تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۲۲۱۲۴

متن کامل خطبه‌های آخرین نماز جمعه خونین یزد


خطبه اول نماز جمعه یزد:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
... درباره لبنان درباره جبهه‌ها درباره مریوان مختصر صحبتی خواهیم کرد.
چون ماه مبارک رمضان توفیق آنکه درباره روزه و این حساب الهی بتوانیم بحثی بکنم مجالی نشد با کمال اختصار و در نهایت ضعف اگر بشود در اطراف این فریضه بزرگ الهی صحبتی کرده باشم.
فریضه بزرگ الهی - روزه:
یا ایها الذین امنوا خطاب به مومنین
حال که خطاب به مومنین است، آیا تکلیف هم منحصر به مومنین است، غیر اهل ایمان و کسانیکه دعوت حق را اجابت نکردند به این فریضه بزرگ الهی مکلف نیستند؟! و علت اینکه خدای متعال مومنین را در این آیه مخاطب فرموده اولا یک مساله‌ای است بین ما و بین برادران اهل سنت و جماعت که آیا کفار مخاطب به فروع و احکام اسلامی هستند یا نه؟ آنان گویند این تکلیف و هر تکلیف دیگری اختصاص به مسلمین دارد. کفار مکلف به تکالیف اسلامی نیستند (این در جای خود باطل) کفار همانگونه که مکلفند به اصول، مکلفند به فروع همانطوریکه فردای قیامت از آنها بازخواست می‌شود که چرا اسلام را نپذیرفتید؟! چرا وحدانیت خدا را قبول نکردید؟! چرا رسالت رسول گرامی و آنچه که این پیغمبر از جانب خدای متعال آورده نپذیرفتید؟! همانگونه هم مکلف به فروع اسلامی هستند نماز بر آنها واجب، روزه بر آنها واجب، سایر تکالیف اسلامی بر آنها واجب منتها شرط قبولش اسلام است. و گفتن کلمتین طیبتین اشهد ان لا الله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله
اشکال غیر وارد آن حاکی است جای بخشش در اینجا نیست. اگر بخواهیم به اشکال آنها و پاسخ آنها وارد شویم از مطلب بازمی‌مانیم همه مکلفیم چه مسلمان و چه غیرمسلمان، چه مومنین و چه غیرمومنین.
عمل به دستورات اسلام:
همه باید دستورات اسلام را با شرائطی که دارد عمل کنند و احدی هم حق تخلف ندارد کما اینکه اگر ما تخلف کنیم از دستورات اسلام معاقبیم آنها هم فردای محشر همانطوریکه معاقبند که چرا خدا را به وحدانیت و رسول گرامی را به رسالت پذیرفتید معاقب می‌شوند که چرا نماز نگزاردی؟ چرا روزه نگرفتی؟! چرا به حج خانه خدا نرفتی؟! چرا سایر واجبات را شما ترک کردید؟! چرا اقتدا به محرمات کردی؟! چرا به سراغ آنچه که در اسلام حرام است رفتی؟! و این در جای خود ثابت و مسلم و محرز ولی در اینجا که خدای متعال یک همچنین فریضه‌ای را که بر ما فرض کرده بقول یکی از بزرگان و به فرمایش آن مرد بزرگ در نهایت لطف و محبت و با بذل تمام عنایت این تکلیف را خدای متعال بما نمود.
آن شخص بزرگ و آن عالم شیعی که کمتر نظیرش در عالم اسلام دیده شده مفسر بزرگ ابوالفتوح رازی که قبر مطهرش در ری در جوار مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم.
ایشان اینگونه بیان می‌کند، می‌فرماید:
خدا یک تکلیف مختصر شاقی بما کرده ولاکن هفت عذر خواسته برای اینکه یک خرده‌ای تکلیف بر ما دشوار و سخت است هفت عذر آورده برای اینکه یک همچنین تکلیفی بر ما نموده.
اول آنکه شما را مخاطب فرموده به نام خود تشخیص کرده به لقبی که از برای خود خدای متعال است که از اسماءالله مومن است و خدا ما را بنام خودش تشخیص کرده
ای کسانیکه بنام من مخاطب شدید! این یک وظیفه بزرگ و یک ...
دوم نمی‌فرماید فرض کردم بر شما، نوشتم بر شما چون یک خرده تکلیف سخت است می‌فرماید:
کتب علیکم الصیام، ریزه‌ریزه بر شما نوشته شده، هر جا لطفی را خدای متعال بخواهد درباره بندگانش اعلام فرماید نسبت به خود می‌دهد ... و ربکم علی نفسه الرحمه و سقیهم ربهم شرابا طهورا.
فردای قیامت
فردای قیامت خدای متعال شما را به شراب طهور سیراب می‌فرماید ولی از آنطرف که میخواهد نسبت به عذاب اهل جهنم گوید نمی‌فرماید من آنها را به آب حمیم و آب گرم که حالا درجه حرارت آن آبی که در جهنم به اهل جهنم داده می‌شود تا چه حد است خدا داند! همین اندازه یک اشاره‌ای در بعضی احادیث و اخبار شده که پس از چهل سال، پس از 400 سال، پس از 4000 سال، پس از 40000 سال که دعوای تشنگی و واعطشا می‌کنند اهل جهنم یک ظرف آبی بدست آنها داده می‌شود که آنقدر داغ است آنقدر گرم است که وقتی بدست گرفتند تمام گوشت صورتهای اهل جهنم در آن آب ریخته می‌شود.
آنجا وقتی خدا می‌خواهد صحبت کند ضمنی می‌فرماید: و سقوا ماء حمیما آشامیده میشوند نمی‌فرماید من به آنها می‌آشامانم، آنجا که لطف و مرحمت است: و سقیهم ربهم شراب طهورا، آنجا که عذاب است، آنجا که نکال است، آنجا که می‌خواهند آنها را به این طریق معذب کنند این نسبت به خود نمی‌دهد و به فعل مجهول بیان می‌کند و سقوا ماء حمیما.
اینجا گوید کتب ربکم علی نفسه الرحمه آنجا گوید کتب علیکم الصیام.
برای شما روزه نوشته شده است، نمی‌گوید من نوشتم، چون یک خرده تکلیف است و شاق است و سخت است به فعل مجهول بیان می‌کند ولاکن آنجا که رحمت است و لطف است نسبت به خود دهد و رحمتی وسعت کل شیء ... رحمت را نسبت دهد. به خود، روزه را فرماید درباره شما نوشته شده، اینهم این مرد بزرگ گوید عذری است ... که خدای بزرگ از عبادش درباره این تکلیف خواسته.
این اهل ایمان این تکلیف اختصاص به شما ندارد، گمان نکنید خدا شما را مکلف به این تکلیف کرده، کما کتب علی الذین من قبلکم همانطوری که بر پیشینیان شما نوشته شده، یهود روزه داشتند، نصاری روزه داشتند، چه روزه‌های سختی، داشتند، چه روزه‌های سختی، در روزهای اول اسلام و روزهای اول تکلیف روزه بود، تکلیف خیلی سختی بود ولاکن بعدا خدای متعال تخفیف داد (صلواتی ختم کنید)
اول تشریح روزه اینگونه بود که اگر کسی نماز مغرب و عشایش را می‌خواند و افطار می‌کرد و می‌خوابید پس از خوابیدن، این در حد افطار کردن، چیز خوردن و غذا خوردن است.
و اگر خدای ناخواسته مغرب وارد منزل می‌شد و خواب او را می‌گرفت و بیدار می‌شد باز هم حق غذا خوردن و افطار کردن نبود در روز خندق یکی از اصحاب که این پیش آمد برای او شده بود و پس از رفتن به منزل و ادای فریضه تا رفت عیالش برای او غذائی بیاورد وقتی آمد که دید این جوان بخواب رفته و او را که بیدار کرد گفت: بر من خوردن غذا حرام چون خواب رفتم و پس از آنکه خواب رفتم دیگر حق خوردن غذا ندارم مشغول کندن خندق بود با آن ضعف و با آن روزه، شهادت حجله بر او رخ داد و افتاد و خبر به رسول گرامی داده شد و جبرئیل نازل شد و آیه آورد: کلوا و اشربوا حتی یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من ...
اگر کسی مغرب شد و افطار نکرد و خواب رفت، این خواب مانع از غذا خوردنش نمی‌شود، بخورید و بیاشامید تا وقتی که شب از روز جدا بشود و افق بزند و جدا کند تیرگی شب را از روشنائی صبح و خدا رحم کرد ... که حکم برگشت.
اگر آن حکم تاکنون بود. کما اینکه درباره نصاری گویند حکم چنین بوده ما هم در اول امر کما کتب علی الذین من قبلکم ... آنها هم در ماه مبارک رمضان موظف به روزه بودند و کیفیت روزه‌شان هم این بود بعد دانشمندانشان دیدند گاهی در تابستان می‌افتد و هوا خیلی گرم می‌شود، روزه گرفتن در تابستان برای آنها صعب و دشوار است، نشستند دور هم و ... گفتند بهتر این است ایام ربیع روزه بگیریم که فصل خوبی است و نه گرم است و نه سرد است، اینجا هم یک تشریحی بود که آقایان کردند و این هم عذری دیگر:
ای مسلمانان این روزه تنها بر شما نیست بر پیشینیان شما هم بوده کتب علی الذین من قبلکم بر شما تنها ننوشتیم برای آنها هم نوشتیم، لعلکم تتقون.
نتیجه روزه:
نتیجه این روزه به من عاید نمی‌شود، نتیجه به خود شما عاید می‌شود، که در اثر گرفتن روزه، امساک کردن قریب 17 ساعت مثل این ایام، شما متقی می‌شوید، شما پرهیزکار می‌شوید و خدای متعال آنچه را که وعده و نوید به متقیان داده به شما هم خواهد داد حالا چه خدا وعده داده به متقین به معنی آن همینجا اشاره می‌کنم ما را خدای متعال به دو چیز یکی نوید داده و یکی تعذیر فرموده.
یکی را به ما وعده داده، یکی هم ما را از آن ترسانیده.
آنچه که به ما وعده داده بهشت است و نعمت‌های بهشت است و خود در بهشت.
فیها ما تشتهیه الا نفس همه انشاءالله به این فیض بزرگ برسیم و این خانه‌ایکه برای ما در عالم آخرت خدا ساخته و بنا کرده وسیله اعمال خودمان آبادش کنیم و به آنجا برسیم هر چند امیر مومنان می‌فرماید:
من ندیدم نعمتی و سلعه‌ای بهتر از بهشت و متاسفانه یک چیز هم مشتری‌اش کمتر از بهشت است و از آنطرف چیزی را بدتر از جهنم نیافتم و متاسفانه مشتری جهنم الا ماشاءالله.
در مورد دزدیها، جنایتها، گرانفروشیها و احتکارها:
احتکارها:
حالا هم بحمدالله ریخته و پاشیده، این دزدیها، این جنایتها، این گرانفروشی‌ها، این احتکارها، جنسی که در یک مغازه به 10 تومانم بخری، مغازه دیگر 50 تومان، 100 تومان، یکی از اینها. یکی از این قالی‌فروشها فرموده بودند با یکی از دوستان ما، استفاده‌ای را که ما در این یکسال، از سال گذشته تا به حال کردیم برابر بوده با 20 سال قالی‌فروشی و فرش‌فروشی و همه و همه چرا اینطور شدیم؟، چرا این انقلاب را داریم پرسید، پاسخش هم روشن، حالا بازار آشفته‌ای است، هر عملی می‌خواهیم می‌کنیم، خواه به انقلاب ضرر رسد یا به انقلاب ضرر نرسد، وقت سود است و وقت استفاده است و وقت تحمیل بر مردم بیچاره.
خطبه دوم
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین ولاسیما علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن و الخلف الهادی المهدی، الحجه ابن الحسن المهدی، روحی وارواح العالمین له الفداء و اللعن الدائم الابد علی اعدئهم اجمعین.
یک مسئله در مورد
بین دو خطبه و ضمن خطبه‌‌های نماز:
بین دو خطبه غیر از سه لحظه، چهار لحظه نباید فاصله بشود، بین دو خطبه بخواهند اطلاعیه بخوانند، اعلامیه بخوانند، خطبه‌ها باطل می‌شود و از بین می‌رود مثل این است که در وسط نماز صحبت بفرمائید نمازتان باطل است.
هر چیزی در جای خودش، این هم اگر مساله‌ای نبود من نمی‌گفتم چون مساله بود و گفتنش با خطبه منافاتی نداشت تذکر به عرض شما رسانیدم.
اطلاعیه بعد از پایان دو نماز یا بین دو نماز.
امام امت فرمود: ما باید تکلیف بعثیها و صدام ناپاک را هرچه زودتر روشن کنیم و این دشمنانیکه از دو طرف از جنوب و از غرب بما تاختند و خساراتیکه در این مدت جنگ تحمیلی آنها بر ما وارد کردند که بی‌حساب است تا به حساب آنها نرسیم نباید بجای دیگر و به محل دیگر برویم پس از پایان دادن جنگ با بعث و فتح و پیروزی کامل در آغوش گرفتن، از طریق عراق، رهسپار قدس مقدس انشاءالله خواهیم شد و کلک اسرائیل و امثال اسرائیل و مصر و غیر مصر و این شیخ‌نشینهای مزخرف به حساب اینها خواهیم رسید.
نیروی اسلام بالاترین نیروها است:
الحمدلله نیروی اسلام بالاترین نیروها است و نشان دادید که با نیروی الله و گفتن الله‌اکبر بر همه مشکلات فائق خواهید آمد و انتم الاعلون ان کنتم مومنین
عراقی که در کمال قدرت نیروی زمینی بود خصوص از جهت تجهیزاتش با آن قدرت، همه را از بین بردید و نابودش کردید ... بدانید که بر اسرائیل هم فائقید صد در صد با این قدر قشون که می‌گویند بهترین نیروی زمینی را دولت عراق داشت و بحمدالله الان 45 هزار پروار بستید و دارید اینها را طعمه می‌دهید و چاقشان می‌کنید برای اینکه یک روزی انشاءالله آنها هم قبول توبه کنند و بتوانند با اسرائیل بجنگند.
در مورد اسرای عراقی
و تا اینها را نسازیم و پرداخته نکنیم دست از سر اینها برنمیداریم دیگر اسلام آوردند و متعهد شدند و حاضر شدند با اسرائیل بجنگند، اینها آزاد و اگر بر کفر و شقاوت خود باقی بمانند تکلیف دیگری داریم نسبت به آنها و عملی دیگری خواهیم انجام داد.
اسرائیلی باقی نخواهند گذاشت:
اسرائیل 4 تا لبنانی را درو می‌کند، اگر انشاءالله جوانان ما قدم خودشان را در قدس مقدس گذاشتند اسرائیلی در دنیا باقی نخواهند گذاشت (تکبیر مردم).
پشتیبانی کامل از فرمان امام برای همه ضرورت و لزوم دارد همه با یک جهت می‌گوئیم.
فرمان فرمان تو است ای امام بزرگوار، آنچه را که تو دستور دهی دستورات تو را برسر میگذاریم و بجان دل فرمانت را اطاعت خواهیم کرد.
تعهد بازسازی مریوان:
ضمنا مریوان از طرف شما برادران و خواهران این استان تعهد بازسازی شده.
روحانیت - اولین نیاز:
اولین چیزی که نیاز به آن هست، روحانیت است که باید روحانیت اینقدر برود به تمام جبهه‌ها وجود خود را نشان دهد و از ارشادات خود آنانرا (مستفیض) بفرماید.
نیروی رزمی
جهت دوم نیروی رزمی است که بایستی که این نیرو هم هر چه زودتر خودشانرا آماده کنند و برای اسلام فداکاری کنند.
مهندسینی که رفتند و برگشتند بقدری از وضع وخیم جبهه‌های مریوان صحبت کردند که هر مرد متعهدی را ناراحت می‌کند، از وضع آنها، نداشتن جاده، نداشتن سنگر، نداشتن ضرورت زندگی، نداشتن مسجد، نداشتن حمام، خیلی از نواقص هست.
یک صورتی هم دادند که این صورت را من نمی‌توانم بخوانم در آخر این صورت خوانده شود هر کس توانائی دارد که پاسخ در برابر خواسته‌های برادران مریوانی و همچنین سایر برادرهائی که در جبهه‌های دیگر مشغول نبرد با دشمنند بدهد کوتاهی نباید کرد.
خداوندا امام امت را از هر گزندی مصون و محفوظ بدار (آمین مردم) رزمندگان ما را موفق و موید و فاتح و پیروز بفرما (آمین مردم).
دشمنان دین، اسلام، دشمنان کشور مخصوصا شیطان بزرگ و دست چپ شیطان بزرگ صدام خیانتکار و جنایتکار همه را از صفحه روزگار برانداز (آمین مردم).
اللهم انصر جیش ایران، اللهم انصرهم نصرا عزیزا و سهلهم فتحا قریبا
خدایا! هر چه زودتر جوانان ما را سالما، فاتحا به اوطان خود برگردان (آمین مردم).
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
قل هو الله احد، الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد (سه مرتبه تکبیر مردم به همراه شعارهائی برای سلامتی امام امت خمینی کبیر).

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات