تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۲۲۷۱۷
بررسی گزینه‌های اسرائیل برابر ایران هسته‌ای؛

گنبد آهنین اسرائیل نمی‌تواند مانع موشک‌های ایران شود

اشاره: یک نشریه آمریکایی معتقد است اسرائیل باید ایران هسته‌ای را بپذیرد و خود را برای اتفاق‌هایی که ممکن است در آینده بین ایران و اسرائیل رخ دهد آماده کند.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، با شکست سال 2000 ارتش به اصطلاح شکست ناپذیر اسرائیل از حزب الله لبنان و به صدا درآمدن ناقوس زوال برای این رژیم ، اسرائیل این بار با بهانه نزدیک شدن ایران به سلاح هسته ای در صدد به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی و تبعاً ناامنی در منطقه است. سایت خبری "اخبار آمریکا و گزارش جهانی " نیز در همین راستا گزارشی به قلم "لوئیس رنه برس " و "جان تی چین " منتشر نموده و در آن به بررسی گزینه‌های اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است. "لوئیس رنه برس " استاد علوم سیاسی و حقوق بین الملل در دانشگاه پوردو، و ژنرال بازنشسته نیروی هوایی است. ژنرال بازنشسته "جان تی چین " نیز از سال 1986 تا 1991 فرماندهی کل مرکز راهبردی نیروی هوایی آمریکا را بر عهده داشته است.
این دو تحلیل‌گر مدعی‌اند که در حال حاضر حتی "آژانس بین المللی انرژی اتمی " نیز این حقیقت آشکار را تصدیق می‌کند که ایران به سرعت در حال ورود به "باشگاه هسته ای " است. احتمالا در دو سال آینده، یعنی با طی شدن تمامی مراحل لازم برای تبدیل به یک کشور هسته ای، گزینه حمله پیشگیرانه اسرائیل به معنای واقعی کلمه از دست رفته خواهد بود.
دلخوشی اسرائیل به خارج برای دفاع از این رژیم در برابر ایران
در آن زمان، گزینه‌های راهبردی باقیمانده برای رژیم صهیونیستی، محدود به ترکیبی امیدوارانه از بازدارندگی هسته‌ای و دفاع تهاجمی خواهد شد. با خوش بینی می‌توان اینطور در نظر گرفت که اشکالات و نقاط ضعف این برنامه دفاعی با دیپلماسی فعال دستگاه وزارت خارجه اسرائیل جبران می‌شود. این دیپلماسی‌ها می‌تواند شامل موافقت‌نامه‌های دو جانبه و همچنین چندجانبه بین المللی باشد.
"گنبد آهنین " سدی محکم در برابر موشک‌های ایران
هسته اصلی طرح دفاع فعال اسرائیل در برابر ایران برنامه موشک‌های ضد بالستیک این رژیم است. این موشکها برای رهگیری موشک‌های بالستیک برد متوسط و کوتاه برد طراحی شده است و انتظار می‌رود از نمونه‌های مختلف آن برای مقابله با تهدید موشکی ایران استفاده شود. سامانه "گنبد آهنین " نیز سامانه ای مجزاست که برای مقابله با خطرات کوتاه برد طراحی شده است و در درجه اول برای قطع حملات راکتی از سمت غزه و لبنان در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر گروه‌های فلسطینی و لبنانی به سلاح‌های کشتار جمعی دسترسی ندارند.
از لحاظ مسائل فنی از طرف اسرائیل، همه چیز بسیار خوب است. آزمایشات صورت گرفته بر روی سامانه‌های پدافندی و هم چنین سامانه "گنبد آهنین " نتایج قابل قبولی را از خود نشان داده است.بنابراین به نظر می‌رسد از دست دادن فرصت حمله پیشگیرانه برای اسرائیل خیلی خطرساز نباشد. اگر موشکها در محدوده رهگیری خود واقعا کارآمد و قابل اطمینان باشند، می‌توان حتی با ایران غیر منطقی و مسلح به سلاح‌های هسته‌ای و یا بیولوژیکی مقابله نمود. حتی در صورت خنثی شدن نیروی بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل توسط ایران و یا هر دشمن دیگری که حاضر به قبول واکنش گسترده و تلافی جویانه اسرائیل است، بدترین سناریو این خواهد بود که به لحاظ نظری اولین حمله آنها هنوز هم توسط دفاع موشکی بالستیک (BMD) اسرائیل مسدود خواهد شد.
اذعان کارشناسان نظامی به پوچ بودن ادعای پوشش 100 درصدی در برابر موشک‌های ایران
اما درچنین محاسباتی یک مشکل وجود دارد. هیچ سیستم دفاع موشکی بالستیکی را نمی‌توان کاملاً "قابل اعتماد " و یا "غیر قابل اعتماد " درنظر گرفت. قابلیت اطمینان در پیشگیری اصولا یک مفهوم "نرم " است و هر سیستم دفاع موشکی نقاط ضعف خود را دارد. بی‌خطر بودن این نقاط ضعف تا حد زیادی به کلاهک‌های نصب شده بر روی موشک‌های دشمن بستگی دارد.
در ارزیابی برنامه بازدارندگی هسته ای که هنوز در حال تکمیل است، برنامه ریزان اسرائیل نیاز دارند که به دقت میزان نفوذپذیری قابل انتظار از موشکها را پیش بینی کنند. نفوذ تعداد کمی از موشک‌های ایران به سیستم دفاعی را در صورتی می‌توان "قابل قبول " تلقی کرد که کلاهک‌های هسته ای آنها "فقط " شامل مواد انفجاری متعارف و یا حتی مواد انفجاری شیمیایی باشد. اما اگر کلاهک‌های دریافتی در هر اندازه ای، هسته ای و یا بیولوژیکی حتی به میزان بسیار کم باشند، نفوذ "غیر قابل قبول " خواهد بود. برای محافظت از اسرائیل در برابر هر گونه کلاهک هسته ای و یا بیولوژیکی لازم است که میزان نفوذ به صفر برسد. با این حال رسیدن به میزان نفوذ صفر محال است.
با توجه به آنچه گفته شد، اسرائیل باید فوراً برای تقویت و بهبود وضعیت بازدارندگی هسته‌ای خود اقدام کند. برای انصراف دشمن مقابل از حمله به خاک کشور شما، باید سایت‌های پدافندی توانایی مقابله با حملات اولیه را داشته باشند ... به‌خاطرمقابله با "آرو "، دشمن نیاز به تعداد بیشتری موشک قبل از اجرای اولین ضربه مخرب بر علیه اسرائیل دارد. در این حالت "آرو " برای تامین امنیت بیشتر نقش بازدارندگی خواهد داشت تا نقش حفاظت فیزیکی.
ترس از پاسخ غیرقابل پیش بینی ایران
اما قبل از همه اینها یک سوال وجود دارد، در صورتی که ایران مطابق معیارهای سیاست جهانی رفتار نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این سناریو که بسیار غیر محتمل است اما غیر ممکن نیست، همه احتمالات در بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل ناموفق خواهند بود. با این تعریف، ترساندن یک دشمن غیر منطقی یعنی ایران حتی با تهدید جدی برای "واکنش گسترده " و یا "تئوری پاسخ انعطاف پذیر " (جنگ همه جانبه) غیر ممکن خواهد بود.
به هرحال اسرائیل باید همچنان به توسعه، آزمایش و پیاده سازی موشکهای پدافندی برای مقابله با تهدید فزاینده موشک‌های بالستیک دشمن اقدام کند
به هرحال اسرائیل باید همچنان به توسعه، آزمایش و پیاده سازی موشکهای پدافندی برای مقابله با تهدید فزاینده موشک‌های بالستیک دشمن اقدام کند. متعاقباً اسرائیل باید گام‌هایی عملی در جهت افزایش قدرت بازدارندگی هسته ای خود در دنیا بر دارد، قدرتی که هنوز برای خیلی از مردم دنیا ناشناخته و مبهم است. به طور دقیق‌تر اسرائیل باید اقدامات زیر را انجام دهد:
1- آمادگی برای حمله، درست لحظه‌ای که ایران از خط قرمز هسته‌ای عبور کند
2- عملیاتی نمودن یک نیروی تهاجمی هسته‌ای ثانوی، نیرویی خبره و گسترده که به طور قطع قادر به بمباران غیر قابل جبران شهرهای مشخصی در ایران باشد
آژانس انرژی اتمی: ایران شاید بخواهد یک روزی سلاح هسته ای تولید کند
با توجه به پایان دوره مخفی کاری در خصوص برنامه‌های نظامی اسراییل، برنامه‌ریزان نظامی این رژیم باید میزان دسترسی افکار عمومی به اطلاعات مربوط به توانایی‌های بازدارنده نطامی این کشور را مشخص کنند. البته این موضوع به معنای افشای اسرار مهم هسته‌ای اسرائیل نیست بلکه فقط برای اطمینان از متقاعد نمودن رهبران ایران از میزان و قدرت نفوذ نیروهای هسته‌ای اسرائیل است.
اسرائیل باید این مسئله را برای هر متجاوز هسته ای روشن کند که دفاع موشکی همیشه به طور همزمان و یا همراه با واکنش هسته‌ای اسرائیل عمل می‌کند. از این منظر دشمن باید متوجه شود که استقرار دفاع موشکی اسرائیل هرگز مانع و یا باعث کاهش احتمال اقدام غیر قابل اجتناب و تلافی‌جویانه اسرائیل نخواهد بود.
فشار سازمان‌های بین المللی، نقطه امید اسرائیل برای ادامه حیات در برابر پاسخ دندان شکن ایران
در بهترین حالت ممکن، ایران که متعهد به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، هرگز اجازه نخواهد یافت بدون مصونیت از مجازات به روند غیرقانونی دست یابی به سلاح‌های اتمی ادامه دهد. با این حال هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه بلندی باقی مانده و اسرائیل باید در حال حاضر با افزایش مداوم قدرت بازدارندگی هسته‌ای و قابلیت‌های دفاعی خود به مصاف با رژیم حاکم بر ایران بود. اگر چه تغییر نظام در تهران در نگاه اول ممکن است یک گزینه جذاب و یا مکمل امنیتی به نظر برسد اما سران دولت اسرائیل باید هر چه سریعتر متوجه شوند که این تحول مطلوب تنها قادر به تامین موقت امنیت اسرائیل خواهد بود. همچنین ممکن است و شاید حتی محتمل باشد که تغییر رژیم در تهران منجر به روی کار آمدن یک دشمن خطرناک‌تر شود.
به طور اساسی دور نگه داشتن سلاح‌های هسته‌ای و زیر ساخت های آنها از دسترس دشمن همیشه به نفع اسرائیل خواهد بود
یک نکته نهایی و مهم دیگر در رابطه با تهدید هسته‌ای فزاینده ایران وجود دارد. به زودی این خطر بی سابقه نه تنها از طریق حمله موشکی مستقیم، بلکه از طریق سیستم‌های مختلف با فن آوری پایین‌تر و توسط عناصر عملیاتی تروریستی خبره متوجه اسرائیل خواهد شد. برای مثال، اگر ایران بلافاصه پس از دستیابی به سلاح هسته ای تصمیم به اشتراک بخشی از سلاحهای قابل استفاده با حزب الله لبنان بگیرد، اسرائیل مجبور خواهد بود تا با دشمن هسته‌ای قوی تر و پراکنده تری مقابله کند.
به طور اساسی دور نگه داشتن سلاح‌های هسته‌ای و زیر ساختهای آنها از دسترس دشمن همیشه به نفع اسرائیل خواهد بود. با این حال، پاکستان آسیب پذیر و ناپایدار، در حال حاضر هسته ای است و ورود ایران به باشگاه هسته ای نیز تقریباً قطعی شده است. با اذعان به این واقعیت روشن، اسرائیل باید هم اکنون به صورت نظام مند بازدارندگی هسته‌ای خود را در برابر کشورهایی که در حال رشد دفاع فعال (تهاجمی) خود هستند، تقویت و ادغام نماید. بدیهی است که این تلاش‌های پیچیده باید شامل دفاع سایبری مربوطه نیز باشد. بسیار مهم است که دشمنان اسرائیل نیز از وجود چنین قدرت بازدارنده ای مطلع شوند و با پایان نسبی عمر سیاست عدم انتشار اطلاعات هسته ای، برخی اطلاعات قابل پخش آن به گوش دشمنان برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات