تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۲۴۶۱۰

اشرف بروجردی: اصلاح‌طلبان منتقد هستند نه اپوزیسیون


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان هرگز اپوزیسیون نبودند بلکه منتقد بودند. اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند اصلاح‌طلبان در برهه‌ای از زمان به اپوزیسیون داخل نظام تبدیل شدند؛ نظر شما در این مورد چیست، گفت: اصلاح‌طلبان هرگز اپوزیسیون نبودند بلکه منتقد بودند چون به این اصل معتقدند که کسی که درون نظام قرار می‌گیرد و در داخل کشور مسوولیت قبول می‌کند، حق ندارد اپوزیسیون باشد؛ بنابراین کسی که در یک نظام مسوولیت قبول کرد نمی‌تواند اپوزیسیون باشد. وی سپس اظهار کرد: کار حزبی و سیاسی، فعالیت و کار فکری است که افراد طی آن برای رسیدن به قدرت روی به این اقدامات می‌آورند و این به معنای اپوزیسیون بودن نیست. بروجردی همچنین تاکید کرد: بنده طیف اصلاحات را شامل طیف افراطی و غیرافراطی نمی‌دانم بلکه به جای آن می‌گویم دامنه اصلاحات مثل دامنه اصولگرایی از یک نقطه شروع می‌شود و در یک نقطه به پایان می‌رسد که در این دامنه طیف‌های مختلف فکری حضور دارند و تمام این طیف‌ها یک شاخصه مشترک دارند که اصلاح‌طلبی شاخصه مشترک آنهاست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این نکته که ملاک اصلی برای ارزیابی افراد باید قانون باشد، خاطرنشان کرد: ملاک و معیار باید این باشد که اگر کسی می‌گوید من قانون اساسی را قبول دارم پس هر چیزی که در قانون اساسی به عنوان شرایط ورود به انتخابات معین شده را نیز قبول دارد نه اینکه بگوییم مثلا فلان فرد خلاف کرده و نمی‌تواند وارد انتخابات شود، شورای نگهبان و مراجعی که تایید صلاحیت را بر عهده دارند به تنهایی اعلام می‌کنند که یک فرد خلاف کرده و اجازه نمی‌دهند که آن فرد وارد انتخابات شود و به اعتقاد من این درست نیست.
بروجردی سپس در ادامه تاکید کرد: «شورای نگهبان نظارت استصوابی را حذف کند، چراکه این نظارت در متن قانون وجود ندارد و تنها یک برداشت از قانون محسوب می‌شود.» وی ادامه داد: محک ما قانون است و شورای نگهبان هم برگرفته از قانون اساسی است و هر کسی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کند طبق قانون می‌تواند در انتخابات شرکت کند، اما شورای نگهبان تبصره‌ای در قانون ایجاد کرده که این تبصره مبنای قانونی ندارد. برای رفع این مشکل ضروری است که موضوع نظارت استصوابی به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود تا این موضوع بتواند وجهه قانونی پیدا کند؛ موضوعی که اساس بروز اختلافات را در جامعه سبب شده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که اصول مشترک اصلاح‌طلبان چه مسایلی است، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان کلیت نظام را قبول دارند و قانون اساسی را نیز پذیرفته‌اند و قبول کرده‌اند و آن چیزی که در قانون اساسی به عنوان شروط پذیرش نظام ذکر شده را نیز قبول دارند و این مسایل فصل مشترک تمام اصلاح‌طلبان است. وی تاکید کرد که همه ما حرکت خود را برای این ادامه می‌دهیم که نظام جمهوری اسلامی ایران سربلند باشد و مقتدرانه حرکت خود را ادامه دهد و در جامعه جهانی جایگاهی داشته باشد که محترم و دارای منزلت والا باشد و این خواسته در واقع خواسته هر کسی است که دلسوز نظام باشد.
تابع شرایط خاتمی هستیم
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات آینده برنامه‌ای دارند، گفت: برنامه اصلاح‌طلبان همان چیزی است که آقای خاتمی اعلام کرده است. وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ معتقدند که خاتمی برای نظام شرط‌گذاری کرده است؛ آیا شما هم سخنان خاتمی را شرط‌گذاری برای نظام می‌دانید، گفت: خیر. به نظر من آقای خاتمی برای نظام شرط نگذاشته. سخنان وی در واقع ملاک‌های تعیین شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد است.
بروجردی به انتخابات سال 88 اشاره کرد و گفت: در سال 88 ما با تمام توان خود وارد عرصه انتخابات شدیم و تلاش کردیم تا همه افراد در انتخابات شرکت کنند و به سراغ افرادی رفتیم که در 30 سال گذشته حتی یک‌بار هم رای نداده بودند. اما دست‌اندرکاران انتخابات نسبت به اعتراض ما به نتایج انتخابات رفتاری متفاوت با آنچه انتظار داشتیم، کردند. وی ادامه داد: به هر حال آقای خاتمی شرایطی را تعیین کرده‌اند و ما به عنوان اصلاح‌طلب بر اساس شرایط تابع آن خواهیم بود و اگر نظام، این شرایط را فراهم کرد ممکن است در انتخابات آینده حاضر ‌شویم. بروجردی در پاسخ به این سوال که می‌گویند برخی چهره‌های اصلاح‌طلب قرار است در انتخابات آینده شرکت کنند، آیا در این‌باره اطلاعی دارید، گفت که بهتر است این سوال را همان افرادی که نام‌شان به عنوان کاندیدا برای انتخابات آینده مطرح شده، پاسخ دهند؛ بنده در جریان نیستم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: اگر شرایط برای انتخابات آینده فراهم نشود و تنها برخی بگویند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند قطعا بحث انحرافی است و در واقع به نوعی باید گفت که در این مقوله از اصلاح‌طلبان سوءاستفاده می‌شود. بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده جریان انحرافی از نیرو‌های اصلاح‌طلب و گره‌خوردن این دو جریان در انتخابات آینده به هم گفت: این امکان ندارد که جریان انحرافی بخواهد با اصلاح‌طلبان گره بخورد، ممکن است با برخی اصولگراها تعامل داشته باشد که دارد اما با اصلاح‌طلبان هرگز.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات