تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۱۶۵۴
سعی کردیم مجلس، محل تنش نباشد

حدادعادل: توجه به معیشت مردم را وجهه‌ی همت خود قرار دادیم


رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اصراری که مجلس در قضیه بنزین دارد یکی از مظاهر اصول‌گرایی است ما اگر می‌خواستیم اصول‌گرا نباشیم نباید امسال این بحث را که در سال آخر مجلس و نزدیک به انتخابات است، مطرح می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر غلامعلی حدادعادل شب گذشته در گفت‌گوی ویژه‌ی خبری شبکه‌ی دو، با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی امام راحل(ره) گفت: یقینا کاری که امام در کشور انجام داد بسیار شگفت‌انگیز بود و آن مرد بزرگ حق بزرگی به گردن ما دارد.

وی افزود: اگر در زمان امام نبودیم و مراحل این نهضت را از آغاز تا پیروزی شاهد نبودیم و کسی آن را برایمان تعریف می‌کرد، شاید باور نمی‌کردیم. کار امام راحل(ره) به افسانه و اسطوره بیشتر شبیه است، چون مردی است با دست خالی در برابر حکومتی که همه چیز به دستش بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه با تاکید بر این‌که امام بر همه‌ی ارکان این کشور حق بزرگی دارد، تصریح کرد: مخصوصا بر گردن مجلس، چون با انقلاب اسلامی بود که مجلس معنا پیدا کرد. در حالی که قبل از انقلاب کسی مجلس و شرکت در انتخابات مجلس را جدی نمی‌گرفت و به اصطلاح مجلس محلی از اعراب نداشت.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که تاریخ را می‌خوانند و به منابع دسترسی دارند می‌دانند امروز اسناد و مدارک صریحی در دست است که ثابت می‌کند به غیر از یکی دو دوره‌ی اول مجلس و یکی دو دوره‌ در حوالی سالهای 32 و نهضت ملی شدن نفت در سالهای دیگر مجلس به هیچ وجه نماینده‌ی آراء ملت نبود و اگر امروز مجلس به عنوان رکنی از ارکان کشور است و مردم این طور حساس بوده و در انتخابات شرکت می‌کنند و برای نماینده شدن و رای دادن این همه شور و غوغا برپاست اینها همه به خاطر زنده بودن مجلس است و این زنده بودن ملت را نشان می‌دهد و همه‌ی اینها از ثمرات انقلاب اسلامی است.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص متحقق شدن هدفهای عنوان شده در اوایل مجلس نیز گفت: در این رابطه بهترین خود مردم هستند. ما در اوایل مجلس هفتم گفتیم سعی می‌کنیم در مجلس به مشکلات این ملت توجه کنیم و دغدغه‌ی ما دغدغه‌های واقعی مردم باشد. لذا با مصوبات، طرح‌ها و لوایحی که در مجلس داشتیم مردم می‌توانند قضاوت کنند که آیا تلاش ما مثمرثمر بوده است یا خیر .

وی با بیان اینکه به مردم قول داده بودیم مجلسی به دور از جنجال و تنش و شور و شر بی‌حاصل داشته باشیم، افزود: سعی کردیم مجلس محل تنش و جنجال نباشد تا وقتی مردم از رادیو مذاکرات نمایندگان را می‌شنوند دلهره پیدا نکنند. البته نمی‌توان گفت به همه‌ی اهدافی که مدنظر داشتیم رسیدیم، ولی در مجموع روند کلی مجلس رسیدگی به مشکلات مردم بوده است.

حداد عادل با بیان اینکه همواره فضایی متین و اخلاقی در مجلس حاکم بوده است، گفت: در این سه سال سعی کردیم تنش و ستیزه‌ی بی‌معنایی نداشته باشیم. البته موافق و مخالف هم صحبت می‌کردند، ولی بی‌حرمتی و بی‌احترامی در مجلس ندیدیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع روند کار مجلس این گونه نبود که وقتی یک ایرانی از طریق رادیو مذاکرات را می‌شنود از داشتن چنین مجلسی خجالت بکشد. زیرا دوران مجلس هفتم یک دوران با متانتی است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان معتقدند هیات رییسه به جای وزن دادن به معادلات داخلی و بین‌المللی بیشتر نقش ساکت کردن و مبصری نمایندگان را داشته است، گفت: از این حرفها بسیار عنوان می‌شود ولی واقعا این گونه نیست. ما هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی و بین‌المللی جدی هستیم ولی عده‌ای جدی بودن را با دعوا کردن اشتباه می‌کنند.

حداد عادل اظهار داشت: عده‌ای تصور می‌کنند اگر رییس‌مجلس هر روز برای رییس جمهور و وزرا خط و نشان بکشد آن مجلس، مجلس مهمی است و اگر غیر از این باشد مجلس مهمی نیست. ولی خیلی از اقدامات که همکاران ما و خود بنده و هیات رییسه در مجلس انجام می‌دهیم، اقداماتی است که از برخی اتفاقات پیش‌گیری می‌کند و چون این اتفاقات رخ نمی‌دهد ارزیابی آنها نیز دشوار می‌شود. معمولا اقداماتی که نتیجه‌ی آن سلبی است و باعث عدم ورود اشکال می شود این گونه است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس هفتم از نظر فضای کاری و گفتمان عمومی و از نظر اخلاقی مجلس خوبی بوده است در مورد مهمترین طرح‌ها و لوایح مجلس گفت: تصور می‌کنم بهترین کاری که ما در این سه سال کردیم کار در مورد لوایح بودجه بوده است. یعنی در این لوایح جهت‌گیری عمومی مجلس به سمت توجه به معیشت مردم و رفع مشکلات آنها بوده است و این مساله را وجهه‌ی همت خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال در بودجه‌ی 85 تصویب کردیم حداقل دریافت بازنشستگان از 117 هزار تومان به 200 هزار تومان برسد و این روند را در بودجه‌ی 86 نیز ادامه دادیم. توجه به فرهنگیان و آموزش و پرورش و بودجه آموزش و پرورش نیز از اقدامات مهم این دوره مجلس است زیرا در بدو کار مجلس هفتم بودجه آموزش و پرورش حدود سه هزار و ششصد میلیارد تومان در سال بود و بعد از سه سال به هشت هزار و چهارصد میلیارد تومان رسید.

نماینده‌ی مردم تهران با بیان این‌که ‌اگر معلمان به سوابق دریافتی خود مراجعه کنند این مساله را در مورد پرداخت معوقه‌ها و تکمیل حق جذب و اضافه‌ی حقوق‌شان تایید می‌کنند، تصریح کرد: اقداماتی که در مورد پرستاران و سایر کارمندان صورت گرفته نیز از این نوع است ولی ممکن است به علت وسعت کار همه‌ی ابلاغ‌ها صادر نشده باشد. هم‌چنین اقدام مجلس برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده و این که از صندوق ذخیره‌ی ارزی 40 میلیارد دلار به این کار اختصاص یابد نیز از دیگر اقدامات ماندگار مجلس هفتم بود.

وی با اشاره به اقدامات مجلس در بخش بهداشت و درمان گفت: در اواخر سال سوم وزارت بهداشت و درمان بی‌پول شده بود که مجلس در این راستا به کمک دولت آمد و یا در بحث بیمه‌ی روستاییان مجلس این مساله‌ را با جدیت تصویب کرد که امیدواریم روستاییان نتایج آن را دیده باشند. هم‌چنین اهتمام به تبدیل کنکور از وضع فعلی به وضع بهتر از دیگر کارهای مجلس بود که عده‌ای اسم آن را حذف کنکور گذاشتند.

به گفته‌ی وی تا وقتی ظرفیت دانشگاه‌ها کمتر از تعداد دیپلمه‌هاست و برای هر کسی در هر رشته‌ای به اندازه‌ی کافی جا نیست کنکور وجود دارد همانطور که در کشورهای دیگر این گونه است. مجلس سعی کرد این بار را به جای تمرکز بر روی شب امتحان، در طول سال‌ها پخش کند که خیلی‌ها هم از قدیم چنین روندی را توصیه می‌کردند هر چند که وزارت علوم در ابتدا آن را نمی‌پذیرفت.

وی همچنین به تصویب لایحه‌ی حذف شعب تشخیص برای تسهیل کار مردم در قوه قضاییه و ممنوعیت شرکت‌های هرمی اشاره کرد.

وی گفت: در مسائل سیاسی و بین‌المللی بحث هسته‌ای مطرح بود که مجلس دولت را موظف کرد تا فعالیت‌های صلح‌آمیز را در این رابطه ادامه دهد و یا تصویب تجمیع انتخابات خبرگان و شوراها را داشتیم که چند ده میلیارد تومان به سود کشور شد. حتی در زمینه‌های بین‌المللی یکی از افتخارات مجلس دعوت از 52 نفر از روسا و نمایندگان مجالس آسیایی بود و با موافقت آنها توانستیم انجمن مجالس آسیایی برای صلح را ارتقاء درجه دهیم و به مجمع مجالس آسیا تبدیل کنیم.

وی در خصوص تصویب قوانین به شکل زیاد در مجلس هفتم و مشکلات اجرایی آن نیز گفت: تعداد زیادی از مصوبات موافقتنامه‌های همکاری اقتصادی قضایی و... با دیگر کشورها که طبق قانون اساسی باید در مجلس تصویب شوند در مجلس وجود دارد که از این تعداد نباید هراسید. همچنین تعدادی اصلاحیه به صورت ماده واحده وجود دارد که جزیی است.

حداد عادل همچنین در خصوص رویکرد مجلس هفتم به مباحث اقتصادی گفت: گفتمان حاکم بر مجلس هفتم، گفتمان رفع مشکلات مردم بود که معیشت در دست آن است مردم از گرانی، تورم و مشکلات مسکن می‌نالند . اگر عمده توجه نمایندگان معطوف به این امور بوده تعجب آور نیست به گونه‌ای که درسال آخر مجلس و در دو ماه بعد از عید تعدادی طرح دو فوریتی داشتیم که عمدتا معطوف به مشکلات مردم است و یا در صدد هستیم مشکلاتی از مردم برداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مجلس، فضای دغدغه برای خدمت است درمورد مشکلات معلمان و علت اجرایی نشدن برخی مصوبات مجلس تصریح کرد: معلمان به مجلس امید دارند و همه چیز را به صورت فوری از مجلس می‌خواهند. البته ما هم هر آنچه از دستمان برآمده انجام دادیم. اما مشکلات معلمان با توجه به تعداد آنها آنقدر زیاد است که ظرف یک سال یا چند ماه نمی‌توان آن را عملی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مجلس و دولت شیب خوبی برای حل مشکلات معلمان پیش گرفته‌اند و معلمان اگر درصد حقوق خود را در دوران مجلس هفتم با سال‌های مشابه آن مقایسه کنند به این مساله اذعان می‌کنند. ما هم سعی می‌کنیم با تصویب لایحه‌ خدمات مدیریت کشوری وضع را از این بهتر کنیم. البته معلمان ما را توصیه به حق می‌کنند و ما هم آنها را به صبر دعوت می‌کنیم.

حداد عادل، همچنین درمورد مشکلات معلمان حق‌التدریسی گفت: با کمک مجلس 40 هزار نفر از حق‌التدریسی‌ها را به صورت رسمی درآوردیم و مشکل عمده‌ی آنها را تقریبا حل کردیم.

وی با اشاره به میزان مصوبات فرهنگی مجلس هفتم، فرهنگ را همانند آب و نان دانست و تصریح کرد: این طور نیست که هر روز یک مصوبه فرهنگی در مجلس تصویب کنیم. اما مجلس از کار فرهنگی غافل نمانده است. چرا که ما یک وظیفه‌ در برابر خدا و یک وظیفه در قبال مردم داریم و باید خود را یک سرباز بدانیم. بنابراین باید بدانیم که اگر هر کسی و در هر سمتی هستیم، نباید هیچ خدمتی به کشور و ملت به اندازه‌ی حکمرانی خوب داشته باشیم چرا که حکومت خوب به همه کارها معنا می‌دهد.

وی ادامه داد: همه‌ی متخصصان اهل علم و فن و هنر دانشگاهیان و حوزویان همانند مسافران اتوبوسی هستند که سمت و جهت حرکت آنها را حکومت تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه باید مطمئن شویم کشور در جهت درست حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: حفظ حکومت اسلامی و تقویت نظام و کمک به این کار مهمترین مساله است. در نظر بگیرید اگر سیاسیون خاصی با سیاسی کاری در جاهای فرهنگی بنشینند چه اتفاقی خواهد افتاد. چرا که ما یک قطره‌ از دریای زلال و سرشار کشور هستیم.

وی تصریح کرد: کسانی مطرح می‌کنند حضور سیاسیون در جایگاه فرهنگی درست نیست، زیرا معتقدند که سیاسیون نباید اهل علم و دانشگاه و تاریخ‌شناس کشور باشند. اما این عقیده درست نیست، زیرا تصمیم ما در مجلس ممکن است برای میلیون‌ها نفر آسایش به همراه داشته باشد. البته عکس این مطلب را هم عنوان می‌کنند که این هم غلط است.

نماینده‌ی تهران گفت: کشور و حکومتی درست کرده‌ایم و برای آن صدها شهید داده‌ایم. این که بگویند مجلس جای شما نیست باید گفت؛ مگر امام یک فرد فرهنگی به معنای درست کلمه نبود ایشان استاد فلسفه و اخلاق بودند اما همین امام آمد وارد هنگامه‌ی پر غوغا و پر مشغله‌ی انقلاب شد و به ما نیز این مساله را یاد داد. کسانی که عضو شورای نگهبان بوده و یا در مجلس دولت هستند آنها هم می‌توانستند در حوزه‌ بنشینند و بحث‌های سنتی خود را داشته باشند اما در حال حاضر ما طرح و لوایحی می‌فرستیم و آنها بررسی می‌کنند و در صورتی که به توافق نرسیم مجمع تشخیص مصلحت نظام ابعاد آن را بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: این‌که اهل علم و دانشگاهیان و حوزویان در اداره کشور بیایند؛ دو معنا دارد اولا عامل مقرون کرد علم با عمل است دوم اینکه کشور با وحدت و حوزه دانشگاه‌ها باید اداره شود و بهترین مظهر وحدت حوزه و دانشگاه میدان عمل است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در ارزیابی از روند مذاکرات هسته‌ای گفت: ما خوشحالیم از این که مذاکرات از سر گرفته شده همیشه هم ما طرف مذاکره بوده‌ایم اما این خود اروپایی‌ها بودند که یکباره مذاکره را قطع و سراغ شورای امنیت و قطعنامه رفتند ما چون حرف‌مان بسیار روشن است فکرمی‌کنیم در مذاکره نیز می‌توانیم به نتیجه برسیم در حال حاضر هم لزومی ندارد که با بدبینی به این مذاکرات نگاه کنیم هر چند معتقدیم نباید زیاد هم خوش بین بود.

وی ادامه داد: در این زمینه باید تا حدی منتظر آینده بود اما در مساله‌ی هسته‌ای گفته‌ایم که اروپاییان و آژانس و کسانی که تحت تاثیر آمریکا قرار گرفته‌اند دو اطمینان می‌دهیم اولا قصد ما استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و بنابراین حاضریم در چارچوب آژانس همه کاری انجام دهیم. یعنی هر نوع کارشکی را برطرف کنیم و هر نوع راستی آزمایی را پذیرا باشیم. دوم اینکه اطمینان دیگری که می‌خواهیم بدهیم این است که آنها مطمئن باشند ما از حق مسلم خود صرف نظر نمی‌کنیم که البته این اطمینان برای آنان تلخ است.

وی یادآور شد: در اینکه این ملت برای استقلال قیام کرد و انقلاب ما با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شروع شد شکی نیست حداقل 200 سال این مردم دیده بودند استقلال‌شان مخدوش شد و عامل مخدوش شدن این استقلال را در درجه‌ی اول انگلیس و بعد آمریکا می‌دانستند. مردم می‌فهمند که دخالت و فشار آمریکا در راستای ادامه‌ی همان سلطه‌گری‌هاست.

به گفته‌ی رییس مجلس شورای اسلامی این همان آمریکایی‌ است که زمانی به شاه حکم کرده بود و اجازه نفس کشیدن به کسی نمی‌داد و حال هم برای ادامه‌ی سلطه‌ی خود می‌خواهد امر و نهی کند و عنوان می‌کند که تعلیق کنید و غنی‌سازی نکنید. اما اینکه مردم می‌گویند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست این مساله از وجدان عمومی و تاریخی ملت برخاسته است.

به گفته‌ی حداد عادل این قضیه و مخالفت آمریکا با ما یک بهانه است و مردم می‌بینند همه جوره ایران بازرسی شده و در عین حال البرادعی عنوان می‌کند ایران به سمت نظامی‌گری نرفته است ولی آنها فشار می‌آورند تا پرونده‌ی ما به شورای امنیت برود ولی اسراییل را بیخ گوش همه‌ی مسلمانان ایجاد و جعل می‌کند و به او اصطلاح هسته‌ای می‌دهد و نخست وزیر اسراییل نیز رسما اعلام می‌کند که سلاح هسته‌ای دارند و از آن استفاده می‌کنند و هیچ کس نازک‌تر از گل به آنها نمی‌گوید مردم ما همه‌ی این مسائل را می‌فهمند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که برای حل این چالش چه تاکتیکی لازم است تا دست دلالان را از پرونده کوتاه کنیم؟ گفت: حرف ما این است چون ما حرف حساب داریم حاضریم آن را با روسیه، چین و همسایگان عرب و اروپا مطرح کنیم و بگوییم منطق ما این است ما نمی‌خواهیم از حق مسلم ملت خود صرف نظر کنیم آنچه ضامن پیروزی در این ماجراست پشتیبانی و وحدت مردم و مسوولان است که در این مساله به حد کامل دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: هر کس از جانب ملت ایران در این رابطه حرفی در محافل بین‌المللی می‌زند قدرت آن شخص قدرت ملتی که پشت سر آن است و کسانی که این ملت و دولت را تهدید می‌کند می‌دانند این ملت حاضر است پای حرف بایستد .

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس نمی‌خواهد در قطع رابطه با آژانس پیش دستی کند، افزود: مجلس منطقی دارد. ما باید در معامله‌ای شرکت کنیم که برای ما فقط ضرر نداشته باشد حرف مجلس این است آیا مجلس حقیقی حاضر است کشور خود را عضو موسسه‌ای کند تا حقی از ملتش سلب شود معمولا وقتی کشوری در مجامعی عضو می‌شود برای این است که حقی کسب شود البته محدودیت‌های قانونی هم دارد ولی اگر قرار باشد فقط محدودیت نصیب ما باشد مجلس این را نمی‌پذیرد.

حداد عادل همچنین در خصوص آخرین وضعیت لایحه مدیریت خدمات کشوری گفت: اولین طرحی که نمایندگان در مجلس به تصویب رساندند الزام دولت به تقدیم این لایحه بود. کمتر لایحه‌ای مثل این وقت مجلس را به خود اختصاص داد و دغدغه‌ی نمایندگان بود. ما با توجه به اصل 85 سریعتر آن را تصویب کردیم و در این رابطه با دولت نیز مذاکراتی داشتیم. که فقط بنده 6 جلسه با رییس‌جمهور داشتم.

وی خاطرنشان کرد: این لایحه به تصویب رسید و به شورای نگهبان رفت و دوباره به مجلس آمد و بعد از رفع اشکالات بار دیگر به شورای نگهبان برگشت. اینبار هم شورای نگهبان اشکالات حقوقی خاصی بر آن گرفت.

وی ادامه داد: ‌در حال حاضر عمده اشکال شورای نگهبان به این لایحه همان مساله‌ی اصل 75 قانون اساسی است که بار مالی بر دوش دولت نداشته باشد. مجلس فصلی را مثل بازنشستگان و نیروی انتظامی به لایحه اضافه کرد که در لایحه دولت وجود نداشت لذا حقیقت این است که به جد دنبال این لایحه‌ایم دولت هم مخالف نیست ولی دولت از بار مالی آن نگران است.

به گفته‌ی حداد عادل استدلال دولت این است که اگر بخواهد یک جا این لایحه را اجرا کند حجم زیادی بر بودجه‌ی جاری دولت اضافه و از بودجه‌ی عمرانی کم می‌کند که این هم خود منجر به بیکاری و مشکلات مردم می‌شود. دولت خواهان راه حل درستی برای اجرای آن است.

نماینده‌ی تهران با بیان این‌که جلسات ما با دولت در این رابطه ادامه دارد و دنبال انواع راه‌هایی می‌گردیم که انعطاف در اجرای این مصوبه را اجرا کنیم و دولت قادر به اجرای آن شود این قانون یک دوره‌ی پنج ساله‌ی آزمایشی دارد که تلاش داریم از این فرصت استفاده و انواع راهکارها را به دولت گوشزد کنیم. این قانون درصدد است افراد با انجام یک وظیفه‌ی مشابه حقوق‌های متفاوت دریافت نکنند. همچنین عدالت اجتماعی حاکم شود و اقشار کم درآمد فراموش نشوند و همچنین اختلاف فاحش بین حداقل و حداکثر حقوق باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ما با دولت به جد دنبال این هستیم تا به توافق برسیم، گفت: اگر این توافق حاصل نشود این لایحه به مجمع می‌رود و این احتمال کاملا وجود دارد اما تلاش ما این است که راه مناسبی در این رابطه پیدا کنیم.

وی در خصوص اصول‌گرایی بودن مجلس و دولت و این‌که رابطه‌ی دولت و مجلس آیا رابطه‌ای رقابتی و صمیمی و پرتنش است گفت: در اینکه مجلس و دولت از جنس هم هستند شکی نیست چند سال است ملت رویکردی را انتخاب کرده و از انتخاب شورای دوره‌ی دوم به بعد ملت یک نظری پیدا کرده و این مجلس و دولت نتیجه‌ی این رویکرد ملت است لذا اکثریت مجلس اختلاف مبنایی با دولت ندارند ولی این به آن معنا نیست که هر چه دولت به مجلس تقدیم می‌کند ما همان را تصویب کنیم.

وی ادامه داد: دولت هم نباید چنین توقعی داشته باشد که البته ندارد بر اساس تفکیک و استقلال قوا دولت و مجلس باید کار خود را انجام دهد مجلس می‌خواهد با انجام کار کارشناسی، بر روی مصوبات از دولت پشتیبانی کند و باید در طرح‌ها و لوایح نظر خود را بدهد.

به گفته‌ی وی پشتیبانی از دولت به این معنا نیست که دولت هر کسی را به عنوان وزیر معرفی کرد مجلس باید به او رای دهد داد.

حدادعادل مجلس و دولت را دو برادر صمیمی و شبیه به هم دانست که با هم اختلاف نظر هم دارند اما این دشمنی تعبیر نمی‌شود.

وی مصوبه‌ی تجمیع انتخابات را مصوبه‌ی خوبی ندانستد و در این رابطه گفت: من با اینکه عادت ندارم راجع ‌به مصوبه نظر انتقادی داشته باشم آن هم به خاطر دفاع از رای اکثریت مجلس، اما معتقدم این نوع تجمیع مصوبه‌ی خوبی نبود لذا، این گونه نیست که هر چه به ذهن دولت برسد مجلس آن را تصویب کند. مهمتر از آن این‌که مجلس وظیفه‌ی نرم‌افزاری اداره‌ی کشور را دارد که دولت بر اساس آن باید عمل کند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و گفت: به گفته‌ی مقام معظم رهبری کار مجلس ریل‌گذاری بوده و دولت باید قطار کشور را بر روی آن به حرکت درآورد لذا فضای مجلس در همکاری با دولت فضای خوبی است و در سال آخر مجلس نیز تلاش می‌کنند وحدت مجلس و دولت بیشتر شود.

حداد عادل همچنین در خصوص تکلیف بنزین و ابراز نگرانی‌های مردم نیز گفت: تصور می‌کنم همه‌ی مردم قبول دارند باید فکری برای مساله‌ی بنزین و رفت و آمدها و ترافیک کرد سال به سال این وضع بدتر می‌شود و متاسفانه قیمت بنزین در کشور ما از قیمت یک بطری آب ارزانتر است در هیچ جای این دنیا به این اندازه سرمایه‌ی ملی خود را که متعلق به نسل‌های آینده نیز است را به هدر نمی‌دهند.

وی گفت: در واقع با این تصمیم نادرست خود ارزش بنزین را پایین آوردیم و خیابان‌ها را شلوغ کردیم و نتیجه‌ای که مردم از ماشین خریدن مطلوب‌شان بود که زودتر به مقصد برسند محقق نشد تنها خیابانها شلوغ و پر شده و کسی هم با ماشین خود به جایی نمی‌رسد و جز آلودگی هوا، سر و صدا و بیماری و مهمتر از آن تهی کردن خزانه زیرزمینی و دست دراز کردن پیش خارجی‌ها چیزی عاید کشور نمی‌شود.

حداد عادل گفت: واقعیت کشور در حال حاضر این است که تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی نزدیک به نصف مصرف یعنی 45 میلیون لیتر است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما دلمان خوش است که قیمت نفت بالا رفته ولی نمی‌دانیم که پول آن را از آن دست می‌گیریم و از آن دست دیگر دوباره به همان خارجی که به او نفت فروخته‌ایم برای خرید بنزین با ارزش افزوده پس می‌دهیم.

همچنین ما در کشور بنزین را لیتری 80 تومان می‌فروشیم در حالی که کشورهای همسایه‌ی ما ببینید با چه قیمتی این بنزین به فروش می‌رسد از طرف دیگر دائما نیز مال و اموال این ملت به صورت قاچاق خارج می‌شود.

حداد عادل اظهار داشت:‌هر طرف این داستان را نگاه کنید ضرر است یکی از افتخارات مجلس هفتم این است که از روز اول این دغدغه را داشته و ابتدا در قانون بودجه سال 85 که اواخر سال 84 به تصویب رسید هم بحث سهمیه‌بندی را مقرر کرد و هم یک بسته قانونی را تحت عنوان تبصره 13 طراحی کرد که مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان روی آن خوب کار کردند البته دولت در سال 85 نتوانست آن را خوب اجرا کند. مجلس نیز دلایل دولت را پذیرفت ولی آن را رها نکرد و در بودجه‌ی 86 نیز بر آن تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه‌ی 86 ما اختلاف نظر جدی با دولت نداشتیم.در سال 85 هم بیشتر وقت نمایندگان و دغدغه‌های آنها بر روی بنزین بود و در این مساله اصرار داشتند تا از این اصراف و ضرر ملی جلوگیری شود و به آن سامانی دهیم لذا 20 تومان به قیمت بنزین اضافه کرد و بحث سهمیه‌بندی را نیز مطرح کرد.

وی با تاکید بر انجام سهمیه‌بندی بنزین گفت: به مردم ایران عنوان می‌کنم شما خود قضاوت کنید اگر این کار را نکنیم چه کنیم. آیا ما را به عنوان نمایندگان خود مواخذه نمی‌کنید که در برابر این روند زیان‌آور چرا سکوت کرده‌ایم آیا چه جوابی برای نسلهای آینده و مردم داریم ما باید به وظیفه‌ی خود عمل کنیم.

حدادعادل تصریح کرد:‌این اصراری که مجلس در قضیه بنزین دارد یکی از مظاهر اصول‌گرایی است ما اگر می‌خواستیم اصول‌گرا نباشیم نباید امسال این بحث را که در سال آخر مجلس و نزدیک به انتخابات است، مطرح می‌کردیم.لذا از سوال برخی خبرنگاران که این اقدام مجلس را به ضرر مجلس و نمایندگان می‌دانند تعجب می‌کنیم.

وی ادامه داد: مگر بحث بودن ما در مجلس به نفع ما مطرح است مساله‌ی خیر و صلاح کشور در کار است اگر می‌خواستیم فقط برای خود رای دست و پا کنیم یک توجیهی می‌کردیم و می‌گفتیم چرا ما باعث گرانی بنزین شدیم. اگر چه گرانی قابل توجهی هم نیست.

نماینده‌ی تهران در ادامه گفت: بنزین را سه سال روی 80 تومان متوقف کردیم بعد از سه سال تنها 20 تومان به آن اضافه کردیم یعنی سال 7 درصد هم قیمت بنزین را افزایش ندادیم 20 تومان راه به جایی نمی‌برد و ظاهرا عده‌ای می‌خواهند بهانه‌گیری کنند که به وزارت کشور و دولت گفته‌ایم جلوی استفاده کنندگان بر روی این قضیه را بگیرد و 20 تومان اضافه تاثیری در تورم ندارد.

وی سهمیه‌بندی بنزین را لازم دانست و گفت: ما باید کار این مساله بنزین و ترافیک را سامان دهیم آن هم با چند کار اساسی اولا باید خودروهای عمومی را افزایش داده که دولت این کار را انجام داده و همچنین بخش گازسوز کردن خودروها و جمع‌آوری خودروهای فرسوده از سوی دولت انجام می‌شود منتها افزایش اتوبوس و خودروهای عمومی و توجه به نقاط کور باید بیشتر مد نظر دولت باشد.

حداد عادل گفت:‌ البته فکر کنید اگر همه ایستگاه‌های اتوبوس پر از ایستگاه‌های نو شود عشق به اتومبیل خود ما را هم رها نمی‌کند یعنی مردم ما لذت استفاده خودروهای عمومی را در خیابانهای خلوت هنوز نکشیده‌اند.

وی گفت: بهتر است مردم ماشین داشته باشند ولی در روزهای تعطیل و مواقع ضروری از آن استفاده کنند باید جریان رفت و آمد با خودروهای عمومی باشد اگر مردم این را تجربه کنند عشق به ماشین شخصی را این طور دنبال نمی‌کنند.همچنین بنزین به این ارزانی نباید در دست مردم باشد و آنها باید بدانند اگر از خودروهای عمومی استفاده کنند از نظر اقتصادی به نفع‌شان است. لذا باید قیمت بنزین را واقعی کنیم که خیلی از قیمت واقعی دور هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بحث سهمیه‌بندی بنزین افزود: باید سهمیه‌بندی را مطرح کنیم که کشور محتاج خرید از خارج نشود و این مساله را باید سامان دهیم. در مجلس برخی نمایندگان نظرشان بر این بود که قیمت بنزین را به 250 تا 400 تومان برسانیم و در قانون برنامه چهارم نیز آمده است که بنزین در سال اول اجرای برنامه به قیمت بین‌المللی خلیج‌فارس باشد منتها مجلس هفتم جلوی این کار را گرفت و گفت بدون فراهم کردن زمینه‌های لازم نباید این کار را انجام داد چرا که تورم طوفان عظیمی در کشور ایجاد می‌کند .

وی گفت: این سهمیه‌بندی کار سنگین، گسترده و پیچیده‌ای است و شبکه‌ی رایانه‌ای که دولت برای آن تهیه دیده چند برابر شبکه‌های بانکی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در کنار سهمیه‌بندی نرخ آزاد را انجام نمی‌دهیم؟ گفت: اشکال کار این است که اگر بخواهیم یک باره قیمت بنزین را از 80 تومان برسانیم آثار تورمی زیادی دارد در بحث قیمت 80 تومان به صد تومان دولت بدتر از مردم است و می‌خواهد قیمت بنزین همان 80 تومان باشد که ما مصلحت ندیدیم چند کار را با هم انجام دهیم.

وی گفت: لذا به دولت بحث کارت هوشمند را گفتیم انجام دهد تا مصرف کنترل شود و کار نرم افزاری گسترده‌ی فعلی را خواستیم که دولت انجام دهد تا بعد راجع‌ به قیمت با دولت حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه در آینده دولت و مجلس شاید در خصوص قیمت بنزین به نتیجه برسند؟ گفت: دولت قیمت آزادی تعیین نکرده و خطاب به مردم باید گفت این مساله بنزین به نفع مردم کشور است و چند سال گذشته پنج میلیارد دلار به خارج برای بنزین داده‌ایم امسال می‌خواهیم آن را به دو و نیم میلیارد برسانیم و دو و نیم میلیارد دیگر را برای امور زیرساختی به کار ببریم.

حداد عادل افزود: چرا برای بنزین باید این همه پول داد که مردم آن را دود کنند و با آن به آلودگی هوا کمک کنند اصرار مجلس بر دولت برای سهمیه‌بندی اصراری به سود کشور است و برای یک فرد سیاسی که می‌خواهد به کشور کمک کند و به مصلحت کشور بیاندیشد همین است و نه رضایت فردی.

وی خطاب به مردم گفت: اگر این که کمی در صف بنزین معطل می‌شوید و یا کارت دیر به دست‌تان می‌رسد اشکال ندارد کمی راه بروید ما هم اگر معذوراتی نداشتیم خودمان با ماشین عمومی رفت وآمد می‌کردیم.

وی در مورد علت عدم شروع این روند از سال اول مجلس گفت: در زمان تثبیت قیمت‌ها گفتیم این کار عملی نیست روزی که خواستیم قیمت بنزین را اضافه کنیم در واقع خواستیم یک مجموعه‌ی تبصره‌ی 13 را اجرا کنیم. اشکال کار قبلی‌ها این بود وقتی می‌خواستند قیمت بنزین را اضافه کنند مدام در مورد ترافیک و فواید این کار صحبت می‌کردند ولی از همه‌ی این کارها فقط قیمت بنزین اضافه کردن عاید ملت می‌شد نه کنترل مصرف.

مجلس هفتم به دولت این مساله را تکلیف کرده و دولت نیز نظرش این است که فقط افزایش قیمت نباشد مسائل دیگر هم صورت گیرد.

حداد عادل در خصوص این که عنوان می‌شود در سال آخر مجلس پر تحرک نیست؟ گفت: از آغاز سال 86 رویکرد خوبی در مجلس می‌بینیم و نمایندگان دغدغه‌ی این دارند که لوایح و طرح‌هایی که حلال مشکلات مردم است در اولویت قرار گیرد.

با توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری به مجلس داشت نیز باید حداکثر استفاده را از این فرصت کنیم و یکی از کارها تصویب لایحه‌ی اجرای اصل 44 است.

وی تصریح کرد: این سیاست‌های کلی اصل 44 تحول بنیادی می‌تواند در کشور ایجاد کند و ما را به اهداف چشم‌انداز 20 ساله برساند و خوشبختانه مجلس از روز اول آن را جدی گرفت و کمیسیونی ویژه در این زمینه تشکیل شد و با همکاری مرکز پژوهش‌های بخش خصوصی و دولت زمینه‌های لازم را فراهم کرد و در این خصوص طرحی تهیه کرد که خوشبختانه دولت نیز لایحه آن را به مجلس آورد و اعضای این کمیسیون برخی فصول را به تصویب رساندند.

وی با بیان این‌که امیدواریم امسال این لایحه را تصویب و کار ماندگاری برای کشور باقی بگذاریم، گفت: امید است در جهت دیگر هم در سال آخر این مساله تاثیر منفی بر روی عملکرد مجلس نداشته باشد.

حداد عادل در خصوص تاثیر لابی‌های پشت پرده در تصویب یا رد طرح‌ها و لوایح نیز گفت: هر اتفاقی در آن مجلس می‌افتد به دست نماینده‌هاست و این گونه نیست که از بیرون اتاقی باشد و تصویب کند و به هیئت رییسه ابلاغ کند اینجا پادگان نیست.

وی ادامه داد:‌هیئت رییسه بعضا با طرح و لایحه‌ای مخالفت می‌کند ولی نمایندگان با پیشنهاد ما مخالفت کرده و این قوت مجلس را می‌رساند و وقتی عده‌ای نظرشان تامین نمی‌شود این صحبت‌ها را می‌کنند. این اطمینان را می‌دهم که هیچ کس، کسی را در مجلس مجبور نمی‌کند ما طبق وظیفه عمل می‌کنیم.

وی با بیان این که در مجلس واقعا آزادی داریم، گفت: یکی از افتخارات شخص بنده و مجلس این است که سعی کرده‌ایم فضای صحبت برای موافق و مخالف ایجاد شود و همه‌ی حواس‌مان این است که حقی از نماینده‌ای ضایع نشود و نماینده‌ای باید در چارچوب قانون اساسی حرف بزند ما حداقل هر روز یک نماینده داریم که تصمیمات دولت را زیر سوال می‌برد و آن را نقد می‌کنیم ما تلاش می کنیم این گونه نمایندگان حرف‌شان را بزنند.

وی همچنین در خصوص نمره دادن به مجلس هفتم گفت: من نباید به مجلس نمره دهم چون من جزو این مجلس هستم باید از بیرون به مجلس نمره دهند که اظهار رضایت مقام معظم رهبری نمره قبولی به مجلس داد.چون هیچ کس جز رهبری شایسته نمره دادن به مجلس نیست و ایشان در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس این نمره قبولی را دادند البته غلط‌هایی نیز از مجلس گرفتند که با کرامت متذکر شدند فلان کار را نباید می‌کردیم ولی در کل نمایندگان سرافراز از این مساله بیرون آمدند.

حداد عادل همچنین در خصوص این که برای مجلس هشتم کاندیدا می‌شوید؟ گفت: تا آن زمان خیلی وقت مانده نه ماه وقت داریم.

وی همچنین در خصوص ارزیابی از حضور نمایندگان موجود در مجلس هفتم در مجلس هشتم نیز گفت: آقای باهنر گفته دو سوم این نماینده‌ها در مجلس هشتم نیستند نمی‌دانم از کجا گفته ولی من نمی‌توانم نظری بدهم من هم هنوز به صورت جدی نفعا و اثباتا فکر نکرده‌ام و منعی هم نمی‌بینیم که در انتخابات شرکت کنم و اشکالی هم نمی‌بینم شرکت نکنم.

وی با بیان این‌که انتخابات مجلس 24 اسفند برگزار می‌شود، گفت: دولت با تجربه‌ای که پیدا کرده بودجه سال آینده را زودتر از 24 اسفند به مجلس بیاورد تا به آن گرماگرمی انتخابات نرسد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص مشغله‌ی کاری وی و اینکه به فوتبال ادامه می‌دهد، گفت: هفته‌ای یک شب در سالنی فوتسال بازی می‌کنم شاید در 63 سالگی این مساله تعجب آور است ولی 40 سال است با بچه‌های فامیل فوتبال بازی می‌کنیم و چون وزنم سنگین نیست یک ساعت می‌توانم پا به پای جوانان بدوم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات