تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۲۱۸۰۱

سخنرانی در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی و صنعتی قم


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیة والنصر واجعلنا من‌ خیر اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدین‌ بین‌ یدیه‌
خدای بزرگ را سپاسگزارم که در یکی از بهترین ایام سال در جشن بهره‌برداری از یک خدمت بزرگ به مردم تاریخ‌ساز قم حضور دارم.
تقارن بسیار زیبایی است. حضرت زهرا(س) کوثر است؛ یعنی نقطۀ اصلی جوشش پاکی، عشق و معرفت و آب مظهر و میراث اوست. آبرسانی به قم که کانون عاشقان اهل بیت و زهرای اطهر(س) و فرزندان اوست، تقارن زیبایی است.
خدا را سپاسگزارم که یک آرزوی تاریخی برآورده شد؛ آرزوی امام راحل، علما و بزرگان ما، رهبری عزیز و گرانقدر ما و مردم شریف و بزرگ قم. در آن فیلمی که نمایش داده شد دیدیم که مرحوم آیت‌الله مرعشی به شهید رجایی می‌فرمایند که من از بیست سال قبل- گمانم این فیلم مربوط به سال 1359 باشد، دورۀ مسئولیت نخست وزیری شهید رجایی یعنی 51 سال پیش- آرزوی این کار را داشتم.
خدا را سپاسگزارم که آرزوی چند دهه و چند صد سالۀ مردم قم برآورده شد.
عزیزان من! قم از جهات گوناگون برای ملت ایران دارای اهمیت است. اول اینکه کسی در قم حضور دارد که عطر زهرای اطهر(س) را در عالم پراکنده می‌کند. دل‌های مشتاقانی که به مزار آن یگانۀ هستی دسترسی ندارند، با زیارت مراز حضرت معصومه(س) عطرآگین و شاداب می‌شود و ایمان و امید در آنها شکوفه می‌زند. بانوی بزرگی که در دامان خود هزاران عالم، فقیه، عارف، فیلسوف، مجاهد و خدمتگزار تربیت کرده است. شاخه‌ای از جاری کوثر است که مدام می‌جوشد و برکت می‌دهد. خواهر امام رضا(ع) اینجاست.
اهمیت دوم قم آن است که مرکز پایه‌گذاری عظیم‌ترین حرکت انسانی و الهی بعد از صدر اسلام است. بدون تردید، انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین حرکتی است که برای نجات بشر و بر پایۀ توحید و عدالت آغاز شده است. نقطۀ اصلی شکل‌گیری این حرکت که امروز به لطف خدا شاخ و برگش عالم را دربرگرفته است، قم است.
اهمیت دیگر قم به خاطر مردم آن است. علی‌رغم طبیعت خشن و سختی‌ها و بعضاً کم لطفی‌ها و نامهربانی‌ها، مردم قم در طول تاریخ به ویژه از آغاز نهضت امام عزیز با همۀ وجود پای پرچم ولایت و امامت ایستادند.
مجاهدات مردم قم از 15 خرداد و قبل از آن تا پیروزی انقلاب و دورۀ دفاع مقدس و تا امروز برگ‌های زرین نمایش عظمت و ایمان ملت ایران است. قم به تعبیری مرکز انقلاب و ایران است. قم باید آبادترین، زیباترین، با نشاط‌ترین و الهام بخش‌ترین شهر ایران عزیز باشد.
خدا را سپاسگزارم که پایۀ اصلی برای برپا کردن یک شهر الگو و نمونه امروز نهاده شد. آب آمد و ان‌شاءالله همۀ طرح‌ها و آرزوها بر پایۀ آن بنا خواهد شد.
قم باید به لحاظ شهرسازی الگو باشد. چرا؟ برای اینکه امروز ملت ایران و انقلاب عظیم اسلامی باید برای بشریت الگو باشد و این الگو در حرف نیست. باید در صحنۀ عمل و زندگی الگو را ترسیم کنیم و ارائه دهیم. بهترین شهرسازی، مدیریت شهری و بناها، زیباترین جلوه‌های ارتباطات اجتماعی و انسانی و دل‌انگیزترین سرودهای ایمانی و الهی باید در این شهر نواخته شود و جان‌ها را معطر کند. خدمت به قم خدمت به انقلاب و آرمان‌های امام و پیگیری اندیشۀ اسلام ناب محمدی (ص) است.
خدا را سپاسگزارم که امروز به همت خادمان و پشتیبانی مردم عزیز قم و علمای بزرگوار طرح‌ها و پروژه‌های عظیمی در دست احداث است. از مهم‌ترین آنها توسعۀ حرم مطهر است. آقای استاندار اشاره کردند، بیست میلیون زائر. چرا سی و پنجاه میلیون نه؟
حرم باید آن قدر گسترش پیدا کند که همۀ ملت ایران حداقل سالی یک بار بتوانند به زیارت بیایند و از امکانات مناسب برخوردار باشند. طرح‌های شهری، شبکه‌های حمل و نقل، فضاهای سبز و تفریحی، مراکز علمی و پژوهشی باید در بالاترین معیارها و متناسب با نیاز جامعۀ بشری و ظرفیت عظیم اندیشۀ اسلامی و اندیشۀ ولایت باشد.
نگاه به قم نباید نگاه موضعی، موردی، فردی، گروهی و حتی قشری باشد. باید نگاه مکتبی باشد. قم امروز مورد توجه همۀ صاحب‌نظران، اندیشمندان، عدالت‌خواهان و آزادیخواهان جهان است. به قم به عنوان یک نقطۀ اتکا، پشتیبانی و هدایت نگاه می‌کنند. فضاها باید به گونه‌ای طراحی بشود که بتواند به این مطالبۀ به حق سایر ملت‌ها به خوبی پاسخ دهد.
دولت در حد توان آماده است و پشتیبانی می‌کند و منابع لازم را در اختیار قرار خواهد داد. ان‌شاءالله مدیران استان و خادمان مردم، علما و بزرگان یکدل و یک جهت دست به دست هم بدهند و بدهید و این قم را به سرعت بسازیم.
حالا من به دو سه مورد از این طرح‌ها اشاره می‌کنم. یکی از این طرح‌ها، طرح حرم تا حرم است. من یادم است، در شهرداری تهران که بودیم، گفتند این طرح شروع شده، خدمت آقای عرب رسیدیم. مشکلات بود و گره داشت، گمانم ده سال شد. بیست سال. باید این را جمع و جور کنیم. اجرای شبکۀ اصلی شهر طبق نقشۀ جامع چند سال؟
باید این‌ها را زود جمع کنیم. باید به سرعت شهرسازی، مسکن، ساختمان‌های مورد نیاز برای مدارس علمیه و مراکز دینی و مذهبی قم را جمع و جور کنیم. باید بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل و نقل در قم باشد.
به لحاظ اجرای عدالت و رفاه عمومی قم باید به نقطه‌ای برسد که حتی یک فقیر در آن پیدا نشود. جایی که منتسب به اهل بیت و کانون اصلی انقلاب است، در آن نباید فقیر و بیکار باشد. طرح‌های صنعتی، کشاورزی و سرمایه‌گذاری با همت جوانان و مردم قم و پشتیبانی دولت به سرعت گسترش پیدا می‌کند. یک مقدار باید باز شود. نگاه‌ها از تمرکز نقطه‌ای در قم باید به افق‌های بلند جهانی برسد.
خدمت برخی از علما رسیده بودیم. یکی از مطالبات من این بود و امروز هم هست که گفتند هر جای دنیا می‌رویم، از ما می‌‌خواهند که اندیشمندانی را اعزام کنیم تا فرهنگ و مکتب انقلاب را از سرچشمۀ اصلی معرفی کنند و همین امروز اگر پنج شش هزار طلبۀ فاضل، عالم و آشنا به رموز عالم آماده باشند، دنیا پذیرای آنهاست و دولت آمادۀ پشتیبانی از حرکت جهاد فرهنگی و علمی آنهاست. باید به نیازهای جهانی پاسخ بدهیم. هنوز در پاسخگویی به نیازهای ایران نمی‌گویم مانده‌ایم، عقب هستیم. چند هزار مدرسه در ایران هست؟ اگر بخواهیم با تربیت اهل بیت نسل‌های آینده را تربیت کنیم، باید مربیان دلسوز و آگاه حرکت و تربیت کنند.
طرح بزرگ آزاد راه قم –تهران – مشهد به همت عزیزان ما در قرارگاه آغاز شده است. این را ان‌شاءالله به سرعت جلو ببرید. قطار سریع السیر، اصفهان، قم، تهران، مشهد و بعد هم ان‌شاءالله سایر نقاط کشور. ما مصمم و باافتخار با انگیزۀ اعتقادی این کار را دنبال می‌کنیم. ان‌شاءالله همدلی، همت و نگاه بلندی که مردم قم به علما در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس داشتند، امروز در عرصۀ ساختن و پیش بردن جاری بشود و در آیندۀ نزدیک شهر و جامعۀ نمونه به بشریت تحویل بشود.
دربارۀ آب هم ان‌شاءالله عزیزان تصفیه‌خانۀ اصلی را هم شروع بکنید. کشور اسلامی و امام زمان(عج) هیچ گاه در نخواهد ماند. به خصوص وقتی کارها برای قم انجام می‌شود. خودتان گفتید هر موقع که مشکل پیدا می‌کردید، به پابوس می‌رفتید. این حداقل انتظار از حضرت معصومه(س) است که حالا یک پولی برسانند تا آب قم درست بشود. انتظار داریم با یک نظر و نگاه جان‌های میلیونی و میلیاردی زنده شود. و به فضل الهی خواهد شد.
اجازه بدهید یک نکته هم دربارۀ کشورمان عرض کنم. بالاخره قم است، دشمنان هم بی‌نصیب نمانند. اما دربارۀ کشور.
امروز باید همۀ ایران را با سرعت بسازیم. طرح‌های مهمی در دستور کار است. یکی از مهم‌ترین این کارها سازماندهی تولید در کشور است. باید با سرعت به نقطه‌ای برسیم که کالای ایرانی در بازارهای جهانی حرف اول را بزند و به خدا این شدنی است. تا اینکه یک مشت بی‌فرهنگ تازه به دوران رسیده بیایند برای ما طاقچه بالا بگذارند و اگر پمپ، ماشین و قطعه‌ای بخواهیم، بگویند شما تحریم هستید.
باید به نقطه‌ای برسیم که آن‌ها بیایند پشت در کارخانه‌های ایران صف بکشند و کالاهای ایرانی را سفارش بدهند و این شدنی است. به خدا زمانی که آنها چیزی از علم و تمدن نداشتند و حمام و نظافت نمی‌شناختند، این سرزمین به برکت اهل بیت(ع)، سرزمین علم، نور، فرهنگ، صنعت و فناوری بود.
یکی از کارها تولید است. پشتیبانی و سرمایه‌گذاری و حمایت‌های منابعی از طرف دولت، اندیشه و کار و همت از ناحیۀ ملت. باید همه آستین بالا بزنند. روزی اگر می‌گفتند در قم می‌شود کارخانۀ فولاد داشت، خیلی‌ها فکر می‌کردند افسانه است. امروز خوشبختانه خودباوری عظیم در ایران پیدا شده است.
کار دیگری که دولت دنبال می‌کند، بحث مسکن است. مسکن در نگاه ما محل شب خوابیدن نیست. محل زندگی، تربیت، آرامش، رشد و کمال انسانی است.
طرح مسکن مهر در واقع یک طرح مسکن و ضربتی است تا فشارها را خنثی کند. طرح اصلی دولت در راه است. سرزمین وسیع ایران این اجازه را می‌دهد که هر ایرانی بتواند در یک ساختمان مستقل با فضای مناسب زندگی کند. این شیوۀ زندگی 40، 50 و 80 متری آن هم با فروش یک عمر زندگی، مطلوب انقلاب و فرهنگ اسلامی ما نیست. سرزمین ما وسیع است و می‌توانیم بهتر و ارزان‌تر از این زندگی کنیم.
طرح‌های جدید شهرسازی دولت به سرعت در حال آماده شدن است و من خیلی امیدوارم تا قبل از پایان دولت دهم در تمام کشور کلید بخورد و الگوی شهرسازی و نوع زندگی شهری و روستایی ما متحول بشود.
از برنامه‌های دیگر دولت تکمیل زیرساخت‌ها (راه‌ها، راه‌آهن‌ها و شبکه‌های آب و برق و گاز) است. در سال گذشته 21 هزار و پانصد میلیارد تومان در این بخش هزینه شد که به لحاظ حجم کار 2/2 برابر سال 83 بود. برای سال 90 این مقدار ان‌شاءالله به دو برابر سال 1389 خواهد رسید. باید به سرعت کارها را تمام کنیم. یک پرو‌ژه‌ای شروع می‌شود پنج سال ده بیست سال چند نسل در آرزوی استفاده از آن می‌روند. دولت همۀ توان خود و توان ملی را بسیج کرده است تا امسال رکورد و حد نصاب جدیدی را به جا بگذارد و این شدنی است.
از برنامه‌های دیگر دولت رفع فقر و اجرای عدالت در توزیع ثروت است. کشوری که می‌خواهد الگوی بشریت باشد، باید مظهر عدالت باشد.
یکی از غصه‌های دلسوزان انقلاب فاصلۀ عظیم طبقاتی است که به دلایل گوناگون در بعضی از نقاط کشور شکل گرفته است.طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک قدم بسیار بلند در جهت اجرای عدالت است. در پنجاه سال بیش از 70 درصد یارانه‌ها در اختیار کمتر از 30 درصد جامعه بود و امروز به لطف خدا یکسان توزیع می‌شود. کافی است ده سال این طرح ادامه پیدا بکند تا بخش مهمی از فاصله‌ها را کم کند.
یکی دیگر از طرح‌های دولت در همین زمینه طرح آتیۀ مهر است. بسیاری از مردم نگران آیندۀ فرزندان خود هستند. پدرها و مادرها همۀ زندگی و هستی خودشان را می‌دهند تا یک حداقلی برای آیندۀ فرزندانشان تأمین کنند. سؤال ما همیشه این است: کی وقت می‌کنند به خودشان و به معنویت و تعالی خودشان برسند؟ قرار بود یک سوم و یک سوم و یک سوم باشد.
طرح آتیۀ مهر می‌خواهد خیال مردم را از این جهت آسوده کند. این طرح از سال گذشته شروع شده است. از سال قبل هر نوزادی که به دنیا آمده است، وقتی به بیست سالگی می‌رسد، باید یک اندوختۀ مطمئنی برای تحصیل، ازدواج، کار و مسکن در اختیارش باشد.
البته عزیزان! اجرای عدالت و توزیع عادلانۀ منابع جز سخت‌ترین کارهاست. این طرح عظیم آبرسانی که بیش از هزار میلیارد تومان، 1200 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و می‌شود، به خدا بسیار بسیار آسان‌تر از اجرای عدالت در یک گوشۀ این سرزمین است. اجرای عدالت سخت‌ترین و دشوارترین مرحله است. طرح آب قم می‌خواهد بیاید، همه خوشحال هستند و حمایت می‌کنند، اما اگر به دستی گفته شود کوتاه! فریادها بلند می‌شود و لشکرها انگیخته می‌شود.
از آرمان‌های اصلی انبیا و انقلاب عظیم اسلامی اجرای عدالت است. اجرای عدالت پیچیدگی‌ها و زوایای فراوانی دارد که من امروز وقت شما را نمی‌گیرم، ولی بدانید که امام مبین امیرالمؤمنین یگانۀ هستی شهید راه عدالت است. سرو صداها بلند می‌شود. با همین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها چه کردند و چه می‌کنند! فردی که مسئول است و باید پشتیبانی و همراهی بکند، پشت تریبون می‌رود و با هزار توجیه مستمعان خودش را به عدم همکاری دعوت می‌کند. چرا؟ یا از اینکه در یک نقطه‌ای خللی پیدا شده است، خوشحال می‌شود و تیتر بعضی از روزنامه‌ها را به این مسئله اختصاص می‌دهد. و بعد کارشکنی‌ها، طراحی‌ها و جوسازی‌ها.
امروز به لطف خدا ملت ایران و جمهوری پر افتخار اسلامی، پرچمدار عدالت است. من گمانم این است هر چه در مسیر توحید و عدالت جلو برویم، فشارها، تبلیغات و جوسازی‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.
اما من می‌خواهم به شما و همۀ ملت ایران اطمینان بدهم که دولت خدمتگزار، دولتی که از متن انقلاب و فرهنگ اسلام ناب و فرهنگ ولایت‌مداری برآمده است، پای خدمتگزاری به مردم، دفاع از حقوق مردم و اجرای قاطع عدالت تا آخر خواهد ایستاد و همه تیرها را به جان خواهد خرید. ما خودمان را آماده کرده‌ایم.
مستکبران از اینکه یک نوری در ایران درخشیده و راه جدیدی در ایران باز شده و در برابر بشریت قرار گرفته است، به شدت خشمگین هستند. شک نداریم همۀ طراحی‌های سیاست خارجی امریکا در 32 سال اخیر علیه ملت ایران بوده است و متوقف و محدود کردن ملت ایران محور اصلی همۀ طراحی‌های امریکا و متحدین او در 32 سال اخیر بوده است.
امروز هم همین طور است. هر روز که جلو آمدیم، خشم و کینۀ و عمق بداخلاقی آنها نسبت به ملت ایران بیشتر شده است. حاضر شدند همۀ ارزش‌هایی که خودشان به عنوان ارزش به دنیا معرفی کردند، همۀ خطوط قرمزی که خودشان به عنوان خطوط قرمز معین کردند، همۀ اینها را زیر پا بگذارند و عبور بکنند، اما به فضل الهی در طول 32 سال هر بار که لشکریانشان را جمع کردند، توطئه‌ها را طراحی و حرکت کردند و به سمت ملت ایران آمدند، با سد مستحکم ملت برخوردند و سرافکنده‌تر از قبل برگشتند و امروز همان است، اما توطئه‌ها پیچیده‌تر است.
نفر اول به تاریخ پیوست. مهرۀ بعدی امروز با تزویر و سلاح آمده، یعنی هم لبخند می‌زند و هم تهدید می‌کند. هم به ظاهر از حقوق و آزادی ملت‌ها دفاع می‌کند و هم ملت‌ها را تهدید می‌کند. هم از همۀ توان نظامی و سیاسی و اقتصادی علیه ملت‌ها استفاده می‌کند و هم می‌خواهد پرچمداری دفاع از حقوق ملت‌ها را در اختیار داشته باشد. به مهرۀ سی ساله خودش تلفن می‌زنند و به مهره‌های سی ساله، دیکتاتوری‌هایی که ده‌ها سال با پشتیبانی آنها ملت‌ها را به اسارت گرفته‌اند، می‌گویند وقتش است که دیگر بروید و به این بهانه می‌خواهد خودش را ناجی ملت‌ها معرفی بکند. هدف اصلی از طرح اخیر دولت امریکا و متحدینش نجات رژیم صهیونیستی و محدود کردن امواج انقلاب اسلامی است.
آن کسی را که خودشان ساخته و پرداخته کردند، دیدید به نام او و به بهانۀ مقابلۀ با او لشکرکشی و منطقۀ ما را اشغال کردند. بعد خودشان چطور او را کشتند و از صحنه خارج کردند؛ برای اینکه به دروغ بگویند دست از ترور و حمایت از گروه‌های تروریستی، توسعه طلبی و حمایت از دیکتاتورها و فاسدها برداشته‌اند.
آقا می‌آید نطق می‌کند، بیست دقیقه شعار دفاع از حقوق ملت‌ها می‌دهد. در بیست دقیقۀ بعد با ظرافت شروع می‌کند به تهدید کردن.
من می‌خواهم به آنها بگویم، به لطف خدا با بیداری ملت‌ها و حرکت عمومی خداخواهانۀ ملت‌ها این بار هم تیر مستکبران به سنگ خواهد خورد و خلف آقای بوش سرافکنده‌تر و ذلیل‌تر از آقای بوش به قعر تاریخ خواهد پیوست.
ملت ایران و ملت‌های منطقه امروز بیدار و آگاه هستند.خداخواهی، عدالت‌طلبی، ایستادگی در برابر مستکبران و مطالبۀ محو رژیم صهیونیستی جزء شعارها و خواسته‌های ملت‌هاست. همه باید هوشیار باشیم. با یک فریبکاری می‌‌خواهند رژیم صهیونیستی را نجات بدهند. همه باید بدانند ادامۀ حیات رژیم صهیونیستی حتی در یک وجب از سرزمین فلسطین به منزلۀ حفظ غدۀ سرطانی در تن ملت‌های منطقه و به مثابه پذیرفتن ناامنی و تهدید دائمی علیه ملت‌های منطقه است.
امروز ملت‌ها در جوش و خروش هستند و می‌خواهند سردمداران، کارگزاران، حاکمان و رهبران خودشان را با اسلامیت، پاکی و مردمی بودن انتخاب کنند و در کنار اینها یک معیار بسیار اساسی و تعیین کننده باید مدنظر قرار بگیرد.
هر کس که مدعی سردمداری هر یک از ملت‌های منطقه است، باید در عمل اثبات کند و به صراحت اعلام کند که مخالف سیطرۀ امریکا و وجود رژیم صهیونیستی در منطقه است. این یک معیار اصیل است. همه باید مراقب باشند، مبادا عناصر حقیر در برابر مستکبران که از در رانده می‌شوند، با شکل و شمایل دیگری از پنجره وارد شوند.
همه باید مراقب باشند که از چاله به چاه نیفتند. آنها می‌خواهند ملت‌هایی را که تلاش می‌کنند از چاله به درآیند، به چاه بیندازند. احزاب، گروه‌ها و کسانی که به دنبال استقلال، آزادی و ارزش‌های اسلامی هستند، باید مراقب باشند. دشمن با نقاب تزویر آمده و شعار همزیستی مسالمت‌آمیز سر داده است. کدام دشمن؟ همان که همچنان در لابه لای کلمات به ظاهر مسالمت جویانه نیش درندۀ خودش را پنهان کرده است و هنوز از سیاست‌های کلان برای تسلط بر منطقه و تحمیل فرهنگ‌ها و ارز‌ش‌های به اصطلاح امریکایی سخن می‌گوید.
جملۀ آخرم این است: نفر قبلی آمد و تصور می‌کرد با بازی 11 سپتامبر و لشکرکشی امریکا، اقتصاد امریکا و رژیم صهیونیستی را نجات می‌دهد و امواج انقلاب اسلامی را محدود می‌کند. او به جهنم پیوست و به لطف خدا این جانشین او هم با ارادۀ ملت‌ها و با یاری خدا و با تأسی از انقلاب امام(ره) به زودی زود با شکست ذلت‌بار به تاریخ خواهد پذیرفت.‌
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات