تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۲۱۳۳۹

شلیک به محور تهران – دمشق از پنجره دادگاه حریری

علی‌عباسی مزار مقدمه: ترور و ایجاد اختلاف و چند دستگی در کشورها همیشه در صدر برنامه‌های آمریکا و کشورهای غربی بوده و هست. این مسأله بیانگر سیاست «تفرقه‌بینداز و حکومت‌کن» آنهاست. در کشور لبنان به دلیل وجود اقوام مختلف در این کشور اعم از مسیحی و مسلمان، زمینه برای اعمال این سیاست شوم غربی‌ها فراهم است. ماجرای ترور «رفیق حریری» و دادگاهی که برای رسیدگی به پرونده ترور وی تشکیل شده بود و مسیری که این دادگاه در این پنج سال طی کرد. خود دلیل روشنی بر این مدعاست. «حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه جوان به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته است که با هم می‌خوانیم.

* به نظر شما هدف و انگیزه برگزارکنندگان دادگاه ترور رفیق حریری از برگزارکنندگان دادگاه ترور رفیق حریری از برگزاری این دادگاه چه بود؟
** دادگاه ترور رفیق حریری یک پروسه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را طی کرده است. این دادگاه توسط آمریکا،‌ انگلیس،‌ فرانسه و عربستان سعودی شکل گرفت. هدف آنها این بود که اولاً‌ سوریه را منزوی سازند،‌ محور تهران،‌ بیروت و دمشق را قطع کنند و نفوذ ایران را در لبنان و منطقه کاهش دهند و ایران را منزوی کنند؛ شیعیان لبنان را کنار بزنند و حزب‌الله لبنان را از عرصه سیاسی و امنیتی لبنان حذف کنند. پیش از تشکیل دادگاه ترور رفیق حریری، اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد آمریکا و عربستان طی قطعنامه 1559، 35 هزار نیروی نظامی سوریه را که به عنوان نیروی حافظ صلح از زمان جنگ داخلی لبنان در این کشور مستقر بودند،‌ وادار به خروج کردند. از آنجایی که رفیق حریری دارای یک تابعیت سعودی نیز بود و تمام ثروت خود را در این کشور جمع‌آوری کرده بود و سعودی‌ها تلاش زیادی کرده بودند تا رفیق حریری در لبنان پستی را به دست بیاورد. بنابراین با اصرار زیاد عربستان دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری تشکیل شد. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که رفیق حریری از جمله شخصیت‌های مورد توجه و مورد علاقه آمریکا بود سیستمی در خودرو رفیق حریری و چند تن از شخصیت‌های سیاسی دیگر از جمله رئیس‌جمهور پاکستان، ملک عبدالله دوم (پادشاه اردن) و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیاده شده که خودرو آنها را توسط ماهواره کنترل کرده و از هرگونه خطر بمب‌گذاری و انفجار مصون می‌دارد. این سیستم به این صورت عمل می‌کند که اگر در مسیر این خودروها بمبی کار گذاشته شده باشد، در زمانی که خودرو از محل عبور می‌کند، بمبی که در محل وجود دارد به مدت چند دقیقه توسط ماهواره خنثی می‌گردد تا خودرو عبور کند و از محل دور شود. از آنجایی که ساخت چنین سیستمی هزینه زیادی به همراه دارد، فقط تعداد معدودی از شخصیت‌ها که مدنظر آمریکا هستند، از آن بهره‌مند هستند. همین مسأله به روشنی نشان می‌دهد که در چنین وضعیتی ترور رفیق حریری کار هیچ یک از گروه‌های داخلی لبنان نمی‌تواند باشد و خود آمریکایی‌ها در ترور وی نقش اساسی داشته‌اند. عربستان در ابتدا برای تشکیل دادگاه ترور رفیق حریری 350 میلیون دلار در اختیار دادگاه گذاشت. در میانه کار و پس از گذشت حدود سه سال، دادگاه اعلام کرد که بودجه‌ای برایش باقی نمانده و عربستان 150 میلیون دلار دیگر در اختیار دادگاه قرار داد. از آنجایی که سوریه دارای یک نظام علوی است و به ایران گرایش زیادی دارد،‌ عربستان به منظور حذف این کشور و حذف حزب‌الله و انزوای ایران که یک قدرت منطقه‌ای است،‌ هزینه دادگاه را پرداخت کرد.
* اخیراً و پس از گذشت چهار سال از آغاز به کار دادگاه ترور رفیق حریری، انگشت اتهام از سوریه به سمت حزب‌الله لبنان دراز شد. شما این تغییر روند در کار دادگاه را معلول چه عواملی می‌دانید؟
** سوری‌ها به این مسأله شهرت دارند که توفان‌های سیاسی را در کنار دیوارهای دمشق مهار می‌کنند. در سیاست‌گذاری، سوری‌ها فوق‌العاده هشیار هستند و با یک برنامه‌ریزی حساب شده می‌توانند از بحران‌ها خارج شوند. آنها توانستند با مذاکره با آمریکا و فرانسه و داد و ستدهای سیاسی،‌ خودشان را از انهدام ترور رفیق حریری تبرئه کنند. علاوه بر این هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر دست داشتن سوریه در این ترور وجود ندارد و حتی رفیق حریری با مقاومت حزب‌الله لبنان مخالفتی نداشت و حتی در مقاطعی به آن کمک می‌کرد. این مسائل دست به دست هم داد تا مسیر دادرسی تغییر کند و مقاومت حزب‌الله لبنان به عنوان مقصر اصلی شناخته شد که البته با تلاش ایران و سوریه سعی شده تا حزب‌الله از این اتهام تبرئه شود.
* کسانی که پرونده ترور رفیق حریری را دنبال کردند، چه برنامه‌ای برای آینده لبنان داشته و دارند؟
** کسانی که در تشکیل دادگاه ترور رفیق حریری نقش داشتند، در یک پروسه خاصی کار خود را پیش بردند؛ آنها می‌خواستند تا ایران را منزوی کرده و حلقه ارتباطی تهران،‌ دمشق و بیروت را قطع کنند و سوریه را که دارای یک رابطه سیاسی و امنیتی با ایران است. منزوی کنند. مقاومت حزب‌الله لبنان نیز حذف شود و اگر هیچ یک از این‌ها عملی نشد، با تهمت زدن به حزب‌الله لبنان این گروه را درگیر جنگ داخلی نمایند. بدین‌ترتیب، مقاومت لبنان درگیر مسائل داخلی شده و در نتیجه تضعیف خواهد شد. این را هم باید اضافه کنم که هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی در شبیه‌سازی حوادث تاریخی بسیار متبحر هستند. شما حتماً حادثه ترور خلیفه سوم عثمان را در تاریخ خوانده‌اید که به دنبال قتل عثمان چه اتهاماتی متوجه شیعیان و به ویژه حضرت علی(ع) شد. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با ترور رفیق حریری می‌خواستند تا با متهم کردن شیعیان به دست داشتن در ترور رفیق حریری و ایجاد جنگ داخلی در لبنان و فرستادن کمک برای سنی‌های لبنان، شیعیان را که در اقلیت هستند، شکست داده و از صحنه خارج کنند.
* دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری بعد از پنج سال دادرسی، بدون اعلام رأی به کار خود پایان داد. شما این اقدام دادگاه را معلول چه عواملی می‌دانید؟
** هنگام صدور رأی داددگاه مشخص شد که ده نفر از شخصیت‌های برجسته شورای مرکزی حزب‌الله در مظان اتهام هستند و باید به دادگاه تحویل داده شوند. اگر رأی صادر شده رسماً‌ اعلام می‌شد، درگیری در لبنان ایجاد می‌شد که این درگیری در نهایت به جنگ داخلی در لبنان منتهی می‌گردید جنگ داخلی همیشه به ضرر طرفین درگیر است و اگر هم یک طرف به ظاهر پیروز شود، در نهایت هر دو طرف بازنده خواهند بود. از این‌رو بسیاری از عقلای قوم در لبنان گفتند که با متهم کردن حزب‌الله مشکلی حل نمی‌شود و تمام قومیت‌ها، اعم از شیعه و سنی و مسیحی،‌ متضرر خواهند شد. «شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر نیز به نمایندگی از تمام جریانات سیاسی منطقه و حتی آمریکا و فرانسه، به منظور اخذ نقطه‌نظر جمهوری اسلامی ایران،‌ به کشورمان سفر کرد. اعلام موضع رسمی جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر رأیی که دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری صادر کند. باطل است،‌ باعث شد تا اعلام حکم این دادگاه به تأخیر بیفتد.
لبنان با وسعتی معادل 1400 کیلومتر مربع در قلب حوادث خاورمیانه قرار دارد. این کشور به دلیل داشتن مرز مشترک با رژیم صهیونیستی همواره مورد توجه قدرت‌ها‌ی جهان بوده و طمع آنها را برمی‌انگیخته است. آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها به دنبال این هستند که مرزی امن و مطمئن را در جنوب لبنان برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند، زیرا آنها می‌دانند که مقاومت اسلامی لبنان با دیدگاههای خاص خود، با هدف بیرون راندن نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی از لبنان شکل گرفته و تمام تلاشش بر این است که سربازان رژیم صهیونیستی به مرزهای لبنان نزدیک نشوند. امروزه لبنان نیاز به آرامش دارد و بیشتر شخصیت‌های متعادل لبنان به این نتیجه رسیده‌اند که هرگونه شکاف میان جریان‌های سیاسی ممکن است شعله جنگ را در لبنان بیشتر کند. لبنان 15 سال درگیر جنگ داخلی بوده و مدتی است که فضای سیاسی نسبتاً‌ دلپذیری در لبنان حاکم شده است. بر هم زدن این فضا می‌تواند جرقه‌ای باشد برای ایجاد جنگ داخلی. بنابراین همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید لبنان آرامش خودش را حفظ کند و فضای تعامل و گفتمان ملی باز شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات