تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۲۰۶۵۴

جزئیات قانون بودجه سال 1390 کل کشور


سرویس اقتصادی ـ رئیس‌جمهوری قانون بودجه سال 1390 کل کشور را برای اجرا به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی اطلاعات در ماده واحده قانون فوق رقم بودجه از حیث منابع بالغ بر 5083 هزار میلیارد ریال و از حیث مصارف بالغ بر 5083 میلیارد ریال است.
طبق این گزارش بخش‌هایی از قانون بودجه سال 1390 کل کشور به این شرح است:
بانک مرکزی مکلف است هر ماهه با اعلام خزانه به‌ترتیب چهارده و نیم درصد سهم وزارت نفت ازطریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط با احتساب بازپرداختهای بیع متقابل و بیست درصد سهم صندوق توسعة ملی را به حسابهای مربوط واریز نماید و پس از تحقق سهم درآمد عمومی دولت با فروش مبالغ ارزی به نرخ روز ارز معادل پنجاه و سه میلیارد دلار مربوط به ردیف 210101 مندرج در جدول این قانون و دو درصد وجوه حاصل از صادرات نفت خام موضوع ماده(132) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مازاد ارز حاصله را به حساب ذخیره ارزی واریز کند.
 از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مازاد بر مبالغ مندرج در بند یک این قانون قبل از واریز به حساب ذخیره ارزی معادل ریالی مبالغ زیر پس از واریز به خزانه اختصاص می‌یابد:
سه میلیارد دلار فقط برای تقویت بنیه دفاعی، سه‌میلیارد دلار به بخش سلامت، یکصد میلیون دلار بابت احداث و بازسازی عتبات عالیات، دویست و پنجاه میلیون دلار بابت آشیانه جمهوری اسلامی ایران برای خرید هواپیما، بالگرد و سایر تجهیزات مورد نیاز، یک میلیارد دلار بابت مهار آبهای مرزی و مهار گرد و غبار استانهای مرزی و ریز‌گردهای استانها و حفظ و احیاء دریاچه‌ها و تالابهای کشور، یک میلیارد دلار بابت یارانه سود تسهیلات و جوایز صادراتی تأدیه بدهی دولت و افزایش سرمایه بانکهای دولتی و صندوق ضمانت صادرات، یک میلیارد دلار بابت صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی و کمک به صید و پرورش میگو و روشهای صید و صیادی و تکثیر و پرورش ماهی به روش مداربسته، یک میلیارد دلار بابت صندوق نوآوری و شکوفایی و فناوریهای نوین، پانصدمیلیون دلار بابت تضمینهای ماده(62) قانون محاسبات عمومی و تأمین پانزده درصد پیش‌پرداخت موضوع ماده مذکور، شصت و دو میلیون دلار بابت تعدیل و ساماندهی پره‌های صیادی، دویست میلیون دلار بابت بازپرداخت تعهدات ارزی، پانصد میلیون دلار برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم براساس شاخص محرومیت.
 به بانک مرکزی اجازه داده می‌شود به‌منظور افزایش سهم تسهیلات ارزی بخش غیردولتی مبلغ پنج میلیارد دلار در بانکهای عامل و یا بانکهای خارجی سپرده‌گذاری کند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداقل ده میلیارد دلار خط اعتباری جهت تأمین مالی سرمایه‌گذاری بخشهای غیردولتی از خارج از کشور فراهم کند.
 استفاده دستگاههای اجرایی از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) در سال 1390 به‌میزان 30 میلیارد دلار تعیین می‌گردد تا توسط شورای اقتصاد براساس مفاد ماده(82) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه به طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی اختصاص یابد.
 حداقل مبلغ دو میلیارد دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای قطارهای شهری و حمل و نقل عمومی شهری اختصاص می‌یابد تا طبق اساسنامه و ضوابط این صندوق پرداخت شود.
 بانک مرکزی موظف است مبلغ دو هزار میلیارد ریال تسهیلات از منابع داخلی خود را دراختیار بانک مسکن قرار دهد تا برای پرداخت تسهیلات جهت احداث منازل مسکونی کارکنان دستگاههای دارای ردیف در قانون بودجه سال 1390 کل‌کشور اقدام کند.
 به منظور حمایت از تولید و اشتغال، به بانکها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی اجازه داده می‌شود با تأیید هیأت مدیره بانکها و مؤسسات اعتباری مذکور، اصل و سود تسهیلات سررسیدشده و معوقه واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی را که در بازپرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل شده‌اند، برای یکبار تا پنج سال تقسیط و از سرفصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج نمایند. همچنین اجازه داده می‌شود کلیه جریمه‌های ناشی از دیرکرد بازپرداخت اصل و سود تسهیلات موضوع این بند پس از تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه‌حساب کامل با تأیید هیأت مدیره بخشیده شود.
 چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسویه بدهیهای معوق خود به بانکهای عامل مراجعه ننمایند به هیأت مدیره بانک‌ها اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات برای مطالبات بیش از پنج میلیارد ریال خود، از سایر اموال‌ منقول و غیرمنقول آنان مازاد بر وثائق تحویلی به بانکها از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک یا مراجع قضایی اقدام کنند.
 دولت مکلف است بدهی خود به بانکهایی که حداقل پنجاه‌درصد سهام آنها به اشکال مختلف از جمله سهام عدالت واگذارشده را حداکثر تا پایان شهریور 1390 ازمحل سهام دولت در شرکتها به بانک طلبکار یا شرکتهای سرمایه‌گذاری وابسته به آن و یا از محل وجوه اداره‌شده و با عاملیت آن بانک تسویه نماید. مطالبات بانکهای دولتی از دولت هم از محل واگذاری سهام و یا ازمحل وجوه اداره شده و با عاملیت آن بانک عامل تهاتر می‌شود.
 دولت موظف است مجتمع‌های دستگاههای اجرایی در استانهای ساحلی شمال و جنوب کشور را که تا تصویب این قانون کاربری رفاهی دارند، به‌فروش رساند.
 به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ هشتاد هزار میلیارد ریال از سهام قابل واگذاری متعلق به دولت و شرکتهای دولتی یا منابع حاصل از آن و یا سایر اموال و داراییها را به طور مستقیم بابت تأدیه مطالبات و تعهدات به صندوقهای بازنشستگی نظیر صندوق بازنشستگی فولاد، شرکتهای سازنده، مشاور و پیمانکار مجری طرحهای دولتی و شرکتهای دولتی ازجمله طرحهای افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات برق با توافق طرفهای قرارداد واگذار کند.
 به دولت اجازه داده می‌شود از محل فروش اموال وزارت بازرگانی و شرکتهای تابعه و وابسته مبلغ پانصد میلیارد ریال در قالب کمکهای فنی و اعتباری پس از واریز به خزانه در اختیار وزارت بازرگانی قرار دهد تا با رعایت قوانین و مقررات برای طرح و اجرای برنامه آمایش تجاری و توسعه زیرساختهای بازرگانی و اصلاح ساختار در چهارچوب آیین‌نامة مصوب به ‌مصرف برسد.
 به دولت اجازه داده می‌شود:
بدهی شرکتهای تابعه و وابسته به وزارت نیرو به پیمانکاران، مشاوران و سازندگان تجهیزات طرحهای ملی و استانی و همچنین فروشندگان برق بخش خصوصی که طلب آنها مورد تأیید وزیر نیرو و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است را مستقیماً از محل سهام دولت و شرکتهای دولتی قابل واگذاری (درصورت توافق طرفهای قرارداد) یا منابع حاصل از آن و یا فروش و واگذاری اموال و دارایی‌های طرحهای نیمه‌تمام و خاتمه‌یافته، حداکثر تاسقف پنجاه هزار میلیارد ریال موارد فروش با قیمت مصوب هیأت عالی واگذاری پس از واریز به خزانه حسب مورد پرداخت یا تهاتر کند.
وجوه حاصل از فروش سهام شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه و وابسته را تا سقف یکهزار میلیارد ریال به خزانه واریز و به‌طور کامل صرف بازسازی ساختاری و بازپرداخت بخشی از بدهیهای معوقه بانکی ناشی از واگذاری انجام شده و اجرای طرحهای بازسازی و بهسازی خط و ناوگان نماید.
نسبت به واگذاری شرکت هتلهای هما به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله بانکهای دولتی اقدام و وجوه حاصله را به خزانه واریز نماید از وجوه حاصله تا مبلغ پنج‌هزار میلیارد ریال به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌گردد تا فقط برای بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی شرکت هزینه شود.
 مالیات حقوق کارکنان شرکتهای دولتی واگذار شده در طول سال 1390 (سهام کنترلی)، طی سال واگذاری براساس نرخ مالیات قبل از واگذاری محاسبه و پرداخت می‌شود.
 به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود درصورت موافقت فرماندهی کل قوا و با رعایت قانون فروش و انتقال پادگانها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها مصوب 1/6/1388 از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول ازجمله پادگانها پس از واریز به خزانه به تکمیل و تجهیز طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای یا تقویت بنیه دفاعی یا سایر هزینه‌های ضروری و اجتناب‌ناپذیر قانونی در قالب موافقتنامه متبادله اقدام کنند.
 در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب 15/10/1388
کل درآمد حاصله پانصد و چهل‌هزار میلیارد ریال شامل پانصدهزار میلیارد ریال در بودجه شرکتها و چهل‌هزار میلیارد ریال در بودجه عمومی دولت، سهم خانوار و دولت موضوع مواد(7) و (11) قانون مذکور و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای چهارصد هزار میلیارد ریال، سهم تولیـد موضوع ماده (8) قانـون مزبور مبلغ یکصـد هزار میلیارد ریال بوده و دولت نمی‌تواند قیمت انرژی و سایر کالاهای یارانه‌ای را بیش از بیست‌درصد نسبت به سال 1389 افزایش دهد.اختصاص هرگونه وجهی برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به‌جز یارانه‌های موضوع قانون بودجه، ممنوع است.
 به شرکتهای دولتی تابعه و وابسته وزارت راه و ترابری اجازه داده می‌شود مبلغ چهل هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین دولت منتشر نمایند.
به وزارت نیرو از طریق شرکتهای تابعه و وابستة ذی‌ربط اجازه داده می‌شود به‌منظور تکمیل طرح‌های آبهای مرزی و مشترک مندرج در برنامه 40204 پیوست شماره(1) تا سقف ده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط دولت منتشر نماید.
به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ بیست‌ هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین دولت با بازپرداخت اصل و سود آن به‌منظور اجرای پروژه‌های بخشهای آب و کشاورزی و منابع طبیعی منتشر نماید. به شهرداریهای کشور و سازمانهای وابسته به آن اجازه داده‌می‌شود به‌طور مشترک یا انفرادی با مجوز بانک مرکزی و تأیید وزارت کشور تا سقف هفتاد هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین خود و تعهد پرداخت اصل و سود توسط شهرداریها منتشر نمایند.
به شهـرداریها اجازه داده می‌شـود تا مـبلغ شـانزده هـزار میلـیاردریال اوراق مشارکت برای اجرای طرحهای قطارهای شهری با تضمین بازپرداخت اصل و سود به نسبت پنجاه‌درصد دولت و پنجاه درصد شهرداریها منتشر کنند.
 تعرفه انواع خدمات به اتباع خارجی به استثناء دانشجویان و طلاب، اتباع بیگانه ذکوری که تا قبل از پایان سال 1389 با اتباع ایرانی ازدواج نموده‌اند، به شرح ذیل افزایش می‌یابد:
صدور و تمدید پروانه اقامت یکساله از یک ‌میلیون ریال به یک میلیون و پانصد هزار ریال، صدور پروانه اقامت سه ساله از یک میلیون و پانصد هزار ریال به دو میلیون و پانصد هزار ریال، تمدید روادید تا 30 روز از دویست هزار ریال به سیصد هزار ریال، تمـدید روادید از 30 روز تا 90 روز از چـهارصد هزار ریال به هفتصد هزار ریال، خروج و مراجعت و روادید خروج از یکصد هزار ریال به دویست ‌هزار ریال، ارائه خدمات تحصیل تابعیت، ترک تابعیت و تابعیت در تابعیت پدر از یکصدهزار ریال به دویست هزار ریال، سایر خـدمات صدور پروانه ازدواج مـرد خارجی با زن ایـرانی و بالعکس و تعیین تکلیف فرزندان طلاق مبلغ یکصد هزار ریال.
 عوارض خروج مسافر از کشور به‌استثناء سفرهای زیارتی حج تمتع، عمره مفرده و عتبات عالیات و افرادی که معاف از پرداخت بوده‌اند ده‌درصد نسبت به سال‌1389 افزایش می‌یابد.
تعرفه مربوط به صدور گذرنامه بیست درصد (20%) افزایش می‌یابد و تعرفه صدور گذرنامه برای افراد زیر هجده سال پنجاه درصد افراد بزرگسال تعیین می‌گردد.
 به هریک از وزارتخانه‌های نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط و نیرو اجازه داده می‌شود هر دوماه به ترتیب مبلغ پانصد ریال و دویست و پنجاه ریال از هر واحد مسکونی روستایی و مبلغ یک‌هزار ریال و پانصد ریال از هر واحد مسکونی شهری أخذ و نسبت به بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص‌عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت مشترکین گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند.
 دولت مکلف است مبلغ هفتصد ریال از هرکیلوگرم اقلام وارداتی ذیل فصول(7) و (8)‌ مقررات صادرات و واردات دریافت کند.
 وزارت بازرگانی مکلف است به ازای هر کیلوگرم واردات گوشت قرمز مبلغ دو هزار و پانصد ریال و گوشت مرغ مبلغ یک هزار ریال از واردکنندگان دریافت و به حسابی که به همین منظور نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز کند.
به استناد بند «ب» ماده (104) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، وضع و أخذ هرگونه عوارض برای صادرات انواع مواد معدنی و نیمه فرآوری‌شده مانند سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن، انواع سنگ‌های تزئینی و کنسانتره کانی‌های فلزی ممنوع است.
 به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجازه داده می‌شود
برای ثبت ملک در دفتر املاک موضوع ماده (119) قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 26/12/1310 به‌ازای هر ده هزار ریال یک هزار و پانصد ریال، برای هزینه تفکیک موضوع ماده(150) الحاقی مصوب 18/10/1351 به قانون مذکور به قرار هر ده هزار ریال، پانصد ریال، برای پاسخ به استعلام برای املاک ثبت شده به‌ازای هر سند و املاک جاری به‌ازای هر پلاک ثبتی و نیز برای اشخاص حقوقی ازطریق بانک شناسه ملی اشخاص حقوقی مبلغ هشتاد هزار ریال، به ‌ازای هر قطعه نقشه حدنگاری (کاداستر) دویست هزار ریال و واگذاری نقشه حدنگاری(کاداستر) به‌ صورت یکپارچه به‌ازای هر هکتار یک میلیون و پانصد هزار ریال دریافت و درآمد حاصل را به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.
 اجازه داده می‌شود بابت طرح هر فقره پرونده غیرکیفری مالی در محاکم قضایی مبلغ چهل هزار ریال علاوه بر هزینة دادرسی مصوب، از طریق محاکم قضایی وصول و به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز شود. افراد ناتوان مالی به تشخیص رئیس دادگستری محل از پرداخت هزینه معافند.
 به منـظور نگـهداری و بهسازی و تجهیز فرودگـاههای کوچک و منـاطق محروم، عوارض مـوضوع ماده (48) قانون مالیـات بر ارزش افزوده از دو درصد به پنج درصد و عوارض موضوع بند «الف» ماده (87) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن از هفـتاد هزار ریال به دویست‌وپنجاه هزار ریال افزایش می‌یابد.
منابع حاصله در اختیار شرکت فرودگاههای کشور قرار می‌گیرد تا در چهارچوب ماده (55) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هزینه نماید.
 یک درصد از قیمت فروش هر بلیط شرکتهای هواپیمایی ایرانی پس از واریز به خزانه برای امنیت پرواز و حفاظت از فرودگاههای کل کشور هزینه گردد.
 بابت معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت سربازی برای نوبت اول صد هزار ریال و برای نوبت‌های بعدی یکصد و پنجاه هزار ریال أخذ و به خزانه واریز می‌شود.
 شش‌ ماه پس از تاریخ لازم‌الاجراء شـدن این قانون، در صـورت پرداخت و تسویه‌حساب قبوض جریمه‌های راهنمایی و رانندگی توسط مالکان خودرو، جریمة دیرکرد ناشی از عدم پرداخت آن تا پایان سال 1389 بخشیده می‌شود.
 هزینه مصرفی به میزان متوسط مصرف سال 1389 و حق‌انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآنهای روستایی رایگان است.
 به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری خارجی، مبلغ یکصد میلیارد ریال در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران قرار می‌گیرد تا برای حمایت و تشویق اشخاص حقوقی غیردولتی که برای ارزیابی و جذب سرمایه خارجی فعالیت می‌کنند، متناسب با سرمایه جذب‌شده به‌صورت جایزه جذب سرمایه خارجی پرداخت و به هزینه قطعی منظور کند.
 سقف معافیت مالیاتی موضوع مواد (84) و (85) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 7/2/1371 برای سال 1390، مبلغ پنجاه و هشت میلیون و دویست هزار ریال در سال تعیین می‌شود.
 سقف افزایش حقوق و مزایا و سایر پرداختی‌های نقدی و غیرنقدی شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، بانکها و بیمه‌ها موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات‌کشوری به کارکنان و مدیران خود در سال‌1390 توسط هیأت وزیران تعیین می‌گردد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات