تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۲۴۹۹۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اسرائیل: ترس از ایران دست آمریکا و سران عرب را بسته است


سرویس سیاسی- منابع تحلیلی غربی در گزارش های جداگانه ای با اشاره به تحولات سوریه اعلام کردند که ترس از واکنش ایران مانع اصلی حماقت آمریکا و اعراب در قبال دولت سوریه است.
سایت رادیو رژیم صهیونیستی دیروز در گزارشی با عنوان «غرب یا شورای امنیت، از بیم واکنش حکومت ایران، در سوریه دخالت نمی کنند» اظهار داشت: «به اعتقاد آگاهان دیپلماتیک، به نظر نمی رسد که شورای امنیت یا آمریکا به عملیات نظامی در سوریه دست بزنند زیرا از آن بیم دارند که حکومت اسلامی ایران برای دفاع از حکومت اسد در خلیج فارس یا عراق به واکنش دست بزند و افکار جهانی را متوجه این دو نقطه کند.»
رادیو اسرائیل اضافه کرد: «بیم دیگر آن است که حزب الله، یار هم پیمان بشار اسد علیه اسرائیل وارد جنگ شود و از سوی دیگر روسیه و چین قطعنامه حمله به سوریه را وتو کنند.»
این رسانه صهیونیستی افزود: «به گفته آگاهان سیاسی، اپوزیسیون سوری روز به روز احساس ضعف بیشتری می کند و سران آن اعلام داشته اند اگر از خارج به آنها کمک نشود مضمحل خواهند شد.
شبکه تلویزیونی بی بی سی هم با اذعان به نارضایتی اعراب از نقش بازدارندگی ایران در قبال تحولات سوریه به نقل از مشاور کنگره آمریکا گزارش داد، کشورهای میانه رو عرب از واشنگتن می خواهند فشارها بر ایران را تشدید کند تا این کشورها بتوانند موضع تندتری در مورد سوریه اتخاذ کنند.
در ادامه این گزارش با مقایسه مواضع آمریکا در قبال تحولات لیبی و سوریه آمده است: در مورد سوریه شرایط برعکس لیبی است. اکثریت اعضای کنگره خواهان موضع سرسخت تر در برابر سوریه هستند و از دولت آمریکا می خواهند با قدرت و قاطعیت بیشتری با مسئله سوریه تعامل داشته باشد و باعث تغییر نظام سوریه شود. دولت آمریکا در مقابل نگرانی هایی در مورد سرنگونی نظام سوریه و تاثیر آن بر شرایط ژئوپلتیک منطقه دارد. نظام سوریه توانایی تاثیر بر بعضی کانونهای بحران در منطقه مانند لبنان و فلسطین را دارد. این مسایل مانع اتخاذ موضع تند دولت آمریکا در برابر سوریه می شود. سوریه همچنین روابط راهبردی با ایران دارد و نظام سوریه می تواند با همکاری ایرانیها اوضاع در عراق را به هم بریزد.
در بخش دیگری از گزارش بی بی سی موقعیت و میزان نفوذ آمریکا در کشورهایی که درگیر قیام های مردمی هستند مورد بررسی قرار گرفته و تصریح شده است: مرحله انتقالی در کشورهای منطقه برای آمریکا اهمیت زیادی دارد. در مورد تونس و مصر، ارتش مسئولیت مرحله انتقالی را برعهده گرفتند و آمریکا روابط خوبی با نهادهای نظامی هر دو کشور دارد. در مورد لیبی هم دودستگی در ارتش لیبی باعث شد آمریکا با بخشی از ارتش ارتباط برقرار کند. در مورد سوریه، آمریکا نه دارای روابط پیشین با نهادهای نظامی این کشور است و نه اینکه بخشی از ارتش سوریه از نظام جدا شده است.
مشاور کنگره آمریکا در این باره اذعان می کند که کشورهای عربی در تعامل با شرایط کنونی در سوریه، تردید بیشتری نسبت به اوضاع در لیبی، مصر و تونس دارند. سوریه برخلاف رژیم قذافی، روابط منطقه ای به ویژه با ایران دارد. در واقع ایران عامل نگران کننده برای کشورهای میانه روی عربی در منطقه است. البته به نفع این کشورهاست که شاهد تغییر در سوریه باشند. این کشورها در گفتگوهای سری به ما می گویند اگر آمریکا فشارها بر ایران را تشدید کند، کشورهای عربی امکان اتخاذ موضع شدیدتر در برابر سوریه را خواهند داشت.
در ادامه این گزارش به نقش دولت ترکیه در اعمال فشار بر سوریه نیز اشاره شده و آمده است: دولت اوباما، ترکیه را اهرم فشاری علیه نظام سوریه می داند و مخالفان سوری هم به اعمال فشار آنکارا بر دمشق امیدوارند. اما در این بین مسئله دیگری وجود دارد و آن ایران است. سوریه متحد ایران است و ایران مرزهای مشترک با ترکیه دارد و این مسئله اوضاع را برای اردوغان پیچیده می کند. پس از تغییر اوضاع در لبنان به نفع حزب الله، اکنون محور حزب الله، نظام سوریه، بخشی از حکومت عراق و ایران در منطقه شکل گرفته است. نظام بشار اسد روابط راهبردی با ایران دارد و ایران همه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تهدید می کند. ایران از نظر سیاسی و اطلاعاتی در شرق عربستان، شمال یمن و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حضور دارد. بر کسی پوشیده نیست که به نفع همه کشورهای شبه جزیره عرب است که نظامی به غیر از نظام بشار اسد در سوریه به قدرت برسد. اما اگر این موضع خود را به صورت علنی ابراز کنند و در مسئله سوریه با ترکیه متحد شوند، فشار شدید ایران آغاز خواهد شد.
جایگاه آمریکا در خاورمیانه در حال سقوط است
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در تحلیلی اعلام کرد که جایگاه آمریکا در خاورمیانه در حال ریزش است.
در بخشی از این تحلیل با اشاره به تحولات مصر و محاکمه اخیر دیکتاتور این کشور آمده است:
تصاویر محاکمه حسنی مبارک کسی که قویترین مرد مصر بود در حالی که روی برانکارد در داخل قفس اتهام قرار داده شد، شمار بسیاری را در جهان شگفت زده کرد. مهمتر از همه این تصاویر بر روابط آمریکا با رهبران کشورهای عربی تاثیر بدی داشت زیرا آنها می فهمند که در صورت بالا گرفتن اعتراضات در کشورشان، قدرت های بزرگ نمی توانند آنها را نجات دهند. وی افزود قدرت بزرگی مثل آمریکا هیچ اقدامی در خاورمیانه انجام نمی دهد پس ضعیف به شمار می رود.
در ادامه این تحلیل که به قلم «ایتان گلبواع» کارشناس امور آمریکا و استاد دانشگاه تل آویو نوشته شده آمده است، مصری ها با وجود این که یک میلیارد و دویست میلیون ریال کمک اقتصادی از آمریکا دریافت می کنند از اطاعت آمریکا خارج شدند و برخلاف منافع آمریکا در منطقه رفتار می کنند و آمریکا را جدی نمی گیرند و برخلاف تمایلات آمریکا اقدام می کنند، امری که این تردید را به یقین تبدیل می کند که آمریکا روی نقشه (سیاسی) وجود ندارد.
گلبواع افزود: اگر جایگاه آمریکا مقتدرانه بود اجازه نمی داد متحد سابقش محاکمه شود. به نظر وی به احتمال فراوان دولت آمریکا فشارهایی بر مصری ها وارد کرد تا مانع محاکمه شود اما موفق نشد و این امر نشان می دهد شورای عالی نظامی در قاهره از مردم مصر می ترسد. وی افزود ارتباطی بین محاکمه رئیس جمهور مخلوع مصر و افول ستاره امپراتوری غربی در نظر کل خاورمیانه وجود دارد.
وی تاکید کرد: مشخص نبودن موضع آمریکا در خلال انقلاب مصر نشانه ضعف شدید است و حتی کشورهای غربی به آمریکا اینگونه نگاه می کنند که از املاکش در منطقه چشم پوشی کرده است.
ایتان گلبواع که پس از چند دیدار با مقامات آمریکایی به اسرائیل بازگشت گفت: با بسیاری در واشنگتن گفتگو کردم که گفتند نمی توانند کاری در خاورمیانه بکنند بنابراین دولت بزرگی که نمی تواند کاری بکند پس ضعیف است. امری که این مطلب را تائید می کند عملکرد آمریکا در قبال سوریه و لیبی است و از شورشیان لیبی حمایت می کند بی آنکه بداند آنها چه کسانی هستند و زمانی که به قدرت برسند چه کار خواهند کرد. وی افزود وضع مبارک که متحد اصلی آمریکا در منطقه بود ثابت می کند بدون تردید آمریکا در خاورمیانه ورشکست شده است.
وی در بخش دیگری از مقاله اش گفت: ضعف آمریکا تبعاتی برای اسرائیل دارد و کاهش تاثیر و قدرت آمریکا در خاورمیانه سبب می شود قدرت بازدارندگی اسرائیل از درون تحلیل رود و این امر سبب می شود توافقنامه کمپ دیوید بین تل آویو و قاهره به خطر بیفتد.
این محقق اسرائیلی در ادامه گفت اگر آمریکا اقتدار داشت تشکیلات خودگردان فلسطین جرات نمی کرد برخلاف موضع اعلام شده آمریکا، خواستار اعلام تشکیل دولت فلسطینی در سازمان ملل شود و این امر ثابت می کند که واشنگتن قدرت مذاکره با رهبران عرب و اعمال فشار بر آنها را ندارد.
وی بار دیگر تاکید کرد جایگاه آمریکا در خاورمیانه در حال فروپاشی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات