تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۲۴۶۹۳
گفت‌وگوی مشروح فارس با ابوترابی‌فرد

هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا تصادمی با مجمع ‌تشخیص ندارد

گفت‌وگو از: عبدالله عبداللهی و زهرا عبدالمحمدی مقدمه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید ‌محمد‌حسن ابوترابی‌فرد نماینده مردم قزوین و معاون قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با حضور در خبرگزاری فارس، ضمن بازدید از تحریریه خبرگزاری، با مدیران و مسئولان فارس نیز گفت‌وگو کرد و سپس به سؤالات خبرنگاران فارس پاسخ گفت.

فساد ‌دستگاه حاکمیتی انگلیس علت قیام مردم این کشور است
وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به قیام مردم انگلستان، اظهار داشت: ناآرامی‌های اخیر لندن که رهبر معظم انقلاب پیش‌بینی این رویداد را داشته‌اند، به یک سری عوامل مختلف و گوناگون ساختاری، فرهنگی و سیاسی در دنیای غرب باز می‌گردد.
وی افزود: واقعیتی که امروز بر اهل نظر پوشیده نیست، حکومت و سلطه یک اقلیت قدرتمند در این کشور است که قدرت خود‌ را از ظرفیت اقتصادی به دست آورده و به عبارتی امکانات اقتصادی امکان دستیابی به قدرت سیاسی را برای آنان فراهم کرده و توانسته‌اند ضمام امور را در این کشورها به دست گیرند.
به گفته ابوترابی‌فرد، این نظام سیاسی مبتنی بر ثروت از آنجا‌ که نمی‌تواند از منافع ملی حراست و پاسداری کند، در یک تعارض جدی با منافع ملی و آرمان‌های توده‌های مردمی قرار گرفته ‌و این معضلی است که تقریبا نظام‌های سیاسی غربی با آن روبرو هستند.
هنر دولت‌مردان غربی استفاده ابزاری از "دموکراسی" است
"هنر دولت‌مردان غربی این بوده که توانسته‌اند از مقوله‌ای به نام دموکراسی استفاده ابزاری کرده و برای ادامه اقتدار سیاسی خود‌ در راستای توسعه اقتدار اقتصادی از دموکراسی سوء‌استفاده کنند. "
نایب رئیس سابق مجلس در ادامه این استفاده ابزاری از دموکراسی را ماندگار ندانست و گفت: البته این موضوع در مقاطعی از زمان تأثیرگذار بوده اما از آنجا‌ که با منافع ملی سر نزاع داشته و مصالح توده‌های مردمی را تأمین نکرده است، از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار نبوده و در معرض آسیب قرار داشته است.
وی اضافه کرد: در کنار این مشکل بنیادین که نظام‌های سیاسی کشورهای توسعه یافته را مورد تهدید قرار می‌دهد، این کشورها با یکسری مسائل دیگری نیز روبرو هستند که برخی از این مسائل جانبی، از ریشه‌های قوی برخوردارند و در افزایش نارضایتی‌ها و در نتیجه در وقوع ناآرامی‌ها تأثیرگذارند.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بر همین اساس یکی از این مسائل را مواجه بودن بسیاری از کشورهای غربی مانند انگلیس با نژاد‌ها و اقوام مختلف دانست و گفت: حضور این نژاد‌های متفاوت در این کشورها از آثار دوران سلطه و استعمار و استثمار کشورهای آفریقایی و بعضاً آسیایی بوده است و امروز یک جمعیت دارای پایگاه اجتماعی غربی از مردم آفریقا که پدران آنها به این کشورها مراجعت کرده‌اند، در این کشورها زندگی می‌کنند و تبعه آنها محسوب می‌شوند‌ که البته آنان آداب و رسوم و فرهنگ و عقاید خاص خود‌ را دارند اما حقوق آنان به عنوان یک شهروند انگلیسی ضایع می‌شود و حقوق انسانی و حقوق ملی آنها مورد ارج و احترام قرار نمی‌گیرد که این مسائل به طور طبیعی موجب افزایش نارضایتی در این قشر مهم و طبقه جدی و تأثیرگذار می‌شود.
تضییع حقوق و برخورد دوگانه با مردم، علت بروز ناآرامی‌ها در انگلیس است
معاون قانون‌گذاری مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس متذکر شد: افزایش سطح نارضایتی‌ها در این قشر از مردم انگلیس در مقاطعی به طور طبیعی ظهور و بروز پیدا می‌کند که امروز این واقعیت به نمایش گذاشته شده است، به عبارتی تضییع حقوق انسان‌ها که شامل طبقات ضعیف و فرودست این کشورها می‌شود و برخورد دوگانه با طبقات ضعیف و غنی و فقیر و یا نژاد سیاه و سفید که امروز جزو شهروندان این کشورها تعریف می‌شوند، زمینه نارضایتی و بروز ناآرامی‌ها را فراهم می‌آورد.
وی همچنین تصریح کرد: در کنار این مقوله رکود اقتصادی در طول سال‌های اخیر آسیب‌های جدی را متوجه برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس کرده است؛ از سونامی بزرگی که اقتصاد غرب را در معرض یک آسیب جدی قرار داد تا شرایط امروز که مجدداً با رکود بورس و بروز یکسری از تنگناهای اقتصادی در این کشورها، شاهد فشار بیشتری بر طبقات ضعیف جامعه هستیم و این شرایط نیز راه را برای بروز ناآرامی‌ها هموار می‌کند.
انگلیس هزینه‌های زیادی را در خارج از مرزهایش صرف می‌کند
"این کشورها علاوه بر تنگناهایی که در شرایط کنونی دارند، هزینه‌های بسیار زیادی را نیز در خارج از مرزهای خودشان صرف می‌کنند که این هزینه‌ها شامل هزینه‌های سیاسی و اقتصادی است که ملت انگلیس تحمل آن را ندارند و در این زمینه می‌توان به حضور نظامی انگلیس در افغانستان و عراق اشاره کرد که هزینه‌های این حضور برای ملت انگلیس قابل تحمل نیست و دولتمردان این کشور را در موضع نقد این عملکرد قرار می‌دهد و این موضوع یکی از مسائل مهم و جدی است که کشورهای غربی را عموماً و انگلیس را به طور خاص تهدید می‌کند ".
این نماینده مجلس همچنین به مسئله هم‌پیمانی انگلیس با آمریکا اشاره کرد و گفت که انگلیس در این عرصه، گوی‌ سبقت را از همه کشورهای اروپایی ربوده است. با توجه به جایگاهی که امروز آمریکا در دنیای غرب دارد، یک نقد جدی نسبت به عملکرد آمریکا در تمامی کشورها وارد است که این انتقادات به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
وی ادامه داد: انتقادات جدی به آمریکا چه در موضع‌گیری این کشور نسبت به رژیم صهیونیستی و هزینه‌های کلانی که این کشور بزرگ در حمایت از این رژیم غاصب صرف می‌کند و تبعاتی که حمایت از او برای دنیای غرب در پی داشته و دارد و چه موضع‌گیری‌هایی که ایالات متحده نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه و حضورش در افغانستان، پاکستان و عراق دارد، وارد است و این انتقادات غیر‌قابل دفاع است.
امروز نخستین ناآرامی‌ها را در انگلیس به عنوان هم‌پیمان متحد پیشتاز آمریکا شاهدیم
حجت‌الاسلام سید محمد‌حسن ابوترابی‌فرد تأکید کرد: ‌حضور غیرقابل دفاع آمریکا در عراق و افغانستان با آثار و نتایج سنگینی که از نظر اقتصادی و سیاسی ‌برای کشورهای غربی در پی داشته، یک نقد جدی نسبت به عملکرد دولتمردان آمریکایی به دنبال دارد، در نتیجه کشوری مانند انگلیس که حاکمان او از متحدان کلیدی دولتمردان آمریکایی هستند، در موضع نقد و انتقاد قرار می‌گیرند.
وی همچنین گفت: امروز در بین کشورهای اروپایی، نخستین و گسترده‌ترین ناآرامی‌ها را در انگلیس به عنوان یک هم‌پیمان متحد پیشتاز دولتمردان آمریکایی مشاهده می‌کنیم.
بیداری دنیای اسلام و عرب را نباید فراموش کنیم
عضو هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه با تأکید بر اینکه موضوع بیداری دنیای اسلام و عرب را نیز نباید فراموش کنیم و این مسئله نیز مورد توجه است، تصریح کرد: بعضی از این کشورها مانند تونس در فاصله اندکی با کشورهای اروپایی قرار دارند‌. این بیداری اسلامی به طور طبیعی می‌تواند در سایر نقاط جهان نیز تأثیر خودش را داشته باشد. به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از ‌شهروندان اروپایی از اهالی افریقا بودند که پدران آنان به این کشورها مهاجرت کرده‌اند لذا تحت تأثیر این فرهنگ و حرکت قرار می‌گیرند، بنابر‌این می‌توان بیداری دنیای اسلام را از این زاویه نیز مورد بررسی قرار داد چرا‌ که گویا تأثیر خودش را در گسترش نارضایتی و ناآرامی در دنیای غرب و انگلیس به نمایش گذاشته و امروز شاهد آن هستیم.
ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس، فساد موجود در دستگاه حاکمیتی انگلیس مانند فساد اخلاقی، سیاسی و اقتصادی ‌که در منظر مردم قرار گرفته را از دیگر موارد بروز ناآرامی و بیداری مردمی در انگلیس توصیف کرد و گفت که رسانه‌های جهان امروز می‌توانند از همه ظرفیتشان برای پوشش این فساد‌ها در دنیای امروز که دنیای رسانه است، استفاده کنند البته ناگفته نماند که برخی از رسانه‌ها همه واقعیات را منعکس نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه "مجموعه‌ای از عوامل زمینه بروز نارضایتی‌ها و ناآرامی‌ها و بیداری مردمی را در انگلیس فراهم کرده است "، عکس‌العمل نامطلوب و غیرقابل دفاع انگلستان در رویارویی با مردم مانند بازداشت بیش از 600 نفر در این حوادث اخیر و کشته شدن تعدادی از مردم در این ناآرامی‌ها و حضور نفر‌برها و زره‌پوش‌های نظامی در خیابان‌های انگلیس را از مسائلی دانست که "مدعیان دموکراسی و آزادی امروز در مسیر حفظ اقتدار نامشروع خود‌‌ از آن استفاده می‌کنند‌ که به تضییع و پایمال‌شدن حقوق مردم در این کشور‌ها منتهی می‌شوند ".
"‌امیدوارم با ارتقای سطح آگاهی و بینش جامعه بشری در دنیای امروز دیگر شاهد این موارد نباشیم؛ یکی از دستاوردهای مهم رسانه در شرایط امروز که یک نقش استثنایی ایفا می‌کند، این است که با گذشت هر دقیقه و ثانیه نقش رسانه‌ها در سطح فراتری، بروز پیدا می‌کند و رسانه‌ها اقتدار و توانایی خودشان را به نمایش می‌گذارند ".
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد همچنین گفت: با توجه به نقشی که امروز رسانه‌ها در انعکاس سیاهی‌ها و زشتی‌ها و افزایش سطح آگاهی و دانش جامعه بشری با همه سوء استفاده‌‌های صاحبان قدرت برای استفاده نامشروع از این ابزار دارند، ‌رسانه‌ها به رسالت خودشان عمل می‌کنند و امیدواریم در آینده شاهد افزایش سطح آگاهی و بیداری در دنیای اسلام و اروپا و جامعه بشری باشیم.
علت حضور نمایندگان لاریجانی و قالیباف در کمیته 7+8‌
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به جلسه اخیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی با کمیته 7+8، گفت‌: اصولگرایان در ادوار اخیر شکل‌گیری مجلس تلاش کردند که با انسجام بیشتری در عرصه سیاسی حضور داشته باشند تا این انسجام زمینه افزایش حضور و مشارکت مردم و زمینه افزایش کیفیت سطح تصمیم‌گیری‌ها و در نتیجه افزایش سطح کارایی نهادهای سیاسی مانند مجلس شورای اسلامی را فراهم آورد.
وی افزود: در سال‌های پایانی مجلس هفتم با همین نگاه، یک مجموعه 5 +6 شکل گرفت که بنده در آن جمع 5 نفره حضور داشتم که در انسجام و ارتقای سطح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مجموعه نیروهای اصولگرا، تأثیرگذار بالایی داشت و نقش خوبی ایفاد کرد.
کمیته 7+8 با حمایت و هدایت علمای بزرگ و تراز اول تشکیل شد
نایب رئیس سابق مجلس همچنین گفت: برای مجلس نهم نیز با الهام از همان تجربه مجلس هشتم، کمیته‌ای با ترکیب 7 + 8 با حضور، حمایت و هدایت علمای بزرگ و تراز اول مانند آیت‌الله مهدوی‌کنی که یک چهره شاخص و برجسته علمی و سیاسی جامعه هستند و از یک پایگاه رفیع و قدرتمند اجتماعی برخوردار است و حمایت تمامی نیروهای مدافع انقلاب و حضرت آیت‌الله یزدی که از یک جایگاه فاخر علمی، سیاسی و اجتماعی برخوردار است و حمایت جامعه روحانیت مبارز برای افزایش سطح همگرایی و مشارکت مردم و اصولگرایان و حمایت جامعه مدرسین از حضرات آیات یزدی و مهدوی‌کنی، تشکیل شد تا راه را برای رسیدن به یک وفاق مؤثر و کارآمد هموار کند.
وی با تأکید بر اینکه تمامی اصولگرایان از تدبیر این بزرگواران حمایت کردند، تصریح کرد: طبیعی است برای افزایش سطح تأثیرگذاری، نقطه نظراتی هم ممکن است وجود داشته باشد و مطرح شود و مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد، به همین دلیل ما در راستای بالا بردن سطح همگرایی و مشارکت آحاد مردم در انتخابات مجلس نهم و حضور مؤثر جریان‌های اصولگرا، گفت‌وگوهایی در این زمینه داشتیم و انشاءالله در همین چارچوب راهمان را ادامه خواهیم داد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نامه جبهه پایداری انقلاب اسلامی به آیت‌الله مهدوی‌کنی و آبت‌الله یزدی، در این خصوص به خبرنگار فارس توضیح داد: این نامه جدید نیست و قبلاً ارسال شده که بعد از ارسال آن نامه، گفت‌وگوهای حضوری نیز در آن خصوص صورت گرفته که طبیعتاً در این گفت‌وگو‌ها می‌توان به بهترین‌ها دست یافت.
اصولگرایان در مسیر حرکتشان برای ارتقای سطح کارایی از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند
وی گفت: مجموعه‌ این مباحث در گفت‌وگوهای طولانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با نگاه افزایش‌ همگرایی و در نتیجه افزایش سطح ادغام تصمیم‌سازی به این مدل رسیدند و امیدواریم این مدل بتواند راه را برای رسیدن به اهدافمان هموار کند.
به گفته نماینده مردم قزوین، اصولگرایان در مسیر حرکتشان برای ارتقای سطح کارایی از همه ظرفیت‌های ممکن برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند.
این عضو کمیته 7+8 درباره انتخاب آقایان لاریجانی و قالیباف برای داشتن نماینده در کمیته 7+8 متذکر شد: همان‌طور که اشاره کردم، در مجموعه مباحثات و گفت‌وگوهای طولانی، همکاران این مدل را نسبت به سایر مدل‌ها در افزایش سطح مشارکت و همگرایی و سطح تعامل مجموعه اصولگرایان تقریباً کارآمدتر یافتند و بر همین اساس عمل شد.
حجت‌الاسلام ‌ابوترابی‌فرد در خصوص آخرین جلسه جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز گفت: در آن جلسه در خصوص همین موضوعات در فضای کاملاً صمیمی و دوستانه مسائلی مطرح شد تا همگرایی افزایش یابد و بتوانیم سطح تأثیرگذاری را بالا ببریم.
توضیحات ابوترابی‌فرد درباره هیئت عالی حل اختلاف قوا
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد درباره هیئت عالی حل اختلاف قوا و علت تشکیل این هیئت و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این هیئت ما به ازایی برای مجمع تشخیص است و کارکرد ضعیف مجمع تشخیص موجب تأسیس چنین نهادی شد یا خیر، چرا که برخی معتقدند آقای هاشمی نتوانست کارکرد خودش را داشته باشد و به همین دلیل چنین هیئتی تأسیس شده است، توضیح داد: این موضوع باید در یک گفت‌وگوی ویژه مورد بررسی قرار گیرد و تاکنون بنده راجع به این مسئله مصاحبه‌ای نداشتم، چرا که وزن این کار و حکم رهبر معظم انقلاب اقتضا می‌کند که به طور جامع در فرصت ویژه‌ای در مورد جوانب این مسئله صحبت کنم.
هیئت عالی حل اختلاف قوا هیچ تصادمی با وظایف سایر نهادها ندارد
وی ادامه داد: بند 7 اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایفی که برای رهبر انقلاب تعریف کرده، بحث حل اختلاف و تنظیم روابط قواست و این وظیفه نیز تاکنون به هیچ نهادی سپرده نشده بود و نهادی که این وظیفه را عهده‌دار شود و در این راستا به رهبر انقلاب مشاوره دهد، تاکنون شکل نگرفته بود، لذا هیئت عالی حل اختلاف قوا، یک نهاد مستقل برای یک وظیفه معین و مشخص بسیار مهم و کلیدی تأسیس شده است و هیچ تصادمی بین وظیفه روشن این نهاد با وظایفی که سایر نهادها مانند مجمع تشخیص بر عهده دارند، وجود ندارد.
طرح نظارت بر مجلس باید با دقت کاملی بررسی شود
این عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح نظارت بر مجلس درباره این طرح و پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بررسی این طرح بالاخره به کجا رسید چرا که حدود یک و نیم سال از پیگیری طرح نظارت در مجلس می‌گذرد و گویا برخی نمایندگان نمی‌خواهند این طرح به سرانجام برسد؟، گفت: به گمان بنده بحث طرح نظارت بر مجلس از یک اهمیت و ظرافت و در عین حال جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که می‌طلبد با دقت و بررسی کامل و دقیق و اتقان و استحکام در مورد آن سخن گفت و قدم برداشت و او را مبدل به قانون کرد.
وی اضافه کرد: اینکه مشاهده می‌کنیم در طول ادوار مختلف مجلس این موضوع با این شکل و این نگاه در دستور کار مجلس قرار نگرفته، شاید به همین نکات بازمی‌گردد.
توضیحات ابوترابی‌فرد درباره علت تأخیر مجلس در بررسی طرح نظارت بر مجلس
"پس از آنکه مقام معظم رهبری در این زمینه رهنمودی را خطاب به نمایندگان مجلس داشتند بلافاصله دوستان در مجلس برای عملیاتی شدن آن تلاش کردند و از دیرباز نیز از مجلس هفتم در این حوزه نشست‌ها، گفت‌وگوها و جلساتی با همین رویکرد داشته‌ایم، لذا با استفاده از آن تجارب گذشته طرحی تنظیم شد و نهایتاً این طرح برای بررسی به یکی از کمیسیون‌های مجلس ارجاع شد و در روند بررسی آن به این نتیجه رسیدیم که مناسب است یک کمیسیون ویژه با مشارکت اعضای کمیسیون‌های اصل 90، آئین‌نامه و قضایی شکل گیرد؛ این کمیسیون مشترک شکل گرفت و جلسات متعددی را برگزار کرد و نهایتاً جلساتی را با حضور رئیس مجلس نیز داشت و مفاد این طرح مورد بررسی قرار گرفت که امروز طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان در کمیسیون مشترک نهایی و تصویب شده که علی‌القاعده باید در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد و انشاءالله با بررسی همکاران در صحن، ‌امیدواریم بتوانیم به یک قانون کارآمد در این حوزه دست یابیم تا این قانون بتواند تا حدودی دغدغه‌های رهبر انقلاب که دغدغه بسیاری از نمایندگان نیز هست، را پاسخگو باشد. "
نایب رئیس سابق مجلس هشتم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما نقد تأخیر مجلس در بررسی طرح نظارت را قبول دارید یا خیر؟ گفت: بنده چون در جریان روند بررسی این طرح بودم، لازم است بگویم که اصولاً در زمینه مسائل مهم که در عین اهمیت از یک ظرافت ویژه‌ای برخوردارند و در آن حوزه نیز قوانین مرتبطی وجود دارد، امکان رسیدن به یک تصمیم مشترک قابل دفاع و کارآمد را در یک مدت زمان کوتاهی هموار نمی‌کند و زمان خودش را می‌طلبد، البته نمی‌خواهم این موضوع را نفی کنم چرا که شاید می‌توانستیم در زمان کوتاهتری بررسی طرح نظارت بر مجلس را به نتیجه برسانیم اما در کنار مجموعه وظایفی که مجلس بر عهده داشت، نمایندگان مدت طولانی را چه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق و چه در صحن علنی با برنامه پنجم درگیر بودند و بررسی آن زمان بسیاری را از مجلس گرفت و در کنار آن بلافاصله موضوع بودجه 90، فراز و نشیب‌هایی را در مجلس به دنبال داشت و زمان طولانی را به خودش اختصاص داد و ما تا پایان خرداد 90 درگیر بودجه بودیم و تمام وقت مجلس را صرف آن کردیم.
وی اضافه کرد: خود بنده که عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح نظارت بر مجلس بودم، در کمیسیون تلفیق برای بودجه 90 حضور می‌یافتم، لذا هنگام بررسی بودجه 90، یک جلسه هم نتوانستم در جلسات کمیسیون مشترک به خاطر وظایفی که در بودجه 90 بر عهده داشتم، حضور یابم.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تعدادی از همکاران عضو کمیسیون مشترک، عضو کمیسیون تلفیق نیز بودند و باید در آن کمیسیون حاضر می‌شدند به همین دلیل واقعاً فرصتی نبود که در کمیسیون مشترک حاضر شوند، تصریح کرد: این تنگناها برای من کاملاً مشهود بود اما با پایان کار بررسی بودجه 90، بلافاصله کمیسیون مشترک جلساتش را سامان داد و به یک تصمیم ابتدایی رسید که نهایتاً در صحن علنی مطرح شد.
نقاط قوت و ضعف مجلس هشتم؛ تدوین قانون یارانه‌ها و رفتار نمایندگان هنگام حضور رئیس‌جمهور در صحن
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم به خبرنگار فارس توضیح داد: مهمترین تصمیم مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود که در طول ادوار گذشته نتوانستند در این راه به عنوان یک اولویت مهم اقتصادی و سیاسی قدم بلندی را بردارند و نهایتاً این مجلس هشتم بود که با همکاری و تعامل نزدیک با دولت این گام بلند را برداشت و قانون بسیار متقن و قابل دفاع و مبتنی بر واقعیات و نیازها را بعد از یک کار طولانی، تصویب کرد که به نظرم اگر دولت محترم از همه توان خود برای اجرای دقیق و کامل این قانون استفاده کند، در بحث هدفمندی یارانه‌ها و شفاف کردن قیمت‌ها و استفاده از ظرفیت و توان کشور برای رسیدن به رشد قابل قبول اقتصادی بهره خواهیم گرفت و به گمانم اگر کاستی در حوزه هدفمندی یارانه‌ها مشاهده شود، این کاستی هم به مقام اجرای قانون برمی‌گردد که باید با دقت بیشتر و دقیق‌تری عمل شود، هر چند که اجرای آن کاری سخت است و کسانی که در صحنه اجرا قرار دارند، سختی ودشواری آن را احساس می‌کنند، تصویب این قانون جامع و کامل به نظرم گام بلندی بود که توسط مجلس هشتم برداشته شد.
معاون قانون‌گذاری رئیس مجلس رفتار نمایندگان به هنگام حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی برای معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را یکی از نقاط ضعف مجلس هشتم دانست و در این زمینه توضح داد: اگر بخواهم نقطه قابل نقد جدی‌تری از مجلس هشتم را مطرح کنم، به نقد شفافی که رهبر معظم انقلاب نسبت به مجلس در مورد حضور رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر ورزش و جوانان داشتند و رفتاری که بایستی زیباتر و دور از نقص ارائه می‌شد، بازمی‌گردد اما خوشبختانه همکاران ما با توجه به این تذکر رهبر فرزانه انقلاب در معرفی جهار وزیر پیشنهادی اخیر، با یک نگاه کاملاً واقع‌بینانه، شایسته و خوب عمل کردند.
وکلای ملت در قبال رأی‌شان به وزرای پیشنهادی مسئولند
وی افزود: ممکن است تلقی در جامعه وجود داشته باشد مبنی بر اینکه رفتار اخیر مجلس و نحوه رأی اعتماد نمایندگان به چهار وزیر پیشنهادی، ریشه در عواملی داشته باشد، به همین دلیل لازم است در اینجا بگویم که هیچ عامل خارج از مجلس این جهت‌گیری را رقم نزد و در این مورد هیچ اشاره‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب نبود و حتی در آن نقدشان به عملکرد مجلس، رهبر انقلاب به صورت شفاف بیان فرمودند که مجلس در مورد رأی اعتماد به وزرا و یا عدم رأی اعتماد، باید بر اساس تشخیص خودش عمل کند و این وظیفه نمایندگان از نظر قانونی است و وکلای ملت در قبال آن رأی نیز مسئولند.
"نمایندگان مجلس بر اساس صلاحیت‌ها و توانایی‌های وزرای پیشنهادی تصمیم اتخاذ کنند و در یک نقد علمی، در گفت‌وگویی کاملاً مبتنی بر اصول و استدلالی و اخلاقی، نقطه‌نظرات خودشان را مطرح کردند؛ رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته تأکید کردند که فضای مجلس باید در یک فضای کاملاً عقلانی، علمی، استدلالی و اخلاقی با حفظ حقوق و شخصیت افراد باشد و کاملاً بر این موضوع اصرار داشتند و در معرفی وزرای اخیر، خارج از این توصیه کلی هیچ توصیه‌ای را از رهبری نداشتیم و هیچ اشاره‌ای در این زمینه نبود و مجلس در یک رفتار معقول و منطقی، وزرای پیشنهادی را در بوته بحث وگفت‌وگو قرار داد. "
فضای مجلس در رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی عقلانی و اخلاقی بود
این عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا همچنین تأکید کرد: فضای جلسه مجلس در رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی با الهام از رهنمود رهبر انقلاب، یک فضای عقلانی، استدلالی و اخلاقی بود که دستاورد عظیمی است و باید از این دستاورد حفظ و حراست کرد و وزرای پیشنهادی نیز از یک کارنامه قابل قبول برخوردار بودند.
"آقای قاسمی وزیر پیشنهادی نفت یک شخصیت علمی با تجربه طولانی مدیریت بود و مدیریت پروژه‌های کلان و بزرگ نفتی و ملی را در کارنامه قابل قبول سیاسی، اخلاقی و رفتاری خود داشت و از همین منظر در مجلس مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت؛ آقای غضنفری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز که سابقه چهار سال حضور در کابینه و وزارت بازرگانی را داشت، مورد قبول نمایندگان بود و او از یک جایگاه علمی دانشگاهی در این حوزه و رفتار و تعامل خوب در دوران مدیریت خود در این وزارتخانه برخوردار بود و چنین کارنامه‌ای فراروی نمایندگان مجلس قرار گرفته بود، اعتماد نمایندگان به غضنفری با توجه به این کارنامه قابل قبول نسبت به رأی اعتمادشان برای وزارت بازرگانی ارتقاء یافت و فراتر از این واقعیت، چیزی نبود؛ در خصوص آقای شیخ‌الاسلامی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم باید بگویم که او از یک جایگاه علمی و دانشگاهی فاخر و قابل قبول برخوردار بود و سابقه بیش از چهار سال حضور در وزارت کار و کارنامه قابل دفاع در این حوزه و رفتار و تعامل و گفت‌وگو با نمایندگان داشت که این عقبه این برادر ارجمند ما بود؛ آقای عباسی نیز که برای وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شد که او هم چهار سال سابقه وزارت دارد، بحث حضور در کابینه به مدت چهار سال، یک وزانت و توانایی قابل قبولی را به انسان می‌دهد که علاوه بر این سابقه، او با نمایندگان مجلس از تعامل اخلاقی و رفتاری مورد قبولی برخوردار بود. "
رأی اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی از عقبه قوی در بین اکثریت و اقلیت مجلس برخوردار بود
وی با ذکر این نکته که وزرای پیشنهادی با این ویژگی‌ها به مجلس معرفی شدند و مجلس در یک فضای کاملاً آزاد صلاحیت و برنامه‌های آنان را مورد بحث قرار داد و به آنها رأی اعتماد داد، یادآور شد: نکته جالب این است که این رأی اعتماد از یک عقبه قوی در بین اکثریت و اقلیت مجلس برخوردار بود و این مسئله نشان می‌دهد که وکلای ملت به صورت سیاسی با مسائل برخورد نمی‌کنند و در آنجایی که یک اصول و شاخص‌هایی را مشاهده کنند، آن معیارها را نادیده نمی‌گیرند.
نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه این مسئله برای مجلس یک ارزش قابل تقدیر و ستودنی است، اظهار داشت: برخلاف آنچه که گاهی بیان می‌شود، بنده به عنوان برادر کوچکی که در خدمت همکاران در مجلس هستم، باید بگویم که همواره مجلس در یک فضای کاملاً باز سیاسی از نظر گفت‌وگو به بحث نشسته و در مورد رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی نیز همین‌گونه عمل شد.
وی ادامه داد: بنده در طول سه دوره مجلس شورای اسلامی تنها یک مورد خاطرم هست که نظر رهبر معظم انقلاب به عنوان نظر حکومتی به مجلس ارائه شد و مجلس نیز از آن تبعیت کرد که در مورد قانون مطبوعات بود و فراتر از آن هیچ موردی تاکنون نبوده است که مجلس خودش را با یک نظر حکومتی مشاهده کند و در این فضا همیشه تأکید بر این بوده که خانه ملت در یک شرایط عقلانی، علمی و اخلاقی با تأکید بر اینکه از تصمیمات سیاسی و قبلیگی فاصله بگیرد.
"رهبر فرزانه انقلاب بر تقوای فردی و جمعی و گروهی، جناحی و سیاسی تأکید جدی داشتند تا تصمیماتی که یک جریان سیاسی اتخاذ می‌کند، این تصمیمات مبتنی بر تقوا، علم، عقل و اصول اخلاقی باشد و از تصمیمات جناحی که تکیه‌گاه علمی و اخلاقی ندارد کاملاً پرهیز شود چرا که این گونه تصمیمات آسیب جدی به کشور است و اگر توصیه‌ای بوده همیشه بر رعایت این اصول بوده است. "
توصیه‌های رهبر انقلاب یکی از اصول پایداری و اقتدار نظام اسلامی بوده است
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خاتمه گفت: این توصیه‌های رهبر انقلاب ضرورت دارند و اگر توصیه‌های رهبر انقلاب باعث شد، من رفتار غیراخلاقی‌ام را کنار بگذارم باید او را به عنوان یک نعمت بزرگ ارج نهم و اگر توصیه‌های و اشاره‌های ایشان باعث شد من از تصمیمات غیرعقلانی فاصله بگیرم و از تصمیمی که تکیه و استدلال علمی ندارد، ‌خودم را رها کنم و در یک فضای واقعی و مبتنی بر اصول حرکت کنم، این امری است که نمایندگان از آن استقبال می‌کنند و این موضوع یکی از اصول پایداری و استقلال و اقتدار نظام جمهوری اسلامی بوده و آن را ارج می‌نهیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات