تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۲۵۶۷۹

شرط‌گذاری جدید مقامات مصر برای برقراری روابط با تهران


گروه سیاسی: عجله بعضی مقامات ایرانی در سال های اخیر برای برقراری رابطه با مصر، چه قبل از قیام مردمی مصر و چه پس از آن، چیزی نیست که از یادها برود. در روزگار حکومت حسنی مبارک، محمود احمدی نژاد صراحتا اعلام کرد: آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارتمان را در آن دایر کنیم. در بهمن 86 غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس وقت، در کاخ ریاست جمهوری مصر با "حسنی مبارک" دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار "علاالدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و"سید حسین رجبی" رییس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره حضور داشتند. این نخستین سفر رسمی رئیس یکی از قوای سه گانه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قاهره محسوب می شد. در آستانه قیام مردمی هم، احمدی نژاد، حمید بقایی را راهی مصرو دیدار با مقامات حکومت ضد مردمی مبارک کرد تا افتخاری از این دست، نصیب او هم شود. بقایی خود در این رابطه گفته است: سفر من به مصر نخستین سفر رسمی یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران به مصر بعد از گذشت 30 سال بود. البته پیش از این مسوولان ایران به مصر سفر کرده بودند، اما هدف آن سفرها شرکت در اجلاس های بین المللی بود که در مصر برگزار می شد نه به دعوت دولت مصر. اما سفر من نخستین سفری بود که یکی از مسوولان ایران به دعوت رسمی انجام داد.
بعد از قیام مردمی مصر وسقوط مبارک، اما امیدها برای برقراری ارتباط بیشتر و بیشتر شد. عبور یک کشتی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار از کانال سوئز و اظهارات جالب و مشتاقانه برای برقراری هر چه سریعتر روابط ، نشان می داد که دوباره دو کشور بزرگ اسلامی می توانند به افتتاح سفارتخانه ها بپردازند، اما با گذشت زمان معلوم شد که عجله در رفتار دیپلماتیک، معقول نیست و شاید در همین راستا بود که علا» الدین بروجردی هفته گذشته و در حالی که به مصر رفته بود اعلام کرد که ایران عجله ای برای برقراری روابط با مصر ندارد! این در حالی بود که در اواسط فروردین گذشته نبیل العربی وزیر خارجه مصر از آمادگی این کشور برای ارتقای روابط دیپلماتیک تا حد سفیر خبر داد که مورد استقبال همتای ایرانی اش قرار گرفت، به نحوی که وزیر امور خارجه ایران از آمادگی همتای مصری برای برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که در فضای جدید ایجاد شده شاهد ارتقای روابط باشیم.
بعد از آن اما در اظهارات این مقام مصری و جانشینانش تغییری عجیب مشاهده شد و شرط گذاری هایی که آشکارا نشان از عدم تمایل به برقراری روابط عادی داشت، از طرف مصری شنیده می شد. جدیدترین نمونه این اظهارات، گفته هایی است که روز گذشته به نقل از وزیر خارجه جدید این کشور منتشر شد. این مقام مصری اعلام کرده برقراری رابطه میان کشورش و ایران در گرو دخالت نکردن ایران در امور داخلی مصر و امنیت خلیج فارس است.
به گزارش عصرایران، محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر در دیدار با روزنامه نگاران حوزه دیپلماسی در قاهره گفت: گسترش روابط با ایران در گرو تحقق دو اصل است. نخست، رعایت اصل عدم دخالت در مسائل داخلی مصر است. مصر دخالت در امور داخلی خود را رد می کند و در مسائل داخلی دیگران نیز دخالت نمی کند. دومین اصل نیز موضوع امنیت خلیج فارس است. امنیت خلیج فارس به امنیت مصر مرتبط است.
وی در اظهاراتی در شهر قاهره درباره امکان ارتقای سطح روابط مصر و ایران گفت: ما از گفت وگو با ایران حمایت می کنیم و هم اکنون نیز روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع برقرار است.
وزیر خارجه مصر ادامه داد: همچنین مذاکرات مستمری با مقامات ایرانی از طریق مجامع بین المللی وجود دارد. دو کشور در ترویکا جنبش عدم تعهد با عضویت کوبا، مصر و ایران حضور دارند.
پیش از این نیز در تیر ماه، وزیرقبلی امور خارجه دولت موقت مصر در اظهاراتی تامل برانگیز درباره جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، رابطه با ایران مشروط بر آسیب نرسیدن به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.به گزارش مهر، محمدالعرابی در آن زمان در گفت وگو با روزنامه الرای چاپ کویت اعلام کرد که بهبود روابط تهران و قاهره و نزدیک شدن به ایران هرگز در راستای آسیب رساندن به منافع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نخواهد بود و مصر به این مساله اهتمام 100 درصدی دارد.
در همان ایام اما دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با روزنامه مصری "الاهرام" از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور مصر و ایران استقبال و تاکید کرد: ایران آماده است با مصر در تمام حوزه های مربوط به انرژی صلح آمیز هسته ای همکاری کند.
سعید جلیلی همچنین با بیان اینکه هیچ گونه موانع امنیتی را برسر راه برقراری مجدد روابط میان دو کشور نمی بیند، تاکید کرد: بی شک انقلابهای عربی معادلات منطقه ای را تغییر خواهد داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این گفت وگو بر آمادگی ایران برای در اختیار قرار دادن دانش هسته ای خود به مصر تاکید کرد و گفت: ایران آماده است تجارب علمی و فنی خود را در حوزه تولید انرژی صلح آمیز هسته ای در اختیار مصر قرار دهد و در این باره با مصر همکاری کند.
در همین روزها همچنین خبر رسید که رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر وزیر خارجه سابق این کشور را به خاطر اظهار دوستی با ایران توبیخ کرده است !به گزارش روزنامه الوفد به نقل از یک دیپلمات بلندپایه، ژنرال طنطاوی رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر با احضار نبیل العربی وزیر خارجه سابق این کشور و دبیرکل کنونی اتحادیه عرب در اواخر ماه مارس گذشته وی را به خاطر اظهاراتش درباره ایران توبیخ کرده است.
طنطاوی، العربی را به دلیل گفتن اینکه ایران دشمن مصر نیست و قاهره پس از انقلاب، درنظر دارد صفحه جدیدی از روابط را با تهران باز کند، توبیخ نموده است.
این دیپلمات مصری افزود: طنطاوی با فراخواندن العربی به دفتر وزارت دفاع به وی تذکر داده است که او وزیر خارجه است و حق ندارد سیاست جدیدی را در پیش گیرد و یا قبل از کسب اجازه از نخست وزیر و یا نماینده وی برای از سرگیری روابط با کشورها اعلام موضع نماید.
پیش از آن درخردادماه هم روزنامه اسرائیلی جروزالمپست گزارش داد که نبیل العربی، وزیر امور خارجه دولت انتقالی مصر به ایران هشدار داده است که در امور داخلی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دخالت نکند.
به گزارش جهان، این نشریه صهیونیستی در گزارش خود متذکر شده العربی در حالی این سخنان را در مصاحبه با العربی بر زبان می راند که کاملا رک سخن می گفت و گویا بر سر مسائل امنیتی با کسی شوخی نداشت. وی به ایران هشدار داد که امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خط قرمز مصر است.
روزنامه اسرائیلی مزبور ادعا کرده است که این واکنش ناشی از بالا گرفتن اختلاف بین تهران و همسایگان عربش برسر موضوع بحرین و پیاده شدن نیروهای سعودی در این کشور است.
همانطور که بیان شد این سخنان العربی در حالی مطرح می شود که وی پیشتر از تمایل کشورش به احیای رابطه با ایران سخن گفته بود و اعلام کرده بود که مصر، ایران را دشمن خود نمی داند و انتظار می رفت با سرنگونی رژیم مبارک، مواضع مصر نسبت به ایران نیز تا حدودی تعدیل شود اما سخنان نبیل العربی برای اولین بار تا حدودی بر این امر سایه انداخته است.
به هر روی سخنان تازه وزیر امور خارجه جدید مصر در حالی بیان می شود که پارلمان مصر(که ظاهرا متمایل به برقراری روابط با ایران بود) هم اکنون منحل شده و قرار است این کشور در چند ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی باشد.
دولت مصر قبل از انقلاب اخیر و سقوط حکومت حسنی مبارک، از سرگیری رابطه با ایران را منوط به حذف نام خالد اسلامبولی قاتل رئیس جمهور وقت مصر از خیابانی در تهران و بازگرداندن شماری از افراد اسلامگرا و تحت تعقیب دولت مصر از ایران کرده بودکه شرط حذف نام خالد اسلامبولی دوباره از سوی دولت جدید پس از انقلاب مصر نیز تکرار شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات