تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۲۵۸۸۴
چهارمین نشست جبهه متحد اصولگرایان برگزار شد

احتمال تغییر و تحول در 7+8


گروه سیاسی: سروش ارشاد: در حالیکه جبهه متحد اصولگرایان با مکانیزم 7+8 می کوشد تا چتری فراگیر بر روی گروه های مختلف اصولگرا پهن کند، اما گویا قرار نیست این چتر به سرانجامی مطلوب برای این جناح برسد. در حالی که روز گذشته خبری مبنی بر تشکیل چهارمین نشست 7+8 مخابره شد، اما تحرکات جبهه پایداری سبب شده تا اتحاد در این اردوگاه با اما و اگرهای فراوان روبرو باشد. اخبار منتشر شده از منابع رسمی نشست 7+8 حکایت از آن دارد که در این جلسه اعضای شورای مرکزی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و بررسی اخبار و تبادل نظر در مورد مسائل جاری کشور پیشنهادهای (شورای اجرایی) را در خصوص چگونگی تشکیل ستادها در استانها مورد بحث و بررسی قرار داد و مقرر گردید ادامه بحث در جلسه آینده استمرار پیدا کند. اما همزمان با این نشست، اخبار متفاوتی از سهم خواهی جبهه پایداری به گوش می رسد. افزودن یک نفر به کمیته 7 نفره و 2 نفر به کمیته 8 نفره توسط جبهه پایداری سبب شده تا موج جدیدی از واکنش ها در جناح راست شروع شود. همین واکنش ها بود که برخی خبرها از احتمال تغییر تحول در مکانیزم 7+8 حکایت دارد. اگرچه بعید به نظر می رسد بزرگان و ریش سفیدان اصولگرا تن به هر نوع تغییری در این مکانیزم بدهند اما انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این خصوص گفت: هر گونه تغییر احتمالی در ساختار این فرمول منوط به تصویب اعضای همین ساز و کار است. محمدکاظم انبارلویی در گفت وگو با فارس با اشاره به تجربه وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم گفت: اصولگرایان در آن مقطع تجربه موفقی را برای وحدت پشت سر گذاشتند که در قالب فرمول 6+5 تعریف شده بود. وی افزود: در مقطع فعلی نیز همه اضلاع اصولگرایی جمع شده اند تا شکل گیری تجربه وحدت را این بار در قالب فرمول 8+7 محک بزنند.
مطالبات جبهه پایداری
سهم خواهی جبهه پایداری از مهمترین موانع اتحاد در اردوگاه راست به حساب می آید. همین سهم خواهی است که باعث شد تا روز گذشته خبرگزاری فارس ازاضافه شدن نام روح الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری به کمیته 7 نفره جبهه متحد اصولگرایان خبری را روی خروجی خود قرار دهد. یک منبع مطلع در جبهه پایداری این خبر را اعلام کرده است. لازم به ذکر است کمیته واحد اصولگرایان ترکیبی از دو کمیته 7 و 8 نفره (7+8) است که کمیته 7 نفره متشکل از نمایندگان جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (4 نفر) و اعضای کمیته سه نفره شامل عسگراولادی، حداد عادل و ولایتی است.هاشم حسینی بوشهری وعباس کعبی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سید رضا تقوی و محمد حسن ابوترابی نیز نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در کمیته 7 نفره هستند که به گفته سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به نام کمیته داوری و نظارت نامگذاری شده است. بر این اساس کمیته 8 نفره شامل نمایندگانی از گروه های مختلف اصولگرا است که جبهه پیروان خط امام و رهبری،اصولگرایان تحول خواه ( ایثارگران و رهپویان) و جبهه پایداری انقلاب اسلامی هر کدام دو نماینده در این کمیته دارند و علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف نیز یک نماینده در این کمیته دارند. محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و منوچهر متکی دبیر انجمن فارغ التحصیلان شبه قاره هند و عضو شورای مرکزی به عنوان نمایندگان "جبهه پیروان خط امام و رهبری" و حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به عنوان نمایندگان "جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان " در کمیته واحد اصولگرایان حضور دارند. همچنین حجت الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به نمایندگی از محمد باقر قالیباف و کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم شاهرود به نمایندگی از علی لاریجانی به کمیته 8+7 (جبهه متحد اصولگرایان) معرفی شده اند.
واکنش به نمایندگان لاریجانی و قالیباف
بیشترین انتقادات به 7+8 توسط همین جبهه پایداری صورت می گیرد. حضور نمایندگانی از قالیباف و لاریجانی در جبهه متحد اصولگرایان سبب شده تا جبهه پایداری به این موضوع واکنش نشان دهند. قاسم روانبخش از اعضای جبهه پایداری در گفت و گو با ایسنا گفت: یکی از ابهامات ما که در دیدار با گروه هفت نفره نیز مطرح شد، این بود که چرا نمایندگان آقایان قالیباف و لاریجانی باید در کمیته هشت نفره حضور داشته باشند و این اتفاقات اصولگرایی را زیر سوال می برد، اگر به عنوان شخصیت حقیقی نمایندگان آنها حضور دارند که از آنها اصولگراتر نیز وجود دارد و اگر به عنوان شخصیت حقوقی نمایندگان آنها حضور دارند، معنا ندارد که شهردار و رییس مجلس بنشینند و برای سراسر کشور تصمیم بگیرند که چه کسانی در انتخابات حضور پیدا کنند. روانبخش با بیان این که بحث انتخابات فقط یکی از دستورکارهای این جبهه است، گفت: ما معتقدیم که با حضور نامزدهای اصلح در مجلس شورای اسلامی تحقق اهدافمان سرعت بیشتری پیدا می کند و اگر نامزدهای اصلح وارد مجلس شوند، مجلس در راستای دفاع از اصول اسلام و انقلاب فعالانه تر عمل خواهد کرد و در این راستا اعتقاد داریم کسانی باید وارد عرصه شوند که نسبت به ولایت اطاعت پذیرتر و در برخورد با مردم صادق باشند.
این عضو جبهه پایداری با بیان این که جبهه برای تحقق این هدف در حضور آیت الله مصباح یزدی راهکارهایی را اندیشید و بر ای ورود نامزدهای اصلح در انتخابات تلاش می کند، گفت: ما این حرکت را در پیوند با دیگر گروه های اصولگرا انجام می دهیم، به دنبال تقابل نیستیم و در مورد این مسائل با دوستان اصولگرا صحبت می کنیم که چه کنیم افراد صالح تر در مجلس حضور پیدا کنند و در واقع بحث ما این است که شایستگان و پاکان به مجلس راه پیدا کنند. روانبخش با بیان این که جبهه پایداری با دوستان اصولگرا در حال رایزنی و گفت وگو است به دیدارهای برخی از اعضای این جبهه با کمیته هفت نفره هیات داوری و نظارت اصولگرایان اشاره کرد و گفت: این دیدارها به معنای تقابل نیست، بلکه در راستای رفع ابهاماتی است که وجود دارد و ما تلاش کنیم که برخی ابهامات در این گفت وگوها برطرف شود و ما به وحدت کامل برسیم. روانبخش با بیان این که نباید در حال حاضر بحث انتخابات را موضوع اصلی کشور کرد، چرا که هفت و هشت ماه به انتخابات مانده ادامه داد : امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده و همه باید برای رونق اقتصادی کشور تلاش کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان جبهه در کمیته هشت نفره آقایان زارعی و لنکرانی هستند، گفت: هنوز از طرف جبهه به طور رسمی کسانی برای حضور در این گروه هشت نفره معرفی نشده اند.
فاصله‌گیری با جریان انحرافی
موضوع ارتباط مخفی جبهه پایداری با جریان انحرافی نیز از دیگر مسائلی است که از دل جریان اصولگرا بیرون آمده است. همین امر سبب شده تا اعضای این جبهه به طرق مختلف به دنبال تکذیب این موضوع باشند. در این خصوص کامران باقری لنکرانی عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که چرا برخی اشخاص و گروه ها سعی دارند هجمه هایی را به جبهه پایداری وارد کنند و آن را به جریان انحرافی متصل کنند، گفت: جبهه پایداری یک فضای گفتمانی برای رویش های انقلاب اسلامی است که در دهه 80 به انحای مختلف حضور پیدا کرد و بسیاری از موفقیت هایی که در دهه 80 شاهد آن بودیم به نوعی یک بازگشت مجدد به تفکر اصول گرایی بود. وی افزود: فضای جبهه پایداری انتخاباتی نیست گرچه در خصوص انتخابات نیز نظراتی دارد اما این جبهه فقط برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل نشده است. باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: جبهه پایداری از افراد معتقد به گفتمان اصیل اصول گرایی که برخاسته از رویش های انقلاب اسلامی است تشکیل شده و گفتمان اصیل انقلاب و اصول گرایی را تعقیب می کند. این عضو جبهه پایداری تاکید کرد: جبهه پایداری از ابتدا و در بیانیه تاسیس و همچنین بیانیه دوم خود به خطرات جریان انحرافی تاکید و توجه داشت. وی افزود: در بیانیه دوم جبهه پایداری و در بند آخر آن به ویژه نامه خاتون یک اشاره شده است و به صورت تحلیلی، نقدی بر آن آورده شده و تاکید شده است که جریان حاشیه ساز با حمله به مقدسات سعی دارد خود را مجددا در تریبون ها مطرح کند و از این طرح نوعی فشار در فضای عمومی جامعه به وجود آورد تا خود را مطرح کرده و مقابل شعارهای اصیل انقلاب بایستد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات