تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۲۳۱۳۷

ترکیه شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخت


ترکیه شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان تنها نماینده قانونی ملت این کشور به رسمیت شناخت. احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جریان سفر خود به بنغازی عنوان داشت که ترکیه خواسته‌های ملت لیبی را تایید می‌کند و بر وحدت ملی این کشور تاکید دارد. داود اوغلو در کنفرانس خبری با علی العیساوی، مسوول امور خارجه در شورای ملی انتقالی بر پایبندی کشورش نسبت به اهداف انقلابیون و طرح ترکیه برای حل بحران لیبی تاکید کرد و گفت: باید درگیری‌ها فورا متوقف شود و معمر قذافی، رهبر لیبی از قدرت کناره‌گیری کند. وی بر حمایت کشورش از دو قطعنامه 1973 و 1970 درباره لیبی و نیز عملیات نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد. وی گفت: آنکارا از تمامیت ارضی لیبی به عنوان یک کشور یکپارچه برای همیشه حمایت می‌کند.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین متعهد به ارایه کمک 200 میلیون دلاری به شورای ملی انتقالی لیبی شد و این مبلغ علاوه بر 100 میلیون دلاری است که آنکارا در ژوئن آن را اعلام کرد. با به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی ترکیه روابط خود با نظام معمر قذافی را قطع کرد و موضعی بسیار تند در قبال نظام معمر قذافی اتخاذ کرده است بطوری که سفیر خود در طرابلس را از لیبی فراخواند و تحریم‌هایی را علیه لیبی در نظر گرفته است. عبدالله گل، رییس‌جمهوری ترکیه نیز در حکمی براساس قانون مجازات ترکیه، خانواده معمر قذافی، خود قذافی، نظام لیبی و نزدیکانش را تحریم کرد.
ترکیه تصمیم گرفته است که حساب‌های بانکی معمر قذافی و خانواده‌اش را در بانک‌های این کشور بلوکه کند.
منابع ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کردند: عبدالله گل دستور بلوکه کردن حساب‌های بانکی قذافی و خانواده‌اش را در بانک‌های ترکیه امضا کرده و این دستور برای اجرا به کابینه داده می‌شود. منابع گفتند: تحریم‌های دیگر علیه نظام قذافی شامل منع صادرات سلاح ترکیه یا هریک از وسایل سازنده سلاح به نظام کنونی لیبی است. این تحریم‌ها همچنین تحریم حمل‌ونقل تجاری و دریایی را شامل می‌شود و این اقدام ترکیه در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت مطرح شده است. از سوی دیگر، مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای ملی انتقالی لیبی اخبار منتشر شده از سوی رویترز را در زمینه پیشنهاد شورا به قذافی مبنی بر اینکه در صورت کناره‌گیری از قدرت می‌تواند در لیبی بماند، رد کرد.
وی گفت: چنین پیشنهادی از یک ماه پیش مطرح شده اما درحال حاضر قابل قبول نیست، بویژه بعد از صدور حکم جلب قذافی از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی. رییس شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرد: این شورا به قذافی پیشنهاد استعفا از پستش را به عنوان راهکار مسالمت آمیز برای حل بحران لیبی مطرح کرده و بعد از آن قذافی می‌تواند انتخاب کند که کشور را ترک کند یا بماند اما اگر که تصمیم بگیرد در لیبی بماند شورا تعیین خواهد کرد که در کجا باید اقامت داشته باشد. از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی المحیط به نقل از تلویزیون لیبی گزارش داد که نیروهای ناتو در ساعات پایانی یکشنبه شب اهدافی را در دو شهر زواره و بنی ولید در 180 کیلومتری طرابلس هدف قرار دادند. شهر زواره در سواحل دریای مدیترانه و در 120 کیلومتری طرابلس قرار دارد. همچنین منابع انقلابی اعلام کردند: گردان‌های قذافی برای چندین ساعت متوالی منطقه الدافنیه در غرب شهر مصراته را با موشک‌های گراد هدف قرار دادند. نیروهای ناتو نیز نیروهای قذافی را در شهرک البریقه در شرق این کشور هدف قرار دادند و این درحالی است ‌که درگیری‌ها میان انقلابیون و گردان‌های قذافی در منطقه الجبل الغربی ادامه دارد. منابع تاکید کردند: کشتی‌های جنگی و هلیکوپترها در عملیات ناتو در البریقه مشارکت داشتند. گردان‌های قذافی نیز شهر اجدابیا را با موشک‌های گراد هدف قرار دادند که به کشته شدن یکی از ساکنان این شهر منجر شد.
رویترز به نقل از یک مقام عالیرتبه در نظام قذافی اعلام کرد: براساس گزارش سازمان اطلاعات لیبی، انقلابیون طرح حمله به بنادر صادرکننده نفت در دو شهرک البریقه و راس لانوف در شرق لیبی را طرح‌ریزی می‌کنند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت لیبی تمام تلاش خود را برای ممانعت از چنین حملاتی به کار خواهد گرفت. همچنین ناتو اعلام کرده است از دوشنبه گذشته بیش از 50 حمله را به مقرهای قذافی در غرب لیبی از جمله طرابلس داشته است. وزارت دفاع انگلیس نیز تاکید کرد: هلیکوپترهایی از نوع آپاچی، سه تانک و یک مقر نظامی را در غرب طرابلس هدف قرار دادند. از سوی دیگر، محمد ولد عبدالعزیز، رییس‌جمهوری موریتانی با سلیمان ساسی اشحومی، فرستاده قذافی دیدار کرد و هر دو طرف به بررسی اوضاع متشنج لیبی و آینده میانجیگری کشورهای آفریقایی پرداختند. رییس‌جمهوری موریتانی از قذافی خواست برای پایان بحران لیبی و بازگرداندن آرامش به منطقه قدرت را ترک کند. همچنین جاکوب زوما، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی که به روسیه سفر کرده است با گروه تماس بین‌المللی ویژه لیبی رایزنی‌هایی داشت. وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد که تلاش زوما در چهارچوب تیم میانجیگری اتحادیه آفریقا با هدف دستیابی به یک راه‌حل مسالمت آمیز است.
سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد: زوما و دیمیتری مدودف در تماسی تلفنی توافق کردند که در آینده نزدیک با هم نشست داشته باشند. معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد: اقدامات ناتو در لیبی از چارچوب دو قطعنامه 1970 و 1973 خارج شده است و احترام به قوانین بین‌المللی، اصل همکاری میان روسیه و ناتو است.
مک کین: قذافی تهدید مستقیمی برای آمریکاست
در همین حال به گفته سناتور جان مک کین باقی ماندن قذافی در قدرت تهدیدی مستقیم برای امنیت امریکاست.
جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه امریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: چنانچه امریکا بیشتر از نیروی هوایی توانمند امریکا در لیبی استفاده می‌کرد، این مساله خیلی وقت پیش حل می‌شد. مکن کین افزود: به دلیل اهمال امریکا هزاران جوان در لیبی کشته و زخمی شدند و تمامی این مسائل عدم استفاده از ناوگان هوایی امریکاست. ده‌ها هزار پناهنده از لیبی گریخته‌اند و قیمت نفت خام به دلیل اینکه لیبی بزرگ‌ترین ذخایر نفتی آفریقا را در اختیار دارد، افزایش یافته است. سناتور مک کین در ادامه از بحران مالی امریکا که باعث افزایش بدهی این کشور شده، انتقاد کرده و دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا را عامل آن خواند. وی همچنین از اوباما درخواست کرد تا با دید بازتری به مسائل نگاه کند.
قاچاق طلا و جواهرات دیکتاتور لیبی به انگلیس
دیلی استار ساندی هم در این رابطه گزارش داد، معمر قذافی برای تامین هزینه‌های کشتار مردم در حال قاچاق شمش به انگلیس است. سکه‌هایی با تصاویر معمر قذافی، رهبر لیبی به ارزش ‌١٠٠ هزار پوند بطور مخفیانه به انگلیس قاچاق شده است. این درآمد برای خرید تسلیحات برای سرکوب قیام مردم لیبی استفاده خواهد شد. سکه، طلا و ساعت‌های مملو از الماس توسط گمرک انگلیس توقیف شده است اما گمان می‌رود بسیاری از این اقلام به انگلیس وارد شده است.
این روزنامه همچنین گزارش داد: چندین سکه طلای آفریقای جنوبی به ارزش ‌١٠٠٠ پوند جزو اقلامی است که در فرودگاه گتوویک در جنوب لندن مصادره شده است. این سکه در میان «ساعت‌های لیبیایی» مخفی شده بود. یک منبع آگاه در آژانس مرزی انگلیس گفت: این طلاها و ساعت‌های مچی درخشان در یک پرواز مسافربری توقیف شد.
. این مقام افزود: تلاش شد که این محموله قاچاق بدون پرداخت مالیات و احتمالا برای فروش وارد انگلیس شود. وی تصریح کرد: این محموله تا زمانی که قذافی مالیات آن را پرداخت نکند همچنان توقیف می‌ماند و این احتمال وجود دارد که آنها به لیبی بازپس فرستاده شوند. رسوایی قاچاق طلا در شرایطی مطرح شد که بانک HSBC انگلیس اعلام کرد: نقدینگی حساب‌های قذافی ظرف سه ماه گذشته از ‌١٨٢ میلیون پوند به ‌٨٧٠ میلیون پوند افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که قذافی ‌٦٨ ساله روی مخزنی از طلا نشسته است. بانک مرکزی لیبی که تحت نظارت رهبر این کشور قرار دارد، حدود ‌٨/١٤٣ تن طلا به ارزش تقریبی چهار میلیارد پوند را نگهداری می‌کند. این میزان سرمایه جهت تامین تسلیحات برای چندین سال جنگ کفایت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات