تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۲۴۴۴۶
فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح کردند

انتساب جریان انحرافی به اصلاح‌طلبان برای تطهیر اصولگرایان است


 مهسا امرآبادی
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس نهم، شدت ریشتر زلزله در اردوگاه اصولگرایان نیز بیشتر می شود. اکنون تشتت آرا در این گروه آنقدر افزایش یافته است که سنتیان محافظه کار و حامیان قدیم محمود احمدی نژاد که به منتقدان امروز او تبدیل شده اند، دیگر حامیان و اطرافیان رییس جمهور را اصولگرا نمی خوانند و کار به جایی رسیده است که برای آنها در شورای وحدت اصولگرایان نه تنها فرش قرمزی پهن نمی کنند که حاضر نیستند آنها را در حد یکی از شاخه های اصولگرا، تحمل کنند و حتی در برخی مواقع اطرافیان احمدی نژاد و نزدیکان رحیم مشایی را به اصلاح طلبان نسبت می دهند.
هرچند که مشکل سهم خواهی اصولگرایان به همین جا و به گروه حامی رییس دولت تمام نمی شود و تشتت و اختلافات داخلی در این گروه با حذف حامیان احمدی نژاد ختم به خیر نمی شود و هارمونی ناهماهنگ اصولگرایان را به ترانه یی واحد بدل نمی کند، اما این نکته که در حال حاضر اطرافیان احمدی نژاد و مشایی را اصلاح طلب می خوانند و اتهاماتی نظیر مذاکره و ائتلاف پشت پرده اصلاح طلبان با گروه مشایی یا همان گروه موسوم به جریان انحرافی از سوی فعالان سیاسی اردوگاه اصولگرایی تکرار می شود، از مواردی است که باید با دقت بیشتری به آن نگاه کرد، چرا که به نظر می رسد محافظه کاران نیز به خوبی دریافته اند با توجه به عملکرد دولت نهم و دهم، در صورت ثبت مهر حمایت از احمدی نژاد بر پیشانی شان، شانس کمتری برای پیروزی در انتخابات دارند. مشایی و اطرافیان او را به درستی باید نتیجه و محصول عملکرد چند ساله چهره های اصولگرا دانست. به معنای دیگر افرادی مانند اسفندیار رحیم مشایی، بقایی و تمام افرادی که به گونه یی درگیر پرونده جریان موسوم به انحرافی هستند را باید برآمده و رشدیافته دامان محافظه کاران سنتی عنوان کرد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی اکنون که اخلاف اصولگرایان به دلیل سهم خواهی ها و برخی دلایل دیگر بر اسلاف خود تاخته اند و شوریده اند، بزرگان و ریش سفیدان سنتی اصولگرا چاره را بر این دیده اند که جریان موسوم به انحرافی را به اصلاح طلبان نسبت دهند و مشکلات را گردن آنان بیندازند. اخیرا و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس این ادعاها شکل گسترده تری به خود گرفته است. روز گذشته حسین سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در مصاحبه یی با سایت خبری مشرق نیوز، جریان موسوم به جریان انحرافی را بقایای دولت هاشمی و خاتمی عنوان کرد. همچنین چندی پیش روزنامه کیهان نوشته بود: شاید این برداشت بدبینانه باشد که حضور آقای رحیم مشایی را در کنار رییس جمهور محترم، بخشی از یک پروژه بیرونی تلقی کنیم ولی متاسفانه برخی از شواهد و قراین موجود این احتمال را قوت می بخشند و نشان می دهند رحیم مشایی در کنار آقای دکتر احمدی نژاد همان نقشی را بر عهده دارد که افراطیون مدعی اصلاحات و سردمداران آنها به گونه یی دیگر بر عهده داشته و دارند.
دنبال راهی برای خروج از بن‌بست هستند
علی محمد حاضری، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در همین زمینه به «اعتماد» گفت: باید به افرادی که این سخنان را می گویند یادآوری کرد که طی چند سال گذشته چگونه همه عزت و مطلوبیت دولت نهم و دهم را در تمایز و فاصله همه جانبه اش از اصلاح طلبان تعریف می کردند. آن زمان همه افتخار اصولگرایان به این بود که دولتی تشکیل شده که به کلی راه و رسم و نیروهایش از اصلاح طلبان متمایز است. قبل این ماجراها، هیچگاه این ادعاها را مطرح نمی کردند حال که دچار مشکلات گروهی شده اند و به دنبال راهی برای خروج از بن بست ها و ضعف های موجود می گردند، مثل همیشه چاره را در این دیده اند که با فرافکنی مشکلات شان را به گردن جریان اصلاح طلب بیندازند و این ضعف ها را به اصلاح طلبان نسبت می دهند. مهم این است که صفات و خصوصیاتی که اکنون جناح اصولگرا به جریان انحرافی نسبت می دهند دقیقا همان صفاتی است که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری به دولت نهم نسبت می داد و در آن هنگام جریان اصولگرا به دفاع از دولت برخاستند و مطالبی که عنوان شده بود را نقد کردند اما حال خودشان در نسبت دادن همان صفات و ویژگی ها به نزدیکان احمدی نژاد گوی سبقت را از هم می ربایند.
به مشکلات و نقص‌های خود اعتراف کنید
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز فقدان اخلاق در گروه های سیاسی را یکی از مشکلات اصلی می داند و به اعتماد می گوید: متاسفانه اکنون مشاهده می شود که برخی گروه های سیاسی اخلاق را فدای سیاست می کنند و صداقتی در ادبیات خود ندارند. اگر در گروه خاصی مشکل و عیبی پیدا شد نباید این عیب و نقص را با دروغ به گروهی دیگر نسبت داد. باید این جرات را داشت و مشکلات را به گردن گرفت. الان به جای اینکه سیاست ما عین دیانت ما باشد، سیاست ما عین فریب و دروغ شده است. باید توجه داشت که هیچ گروهی بی عیب و نقص نیست اما این گروهی که هزار مشکل عجیب و غریب دارد، حاضر نیست ضعف های خود را قبول کند و این نشانه ضعف انسان است. باید قبول کرد که در دوران اصلاحات ما در هر زمینه یی جلوتر بودیم. برای مثال کشور زمانی ترقی می کند که اعتبار جهانی خوبی داشته باشد. در دوران دولت اصلاحات ایران اعتبار و آبرویی جهانی پیدا کرد و تمام کشورها و مجامع بین المللی از ادبیات رییس جمهور وقت استقبال می کردند و اعتباری برای کشور ایجاد شده بود.
اگر هر کشوری در دنیا اعتبار و آبرو داشته باشد بالطبع مشکلات داخلی اش هم کمتر می شود و متاسفانه اعتبار ایران در چند سال اخیر کاهش یافته و این امر بر اقتصاد نیز تاثیر گذاشته است. حال تمام مشکلات را به گردن یک نفر به اسم مشایی می اندازند و او را منسوب به اصلاح طلبان می کنند، در صورتی که باید اشتباهات خود را بپذیرند. آقایان اصولگرا بیشترین هزینه را برای یک گروه خاص داده اند که اکنون به فساد مالی تا فسادهای دیگر متهم است. حالاکه باید به اشتباه شان اقرار کنند، می گویند: «کی بود کی بود: من نبودم» و تقصیر را بر گردن اصلاح طلبان می اندازند. اگر در دنیای سیاست به اخلاق معتقد باشیم اینگونه سخن نمی گوییم و خود را مورد نقد قرار می دهیم. هیچ اشکالی ندارد گروهی مشکلات خود را قبول و به آن اعتراف کنند. متاسفانه اکنون به جای اینکه آسیب شناسی و عیب های خود را اصلاح کنند، مشکلات را به گردن گروهی دیگر می اندازند و این کاملادور از انصاف و اخلاق است.
می‌خواهند خود را تطهیر کنند
حسن بیادی، عضو شورای شهر و عضو جبهه ایستادگی جریان انحرافی را در یک گروه خلاصه نمی کند و هشدار می دهد که گروه ها باید مواظب افراد منحرف باشند. او معتقد است: در حال حاضر دو گروه انحرافی وجود دارد که در مقابل هم به پا خاسته اند. هر دو انحرافی و افراطی هستند و مانند دو لبه قیچی عمل می کنند. درست است که این دو گروه مخالف همدیگر حرکت می کنند اما هر دو آنها در راستای تضعیف نظام جمهوری اسلامی کار می کنند. باید حول محور ولایت و طبق شاخص های ولایت حرکت کنیم تا هیچ انحرافی نداشته باشیم. اکنون برخی برای تطهیر خود از جریان انحرافی انتقاد می کنند و نمی خواهند سهم خود را در این انحرافات قبول کنند در صورتی که پیش از این از اعضای جریان انحرافی دفاع می کردند و حتی همکاری هایی با آنها داشتند اما الان آن را انتقاد و تکفیر می کنند.
باید مواظب افراد انحرافی بود. فرقی نمی کند انحراف در کدام جریان باشد. در هر گروه و ارگان و سازمانی ممکن است افراط و تفریط وجود داشته باشد اما باید مواظب افرادی بود که احتمال انحراف در آنها وجود دارد. اکنون برخی می خواهند با علم کردن جریان انحرافی خود را تطهیر کنند زیرا خودشان بخشی از حرکت انحرافی بودند و جدیدا با تشکیل گروه های جدید می خواهند اهداف قبلی خود را دنبال کنند اما پشت همه آنها یک نفر است. آنها اهداف قبل را با ظاهری جدید دنبال می کنند و در اصل ظاهرشان عوض شده اما باطن آنها همان تفکرات قبلی است. باید گفت انتقاداتی که به دولت می شود به مجلس هم وارد است نباید یک طرفه قضاوت کرد، این انحرافی که در دولت از آن صحبت می شود در مجلس هم وجود دارد و باید تاکید کرد که برخورد با مسائل انحرافی یک پارامتری نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات