اقتصاد افزود: ارزش‌گذاری وب‎بنیاد در گمرک مشکلات این بخش را حل می کند و تجهیز گمرک به وسایل مدرن باعث حل مشکل ما خواهد شد.
جهاد اقتصادی در برنامه‌‌های دولت
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اصلاح قانون مالیات گفت: این اصلاح با جهت‌گیری توسعه پایه‌های مالیاتی و احیای نقل و انتقال ثروت تهیه شده است، همچنین مراحل بعدی قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اجرا می‌شود. از طرفی طرح جامع مالیاتی در حال انجام است که رابطه مؤدی و ممیز مالیاتی حذف می‌شود.
حسینی در مورد جهاد اقتصادی گفت: در دهه 80 مقام معظم رهبری تعدادی از چشم‌اندازها و سیاست‌ها را در قالب نامگذاری سالها اعلام کردند که همه آنها در راستای سند چشم‌انداز 20ساله کشور بود و سال اصلاح الگوی مصرف و همت مضاعف و کار مضاعف و امسال نیز با نام جهاد اقتصادی نامگذاری شد که برای رسیدن به افق چشم‌انداز نیاز به مجاهدت و سرعت‌بخشی به حرکت رشد اقتصادی است.
وی افزود: برنامه دولت برای کاهش فقر، افزایش درآمد و اشتغال در این راستا تهیه شده و هدف‌گذاری ایجاد 2.5 میلیون شغل جدید در سال جدید از این موارد است.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد توسعه میادین مشترک نفت و گاز گفت: دولت در راستای توسعه نفت و گاز به بهره‌برداری میادین مشترک اهتمام ویژه دارد و سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان از محل فروش میعانات گازی و صادرات و عرضه داخل پول به وزارت نفت داده شد تا سرمایه‌گذاری و عمران در بخش نفت و گاز افزایش یابد.
حسینی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نباید محدود به امکانات بودجه شود بلکه با انعقاد قرارداد با شرکت‌های پیمانکار نفتی به کمک شبکه بانکی منابع این شرکت‌ها نیز در این بخش جذب شود. از طرفی انتشار اوراق مشارکت ریالی در بخش نفت با موفقیت انجام شد و امسال نیز اوراق مشارکت ارزی در نفت منتشر خواهد شد.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: همه فازهای پارس جنوبی فعال شده‌اند و سال جاری با حضور مقام معظم رهبری در عسلویه آغاز شد که نشان می‌دهد در عرصه نفت و گاز حرکت در جهت سرمایه‌گذاری و تولید باید افزایش یابد.
وی در مورد منابع بانک‌ها و بیمه‌ها به عنوان مکمل منابع سرمایه‌گذاری در نفت و گاز گفت: سال گذشته مانده تسهیلات بانک‌ها 73 هزار میلیارد تومان رشد کرد که از محل پس‌اندازهای مردمی ناشی از افزایش درآمد به‏دست آمده که این منابع در صنعت نفت و گاز و سایر صنایع سرمایه ‌گذاری می‌شود.
صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت برای بانک‌ها
وی افزود: به شبکه بانکی اجازه انتشار اوراق مشارکت داده شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاری که شعبه‌های بانک‌های خصوصی در تهران به اندازه سوپرمارکت‌ها اضافه شده‌اند، گفت: سؤال این است که آیا بانکداری غیردولتی در کشور مجاز است یا نه و طبق قانون مجاز است اما تحلیلی که خبرنگار ارائه می‌کند و در مقام تمثیل گفته می‌شود تعداد شعبه‌های بانک‌های خصوصی به قدر سوپرمارکت است، باید گفت: در حال حاضر 20 بانک خصوصی در کشور فعال هستند، آیا این تعداد زیاد است و اگر بانک بعدی درخواست مجوز کرد اگر مجوز ندهیم باعث ایجاد رانت برای این 20 بانک نمی‌شود.
حسینی ادامه داد: اجازه دهید خود جریان اقتصاد بگوید چقدر بانک برای کشور لازم است، از طرفی در حال حاضر 1700 تعاونی اعتبار در کشور وجود دارد که بانک مرکزی برای ساماندهی آنها در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی اقدام می‌کند.
وی تأکید کرد: بانک مرکزی نیز بر فعالیت بانک‌های خصوصی نظارت می‌کند.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد پرسش خبرنگار فارس که ارکان صندوق توسعه ملی چه زمانی تشکیل و منابع این صندوق برای ایجاد جهاد اقتصادی و سرمایه‌گذاری چه زمان آزاد می‌شود، گفت: منابع واریز شده به صندوق توسعه ملی تا پایان سال گذشته 14 میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز 16 میلیارد دلار به آن اضافه شود.
حسینی تأکید کرد: 20 درصد درآمد کل صادرات نفت و گاز و میعانات گازی وارد این صندوق می‌شود و گرچه قیمت نفت هر بشکه بین 70 تا 90 دلار پیش‌بینی شده بود اما دیروز بررسی کردم اغلب پیش‌بینی‌ها قیمت نفت را امسال بالای 100دلار در بشکه برآورد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود منابع بیشتری به این صندوق واریز شود.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: هیئت امنای صندوق توسعه ملی نخستین جلسه را تشکیل داده و نشست دوم طی روزهای آینده برگزار می‌شود و تلاش بر این است از نیمه دوم اردیبهشت ماه صندوق توسعه ملی منابع خود را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد و دولت دنبال توسعه تشکیلات برای این صندوق نیست.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی از طریق شبکه بانکی با عقد قرارداد عاملیت پرداخت می‌شود، گفت: پیش‌نویس این قراردادها تهیه شده و از تجربه حساب ذخیره ارزی استفاده می‌شود.
سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: منابع صندوق توسعه ملی با منابع داخلی بانک‌ها تلفیق شده و در جهت خلق تسهیلات مالی بیشتر به کار گرفته می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه مطالبات پیمانکاران به صورت نقدی 89 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد می‌شود که 97 هزار و 100میلیارد تومان در قالب دیون از طریق پرداخت سهام دولتی پرداخت شده است.
وی همچنین با بیان اینکه یارانه گندم و آرد بعد از اصلاح قیمت حذف شده، گفت: این یارانه‌ها به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود و قانون اجازه داده برای پرداخت نقدی از محل تنخواه استفاده شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات