تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۲۵۰۳۶

رییس‌جمهور: دولت نهم و دهم برآمده و متعهد به خط نورانی امام راحل(ره) و رهبری عزیز است


رییس جمهور دولت نهم و دهم را برآمده و متعهد به خط نورانی امام راحل (ره) و رهبری عزیز و ارزشها و اصول جاوید انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: دولت در سالهای اخیر با حمایت های رهبری معظم و همراهی مردم و همدلی مسئولین خدمات ارزشمندی به مردم شریف ایران ارایه کرده است .
دکتر محمود احمدی نژاد شامگاه (یکشنبه) در دیدار رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، رئیس مجلس خبرگان،‌ اعضای هیئت وزیران، نمایندگان مجلس، مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، ائمه‌ی جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با رهبر معظم انقلاب گزارش مبسوطی از فعالیتهای شش ساله دولت در بخشهای عدالت گستری، ترویج مهرورزی و خدمتگزاری و پیشرفت و آبادانی کشور بیان کرد.
دکتر احمدی‌نژاد نشست مشترک مسئولین نظام با رهبر فرزانه انقلاب را سنت حسنه ای دانست که در ماه رمضان و برای تقویت همدلی و همراهی میان مدیران و مسئولان کشور برگزار می‌شود و با قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط دولت‌ها و خدمتگزاران پیشین، خاطرنشان کرد: دستاوردهای به دست آمده توسط این دولت در سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب و زیر فشارهای سیاسی و تحریم بی‌سابقه دشمنان حاصل شده است.
رییس‌جمهور در ادامه به اقدامات دولت در زمینه عدالت‌گستری اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اجرای عدالت از مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی و ادامه راه انبیاء و اولیاء الهی است به سفرهای استانی هیات دولت اشاره کرد و گفت: سفرهای استانی دولت علاوه بر توزیع عادلانه توجه و امکانات دولت در مناطق گوناگون، اقدامی برای ارائه فرصت‌های عادلانه پیشرفت به استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاها در جهت رشد و شکوفایی است که با برگزاری آنها علاوه بر ایجاد تحرک در دستگاه‌های اجرایی، ارزیابی واقعی‌تری از روند امور به دست آمده است.
رییس‌جمهور در ادامه به 91 سفر استانی هیات دولت و تصویب بیش از 20 هزار مصوبه اشاره کرد و ادامه داد: از مجموع تصمیمات دور اول سفرهای استانی دولت تاکنون 98 درصد اجرایی و اجرای 80 درصد آنها به اتمام رسیده است و همچنین از مجموع تصمیمات در دور دوم سفرها 77 درصد اجرایی و 52 درصد تمام شده است و از مجموع تصمیمات دور سوم سفرهای استانی هیات دولت نیز 49 درصد اجرایی و 26 درصد تمام شده است.
وی گفت: سفرهای استانی دولت این امکان را به وجود آورده که تصمیمات واقع بینانه‌تر، درست‌تر و بهتر اتخاذ شده و تمامی مناطق کشور احساس نزدیکی با نظام داشته باشند.
رییس‌جمهور توجه ویژه به مناطق محروم را از جمله سیاست‌های دولت برشمرد و افزود: برق‌دار شدن همه روستاهای بالای 20 خانوار، افزایش برخورداری روستائیان از آب آشامیدنی سالم از 61 درصد به 78 درصد، افزایش روستاهای برخوردار از گاز طبیعی از 3125 به 10348، افزایش 1.25 برابری طول راههای روستایی، افزایش سه برابری بهسازی روستاها و بهره‌مندی همه روستاها از مخابرات از جمله اقدامات دولت در راستای توجه به مناطق محروم است.
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اجرای ابتکاری اصل 44 قانون اساسی و باز شدن راه برای مردمی شدن اقتصاد، اظهار داشت: مجموع واگذاری‌ها از سال 70 تا 83 ، 2800 میلیارد تومان بود که از سال 84 تاکنون به 82 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی همچنین به تسهیلات فراوان به وجود آمده در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با وجود روند منفی سرمایه‌گذاری در جهان اشاره کرد و با بیان اینکه از سال 72 تا 83، 13.1 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده و این میزان از سال 84 تا 89، 14.7 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: در این بخش در 2 سال اخیر رشد 124 درصدی داشتیم و کشورمان در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه در تمام دنیا به لحاظ بحران اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی با کاهش مواجه بود، حمایت از تولید و رفع موانع آن به طور مستمر را از مهمترین اقدام دولت در راستای پیشگیری از بحران اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: مانده تسهیلات بانکی به بخش خصوصی از حدود 50 هزار میلیارد تومان در سال 83 ، به بیش از 250 هزار میلیارد تومان در سال 89 افزایش یافت و در واقع دولت خودش را از منابع بانکی کنار کشید و آن را به سمت بخش مردمی اقتصاد سوق داد.
دکتر احمدی نژاد در ادامه به توزیع سهام عدالت از سوی دولت اشاره کرد و اظهار داشت:‌ طبق قانون، بیش از 45 میلیون نفر شامل دریافت سهام عدالت می‌شوند که تاکنون بیش از 39 میلیون نفر شناسایی و سهام به آنها واگذار شده است و این روند تا واگذاری سهام به همه 45 میلیون نفر ادامه خواهد یافت.
رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه حمایت از بخش کشاورزی، گفت: علیرغم خشکسالی و سرمای کم‌سابقه، میزان تولیدات کشاورزی از 87 میلیون تن در سال زراعی 84-83 به بیش از 107 میلیون تن در سال زراعی 89-88 رسیده است و سطح اراضی زراعی یا آبیاری تحت فشار نیز از 215 هزار هکتار به 381 هزار هکتار طی پنج سال اخیر افزایش یافته است.
وی افزود: طرحهای زیربنایی آب و خاک انجام شده نیز پنج سال پیش از دولت نهم 298 هزار هکتار بود که در مدت پنج ساله اخیر به 422 هزار هکتارافزایش یافته است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: میزان کل صادرات مواد خام و فرآوری شده کشاورزی از 6 میلیارد دلار در پنج سال قبل به 15.3 میلیارد دلار در این دوره و در جهت حمایت از کشاورزی و روستائیان افزایش یافته و نیز ضریب خودکفایی و امنیت غذایی از 87 درصد به 92 درصد افزایش یافته است و دولت مصمم است از امسال تا پایان برنامه پنجم به فضل الهی تمام زمین‌های کشت آبی تحت پوشش آبیاری صنعتی قرار ‌گیرد.
رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به بیمه روستایی کشاورزان و اینکه تاکنون بیش از 22 میلیون نفر روستایی تحت پوشش بیمه درمان و پزشک خانواده قرار گرفته‌اند و ادامه کار در مراحل تکمیلی بوده و امسال در شهرها آغاز می شود، گفت: به فضل الهی ظرف دو سال آینده، همه جمعیت کشور تحت پوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرند و این یک طرح تحولی است که به واسطه آن سلامت و بهداشت در اولویت قرار گرفته و هزینه درمان مردم به شدت کاهش می یابد.
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه به افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران اشاره کرد و با بیان اینکه نوع کسانی که حقوق ثابت می گیرند در تحولات اقتصادی دچار مشکل می شوند، افزود: در دوره ای پنج ساله با یک روش پلکانی به نسبت کم برخورداری، هم حقوق ها افزایش پیدا کرد و هم فاصله ها کم شد و این در حالیست که شرایط زندگی مستمری بگیران، بازنشستگان و کارکنان دولت بهبود پیدا کرد.
وی با بیان اینکه از منظر عدالت هدفمندی یارانه‌ها از کارهای بزرگی بود که با همدلی و هماهنگی مردم و مسئولین انجام شد و به پنجاه سال تبعیض در توزیع یارانه‌ها و ناکارآمدی ساختار اقتصادی پایان داد، اظهار داشت: با هدفمندی یارانه‌ها حدود 7 دهک درآمدی با افزایش قدرت خرید مواجه شدند و این طرح علاوه بر صرفه‌جویی و اصلاح ساختار تولید و مصرف کشور، گام مهمی در جهت عدالت بوده است و به فضل الهی مراحل بعدی این طرح هم در آینده اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: مجموع اقدامات انجام شده حاکی از این است که ضریب جینی که یک شاخص مقایسه برخورداری دهک‌های بالا و پائین درآمدی است از 39.9 درصد در آخر سال 83 به 37.7 درصد رسیده و به فضل الهی تا پایان سال 90 به کمتر از 0.36 خواهد رسید. با توجه به شرایط موجود با افتخار و اطمینان اعلام می‌کنم که امروز هیچ هم وطنی در این سرزمین نورانی گرسنه سر به بالین نمی‌گذارد.
رییس‌جمهور ترویج مهرورزی و ارتباط گسترده و رودر‌رو با توده‌های مردم و برداشتن فاصله بین مسئولین و مردم را از جمله دیگر اقدامات دولت دانست و خاطر نشان کرد: به بیش از 31 میلیون نامه مردمی پاسخ داده شده که حدود 75 درصد آن با حل مشکل همراه شده است و این آمار 25 برابر مدت مشابه قبل است.
رییس‌جمهور با تاکید بر سپردن کارها به مردم و ایجاد همراهی در اداره کشور تصریح کرد: امروز خوشبختانه مدیریت بازار توسط نمایندگان اصناف انجام شده و ادامه امور بخش صنعت و تولید با انگیزه بسیار بالا توسط صنعتگران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در حال پیگیری است و این در حالی است که کسانی که دست‌اندر‌کار، کار تجارت خارجی هستند نیز با عشق به تعالی کشور در حال تلاش و کوشش هستند و خودشان را صاحب‌اختیار، همراه و مسئول می‌دانند.
دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: احترام به آحاد مردم و عبور از مرزبندی‌های سیاسی و خدمت به تمامی ملت‌، ترویج دوستی و تقویت همبستگی ملی خط مستمر کار فرهنگی در دولت بوده است.
رییس‌جمهور توسعه فرهنگ خدمتگزاری در کشور را از دیگر اقدامات دولت دانست و با بیان اینکه پس از انقلاب روحیه خدمتگزاری در کشور زنده و به عنوان یک اصل و پایه حرکت دستگاه‌های نظام قرار گرفت، گفت: در راستای خدمتگزاری دولت، بودجه عمرانی کشور با قیمت ثابت حداقل 2.2 برابر افزایش پیدا کرد و با قیمت جاری این میزان 4 برابر است.
دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش عمران و آبادانی کشور اشاره کرد و اضافه کرد: قدرت اسمی نیروگاه‌ها از 37.300 مگاوات به بیش از 62 هزار مگاوات و جمعیت تحت پوشش شبکه آب شهری به بیش از 99 درصد ارتقاء یافته است و افزایش شبکه اصلی آبیاری و زهکشی از 1.5 میلیون به 2.8 میلیون هکتار باعث شده 4.5 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: طرح عظیم آب رسانی به حاشیه خلیج فارس با بیش از 700 کیلومتر خط انتقال و با پوشش 2.3 میلیون نفر جمعیت به بهره‌برداری رسیده و شهرها و روستاهای متعددی را تحت پوشش قرار داده است.
وی با بیان اینکه طرح عظیم آبرسانی به شهرهای خوزستان نیز در حال اجراست و مرحله اول آن خاتمه یافته است، تصریح کرد: طرح عظیم آب‌رسانی به قم و هفت شهر دیگر نیز به بهره‌برداری رسیده است و در همین مسیر عملیات آبرسانی به سه شهر دیگر نیز در دست اجراست.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه مهار آب‌های خروجی از کشور از 2.1 میلیارد متر مکعب به 3.6 میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده و این در حالی است که قریب به سی سال است که ما از ذخایر زیرزمینی که غیرقابل جبران است، برداشت می‌کنیم، گفت: در طول این مدت 2.76 میلیارد متر مکعب آب برای جبران بیلان منفی چاه‌ها از طریق تغذیه مصنوعی به شبکه آبرسانی تزریق شده است و صدها پروژه کوچک و بزرگ آبرسانی و شبکه‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در کشور اجرا شده و یا در دست اجرا است.
رییس‌جمهور با اشاره به اهتمام دولت به گسترش مدرسه‌سازی و توسعه آموزش در کشور، اضافه کرد: کل زیربنای آموزشی از سال 57 تا 83، 33 میلیون متر مربع بود و این در حالی است که در 5 سال اخیر 17 میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید ایجاد شده است.
وی تهیه طرح و سند تحول آموزش و پرورش و آمادگی آن برای اجرا و افزایش کیفیت آموزشی و ارتقای خدمات رفاهی فرهنگیان و افزایش رضایتمندی آنان را از دیگر اقدامات دولت در این زمینه عنوان کرد.
دکتر احمدی‌نژاد اقدامات دولت در بخش حمل و نقل را مورد اشاره قرار داد و افزایش احداث آزادراه از سالی 68 کیلومتر به سالی 110 کیلومتر، افزایش دو بانده کردن راههای اصلی از سالی 178 کیلومتر به 508 کیلومتر، افزایش ترانزیت جاده‌ای کالا از 2.1 به 5.2 میلیون تن در سال و افزایش مسافر جابجا شده هوایی سالانه از حدود 12 به 20 میلیون نفر و مسافر جابجا شده از طریق دریا از 2.4 به 6.4 میلیون نفر را از مهمترین اقدامات دولت در زمینه حمل و نقل و کمک به کاهش تلفات جاده‌ای دانست.
دکتر احمدی‌نژاد اظهار داشت:‌ در یک هماهنگی خوب میان پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و ترابری، هلال احمر، بهداشت و درمان و مدیران استانی تلفات جاده‌ای که در سال 83 ، 27 هزار نفر بود و سالانه به طور متوسط 10 درصد افزایش داشت در سال 89 به کمتر از 23 هزار نفر کاهش پیدا کرد و این در حالی است که حجم و تعداد خودروهای کشور در این مدت دو برابر شده که البته این مقدار بسیار زیاد است و دولت با اجرای صدها طرح راه، راه‌آهن، آزادراه، فرودگاه و بندر در صدد کاهش هر چه بیشتر آن است.
رییس‌جمهور کنترل بازار مسکن و خارج کردن آن از سوداگری را یکی از مهمترین برنامه‌های دولت دانست و گفت: تولید مسکن شهری از متوسط سالی 391 هزار به 747 هزار واحد افزایش یافته و مسکن روستایی نیز از متوسط سالی ده هزار به 218 هزار و در مجموع به بیش از یک میلیون و سیصد هزار واحد در دولت نهم و دهم افزایش پیدا کرده است و امیدواریم با طرح عظیم مسکن مهر به لطف خدا معضل مسکن برای همیشه در کشور برطرف شود.
آموزش عالی – علم و فناوری از دیگر مواردی بود که رییس‌جمهور با اشاره به آن اظهار داشت: تعداد دانشجویان حدود 2 برابر و تحصیلات تکمیلی 2.5 برابر شده و مراکز آموزش عالی کشور نیز از 308 به 719 مرکز افزایش یافته است.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه تعداد مقالات علمی ارائه شده در برنامه چهارم به بیش از 34 هزار عنوان رسیده و نیز نشریات علمی معتبر ارزیابی شده از 358 به 800 نشریه افزایش یافته است، گفت: فضاهای ساختمانی، کتابخانه‌ای، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌ها در کشور از 805 میلیون مترمربع به 1205 میلیون متر مربع افزایش پیدا کرده است.
رییس‌جمهور رشد 5 برابری تجاری سازی خدمات فنی و مهندسی، توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت، تأسیس بنیاد ملی نخبگان و شناسایی و حمایت از بیش از ده هزار نخبه و معکوس شدن روند مهاجرت نخبگان را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که دولت در حمایت از بخش عملی و آموزشی انجام داده است.
دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان با بیان اینکه تعداد تخت بستری در بیمارستان‌ها از 97 هزار 600، به 112 هزار و تعداد پایگاه‌های اورژانس از 630 به 1823 پایگاه افزایش یافته است، ادامه داد: در سال جاری جشن پایان ایجاد پایگاه‌های اورژانس شهری و بین شهری در کشور برگزار خواهد شد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه در تامین خون خودکفا شده‌ایم و داروهای نوترکیب و تجیهزات جدید و پیشرفته پزشکی روزانه به بازار عرضه می‌شود، تصریح کرد: افزایش 100 درصدی صادرات دارو، راه‌اندازی مرکز خون، بندناف و بانک سلول‌های بنیادین، ورود طب سنتی به دوره آموزش عالی پزشکی، رشد 4 برابری مصرف گیاهان دارویی در کشور، ساخت 48 دانشکده پزشکی و ایجاد 30 رشته جدید دکترای تخصصی و فوق تخصصی در کشور از اقدامات مهم دولت در حوزه بهداشت و درمان است.
رییس‌جمهور در ادامه با ارایه آماری از خدمات دولت در عرصه صنعت و معدن و بازرگانی اظهار داشت: ظرفیت تولید فولاد از 10 میلیون تن سالانه در سال 83 به 20 میلیون تن در سال، تولید محصولات فولادی از 12.5 میلیون تن به 30 میلیون تن، سیمان از32.6 به 72 میلیون تن، شمش آلومینیوم از 230 هزار تن به 453 هزار تن، تولید کاشی و سرامیک از 176 به 350 میلیون متر مربع، سنگ آهن و کنسانتره از 14.3 میلیون تن به 28 میلیون تن در سال و صادرات غیر نفتی از حدود 27 میلیارد دلار در برنامه سوم به بیش از 90 میلیارد دلار در برنامه چهارم رسیده است.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه صادرکنندگان و مسئولین کشور با هم عهد بستند که امسال صادرات غیرنفتی کشور را به 45 میلیارد دلار برسانند و سال بعد این میزان از مرز 60 میلیارد نیز عبور کند، گفت: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات از 22 درصد به 50 درصد رسیده است و در طول این 5 سال متوسط رشد صادرات 11.1 درصد و واردات 5 درصد است که این به معنی آن است که رشد صادرات ما دو برابر واردات است و اگر به همین منوال چهار، پنج سال جلو برویم حتماً صادرات غیرنفتی که از آرزوهای تاریخی در اقتصاد ما به شمار می‌رود از واردات جلو خواهد زد.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران اعمال شد که به گفته دشمنان تحریم‌هایی فلج‌کننده بود، تصریح کرد: به عکس انتظار آنها بخاطر ویژگی‌های ملت ایران و جمهوری اسلامی این تحریم‌ها تبدیل به فرصتی برای شکوفایی کشور شد.
وی با بیان اینکه بحران اقتصادی تقریبا همه گیر شده و اقتصاد‌های بزرگ دنیا با کسر بودجه‌هایی بسیار سنگین و کمرشکن مواجه‌اند، خاطرنشان کرد:‌ به لطف الهی ایران طی این چند سال بدون کسری بودجه و با تراز تجاری مثبت و مازاد تراز تجاری شرایط بسیار خوبی را داشت و به لحاظ ذخایر ارزی امروز شرایط ما بهترین شرایط در طول تاریخ است.
دکتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: مدیریت و کنترل بازار بویژه در ایام خاص مانند نوروز و ماه مبارک رمضان و نیز در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها با مدیریت و پیشگامی بازاریان و اصناف به خوبی انجام شد و این در حالی است که ساختار توزیع کالا و نظارت بر بازار به سرعت در حال اصلاح است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه یک نهضت سیلوسازی در کشور به راه افتاده است، گفت: کل ظرفیت سیلوهای کشور از 3.8 میلیون تن به 8.7 میلیون تن رسیده است که ساخت 4 میلیون تن آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.
دکتر احمدی‌نژاد به اقدامات دولت در حوزه ارتباطات اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد تلفن‌های همراه از 6.8 میلیون به بیش از 56 میلیون یعنی بیش از 8 برابر رسیده است، افزود: مجموعه بهره‌برداری از مخابرات به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار شد و امروز علاوه بر اینکه تلفن ثابت و سیار به روز واگذار می‌شود دفاتر ICT روستایی نیز از 923 به بیش از 10 هزار دفتر رسیده است.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده در بخش نفت و گاز اشاره کرد و گفت: در یک تصمیم راهبردی قرار بر این شد که مصرف گاز جایگزین سایر فرآورده‌ها شود که در این راستا کل جایگاه های CNG ایجاد شده در کل کشور از 64 واحد برنامه سوم با رشدی 25 درصدی به 1557 واحد در برنامه چهارم رسیده است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه شهرهای گازرسانی شده از 206 شهر به 362 شهر و میزان خانوارهای تحت پوشش شبکه گاز در کشور 1.5 برابر شده است، تصریح کرد: دشمنان واردات بنزین را تحریم کردند اما با همتی که اهالی صنعت نفت به خرج دادند خودکفایی بنزین اعلام شد و شاهد بودیم که اولین محموله‌های بنزین تولید ایران نیز صادر شد.
وی با بیان اینکه مجموع تولید پتروشیمی در کشور 2.5 برابر و صادرات پتروشیمی سه برابر شده است، یادآور شد: خودکفایی در تولید بنزین و آغاز صادرات آن، افزایش تولید گاز از 4.7 میلیون متر مکعب روزانه به 6.7 میلیون متر مکعب و افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت از 37 میلیارد دلار به 68 میلیارد دلار از جمله اقدامات دولت در این بخش است و در دو سال اخیر نیز 45.2 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده و برای تمام فازهای پارس جنوبی قرارداد منعقد شده و 50 میلیارد دلار از منابع داخلی در آن سرمایه گذاری می‌شود.
دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه با هدفمندی یارانه‌ها مصرف برق در کشور 2 درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که ما هر ساله به طور متوسط 8 درصد افزایش مصرف داشتیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه مصرف خانگی و مصارفی که به تولید وصل نیست کاهش پیدا کرده مصرف برق صنایع 13 درصد، کشاورزی 2 درصد و صادرات برق 15 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی نه تنها مصرف برق کاهش پیدا کرد بلکه مقدار باقیمانده از صرفه‌جویی هم به سمت تولید رفت که این به معنای حرکت به سمت مطلوب است.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال 86 مصرف بنزین ما روزانه 75 میلیون لیتر بود که سالانه بین 10 تا 11 درصد افزایش داشت و اگر همان روند ادامه پیدا می‌کرد امروز ما به روزانه بیش از 130 میلیون لیتر مصرف بنزین می‌رسیدیم، اظهار داشت: با سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها در بهار و تابستان امسال متوسط مصرف روزانه ما 59 میلیون لیتر است و پیش‌بینی ما این است که در طول سال به 55 میلیون لیتر برسد و این در حالی است که تعداد خودروها ما نسبت به سال 86 ، 2 برابر شده است.
رییس‌جمهور با اشاره به تأسیس صندوق توسعه ملی افزود: برای اولین بار در تاریخ وابستگی بودجه به نفت، سال گذشته 20 درصد درآمد نفت بلوکه شد ولیکن کشور به خوبی اداره شد و امروز صندوق توسعه ملی تأسیس شده و با حدود 20 میلیارد دلار سرمایه آماده سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از عمران و آبادانی کشور است.
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه اصل و ماهیت انقلاب اسلامی، فرهنگی بوده و ظرفیت‌های فرهنگی ملت ایران نامحدود است و هدف از تمام کارهای اقتصادی و عمرانی هم کار فرهنگی است، به اقدامات دولت در بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های فرهنگی دولت به گونه‌ای تدوین شده است که حول محور مسجد انجام شود و در همین راستا اعتبارات حوزه دین یعنی مساجد، ‌قرآن، مصلی‌ها و مدارس علمیه در سال 89 به نسبت سال 83 بیش از 27 برابر شده است و حمایت از تولیدات فاخر در حوزه کتاب، شعر، موسیقی، نمایش، فیلم، بازی‌های یارانه‌ای نیز در دستور کار دولت قرار دارد.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: تأسیس سه هزار موسسه قرآنی در مقابل 100 موسسه قبل از این دولت، ایجاد 8500 کانون فرهنگی – هنری مساجد در برابر 2200 کانون فرهنگی قبل از آن، قهرمانی مکرر ورزشی در آسیا و جهان برای اولین بار توسط جوانان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی، ثبت میراث معنوی، افزایش مرمت آثار فرهنگی و تاریخی و ساماندهی اشیاء منقول تاریخی – فرهنگی از جمله اقداماتی است که با اهتمام ویژه دولت مورد پیگیری قرار گرفته است.
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در حوزه کار و امور اجتماعی و تعاون اشاره کرد و با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی از 60 درصد به 90 درصد رسیده است، گفت: در سال 89 ایجاد 1.6 میلیون اشتغال یک رکورد بود و انشاءالله امسال 2.5 میلیون شغل ایجاد خواهد شد تا بخش مهمی از تقاضاها پاسخ داده ‌شود.
رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اصلاحات اداری انجام شده توسط دولت اظهار داشت: تمرکز زدایی و توزیع امتیازات در استانها، اصلاح ساختار سازمان مدیریت و برنامه و بودجه، ادغام 4 وزارتخانه، ادغام دهها مرکز دولتی، کاهش 10 درصدی کارکنان دولت با احتساب قراردادی‌ها، کاهش 24 درصدی کارکنان دولت بدون احتساب قراردادی‌ها، حذف موازی کاری‌ها و اصلاحات ساختاری، راه اندازی پیش خوان‌های خدمات روستایی و شهری در تمام کشور و تسهیل خدمات‌رسانی و ارائه 140 خدمت به صورت کاملاً الکترونیکی در تمام کشور اقداماتی است که دولت در راستای بهبود خدمات‌رسانی به مردم انجام داده است.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه با کمک و همراهی خیلی خوب نمایندگان محترم مجلس ساختار برنامه و بودجه کاملاً تغییر کرده است، تصریح کرد: دولت به دنبال آن است که قانون برنامه و بودجه را به قانون تجهیز و مشارکت مردم در عمران و آبادانی کشور تبدیل کند و در تلاش هستیم قانون بودجه دولت را به قانون سرمایه‌گذاری ملت تبدیل نمائیم.
رییس‌جمهور همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت را برای اعتلاء و پیشرفت کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: تقویت خودباوری ملی و اعتماد به نفس عمومی، تقویت امید به آینده و افتخار به ایرانی بودن، گسترش نوآوری و شکوفایی، هسته‌ای شدن ایران، فضایی شدن ایران، گسترش نانو و بیوتکنولوژی و ارتقاء جایگاه ایران در سطح بین‌المللی و حمایت از مستضعفان و عدالت و توحید در جهان موضوعاتی است که با ایستادگی دولت بر ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی حاصل شده و دولت این مسیر را با قاطعیت ادامه خواهد داد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه شاخص بورس از 12000 در سال 83 به بیش از 24000 در سال 89 رسید، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در کشور نشان می‌دهد که هدف گذاری برای رسیدن به رتبه اول در منطقه و حدود رتبه پانزده شدن در جهان به لحاظ اقتصادی و علمی شدنی است.
وی افزود: اصلاح امور گمرکی، بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، ارزش‌گذاری پول ملی و ارتقاء بهره‌وری در دست بررسی و برنامه‌ریزی است و به فضل الهی اجرایی می‌شود.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما معتقدیم تمامی دستاوردهای به دست آمده حاصل ایستادگی بر ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی و ترویج آن است، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی انفجار خودباوری و اعتماد به نفس برای ملت ایران بود ولی خودباوری ملی و امید به آینده در سال‌های اخیر به طور واضح تقویت شده و افتخار به ایرانی بودن و زندگی در جمهوری اسلامی امروز بسیار آشکارتر شده است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز تقریباً هیچ نیازی در کشور در حوزه‌های مختلف وجود ندارد که توسط دانشمندان، صنعتگران و جوانان ما برطرف نشود، به دستاوردهای بزرگ در عرصه های هسته‌ای، هوا و فضا، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی اشاره و تصریح کرد: جایگاه ایران امروز در سطح بین‌الملل بسیار ارتقاء پیدا کرده و حمایت از مستضعفان، توحید و عدالت امروز تبدیل به یک جریان فرهنگی در بین ملت‌ها شده است که آثار آن را در تمام دنیا می‌بینیم.
رییس‌جمهور به اقدامات فراوان انجام شده در حوزه محیط زیست، سیستم بانکی، کنترل تورم، زنان و خانواده، دادگستری، عمران شهری، تقسیمات کشوری و امنیت ملی، کاهش وابستگی به نفت و اصلاح بودجه در حوزه معاونت حقوقی و سایر معاونت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: ساختن الگویی از حیات طیبه و زندگی سعادتمند در پرتو ایمان به خدا و عدالت و خط نورانی ولایت و امامت هدف اصلی و دست یافتنی است که با حفظ عزت و کرامت ملی و اسلامی و با تأکید بر ارزشها و اصول انقلاب اسلامی و با وحدت و همبستگی و همدلی و با کار و تلاش عالمانه، هدفمند، هم افزا و خستگی ناپذیر ممکن خواهد بود.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود فضیلت‌های ماه مبارک رمضان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ملت عزیز ایران، مومن و ملتزم به ارزش‌های الهی است و قدر این ماه عزیز را می‌داند و عطر خوش توحید و اطاعت و بندگی و دعا فضای کشور را فرا گرفته است.
رییس‌جمهور گفت: امید است امسال بهتر از سال‌های قبل مردم عزیز، از برکات این ماه شریف بهره‌مند شوند و صاحب این ماه عزیز و صاحب لیله‌القدر امام زمان (عج) که میزبان ملائکةالله در شب قدر هستند با نظر لطف و مرحمت خویش به ملت عزیز ایران و همه ملت‌های مسلمان و ملت‌های تشنه عدالت بنگرند و موجبات رشد و تعالی و تقرب و نجات را فراهم سازند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات