تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۲۵۸۷۸
هفته دولت فرصت مناسبی برای پاسخگویی است

مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولت خدمتگزار


جعفر تکبیری
دوم شهریور ماه هر سال آغاز هفته ای است که به نام دولت نام گذاری شده و یاد آور انفجار دردناک دفتر ریاست جمهوری ایران و شهادت محمد علی رجایی رئیس جمهور و محمد جوان باهنر نخست وزیر است. هفته ای که به این بهانه فرصتی دست می دهد تا اقدامات و عملکرد دولت های حاکم در کشور در طول دوران مسئولیتشان مورد بازبینی عمومی قرار بگیرد و مردم به آنها نمره مثبت و منفی دهند.
خوشبختانه در طول شش سال فعالت دولت نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد، آن چیز که می توان در خصوص برآیند کلی این دو دولت مورد بررسی قرار داد، عملکرد مثبت این مجموعه با شعار خدمتگزاری بوده است. شعاری که رهبر انقلاب نیز بسیار بر پایبندی دولت به ان تاکید دارند و اگر به دیده انصاف بخواهیم به این موضوع بنگریم، باید به صراحت بگوئیم که دولت در تحقق این خواسته مقام معظم رهبری موفق بوده و نمره قبولی می گیرد. همین خصوصیات برجسته و ممتاز دولت نهم و دهم بوده است که رهبر انقلاب آن را شایسته تقدیر خطاب می کنند و در این باره می فرمایند: قدردانی از دولت به علت برخورداری از خصوصیات ممتازی است که در منطق اسلامی، معیار واقعی تشخّص و شرافت محسوب می‌شود.
خواسته‌های رهبری چیست؟
اما سوال این است که آیا واقعا تمام خواسته های مقام معظم رهبری از دولتهای دوگانه محمود احمدی نژاد تنها به خدمت رسانی منتهی می شود؟ پاسخ این سوال منفی است، چرا که با انجام یک بررسی موشکافانه به لیست بلند بالایی از خواست های رهبری از دولت های محمود احمدی نژاد خواهیم رسید که با نگاهی واقع بینانه درک خواهیم کرد که، به خاطر وجود برخی مسائل حاشیه ای در دولت، تحقق آن هنوز برای قوه اجرایی کشور میسر نشده است.
سند چشم‌انداز خواسته مهم رهبر انقلاب
در این میان یکی از مهمترین خواسته ها و تاکیدات رهبر انقلاب به دولت نهم و دهم موضوع پایبندی دولت به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است. سندی که به پیشنهاد و نظارت مقام معظم رهبری تدوین و تصویب شد و قرار است بر اساس این سند، جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شود. البته امروز با گذشت نزدیک به ۶ سال از ابلاغ و اجرایی شدن این طرح هنوز آمار دقیقی از وضعیت اجرایی آن در دسترس نیست اما کارشناسان از جلو بودن برخی اهداف این سند از برنامه تدوین شده خبر می دهند و در عین حال در جاهایی دیگر نیز این موضوع عکس است. بنابراین همین امر دلیلی بر تاکید رهبر انقلاب بر پیگیری بیش از پیش دولت درخصوص سند چشم انداز شده است. ایشان در دیدار سال گذشته با اعضای هیات دولت به این موضوع تاکید می کنند و می فرمایند: باید مسیری را که در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه ای عمل کنیم که متناسب با دوره های مختلف زمانی، اهداف سند چشم انداز محقق شود.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امکان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت بنابراین باید دولت افرادی را مأمور کند که عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند که آیا پیشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟.
پرهیز از شتابزدگی دولت
یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص دولتهای محمود احمدی نژاد مورد تاکید رهبری قرار دارد، پرهیز از شتابزدگی در انجام امور است. واقعیتی که به خاطر حجم بالای خدمت رسانی دولت به مردم ایجاد شده و در برخی موارد دولت را با چالش هایی در عرصه های مختلف مواجه کرده است. از این رو باید پرهیز از شتابزدگی دولت در انجام امور را یکی دیگر از خواستهای رهبری دانست که دولت باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهد.
توجه به توصیه‌های علما و مراجع
با افزایش حواشی ایجاد شده توسط یک جریان خاص پیرامون دولت، مراجع و علمای بسیاری در سخنانشان دولت را به پرهیز از این حواشی و کنار زدن این جریان خاص دعوت کردند اما در برخی موارد، ناخواسته شاهد آن بودیم که این توصیه ها از سوی دولت نادیده انگاشته می شد و همین موضوع زمینه را برای انتقام گیری جریان خاص از روحانیون و علما فراهم می کرد. جریانی که به صراحت موضوع جامعه بدون روحانیت را در دستور کار خود قرار داده است. بنابراین همین موضوعات باعث شد که رهبر انقلاب در دیداری با اعضای هیات دولت این موضوع را گوشزد کنند. ایشان در این خصوص فرمودند: بزرگان علما در مناطق مختلف کشور و مراکز حوزه های علمیه، طرفداران نظام اسلامی هستند و خدمات دولت را هم می بینند بنابراین توصیه های آنان از روی محبت و علاقه مندی است و باید مغتنم شمرده شود.
لزوم توجه دقیق دولت به قانون
موضوع توجه به قانون نیز یکی دیگر از دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص دولت است. چراکه این روزها مجلس و دولت در یک چرخه نامطلوب هرکدام تفسیری جداگانه از قانون ارائه می دهند و سعی می کنند دیگری را عامل تخطی از قانون معرفی کنند. این در حالی است که با توجه به ارکان مترقی نظام جمهوری اسلامی ایران که نه تنها تفسیر قانون در آن صورت می گیرد، بلکه حل اختلاف قوا نیز در این ارکان گنجانده شده است، این جنجال ها برسر قانون چندان درست به نظر نمی رسد. از این رو رهبر انقلاب علاوه بر دعوت قوا به وحدت، به پایبندی آنها به قانون تاکید می کنند و خطاب به دولت می فرمایند: اگر در مسئله ای، قانون نادیده گرفته شد موضوع به نقض یک قانون ختم نمی شود بلکه راهی برای بی اعتنایی به قانون بازخواهد شد.
تمامی این موارد در حالی است که خواست های رهبری از دولت به همین جا محدود نمی شود و موارد بسیاری نظیر اهتمام به فرهنگ، توجه به دیدگاه نخبگان، اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی، پیشگامی در مبارزه با مفاسد اقتصادی و ده ها موضوع مهم دیگر خواستهای مقام معظم رهبری از دولت محمود احمدی نژاد است که مردم چشم انتظار پاسخگویی دولتمردان به این خواستها هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات