تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۲۶۷۵۸

نیروهای ملی و اسلامی لبنان توافقنامۀ طائف را بزرگترین توطئه علیه وحدت این کشور خواندند


مبارزین و علمای لبنان ضمن محکوم کردن هرگونه سازش با نظام مارونی از عدم برخورد قاطع مدعیان حمایت از منافع مسلمین بشدت انتقاد کردند.
در همین رابطه نیروهای ملی و اسلامی در یک جلسه مهم، تحولات جاری لبنان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با توطئه‌های استکبار جهانی که در چارچوب پیمان طائف انجام گرفت به مقابله برخاستند.
بگزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در این جلسه شیخ سعید شعبان رهبر جنبش توحید اسلامی، شیخ صبحی طفیلی از مسئولان حزب‌الله لبنان و ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیال دروزی لبنان حضور داشتند.
در پایان این جلسه طولانی آخرین تحولات سیاسی و کیفیت اتخاذ مواضع یگانه در رویاروئی با آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. براساس همین گزارش شیخ صبحی طفیلی گفت: این گردهمائی در پی احساس خطر از اوضاع جاری که وحدت لبنان را تهدید نموده و خطر مستقیم و تجزیه آنرا افزایش داده است انجام شده، ‌چرا که بدنبال تحولات اخیر ما شاهد یک دولت مارونی یکپارچه در بخشی از لبنان و یک دولت مارونی مختلط در بخش دیگری از لبنان هستیم.
شیخ سعید شعبان رهبر جنبش توحید اسلامی نیز طی اظهاراتی پس از اجلاس مذکور گفت: توطئه فعلی علیه لبنان بسیار بزرگ است و ما شاهد ولادت اسرائیلی دیگر در منطقه شرق بیروت هستیم.
وی گفت: در این توطئه همه اعراب نقش داشته و لبنان را به دو دولت تقسیم نموده‌اند.
به گفته وی اعراب که در سال 1943 فلسطین را ضایع کردند امروز درصدد نابودی لبنان هستند.
شیخ سعید شعبان اضافه کرد: پیمان طائف بزرگترین توطئه علیه وحدت لبنان محسوب میشود.
رهبر جنبش توحید اسلامی ادامه داد: ما از سوریه میخواهیم که اگر به آینده لبنان و سوریه اهتمام دارد در کنار مسلمانان و ملی‌خواهان علیه این توطئه خطرناک بایستد چرا که نمایشنامه طائف از طرح ننگین کمپ دیوید خطرناکتر است. شیخ سعید شعبان، رئیس‌جمهور جدید لبنان را ضعیف توصیف کرده و گفت: وی سرانجام با رهنمودهای پاپ به مصالحه و پیروی از خط میشل‌ عون خواهد پرداخت تا بدینوسیله همه لبنان را در کنف نظامی مارونی درآورند.
از سوی دیگر هیئت علمای جبل عامل با انتقاد از مواضع برخی جناحها که از ذکر نام آنان خودداری کرد، افزود: مدعیان سقوط و نابودی نظام امتیازطلب لبنان بار دیگر در برابر رژیم مارونی که رئیس جدیدی برای لبنان به ارمغان آورده سر تعظیم فرود آورده‌اند و بیانیه‌های انقلابی سابق خود را به موضع‌گیری‌های جدید و دو پهلو تبدیل نمود‌ه‌اند، چنین گروههائی باید از این پس ادعای مخالفت با رژیم تبعیض‌طلب مارونی را عنوان نکند و نام خود را از لیست انقلابیون و آزادیخواهان حذف نمایند.
هیئت علمای جبل عامل لبنان در این بیانیه ضمن تاکید بر کارساز بودن انتخاب رئیس‌جمهوری جدید در حل بحران لبنان اضافه کرد ترفند جدید و دادن وعده‌های واهی هدفی جز خفه کردن صداهای محرومین و مستضعفین لبنان ندارد و توطئه بار دیگر قربانیان گذشته را به قربانگاه خواهد برد.
همچنین علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله با توصیف پیمان طائف به نمایشنامه جدید در ایجاد جنگهای تازه در لبنان،‌ از توزیع نقش میان پنتاگون و سازمان سیا با رئیس‌جمهوری جدید لبنان در این نمایشنامه ابراز نگرانی کرد.
بگزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، علامه فضل‌الله که در خطبه نماز جمعه در مسجد امام رضا(ع) واقع در حومه جنوبی بیروت سخن میگفت، ‌افزود: توافق طائف که زمان‌بندی خروج نیروهای سوریه از لبنان را بطور ذکر الغای امتیازات طایفه‌ای نظام مارونی مورد نظر قرار داده، هدفی جز بازداشتن مردم از مسائل اصلی و بیمناک نمودن آنها از برخوردهای نظامی نداشته تا بدینوسیله وضع ابهام‌‌انگیز را برای هر‌گونه تشنج در آینده حفظ نماید.
این روحانی برجسته لبنانی اضافه کرد: عوامل جنگ لبنان همچنان به قوت خود باقی هستند و تغییرات فعلی جز صحنه‌سازی تازه‌ای برای تامین منافع قدرتهای جهانی نیست.
علامه فضل‌الله همچنین به حمله‌های استعماری علیه مبادی و ارزشهای اسلامی اشاره کرده و با محکوم نمودن ممانعت دختران مسلمان از داشتن حجاب در فرانسه گفت: استکبار درصدد است تا همه آزادی‌های واقعی را محو کند.
شانس سلیم ‌الحص برای نخست‌وزیری لبنان افزایش یافت
«رنه‌ معوض» رئیس‌جمهوری جدید لبنان در ادامه مشورتهای خود برای تشکیل کابینه جدید تحت عنوان دولت توافق ملی بر اساس پیمان طائف دیروز نیز با برخی اعضای پارلمان لبنان و نیز شخصیتهای فعال در امور لبنان دیدار کرد.
بگزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بیروت در میان دیدارکنند‌گان دیروز رنه ‌معوض، ‌اخضر ابراهیمی نماینده کمیته سه جانبه عرب بود که در پایان مذاکرات با رئیس‌جمهوری لبنان گفت: پیام سران کمیته سه‌ جانبه عرب را که حاوی حمایت کمیته سه جانبه از وی میباشد به رنه معوض تسلیم کرده است.
ابراهیمی اضافه کرد که رئیس‌جمهوری جدید از وی خواسته است که کمیته سه جانبه عرب همواره از روند اجرای پیمان طائف حمایت کند.
این در حالیست که اختلافات شدید در چگونگی ترکیب کابینه جدید همچنان باقی است.
همین منابع اضافه میکنند که در صورت عدم امکان تشکیل دولت فراگیر توسط سلیم‌ الحص به احتمال قوی یک کابینه موقت 6 نفره از نمایندگان طایفه‌های اصلی لبنان در پارلمان روی کار خواهد آمد تا ضمن اداره امور زمینه تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه جناحهای سیاسی را در مدت حداکثر 3 ماه فراهم آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات