تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۲۵۳۲۴
کارشناسان در گفت‌وگو با ایران و در تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی در خصوص تحولات سوریه مطرح کردند:

ایران مدافع مقاومت و مخالف خشونت است


گروه سیاسی ـ صادق سلمانی: سوریه به عنوان یکی از کشورهای فعال در جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی و صهیونیست‌‌ها همواره روابط خوب و سازنده‌ای با جمهوری اسلامی داشته و اتفاقات این کشور از موضوعات مورد توجه سیاستمداران و کارشناسان ایرانی است. مقام معظم رهبری اخیراً و با اشاره به حمایت‌های برخی قدرت‌های غربی از اتفاقات سوریه، ماهیت این اتفاقات را متفاوت از موج بیداری اسلامی در سایر کشورها توصیف و تأکید فرمودند جمهوری اسلامی از انقلاب‌ها و تحولاتی حمایت می‌کند که 3 خصوصیت مردمی بودن، اسلامی بودن و ضد استکباری بودن را در دل خود داشته باشند. از سوی دیگر، ایران همواره مدافع حقیقی کرامت و حقوق انسان‌ها در دنیا بوده و نمی‌تواند نسبت به خشونت‌ها و درگیری‌های موجود در این کشور بی‌تفاوت باشد.
در همین راستا و با رویکرد بررسی نقش اتفاقات کشور سوریه در منطقه و بخصوص تأثیرات آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی، نظر کارشناسان در این خصوص را جویا شده است:
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با  ، با اشاره به تحولات اخیر سوریه و وعده‌های دولت بشار اسد برای انجام اصلاحات در این کشور گفت: در درون کشور سوریه برای انجام اصلاحات سیاسی برنامه‌هایی وجود دارد و با اتکا و مدیریت رئیس جمهور این کشور، قرار است این اصلاحات دنبال شود که سطح گسترده‌ای را پوشش خواهد داد. زارعی با اشاره به این نکته که بشار اسد با پذیرفتن اصلاحات سیاسی در سوریه به یک ریسک بسیار بزرگ دست زده است، گفت: ایجاد تغییرات برای بشار اسد بسیار دشوار است و نیاز به زمان دارد و اگر غرب حداقلی از حسن نیت را داشت، بایستی به بشار اسد در جهت رسیدن به این تغییرات کمک می‌کرد.
وی افزود: متأسفانه غرب و رژیم‌های وابسته به آنها در منطقه با سوءاستفاده از اراده تغییری که در سوریه وجود دارد، ‌تلاش می‌کنند که این تغییرات نه در چارچوب اصلاح نظام سیاسی سوریه بلکه در جهت تخریب نظام سیاسی این کشور و روی کار آمدن نظام وابسته به غرب دنبال شود.
سعدالله زارعی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود متهم کردن ایران در مسیر تحولات سوریه را وجهه دیگری از توطئه غرب دانست و افزود: همان طور که بشار اسد خواهان تغییرات در سوریه است، ایران هم از تغییرات سیاسی در سوریه استقبال و حمایت می‌کند. منتها غربی‌ها می‌خواهند مسئله تغییرات سیاسی را با تخریب نظام سیاسی سوریه و جایگزین کردن نظام وابسته در این کشور پیوند بزنند و به واقع یک جابه‌جایی در هدف اتفاق بیفتد.
 این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال به راهپیمایی‌های مختلف مردم سوریه در حمایت از بشار اسد اشاره و تصریح کرد: مردم سوریه طی راهپیمایی‌های مختلف، نشان دادند که از تغییرات در سوریه حمایت می‌کنند اما از تخریب نظام سیاسی و تخریب چهره بشار اسد بیزار هستند. وی افزود: غرب با سوءاستفاده از تحولات سوریه، تلاش می‌کند نظام مبتنی بر مقاومت در برابر اسرائیل را به نظام همگرا با اسرائیل تبدیل کند و با متهم کردن ایران، تلاش می‌کند که جمهوری اسلامی را از حمایت سوریه دور نگه دارد و بتواند در شرایطی که نظام سیاسی سوریه تنهاست، این کشور را در هاضمه خودش فرو ببرد و به تغییرات دلخواه سیاسی در سوریه دست پیدا کند.
دشمنان در تلاشند خط مقاومت را تضعیف کنند
همچنین حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سوریه و نماینده سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در دمشق‌، به روابط استراتژیک و دیدگاه‌های مشترک دو کشور ایران و سوریه مبنی بر منع گسترش رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت: جمهوری عربی سوریه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که ایران عمق استراتژیک جهان عرب است چرا که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان حامی ملت فلسطین شناخته می شود و شعار آزادی قدس شریف را سر داده بود و امروز دیدگاهش به جمهوری عربی سوریه بسیار نزدیک است و به همین دلیل مرحوم حافظ اسد، رئیس جمهور سابق سوریه نخستین رهبر عربی بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و روابط کاملاً استراتژیک با ایران برقرار کرد. دکتر هانی زاده‌ در ادامه به جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران و حمایت‌های سوریه از کشورمان اشاره و تصریح کرد: در طول جنگ تحمیلی 8 ساله رژیم صدام علیه ایران، سوریه با شناخت دقیق از حقانیت جمهوری اسلامی ایران در طول مدت جنگ تحمیلی در کنار ملت ایران قرار گرفت و از مواضع ایران در جنگ تحمیلی دفاع کرد.
این کارشناس مسائل سوریه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با  ، به مثلث ایران، سوریه، لبنان در طول سه دهه گذشته اشاره کرد و گفت: ایران، سوریه و لبنان همواره به عنوان سه کشور محور مقاومت در طول سه دهه گذشته، روابط کاملاً منطقی و راهبردی برقرار کردند و به همین دلیل هم امریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان سعودی درصدد بودند تا از طریق ایجاد مشکلات سیاسی و امنیتی، محور تهران، دمشق و بیروت را قطع کنند.
دکتر هانی‌زاده در ادامه بحران فعلی سوریه را ناشی از دخالت امریکا، اسرائیل، عربستان‌سعودی و اعضای گروه 14 مارس برای قطع مقاومت اسلامی لبنان و همچنین قطع روابط میان تهران، دمشق و بیروت عنوان کرد و افزود: سلفی‌های جنایتکار با ترور شخصیت‌های سوری و دامن‌زدن به بحران سوریه درصدد انتقام از دولت علوی بشاراسد برآمده‌اند تا بتوانند دولت سوریه را سرنگون و با انزوا قرار دادن جمهوری‌اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان را حذف کنند. این کارشناس مسائل منطقه با توجه به اعتراضات مردم سوریه و مطالبات مشروع آنها به پاسخ دولت سوریه و بشاراسد اشاره کرد و گفت: متأسفانه آنچه که در حال حاضر در سوریه می‌گذرد یک فتنه سازمان یافته از سوی سلفی‌ها، عربستان و جریان‌ 14 مارس است که برای سپردن کلیه منطقه خاورمیانه به دست رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند.
سوریه یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی ایران در منطقه است
حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با با تأکید بر این‌که اتحاد و ائتلاف ایران در سطح منطقه با سوریه، حول و حوش محور مقاومت بوده است گفت: قطعاً این اتحاد و ائتلاف تأثیر بسیار زیادی بر مقاومت اسلامی داشته و یکی از عناصر اصلی موفقیت و پیروزی مقاومت در لبنان و غزه است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه به تأثیر تحولات اخیر سوریه بر محور مقاومت در منطقه اشاره و تصریح کرد: سوریه در حال حاضر به دلیل بروز حوادث داخلی در فکر عبور از شرایط بحرانی است و به همین دلیل اولویت حل مسائل داخلی سوریه جایگزین مقاومت در منطقه شده است. رویوران همچنین به تأثیر تحولات اخیر سوریه بر امنیت ملی کشورمان اشاره کرد و گفت: سوریه به عنوان بخشی از حوزه مقاومت، یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی ایران در سطح منطقه است، لذا در حال حاضر به دلیل وقوع بحران داخلی در سوریه تغییری در موضع‌گیری‌ آنها صورت نگرفته و تنها اولویت آنها برای برون‌رفت از بحران داخلی تغییر کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات