تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۲۴۴۶۴
آیت‌الله مصباح یزدی:

در مکتب امام(ره)، «عقلانیت» به معنای نفی خرافات و افکار انحرافی است و «معنویت» به معنای نفی دنیاپرستی و دل‌سپردگی به مادیات


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌‌ا... مصباح یزدی، ایشان در جمع اعضای دفتر پژوهش‌های فرهنگی در مشهد مقدس، با اشاره به موضوع مکتب امام(ره) و اصول گرایی راستین، به معرفی شاخص‌های مکتب امام(ره) که مقام معظم رهبری بیان فرمودند، پرداخت و خاطرنشان کرد: «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت» سه شاخص عمده مکتب امام(ره) به شمار می‌روند.
آیت‌ا... مصباح، در توضیح مفهوم عقلانیت و سوء استفاده‌هایی که ممکن است از این تعبیر شود، یادآور شد: ابتدا باید ببینیم در ادبیات فلسفی و سیاسی، عقلانیت به چند صورت به کار می‌رود و منظور ما از عقلانیت چیست.
ایشان اظهار داشت: عقلانیت در اصطلاح فیلسوفان قدیم به معنای پیروی از عقل، معرفی می‌شد که جنبه سلبی آن نفی اصالت حس بود، ولی در قرون وسطا، گرایش غالب که از کلیسا سرچشمه می‌گرفت، عقلانیت را در مقابل اصالت وحی قرار می‌داد و با نفی عقلانیت می‌گفت: ایمان بیاور، بعد بشناس.
وی ادامه داد: در مقابل این گرایش در قرون بعد، فیلسوفانی وارد صحنه شدند که قائل به اصالت عقل بودند، و در نتیجه زمینه‌ای برای مبارزه با کاتولیسیسم شکل گرفت و تحولاتی در علم و فلسفه ایجاد شد.
آیت‌ا... مصباح بیان داشت: مهم‌ترین محور در این جریان، شعار «انسان محوری»، «اصالت انسان» یا «اومانیسم» بود و منافع انسان، محور اصلی و تعیین کننده معرفی شد و خواسته انسان، ملاک حق بود که نفی اصالت وحی را به دنبال داشت.
ایشان به مفهوم عقلانیت در عصر جدید نیز اشاره کرد و یادآور شد: در عصر جدید که جامعه‌شناسان و مردم‌شناسانی مانند «آگوست کنت»، دوران حیات انسان را به دوره‌هایی چون «اساطیر»، «سحر و جادو و دین»، «فلسفه» و «علم» تقسیم کردند، عقلانیت معنای دیگری به خود گرفت و با تجربه حسی هم‌معنا شد.
وی افزود: در این دوران عقلانیت به اثبات مسائل با روش علمی تعریف شد و کاملا با اصطلاحی که مسائل را با دلیل عقلی ثابت می‌کرد، متفاوت جلوه کرد.
استاد حوزه علمیه قم در بیان تفاوت دو مفهوم از عقلانیت گفت: در عقلانیتی که مسایل را با دلیل عقلی ثابت می‌کرد، ملاک پیروی از عقل بود و بر اساس آن خدا اثبات می‌شد، ولی عقلانیت جدید با تکیه بر تجربه می‌گوید، عقل نمی‌تواند وجود خدا را اثبات کند زیرا عقل تجربه‌ای درباره خدا ندارد.
عضو خبرگان رهبری سپس به معنای عقلانیت در قرآن اشاره و تصریح کرد: قرآن واژة عقل را در جایی به کار می‌برد که تجربه حسی در آن راه ندارد؛ خداوند در ابتدای سوره بقره می‌فرماید، قرآن برای کسانی نازل شده که ایمان به غیب دارند، و همان طور که می‌دانید غیب را نمی‌توان با حس تجربه کرد، بلکه شناختن غیب با عقل است.
وی یادآور شد: این عقلانیت به معنای اعتقاد به وجود عقل و ارزش ادراکات عقلی است و بر اساس آن‌ها مبانی دینی و ارزشی اثبات می‌‌شود، و شامل مطالب عقلی محض می‌شود که اصلا حس در آن راه ندارد و نیز شامل مطالبی که از راه وحی به دست می‌آید می‌شود؛ چون پشتوانه عقلانی دارند؛ و همچنین شهودهای عرفانی را تا آن‌جا که با ادله عقلی قابل تأیید و تبیین باشد شامل می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: عقلانیت که شاخص مکتب امام(ره) است به معنای استناد به ادله معتبر عقل و ادراکات عقلی است که اعتبار معرفت حسی هم به آن وابسته است؛ و عنصر منفی و سلبی که در این واژه لحاظ شده، نفی خرافات و افکار انحرافی است که عقل سلیم انسان آن را معتبر نمی‌داند.
آیت‌‌ا... مصباح در ادامه به تبیین شاخص معنویت پرداخت و خاطر نشان کرد: برای معنویت نیز معانی مختلفی بیان شده است، که متأسفانه در عصر ما مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است، منظور از معنویت در مکتب امام(ره) این است که به مادیات دلبستگی پیدا نکنیم و در مقابل لذت‌های مادی و حیوانی خود را نبازیم.
ایشان همچنین به ریشه‌های این اصطلاح اشاره کرد و افزود: اصطلا ح قدیمی فلاسفه از معنویت، «اصالت معنا» و «ایدئالیسم» بود، به این معنا که اصولا ادراکات حسی هیچ ارزشی ندارند و آنچه حس می‌کنیم، مبتنی بر واقعیاتی ورای ادراک حسی است، که این یک نوع تفریط‌گرایی در معرفت‌های حسی به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: معقول‌ترین گرایش معنوی در میان فلاسفه گذشته در مکتب افلاطون دیده می‌شود و افرادی که مکتب اشراقی دارند، کم و بیش به همان معنا معتقدند.
آیت‌ا... مصباح با اشاره به اصطلاح دیگر معنویت ادامه داد: انسان‌ها از قدیم، به چیزهایی غیر از امور مادی معتقد بوده‌اند که با حواس مادی قابل تشخیص و تبیین نبوده و ویژگی‌های مادی مانند سه بعدی بودن، وزن داشتن، یا اختصاص دادن مکانی به خود را ندارد و با این حال واقعیت دارند.
ایشان اظهار داشت: روان‌شناسان در تجربیات علمی خود در تعامل با بیماران روانی، کم‌کم دریافتند که انسان نمی‌تواند بدون اعتقاد به امور غیرمادی پاسخ گوی سؤالات خود باشد، از این رو در عصر اخیر گرایش «پراگماتیستی» به این سمت حرکت کرد که هر امری اعم از مادی و غیر مادی در عمل برای زندگی مفید است، حقیقت دارد، و از این‌رو باید به امور معنوی و ارزش‌های فراتر از حقایق مادی معتقد باشم تا سلامت زندگی را تأمین کنیم؛ و در نتیجه بدون اعتنا به وجود خدا، به این معنا قائل به معنویت شدند.
وی خاطر نشان کرد: بالاخره در این گرایش عام، اعتقاد به تأثیر اموری که حسی نیستند و به یک معنا ماورایی هستند، اعم از بت، روح، عقول و هر امر غیر مادی دیگر، یک نوع معنویت است.
ایشان همچنین گرایشی که امروزه در دنیا رواج پیدا کرده را مورد توجه قرار داد و گفت: بعد از آفات و نابسامانی‌های جنگ جهانی دوم، برخی دانشمندان منشأ پیدایش جنگ را اختلاف مذهبی معرفی کردند و کوشیدند ایدئولوژی جدیدی مطرح کنند که منشأ جنگ را از بین ببرد.
وی افزود: ایشان برای برون رفت از این مشکل، پیشنهاد ایجاد دین جهانی را دادند که بی‌نتیجه ماند، ولی راه دیگری را فیلسوفان پیشنهاد کردند مبنی بر این‌که همه ادیان صحیح است و این امر منشأ پیدایش «پلورالیسم دینی» شد و بر روی آن تبلیغات فراوانی شد.
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: عباراتی مانند: «هیچ دلیلی نداریم که شیعه برتر است»، یا «معلوم نیست اسلام برتر از بت پرستی باشد»، «هر که معنویت دارد ارزش دارد»، « ادیان در ظاهر مختلف‌اند ولی در جوهر شبیه یکدیگر هستند»، و ترویج مفاهیمی از قبیل عشق و صلح مطلق، سوژه تبلیغات پلورالیستی است.
آیت‌‌ا... مصباح تأکید کرد: تکیه مکتب امام(ره) در شاخص معنویت روی این است که باید دنبال حقیقت باشیم و ببینم مصلحت دین چیست، که مفهوم سلبی آن این است که در مادیات غرق نشویم، ماده‌پرست نشویم، تمام دل را به پدیده‌های مادی نسپاریم، و عشق به شهوات زندگی را پر نکند.
وی یادآور شد:‌ با این اوصاف، معنویتی که حتی شامل بت‌پرستی هم می‌شود، از دایره معنویتی که امام(ره) ترویج می‌کرد بیرون می‌رود، چه رسد به این‌که کسانی بگویند دوران اسلام‌گرایی گذشته و امروز بشر به جایی رسیده که بدون استفاده از پروسه دین به حقیقت می‌رسد! استفاده از الفاظ متشابه به‌عنوان ابزار فریب توسط دشمنان استفاده می‌شود.
ایشان توجه به کد‌های شیطانی را مهم برشمرد و گفت:‌ کدهایی مانند این‌که باید از ظواهر دین عبور کرد، یا دوران رسیدن به معنویت از راه دین گذشته و بدون دخالت دین هم می‌شود به حقیقت رسید، مواردی است که بیش‌تر باید مورد توجه قرار بگیرد و فریب این جملات به ظاهر دلنشین را نخوریم.
وی تصریح کرد: از جمله آفاتی که باید خود را در برابر آن حفظ کنیم دام اشتراک لفظی و فریب الفاظ را خوردن است.
آیت‌ا... مصباح تأکید کرد: برگشت به دورانی که «آگوست کنت» دین و سحر و جادو را خویشاوند می‌خواند، ارتجاع و عقب‌گرد است نه تکامل و پیشرفت!
ایشان یادآور شد:‌ مبدأ پیدایش بهائیت که امروز در دنیا به‌عنوان اسلام نوین معرفی می‌شود و با سوء استفاده از مزایای اسلام گسترش پیدا کرده، از یک طلبه ساده، فقیر و منحرف بود که با تحریک یک جاسوس، ایجاد شد.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: جریان بهائیت با همین ادعای دروغین ارتباط با امام زمان(عج) شروع شد، و ما باید این انحراف را جدی بگیریم، باید عمیق‌تر برخورد کنیم، چشم بسته حرف کسی را قبول نکنیم، هرچند او کمک‌های مالی و خدماتی انجام داده و جوایزی هم بدهد.
دشمنان انقلاب می‌کوشند با مخدوش کردن چهره بسیجیان و انقلابیان، جایگاه بسیج و انقلاب را تضعیف کنند
آیت‌‌ا... مصباح یزدی همچنین در دیدار با جمعی از بسیجیان شهرستان نوشهر و تعدای از اعضای کانون بسیج سید‌الشهداء(ع) اهواز در تاریخ 27/4/1390، بسیج را یکی از نمادهایی خواند که انسان را به یاد امام(ره) می‌اندازد و اظهار داشت: علاقه حضرت امام(ره) به این نهاد، دعاهای ایشان در حق بسیجیان و آرزوی پیشرفت و تکامل بسیج، نشان از جایگاه بلند آن دارد.
ایشان یادآور شد: انتساب به این نهاد مردمی از یک سو منزلت و جایگاه انسان را می‌افزاید و از سوی دیگر وظیفه و تکلیف انسان را نسبت به آن سنگین‌تر می‌کند.
آیت‌ا... مصباح با اشاره به توصیه‌های قرآن کریم نسبت به همسران پیامبر و مهم خواندن جایگاه ایشان، خاطرنشان کرد: همان‌طور که انتساب به پیامبر تکلیف انسان را سنگین می‌کند، انتساب به بسیج و هر نهادی که برای مسلمین الگو به شمار می‌رود، تکلیف‌ساز و مسؤولیت‌آور است.
ایشان تأکید کرد: بسیج و بسیجی انسان را به یاد خدا، امام(ره)، اسلام، انقلاب و شعارهای انقلاب می‌اندازد و همه این یادآوری‌ها نوعی خدمت به مردم است و ایجاب می‌کند که ابتدا خودمان نسبت به شناخت شعائر اسلام مصمم‌تر باشیم و اسلام، انقلاب و اهداف انقلاب را بهتر بشناسیم و به وظایفی که در این رابطه داریم عمل کنیم.
عضو خبرگان رهبری، با مقایسه زمان امام باقر و امام صادق ـ‌علیهماالسلام‌ـ و دوران حاضر، تصریح کرد: موقعیت شیعه در زمان این دو امام بزرگوار، مانند موقعیت بسیج در این زمان است و با توجه به توصیه‌های ائمه(ع) به شیعیان در آن زمان یک بسیجی باید خود را چنان به شعائر و ارزش‌های اسلام و انقلاب آراسته کند که هر شخصی با دیدن اعمال و رفتار او مجذوب شود و به این جایگاه علاقه‌مند گردد.
ایشان ادامه داد: باید هوشیار باشید و در اعمال و رفتار خود بیش‌تر دقت کنید؛ زیرا دشمنان انقلاب تلاش می‌کنند با مخدوش کردن چهره افراد بسیجی و انقلابی، جایگاه انقلاب و بسیج را تضعیف کنند.
آیت‌‌ا... مصباح، تأکید کرد: هر عملی که ما انجام می‌دهیم، نتیجه آن به امام(ره)، ائمه اطهار و حتی به اصل دین ارتباط پیدا می‌کند.
وی به سفارش ائمه اطهار ـ‌علیهم السلام‌ـ به شیعیان اشاره کرد و اظهار داشت: ائمه اطهار ـ‌علیهم السلام‌ـ همه شیعیان را به صورت ویژه به راست‌گویی و درست‌کاری توصیه می‌کردند و به کارگیری این دو سفارش راه‌کار مناسبی برای شناختن تکلیف و وظیفه هر مسلمان است.
ایشان در پایان یادآور شد: بکوشیم این دو ویژگی را در خود زنده کنیم، تابع ارزش‌ها و اهداف انقلاب باشیم و از شعارهای انقلاب و نماد‌های آن استفاده ابزاری نکنیم؛ ابتدا خودمان را بسازیم و بعد با کسانی ارتباط برقرار کنیم که مزین به این دو ویژگی باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات