تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۲۳۹۳۵

اظهارات سخنگوی شورایعالی دفاع در مورد سیاست جدید مقابله به مثل ایران، پیامدهای دخالت آمریکا در خلیج فارس و روابط ایران و فرانسه


سرویس مجلس: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای‌عالی دفاع، دیشب در یک مصاحبه اختصاصی، به سئوالات خبرنگار واحد مرکزی خبر، در زمینه تحولات اخیر منطقه خلیج فارس، قطعنامه شورای امنیت، مناسبات ایران و فرانسه و تحرکات رژیم صهیونیستی عراق در منطقه، پاسخ گفت.
ـ نماینده امام در شورای‌عالی دفاع، نخست در مورد مسایل مطرح شده در گردهم‌آیی فرماندهان قرارگاه «خاتم‌الانبیا»، اظهار داشت: جلسه قرارگاه «خاتم‌الانبیا»، بعد از افتضاح مربوط به کاروان آمریکایی اسکورت کشتی‌ها، برای بررسی وضع ایران در خلیج فارس تشکیل شد. در این جلسه طولانی، سیاست آینده آمریکا و شیوه رویارویی‌ ما با این‌گونه حرکتها بررسی شد و به نتایج خوبی هم دست یافتیم که امیدواریم آثار خوبی در آینده داشته باشد.
ـ آقای هاشمی سپس با اشاره به سیاست جدید «مقابله به مثل» که در نماز جمعه تهران اعلام شد، گفت: من آنجا با صراحت گفتم که سیاست جدید این است که ما مقداری از گذشته پا را فراتر بگذاریم. در گذشته، وقتی که در خلیج فارس، عراق به کشتی ما حمله می‌کرد و یا تاسیسات ما در خلیج فارس مورد حمله قرار می‌گرفت، صرفا «مقابله به مثل» در مورد کشتی‌هایی بود که به بنادر کویت می‌رفت.
بنای جدید را بر این مبنا گذاشتیم که کویت گستاخی زشتی کرد و پای ابرقدرتها را به منطقه کشاند و ما با چشم‌پوشی از این امر، در مقابل زدن تاسیسات خلیج فارس، به تاسیسات شرکای عراق حمله نمی‌کردیم. حال، تصمیم بر این شد که از این به بعد، سیاست «مقابله به مثل» دقیقات شبیه آنچه که عراق شرارت می‌کند باشد، یعنی اگر نفت را در کشتی زد، «مقابله به مثل» هم در مورد کشتی‌ها خواهد بود و اگر نفت را در اسکله‌ها و چاه‌ها زد، به همین ترتیب عمل خواهیم کرد.
ـ وی یادآور شد: البته، تفسیری که شده بود، در دنیا، مساله را به طور مطلق تلقی کردند که ما گفتیم، هر جا عراق به تاسیسات ما حمله کند، ما تاسیسات شرکای عراق را می‌زنیم. ما دریا را گفتیم، چون فکرمان این است که در خلیج فارس امنیت وجود داشته باشد، زیرا آنجاست که باعث گسترش جنگ می‌شود. در خلیج فارس، خطر جهانی شدن جنگ وجود دارد. آنجا مسائل خاص بین‌المللی دارد. در خلیج فارس اگر عراق شرارت کند، جوابش را آن‌گونه می‌دهیم، اما در میدانهای زمینی، جنگ مسیر خودش را می‌رود.
ـ رئیس مجلس آنگاه تاکید کرد: عراق، اگر در میدانهای زمینی‌ ما را مورد تعرض قرار دهد یا تاسیسات ما را بزند، ما تاسیسات عراق را می‌زنیم. بنابراین، این سیاست «مقابله به مثل» ایران در ارتباط با خلیج فارس، سواحل، بندرها تاسیسات نفتی و کشتی‌های خلیج فارس است که از این به بعد، به طور دقیق اجرا خواهد شد.
ـ نماینده امام در شورای عالی دفاع آنگاه در ارتباط با شکست اخیر آمریکا در خلیج فارس و اینکه «آیا به نظر جمهوری اسلامی ایران، آمریکا دوباره کشتی‌های کویتی را اسکورت خواهد کرد یا خیر؟» گفت: یکی از بحثهای طولانی ما، امروز همین بود. مسئله خیلی روشن نیست. به عده‌ای می‌توانیم بگوییم «نه دیگر تکرار نمی‌شود.» به گروهی هم ممکن است بگوییم «ممکن است تکرار شود» آنچه بیشتر فکر می‌کنیم تکرار شود، آن است که ابرقدرت مغروری که بنا بوده اسم و عنوانش باعث دلگرمی عمال و نوکرانش در منطقه باشد و حیثیت‌اش برایش خیلی اهمیت دارد، اگر بخواهد به این آسانی و با یک ضربه ابتدایی از میدان به در رود، دیگر هیچ کس به آمریکا نمی‌تواند اعتماد کند. برای خودش هم زیان‌مند است.
ـ وی اضافه کرد: پیش از جهت‌گیری جدید ریگان، رقبایش در واشنگتن می‌گفتند: «حادثه لبنان برایتان تکرار خواهد شد» چون در لبنان هم رفتید و با اولین ضربتی که خوردید، در رفتید و دوستان خود را آنجا تنها گذاشتید». بنابراین، به نظر می‌رسد که غرور آمریکا و آن هدفی که این حرکت داشته، عقب‌نشینی را برای او دشوار می‌کند، گرچه به قیمت گرانی هم برایش تمام شود. بالاخره آدمهای مغرور، کناره غرور خودشان را باید بدهند. این احتمال به نظر ما قوی است که آمریکا، لااقل یکی دوبار دیگر این کار را آزمایش کند.
گزارشهایی هم که نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، امروز از وضع حرکت کاروان دارند و اظهارات دو سه روز اخیر سیاستمداران، خبرنگاران و افسران دریایی و نیز فرماندهان سطح بالای آمریکا نشانگر آن است که آمریکا مشکل جدی دارد که حالا من نمونه‌هایش را می‌گویم.
ـ نماینده امام در شورای عالی دفاع سپس در تحلیل سمتگیری آمریکا در خلیج فارس، اظهار داشت: آمریکا در این مسیر، فوق‌العاده وحشت‌زده بود نیروهای آن، به صورت یک نیروی نظامی مسلط نبودند. در این مسیر به عنوان نمونه: در یکی از نقاط، آنها به قایق کوچکی که در دریا رها بود برخورد کردند و از ترس آنکه سرنشینان قایق بخواهند کار انتحاری کنند، هیاهو به راه انداختند و بالاخره هم راهشان را کج کردند و رفتند و بعد فهمیدند که این قایق، خالی از سرنشین بود.
و یا در جاهایی که نزدیک می‌شدند به مراکز ما، مثل: بندرعباس، جزیره لارک، ابوموسی و... آن‌چنان وحشت‌زده می‌شدند که به نحوی سکوت رادیوئی را مراعات می‌کردند و رفتارهای وحشت‌زده‌ای از خود بروز می‌دادند که مامورین ما که آنها را کنترل می‌کردند شگفت‌زده می‌شدند از آنکه یک نظامی چطور می‌شود، آن‌قدر بترسد!»
آقای هاشمی رفسنجانی سپس افزود: در یک مورد دیگر هم از شدت ترس، به سوی یک هلی‌کوپتر خودی فشفشه پرتاب کردند که با انفجار آن و انعکاس صدا به ناوها، نظامی‌هایی که در ناوها بودند، آن‌‌چنان وحشت کرده بودند که همه تعادل خودشان را از دست داده بودند و از این قبیل چیزها که خیلی روشن است. اینها فوق‌العاده می‌ترسند و وحشت دارند.
ـ رئیس مجلس در ادامه، یادآور شد: نقاط ضعفی در این حرکت کاروان بوده که نشانگر ضعف فوق‌العاده نظامی آمریکائیها است که حالا من چند تا از آنها را می‌گویم، ولی خیلی بیش از اینها است. مثلا: معلوم شد که اینها در منطقه، مین‌روب ندارند و تا بحال هیچکس نمی‌دانست که آمریکا دستش از مین‌روب این‌قدر خالی باشد که برای انجام یک ماموریت با این اهمیت، با اینکه پیش‌‌بینی می‌شد که اینجا مین خواهد بود، مین‌روب نیاورد.
فرمانده آمریکایی‌ها می‌گفت که ما، در کل نیروی دریائی آمریکا 3 فروند مین‌روب داریم که آنها هم در جای دیگر مشغولند و این، برای آمریکا خیلی مایه حقارت است.
نقطه ضعف دیگر آنها مربوط به رادارهای آمریکا بود که معلوم شد، رادارهای کشتی‌های آنها اطراف خودشان را نمی‌توانند ردیابی کنند. ما فرضمان بر این بود که اگر پرنده‌ای هم دور و بر کشتی‌ها پرواز کند، اینها می‌بینند، ولی در تمام این مسیر، در خیلی جاها که به پایگاه‌های ما نزدیک می‌شدند، قایق‌های سپاه تا 3 یا 4 کیلومتری آنها می‌رفتند و باز آمریکایی‌ها نمی‌فهمیدند، زیرا اگر می‌فهمیدند، عکس‌العمل نشان می‌دادند و تیراندازی می‌کردند و یا اخطار می‌کردند، یعنی ما فکر می‌کردیم که اینها دریا را مثل موم در دستشان دارند و همه جا زیر چشمشان است، اما دیدیم که این‌طور نیست. بنابراین قایقها می‌توانند به ناوها نزدیک شوند، بدون آنکه آنها بفهمند.
ـ وی ادامه داد: نقطه ضعف سوم آنها نداشتن پوشش شبانه‌ هوایی است، زیرا اگر کسی بخواهد به آنها حمله کند، فقط روز که حمله نمی‌کند، حمله شبانه خیلی آسان است.
نقطه ضعف چهارم آنها نداشتن وسیله تشخیص مین بود. فرض ما بر این بود که اینها وسایلی دارند که مین‌های زیر دریا را تشخیص می‌دهند. حالا با امواج و یا با رادارهای خاص و یا با وسایل دیگری که معروف است که آنها دارند، ولی با این حال، در چند قدمی خود مین‌ها را ندیدند.
ـ آقای هاشمی در ادامه این بحث، افزود: نقطه ضعفی که افسرهایشان اعتراف کردند، عجیب است. از لحاظ سیاسی، نظامی و به‌طور کلی اطلاعات نظامی، آنها خیلی احمقانه اظهارنظر می‌کنند. در کشوری مثل کشور ما، هیچ‌وقت افسران ما اجازه پیدا نمی‌کنند اینطور حرف بزنند، آنها که راست هم می‌گویند، گفتند که «خوب شد که این کشتی نفت‌کش جلوی ما بود، زیرا اگر این مین به ناوهای جنگی ما می‌خورد، فاجعه به بار می‌آمد.»
افسر نظامی، این نقطه ضعف را خودش اعتراف می‌کند و راست هم می‌گوید، چون کشتی نفتکش، یک کشتی 400 هزار تنی است که با مین برخورد کرد، در حالیکه ناو اینها چند هزار تنی است. چهار یا پنج هزار تن. اینها نوعا کشتی‌های کوچکی است. در آن کشتی، بیست و چند نفر خدمه بود، اما در ناو جنگی، تعداد 400 یا 500 نفر نیروهای نظامی هستند و وسایل منفجره در آن است، یعنی گلوله‌های فراوان، موشکهای فراوان و چیزهای که به سرعت آتش میگیرد و یکی از آنها اگر آتش بگیرد، ناو را بکلی منفجر می‌کند و از بین می‌برد. آمریکایی‌ها کارشان به جایی رسیده بود که در پناه کشتی نفتکش حرکت می‌کردند! این واقعا از طنزهای تاریخی است که آنها برای حفاظت نفتکش آمده بودند، اما در پناه نفتکش، در منطقه آلوده به مین حرکت می‌کردند!
ـ وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها به این ترتیب گفتند که در این مناطق آلوده، ما احتیاج به حفاظت داریم، نه نفت‌کشها. این نفت‌کش‌ها غول‌آساست، زیرا با وجود انفجار 4 مخزن بزرگ آن باز هم به راه خود ادامه می‌‌دهد.
ـ آقای هاشمی سپس یادآور شد: این ناوها بسیار آسیب‌پذیر است و در مجموع، معلوم شد آنها نقاط ضعف خیلی زیاد دارند.
ـ نماینده امام در شورایعالی دفاع، در ادامه، افزود: بعضی‌ها گفتند که «هوای گرم و شرجی خلیج فارس، مناسب روحیه سربازان آمریکایی نیست، زیرا آنها باید حدود هزار کیلومتر تعداد 3 نفت‌کش را اسکورت کنند، از خورفکان تا کویت و دوباره هزار کیلومتر برگردند و تمام این مسیر آسیب‌پذیر است.
آمریکائیها، خلیج فارس را خوب نمی‌شناسند، البته نقشه‌اش را دارند، افسرانشان می‌فهمند، ولی تمرین نکرده‌اند. اطلاعاتشان کم است و اگر بخواهند کار کنند برایشان مشکل است، زیرا احتمال دارد، منطقه مین‌گذاری شده باشد.
ـ وی سپس اظهار داشت: البته، هر کس می‌تواند مین بگذارد. لازم هم نیست ما مین بگذاریم، هر کس نخواهد در منطقه اخلال کند، می‌تواند برود مین بگذارد. آنجا روس‌ها حاضرند و می‌توانند مین‌گذاری کنند. کشتی‌های مختلفی که از آن منطقه عبور می‌کنند، اگر بخواهند اخلال کنند، می‌توانند منطقه را مین‌گذاری کنند و به طور کلی می‌توان گفت که ناوهای آمریکا در تمام آن مسیر هزار کیلومتری آسیب‌پذیر است.
ـ آقای هاشمی آنگاه یادآور شد: آمریکا، نقاط ضعف فراوانی دارد و ما فکر می‌کنیم که با این نقاط ضعف، به‌علاوه نقاط، ضعف سیاسی که آنها در خود آمریکا دارند، مانند شرایطی که در کنگره، مجلس نمایندگان و سنا و نیز در مطبوعات و رقیبان کاخ سفید است، آنهائی که از پیش اخطار کردند و تخدیر کردند و حالا می‌بینند که پیش‌بینی‌هایشان خیلی دقیق از آب درآمد و همان که می‌گفتند دارد اتفاق می‌افتد و خطرهای دیگری که اینها را تهدید می‌کند. منطق مخالفان، این کار را قوی کرده و دولت‌های هم‌پیمان آمریکا مخالفت خودشان را اعلام می‌کنند.
با این ادله، ما فکر می‌کنیم که آمریکا اگر بخواهد این کار را ادامه دهد، اگر هم یک‌بار دوبار دیگر اقدام کند، اولا به این زودی نخواهد بود چون اینها هنوز چند روزی گرفتار کویت هستند تا برای این کشتی‌ها چاره‌جویی کنند و اینکه جدیدا حرفهائی زده‌اند، گفته‌اند در برگشتن ما خطرمان بیشتر است، راست هم می‌گویند. چون کشتیهای خالی خیلی ته آب نمی‌روند و مین‌ها نوعا پائین‌تر از این سطح قرار می‌گیرد. ضعف آمریکا برای خودش و دوستانش ظاهر شده و تهدیدهائی که ما می‌کردیم، معلوم شد، تو خالی نیست. خطر، اینجا جدی است. به این ادله ما می‌گوئیم شاید ادامه ندهند، ولی غرورشان آنها را ممکن است، وادار بکند که یکبار دیگر تکرار کنند.
ـ آقای هاشمی سپس در پاسخ به این سئوال که «در صورت اعمال تحریم تسلیحاتی جهانی علیه ایران، آیا این مساله برای جمهوری اسلامی نگرانی در پیش خواهد داشت یا نه؟ گفت: ما در حقیقت در گذشته بایکوت بوده‌ایم. حتی قطعات هم نمی‌‌دادند. ما تدارک نمی‌شدیم. ما عادت کردیم به این وضع. ما الان قسمت عمده نیازهایمان را خودمان تولید می‌کنیم. آن مقداری هم که نیاز داریم، جیب از بعد از انقلاب عمده اسلحه‌مان غربی بوده و غربیها به ما غربیها سوراخ است.
ما از هرجا بخواهیم برداریم، میتوانیم اسلحه تهیه کنیم. بازار اسلحه در دنیا به‌گونه‌ای است که هیچکس نمی‌تواند بر آن کنترل داشته باشد، کما اینکه در این 7 سال نتوانسته‌اند کنترل داشته باشند و ما به بهای گران یا ارزان اسلحه خود را تهیه کرده‌ایم، به علاوه کشورهایی هم هستند که گوش به حرف سازمان ملل نمی‌دهند، زیرا نیازهای اقتصادی خیلی از کشورها مجبورشان می‌کند که با سیاست آن سازمان همکاری نکنند.
به طور نمونه: برخی کشورها، اگر امروز اسلحه‌‌شان را نفروشند، فردا کارخانه‌هایشان تعطیل می‌شود.
من فکر نمی‌کنم چنین چیزی عملی باشد و به فرض هم‌چنین تصمیمی اتخاذ شود، در سطح جهانی، ایران ضرر نمی‌‌کند، زیرا ما در این سطحی که می‌جنگیم، همیشه می‌توانیم بجنگیم.
ـ آقای هاشمی در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به متوقف شدن روند عادی‌سازی روابط ایران و فرانسه، به دلیل عدم توجه دولت آن کشور به قوانین و مقررات بین‌المللی، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده است که ایران، با در دست داشتن سرنخ‌هایی در رابطه با گروگانهای فرانسوی، قصد بهره‌برداری از آنها را دارد؟» گفت: اگر برعکس می‌گفت، بهتر بود. ما نظرمان اینست که فرانسویان با این شانتاژی که راه انداخته‌اند، خیال کردند که یکی از ما را می‌گیرند و بعد ما را وادار به شفاعت اجباری می‌کنند.
آنها خیال می‌کنند که شفاعت اجباری هم ممکن است. ما اعلام کردیم که در بعضی از موارد حزب‌الله لبنان و مردم مسلمان لبنان اگر قدرتی داشته باشند، حرف ما را می‌خوانند، اما سرنخ ماجرای گروگان‌گیری در لبنان، در دست ما نیست و آنها نیز این را می‌دانند.
ـ وی اضافه کرد: فرانسویان، با توجه به نفوذ ما در لبنان، جوسازی کردند، از مقررات بین‌المللی سرپیچی کردند، آن هم به امید آزادسازی گروگانهایشان و به نتیجه هم نرسیدند.
ـ آقای هاشمی سپس اظهار داشت: ما پرونده مامور فرانسوی را در وقت مناسب رو کردیم، البته ماموران دیگر فرانسه هم اینجا بعضی‌هایشان از این پرونده‌ها قدری ضعیف‌تر یا قوی‌تر دارند ولی چون این عنصرشان مناسب‌تر بود، تقریبا شبیه مامور ما بود در آنجا او را انتخاب کردیم.
ـ رئیس مجلس آنگاه گفت: فرانسویها شاید هم فکر نمی‌کردند این‌گونه باشد. تصمیم‌گیرندگان آنها، یعنی وزارت خارجه یا گروه آقای شیراک، می‌خواستند در سیاست حزب حاکم اخلال کنند ولی از سوی هم در پیشگاه ملت فرانسه سرافکنده خواهند شد، اگر به خاطر اختلافات داخلی، منافع ملی فرانسه را نادیده بگیرند. لذا بر آن سرپوشی گذاشتند.
ـ آقای هاشمی سپس اعلام کرد: مساله اخیر ایران و فرانسه را که یک جناح فرانسوی شروع کرد و دامنه آن به حزب حاکم نیز کشیده شد.
ـ وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم همه چیز بسته شود. سیاست ما همانی بود که وزیر خارجه‌مان اعلام کرد. الان، وضع به‌گونه‌ای است که با هر دو متهم در دو کشور به دادگاه بروند و مسئله حل شود یا هیچ‌یک از دو متهم به دادگاه نروند و باز مسئله حل شود.
ـ رئیس مجلس در ادامه، اظهار داشت: برای حل مساله ایران و فرانسه و اینکه روابط نیم‌بند ما با آن کشور ادامه یابد، مخالفتی نشد، اما می‌دانیم که تا افسانه آن سیاستهای کینه‌توزانه‌ای که فرانسه با ما دارد، در آن سه موردی که اعلام کردیم: در حمایت از عراق و همکاری با تروریستهای ایرانی و نیز چپاولگری و گردن‌کلفتی در مورد اموال ما، تا این سیاست را دارد روابط ما با فرانسه، صمیمانه نخواهد شد. ما هم هیچ دلیلی ندارد در مساله لبنان به آنها کمک کنیم.
ما، مسئولیتی در آنجا نداریم و زمانی کمک می‌کنیم به طرف مقابل، دوست ما باشد.
ـ آقای هاشمی آنگاه در مورد انگیزه ارتش عراق در پاتک‌های اخیر در جبهه‌ها گفت:
عراق، نیاز به این تحرکات دارد. اگر بنا باشد به ارتشی مرتب حمله کنند و او فقط دفاع کند و در هر دفاعی هم مقداری عقب‌نشینی کند، وضعی که عراق از پارسال همین موقع تا امروز با آن مواجه است و ما از حملاتی که در مهران علیه عراق شروع کردیم تا همین حالا، مرتب داریم به آنها حمله می‌کنیم یا عملیات نصرها، فتح‌ها یا کربلاها و همه جا هم دشمن را عقب می‌زنیم. خوب، برای ارتش عراق، دیگر روحیه‌ای نمی‌ماند. از این‌رو ارتش، تجدید قوا می‌کند. ماموریت‌هائی می‌دهند و این ماموریت‌ها هم شبیه انتحار است. اینها در «فاو» حرکتی کردند که اینطور که در اخبار درج شد، مجبور شدند مسئولان آن حمله را که ناموفق بود، اعدام کنند در سومار، الان یکی دو هفته است که هر روز تعداد زیادی تلفات می‌دهند و بازهم آنجا سماجت می‌کنند.
در میمک 2 یا 3 روز است که به این شیوه شروع کرده‌اند که خسارات عمده‌ای هم دیده‌اند. در جزیره جنوبی بر پل‌های جزیره، تحرکاتی کرده‌اند که خیلی آسیب دیدند، ولی شاید در مجموع، باز هم فکر می‌کنند که این حالت بهتر از آن است که بمانند در سنگرهایشان تا ما به آنها حمله کنیم، اما این حالت خطر زیادی هم دارد، چون حمله‌کننده تلفات بیشتری می‌بیند.
بنظر ما بخشی از این حمله‌ها جنبه سیاسی دارد و در شرایط صدور قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت و نیز حضور آمریکا در منطقه برای عراق اهمیت دارد که تحرکی داشته باشند، ولی این تحرکات آنقدر ضعیف است که مثل همین حرکت کاروان‌های آمریکا، برای عراق، افتضاح به بار آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات