تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۲۰۶۴۱
دادستان کل کشور:

مشکلات جریان انحرافی فراتر از فساد اقتصادی است


سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به اینکه انحراف معمولاً در یک نقطه متوقف نمی شود و شاخه های دیگری را دربر می گیرد تأکید کرد که مفاسد اقتصادی جریان انحرافی هم مطرح است و این پرونده در حال رسیدگی است.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در نشستی خبری به سؤالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.
خبرنگار کیهان در اولین سؤال این نشست با اشاره به گفته رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه جریان انحرافی در مفاسد اقتصادی غوطه ور است و همچنین تأکید هفته پیش دادستان تهران در مقام مدعی العموم جهت ورود به پرونده مفاسد اقتصادی این جریان انحرافی، درباره آخرین وضعیت پرونده یا پرونده های مفاسد اقتصادی جریان انحرافی پرسید که محسنی اژه ای پاسخ داد: مقدمتاً عرض کنم که معمولاً انحراف وقتی شروع می شود از یک نقطه ای آغاز می گردد ولی آرام آرام شاخه های مختلف و مفاسد بیشتری خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه خیلی اوقات کسانی که یک نوع انحراف پیدا می کنند در ادامه راه به مفاسد دیگری هم آلوده می شوند افزود: در مورد جریان انحرافی مفاسد اقتصادی هم مطرح است و در حال رسیدگی است.
دادستان کل کشور اضافه کرد: در بیان جزئیات و ابعاد آن اکنون نمی شود قضاوتی داشت و باید تا اتمام تحقیقات و پایان رسیدگی به پرونده منتظر ماند.
وی در عین حال تصریح کرد: گاهی موضوع یک خلاف اقتصادی است و نمی توان نام فساد اقتصادی بر آن نهاد.
دیه کامل 90 میلیون تومان
محسنی اژه ای در پاسخ به سؤالی درباره صحت افزایش مبلغ دیه امسال به 90 میلیون تومان گفت: وقتی ثابت شد دیه بر گردن کسی است او باید دیه را پرداخت کند وظیفه ای که قانون برعهده قوه قضائیه گذاشته تعیین قیمت روز دیه براساس موازین شرعی و قانون است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره تعیین نرخ دیه امسال اظهار داشت: امسال نیز قوه قضائیه در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری اقدامات و تحقیقات میدانی زیادی انجام داد و از سازمان مربوطه در وزارت جهاد و از برخی استان ها به صورت جداگانه در این زمینه سؤال کرد آنچه خود مسئولان ذی ربط به صورت مکتوب به دستگاه قضایی اعلام کردند این بود که مبلغ 100 شتر بالغ بر 900 میلیون ریال است. دستگاه قضایی با توجه به اینکه ممکن است برخی افراد 100 شتر را یکجا بخرند مبلغ اضافه بر 900 میلیون ریال را نادیده گرفت و براین اساس میزان 100 شتر را به دولت اعلام کرد در واقع آنچه برعهده قوه قضائیه گذاشته شده بود این بود که قیمت 100 شتر را در بازار امروز مشخص کند.
محسنی اژه ای درباره اینکه آیا این افزایش مبلغ دیه، فشاری بر سازمان های بیمه و در نهایت به مردم وارد نمی کند؟ گفت: بحث هایی در این خصوص با دولت صورت گرفته است، به نظر می رسد دولت بپذیرد که در خصوص بیمه یارانه ای اختصاص بدهد و آن بخش اضافه را دولت تأمین کند و نیاز نباشد که بیمه بخش اضافه دیه را از مردم بگیرد.
وی درباره اینکه آیا مبلغ دیه براساس زمان تصادف یا زمان انشای رأی صورت می گیرد؟ گفت: این موارد در قانون مشخص شده و از این جهت اختلافی نیست.
لایحه معطل مانده درباره کودک آزاری
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که درباره کودک آزاری از سوی والدین و دلایل آن پرسید گفت: یک دادگاه اطفال داشتیم که اصلاحاتی در آن از نظر شکلی و ماهوی در آیین دادرسی اطفال صورت گرفت که به نفع اطفال است این قانون در مجلس تصویب شد و مراحل نهایی خود را در شورای نگهبان طی می کند. در مورد کودکان لایحه ای نیز در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است یک لایحه را نیز قوه قضائیه تهیه کرده و به دولت فرستاده است که هنوز در دولت مانده و انشاء الله زودتر مراحل خود را در دولت طی کند و به مجلس برود.
وی با تأکید بر اینکه باید ساز و کارهایی اندیشیده شود که کودکان بیشتر مورد توجه قرار گیرند عنوان کرد: اگر سه قانونی که ذکر کردم به تصویب برسد شاید دیگر مشکلی از نظر قانونی نداشته باشیم ولی در اجرا از طریق سازمان های متولی امر کودکان به خصوص در مورد کودکان بی سرپرست و کسانی که مادرشان طلاق می گیرند باید ساز و کاری تعریف کنیم تا جدی تر مورد حمایت قرار گیرند.
محسنی اژه ای در ادامه تاکید کرد: دادستان در موارد اخیر خوب وارد شده و پرونده ها در حال پیگیری است یکی از پرونده ها به دادگاه رفته و مورد دیگر در حال طی کردن مراحل نهایی است.
وی با بیان اینکه اگر فرهنگ سازی نشود دستگاه قضایی و انتظامی به تنهایی نمی تواند کار بایسته ای برای حمایت از کودکان انجام دهد افزود: رسانه ها در این زمینه نقش فرهنگسازی را بر عهده دارند.
عدالت قضایی و دستگیری مفسدان اقتصادی
وی در پاسخ به سؤالی که اشاره داشت به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون گفتمان عدالت گفت: درست است مقام معظم رهبری فرمودند که عدالت رضایت بخش نیست ولی فرمایش ایشان مربوط به یک دستگاه و یک فرد نبوده است، بلکه همه مجموعه حکومت و دولت از جمله دستگاه قضایی و آحاد مردم باید عدالت را برقرار کنند و اگر این عدالت برقرار شود، همه سود می برند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری ما تلاش بیشتری کردیم که امروز ما از دیروزمان بهتر شود و نسبت به تحقق عدالت تلاش بیشتری کنیم؛ در واقع این سخن رهبری ایجاد انگیزه بیشتری می کند چرا که ایشان ابتدا ولی امر هستند و براساس ولی امر بودن ایشان باید انگیزه بیشتری داشته باشیم چرا که مسائل را از افق بالاتری می نگرند.
وی افزود: ما باید مسائل را ارزیابی کنیم تا بدانیم که چرا مقام معظم رهبری این سخن که هنوز عدالت رضایت بخش نیست را مطرح کردند. در حقیقت باید بدانیم که قوه قضائیه چه کاری کرده و در عدالت اجتماعی و فردی محقق بوده است. همچنین چه کاری باید انجام دهد تا این موضوع را رفع کند.
محسنی اژه ای اضافه کرد: دستگیری مفسدان اقتصادی، در این موضوع اهمیت ویژه ای دارد چرا که اسلام نیز در خصوص عدالت مطالبی را مطرح کرده و می گوید عدالتی که ما می گوییم شناخت نسبت به مبدأ و معاد در آن است که باید این موضوع را از خود شروع کنیم، بنابراین عدالت معنایش این است که هر چیز را در جایگاه خود قرار دهیم؛ کسی که مفسد اقتصادی است یعنی حق دیگری را خورده یا حق دولت و بیت المال را پایمال کرده است بنابراین این موضوع خلاف عدالت است.
لیست معوقات بانکی
محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رقم معوقات بانکی آیا مشخص شده یا خیر، گفت: در سال 88 مقرر شد تا لیست معوقات بانکی را از بانک های دولتی بگیریم اما دولت در همان زمان دست به کار شد و کمیته ای را برای بررسی این موضوع در نظر گرفت.
وی ادامه داد: پیش از آنکه لیست 250 نفره ای از دولت درباره مفاسد اقتصادی به دست ما برسد با بانک مرکزی مکاتباتی را از سوی دادستانی کل کشور انجام دادیم و از آنها خواستیم تا لیست کسانی که معوقات بانکی بخصوصی دارند را ارائه دهند.
سخنگوی دستگاه قضایی افزود: تاکنون 80 پرونده برای این افراد ایجاد شده است و تلاش داریم تا این معوقات را هرچه سریعتر به خزانه دولت بازگردانیم.
آزادی پریوش سطوتی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده پریوش سطوتی همسر دکتر فاطمی از زندان آزاد شده است؛ آیا این فرد با جریان انحرافی و مفاسد اقتصادی رابطه ای داشته یا خیر گفت: آزادی پریوش سطوتی صحت دارد و ایشان پس از تحقیقات ابتدایی با قرار مناسب، آزاد شده است.
وی گفت: درباره اتهامات این فرد نمی توانم اشاره ای بکنم زیرا قانون این اجازه را به من نمی دهد اما تنها می توانیم به موضوع آزادی وی با قرار مناسب اشاره کنیم.
محسنی اژه ای همچنین درباره پرونده فائزه هاشمی گفت: پس از آنکه خانم فائزه هاشمی اظهاراتی درباره مسئولان کشوری داشتند، پرونده ای برای ایشان در دادستانی تهران تشکیل شد. وی افزود: دادستان تهران پس از تشکیل این پرونده فائزه هاشمی را احضار کرده که به محض ورود وی تحقیقات جهت مشخص شدن صحت اظهاراتش انجام خواهد شد.
پاسخ به ادعاهای واهی پیرامون زندانها
سخنگوی دستگاه قضایی همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعاهای رسانه های ضدانقلاب درباره وضعیت زندانها در جمهوری اسلامی با رد این ادعاها گفت: بالاخره زندان با خانه انسان متفاوت است و حتما برخی محدودیت ها وجود دارد اما محدودیت های جمهوری اسلامی ایران از بسیاری از جاها زیادتر نیست. این مقدار مرخصی برای محکومان در جمهوری اسلامی ایران در هیچ جا وجود ندارد. ملاقات های شرعی و کابینی بسیار زیاد است که در جاهای دیگر کمتر از این مقدار است. همچنین آزادی بردن برخی وسایل، امکانات و پوشاک یا روزنامه، تلویزیون و رادیو در زندانهای ما وجود دارد. وی با بیان اینکه یکی از گله های مردم این است که چرا اینقدر عفو می کنید و به زندانیان مرخصی می دهید، افزود: به هرحال محدودیت وجود دارد.
دادستان کل کشور با بیان اینکه رسانه ها در چند هفته گذشته در مورد ندامتگاه ری در قرچک مسائل مختلفی را مطرح کرده اند با اشاره به بازدید خود در روز پنجشنبه از این ندامتگاه تصریح کرد: براساس وظیفه ذاتی که برعهده دادستان کل کشور است و بنا بر این بوده که امسال نظارتمان را بیشتر کنیم، اولین بازدید را از ندامتگاه ری داشته ام.
محسنی اژه ای با بیان اینکه در برخی از رسانه ها آمده بود که ندامتگاه ری یک مرغداری بوده، خاطرنشان کرد: ما سابقه آن را پرسیدیم و گفتند این محل، سالیان سال در اختیار بهزیستی بوده که به عنوان اردوگاه معتادان استفاده می شده است.
وی اضافه کرد: این محل به درخواست قوه قضاییه از سال 81 به دستگاه قضایی تحویل داده شده و پس از بازسازی، برای حرفه آموزی و کاردرمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این محل در سال 87 نیز بازسازی شده و تعدادی از زندانیان مرد که عمدتا جرم آنها در رابطه با مواد مخدر بوده است به آنجا انتقال یافته اند. در واقع شاید 20 روز پیش این محل زندانی بود که عمدتا زندانیان مرد مواد مخدر در آن بوده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات