تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۲۱۲۲۴

تحلیل رئیس مجلس از موفقیتهای مجلس سوم و هماهنگی دولت و مجلس


حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی رئیس مجلس شورای اسلامی جمعه شب گذشته در مسجد امام رضا(ع) واقع در خیابان 20 متری اباذر پیرامون انتخابات آینده مجلس سخنرانی نمودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخن به بحث درباره تقوی و اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و بخش اول در تقوی را در مسائل اعتقادی ذکر کرد (لیس البّران تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لیکن البّر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملئکه و الکتاب و النبیین)
مسائل اصلی: ایمان به خدا، ایمان به آخرت، ایمان به پیامبران، ایمان به کتاب و ایمان به ملائکه که اساس کارها است. ایشان بخش دوم را تقوی در مسائل مالی دانست (و آتی المال علی حبّه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب) کمک به مساکین به محرومین به مستضعفین به آواره‌ها در راه خدا که یکی از مسائل بسیار مهم است در اسلام و بسیار هم بر آن تاکید شده است، که آنان که متمکن هستند و توانایی دارند بشتابند به کمک کسانیکه ندارند و نیازمند هستند. چه به صورت کمک‌های فردی و چه بصورت کارهای عام‌المنفعه.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به تلاش دولت جمهوری اسلامی در جهت کمک به محرومین اشاره نمود و از محدودیتهای بودجه و امکانات دولت یاد کرد و ضمن تقدیر از اقشار مختلف مردم که علیرغم محدودیتهای مالی همیشه یار و کمک‌کار دولت بوده‌اند و اینکه متمکنین که کمتر هم در مجالس مردمی شرکت می‌کنند کمتر هم به کمک دولت شتافته‌اند به تلاش مجلس شورای اسلامی در جهت خدمت به محرومین و مستضعفین اشاره کرد و گفت من به مناسبت همین بحث نکته‌ای را در رابطه با مجلس خصوصا مجلس سوم باید عرض کنم:
در رابطه با مجلس سوم سه مطلب را بطور اختصار لازم است عرض کنم.
یکی راجع به بخشی از عملکرد مجلس سوم و مقایسه این دوره با دو دوره قبل یعنی مجلس اول و دوم، یک مطلب در رابطه با هماهنگی بین مجلس و دولت و سوم هم در رابطه با وحدت. اما در رابطه با مطلب اول مجلس دوره سوم یعنی همین مجلسی که این روزها اواخر عمرش می‌باشد من به عنوان یک نماینده به شما برادران و خواهران عزیز عرض می‌‌کنم به عنوان فردی که از ابتدای امر که مجلس شورای اسلامی در ایران کار خود را شروع کرد و سه دوره مجلس داشتیم بهترین و مردمی‌ترین و دلسوزترین و طرفدار محرومین‌ترین مجلس‌ها همین مجلس دوره سوم بوده است (تکبیر حضار) و بسیاری از کارهای مترقی در این مجلس انجام شد.
حال من به عنوان نمونه فهرست‌وار مواردی را عرض می‌کنم تا این مطلب را یک ادعا ندانید. اولاً باید عرض کنم مجلس شورای اسلامی در هر سه دوره سمت‌گیری و جهت‌گیری آن به سمت کارهای زیربنایی و کارهای اساسی و توجه به مناطق محروم و حل مشکلات مردم بوده است و همیشه کامل کننده و تکامل‌بخش لوایح دولت و بودجه سالانه و از جمله برنامه پنجساله (که از کارهای مجلس سوم است) بوده و می‌باشد و لیکن مجلس اول در ضمن اینکه مجلسی بود که یک مجموعه‌ای داخل مجلس بودند که بسیاری از حرفهایی که من و شما و محرومین می‌زنند قبول نداشتند.
در مجلس اول یک گروهی بودند که معیارها و میزان‌های رهبری امام را قبول نداشتند و در عین حال در همان زمان هم امام فرمودند «مجلس در راس امور است» و مجلس دوم مجلسی بود که ما همه عضو آن بودیم و مجلس خوبی هم بود اما من می‌خواهم بدانید که می‌گویم مجلس سوم از همه آنها نمره آن بیشتر بوده است.
چرا می‌گویم برای آنکه مجلس دوم همان مجلسی است که آن داستان 99 نفر را دارد، آن داستان 8 نفر را دارد که حضرت امام با آنها برخورد کرد و بسیاری از لوایح و طرحهایی که مجلس دوم داشت عملی نشد که در مجلس سوم عملی شد.
در مجلس سوم چه از نظر طرح‌ها و لوایح و قوانین و چه از نظر موضع‌گیری سیاسی و در خط امام بودن و در مقابل استکبار ایستادن بهترین و شایسته‌ترین مجلس بوده و به یاری خداوند همین روزها یک مصاحبه می‌کنم و عملکرد این مجلس دوره سوم را که روزهای پایانی آن می‌باشد به ملت عزیز عرض می‌کنم.
این مجلس بود که پیرو دستور حضرت امام در رابطه با سلمان رشدی طرح قطع ارتباط با انگلستان را تصویب کرد، این دوره سوم بود که برای اولین بار مصوبه در رابطه با انقلاب اسلامی فلسطین دارد و بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، ‌صدا و سیما، هلال‌احمر، آموزش عالی و تمام آنها را موظف کرد در جهت انتفاضه و انقلاب ملت فلسطین حرکت کند و امکانات دهد و همراهی با آنها کند.
و مصوبه همین مجلس بود که کنفرانس انقلاب اسلامی فلسطین را تصویب و در سال گذشته در ایران برگزار نمود و در حساس‌ترین موقع برگزار شد و در مقابل کنفرانس مادرید قرار گرفت و آن را نقش بر آب کرد و آن توطئه را خنثی کرد. این مجلس است که روز سیزده آبان را به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تصویب کرد (13 آبان روز دستگیری و تبعید حضرت امام، روز تسخیر لانه جاسوسی، 13 آبان روز شهادت دانشجویان و دانش‌آموزان در دانشگاه تهران) این مجلس بود که قانون ایثارگران را نوشت که خود بچه‌هایی که در اسارت بودند گفتند ما وقتی که در اسارت بودیم و از طریق رادیو مطلع شدیم که مجلس اینقدر به فکر ماست که هنوز ما آزاد نشده‌ایم برای ما قانون تصویب کرده‌اند این خود پشتوانه‌ای و امیدی بود که ما فراموش شده نیستیم.
این مجلسی است که برنامه پنجساله را تصویب کرد، نظام هماهنگ را تصویب کرد و به صورت خوبی به تکامل رسید. این مجلسی است که قانونی را تصویب کرد در رابطه با دانشگاهها و بودجه آن و امکاناتی را برای اساتید قائل شد که نیروهای متخصص جذب دانشگاهها شود حال اگر بخواهم مصوبات این مجلس را بگویم در رابطه با زمین در رابطه با گرانفروشی که متاسفانه آنطور که باید عمل نشد یک بحثی بسیار مفصل است که حالا وقتش نیست و وقت دیگری می‌خواهد.
و اما مطلب دوم: الان مجلس و دولت هماهنگند و در گذشته هم بوده‌اند، لیکن هیچگاه وظیفه مجلس نیست که خود را با دولت هماهنگ کند (مجلس در قانون اساسی، اصولی دارد مشخص است که اختیارات و حقوق و جایگاه آن را مشخص می‌کند) بلکه این دولت است که باید همه وقت خودش را با مجلس هماهنگ کند.
مگر این مجلس نیست که حضرت امام گفت در راس امور است، مگر این مجلس نیست که امام فرمود مرکز همه قوانین و قدرتها مجلس است. طبیعی است که دولت باید خودش را با مجلس هماهنگ کند. همین مجلس سوم است که با اکثریت قاطع به دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی رئیس محترم جمهوری رای داد.
همین مجلس سوم است که هر وقت دولت مشکلی داشته است و لایحه آورده است با همکاری و همفکری مشکل را حل کرده است.
چه در رابطه با دولت‌های گذشته و چه در رابطه با دولت فعلی همه وقت مجلس در هر دوره و بخصوص این مجلس کمال همکاری و همراهی را داشته و دارد، البته مجلس زنده، ‌مجلس پویا، مجلس آزاد، مجلس امام (البته همه ما آنطور نیستیم که امام می‌فرماید نمایندگان بایستی مثل مدرس باشند) اما طبیعی است که مجلسی است که حرف دارد، پیام دارد، نقد دارد، مجلس فرمایشی که نیست، مجلسی مزدور که نیست، مجلس نوکر که نیست که تسلیم باشد.
مجلسی است که حرف هم دارد، حرفش را هم می‌زند، حمایت هم‌ می‌کند، هم حرفش را می‌زند کما اینکه رئیس‌جمهور محترم در پیام نوروزی اگر توجه کردید گفت که مجلس کمال همکاری را داشت. همه می‌دانند که نه آقای هاشمی‌رفسنجانی برادر عزیزمان شاه است چرا که یک روحانی انقلابی و متعهد و ضدشاه است و نه بنده کروبی، ریاضی رئیس مجلس زمان شاه هستم و نه نمایندگان آن نمایندگان فرمایشی.
پس این مجلس هم زنده است و هم پویا و هم انقلابی و هم دلسوز برای ملت و دولت و ضمن اینکه انتقاد به دولت دارد و لیکن دشمن دولت نیست. یعنی اگر چنانکه من برادر شما بودم و یک نقدی هم به شما کردم معنی آن نیست که دشمن شما هستم و اگر شما نقدی به من کردید معنایش آن نیست که دشمن من هستند مگر همه باید بله قربان‌گو باشند.
آن وقت هر کاری می‌کنید معذرت می‌خواهم خیال می‌کنید خیلی خوبست و همه باید فقط حامی باشند، نخیر هم باید حامی باشند و هم باید تذکردهنده باشند به هر جهت مجلسی که سه دوره آن سپری شد و همه مجالس امام بودند و مجلسهای انقلابی بودند اما رویهم رفته نواقص این مجلس سوم کمتر و تکامل آن بیشتر و عملکردش نمایان‌تر جلوه‌گر می‌باشد.
انشاءالله من باید در یک مصاحبه عملکرد مجلس سوم را پنهان کنم. امیدوارم که انشاءالله به یاری و فضل پروردگار انشاءالله انتخابات هم به صورت آزاد به صورت با نشاط بصورتی با شور باشد که باز هم نمایندگان زنده، نمایندگان آزاده و پرتوان وارد مجلس دوره چهارم شوند که مربوط است به همه ما که تلاش کنیم که مجلس چهارم حتی از این مجلس هم قوی‌تر و نیرومندتر باشد و همه وقت به سمت تکامل و رفع نواقص پیش برود.
انشاءالله اگر محیط آزاد و امنی بود و اصطکاک افکار بود و گفتگو و بحث بود، انشاءالله شرکت خواهیم کرد و به یاری خدا مردم به نمایندگانی که می‌شناسند و می‌پسندند رای می‌دهند و آنهایی که با رای ملت آمدند آنها هستند که مورد پذیرش و قبول مردم هستند. انشاءالله مجلسی نیرومند و قوی داشته باشیم.
متاسفانه این روزها با کمال تاسف باید خدمتتان عرض کنم چهره‌های ممتازی را هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت رد کرده‌اند و انگشت گذاشته‌اند به عنوان نمونه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای را نام می‌برم که از چهره‌های ممتاز انقلاب و مبارز و عالم و فاضل و زندان کشیده است و از اینکه این اندازه افراد حذف شده بنده و جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای موسوی‌خوئینی‌ها با رئیس‌جمهور ملاقات کردیم و ابراز نگرانی کردیم، ایشان گفتند که اصلا من شوکه شدم و صریح گفت من شوکه شدم از اینکه این افراد رد شده‌اند و تعجب می‌کند که چرا اینطور شده. این عین عبارتی است که خود آقای رئیس‌جمهور به ما گفتند.
انشاءالله امیدواریم با سعه صدر با یک بینش با یک تدبیر با یک وسعت‌نظر انشاءالله جوری نشود که حالت انتخاباتی داشته باشد والا اگر عده‌ای را حذف کنند و راه را ببندند اگر من رای نمی‌آورم به زور که نمی‌شود تحمیل کنند به مردم چه نتیجه‌ دارد که همه راهها را ببندند تا مردم به بنده رای دهند. خلاصه اینکه بگویند بخوری پاته نخوری هم پاته. اینکه انتخابات نیست.
در انتخابات میدان باید باز باشد والا امکان دارد افراد را حذف کنند و محدود کنند و مردم ناچار شوند به آنها رای بدهند، اینکه انتخابات نیست. این نقیصه انشاءالله برطرف شود و خود ریاست محترم جمهوری و نمایندگان و مجمع روحانیون دنبال این قضیه هستند و دارند پی‌گیری می‌کنند.
و اما مطلب سوم در رابطه با وحدت که انشاءالله روح امام را از خود راضی کنیم و در روز قیامت انشاءالله سرافراز باشیم و سرافکنده نباشیم و این جز با وحدت راه دیگری ندارد وحدت به وجود نمی‌آید مگر با سعه صدر، مگر با وسعت‌نظر، مگر با رعایت حقوق دیگران مگر با آزادی والا اگر من بزنم توی سر تو و بگویم بیا وحدت کن اینکه درست نمی‌شود، اصلا وحدت لازمه جامعه ماست اما لازمه وحدت و بوجود آوردن وحدت این است که از نیروها استفاده شود و توطئه‌ای برای حذف نیروها نشود.
نیروهای لایق و کاردان را مخدوش نکنند انگ و برچسب نزنند. اینها خودش مهم است. به هر جهت همه ما دست به دست هم بدهیم می‌توانیم به یاری خدا انقلابمان و کشورمان را در راه حضرت امام حفظ کنیم و امیدواریم با الهام از آیات نورانی قرآن و سنت رسول خدا و ائمه معصومین علیهم‌السلام با الهام از دستورالعمل‌های درخشان و بیادگار ماندنی امام انشاءالله انقلابمان را حفظ کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات