تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۲۷۳۸۵

اسرائیل و فروپاشی از درون؛ کابوسی که پایان اشغالگری را رقم می‌زند


رضا مهری
گروه بین‌الملل: مجموعه عوامل محیطی از جمله انقلابهای عربی و افزایش اراده عمومی برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی و عوامل بحران زای داخلی دورنمای کاملا تاریکی برای رژیم اشغالگر اسرائیل ترسیم کرده است.
مناطق اشغالی از چندین هفته پیش شاهد اعتراضات علیه سردمداران رژیم صهیونیستی بوده است، کسانی که با فریب و وعده های زندگی بهتر و گرفتن مبالغ مالی هنگفت در قالب یک توطئه خطرناک استکبار و صهیونیسم جهانی به سرزمین ملت فلسطین آورده شدند تا با بیرون راندن ساکنان اصلی یعنی فلسطینی ها، در مناطق اشغالی اسکان داده شوند.
اعتراضات در اراضی اشغالی فلسطینی ها از اواسط جولای پس از آن آغاز شد که فعالان با برپایی چادرهایی در تل آویو به سیاستهای اقتصادی و اجتماعی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.
از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی های انجام شده در اراضی اشغالی، 90 درصد صهیونیستها خواستار شرکت در این فعالیتهای اعتراض آمیز بودند.
رژیم اسرائیل درآستانه فروپاشی
تحلیلگران عرب معتقدند رژیم اسرائیل به دلیل برتری جویی اجتماعی‌اش در آستانه فروپاشی قرار گرفته ‌است.
محسن صالح یک تحلیلگر لبنانی می گوید : اسرائیل جامعه‌ای ناهمگون است و زمانی که مردم و یا جامعه احساس کنند که فریب خورده‌ و به استثمار کشیده شده‌اند، به خیابانها می‌آیند و این همان چیزی است که اکنون اتفاق افتاده ‌است.
صدها هزار صهیونیست معترض اخیرا در خیابانهای شهرها و شهرکهای صهیونیست نشین واقع در مناطق اشغالی از جمله تل آویو و بیت المقدس اشغالی و همچنین شهر حیفا تظاهرات کردند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات، خشم خود را از هزینه‌های بالای زندگی به ویژه بهای غذا، سوخت، آموزش و بهداشت، ابراز کردند.
شرکت کنندگان در این اعتراضات همچنین شکاف عمیق میان قشر فقیر و ثروتمند جامعه صهیونیستی را به چالش کشیدند.
محسن صالح استاد دانشگاه لبنان تصریح کرد : اسرائیل به شدت در انزوا قرار گرفته ‌است و من نگرانم که رژیمهای عرب منطقه در صورت درخواست آمریکا از آنها، دست یاری به سوی اسرائیل دراز کنند، اما این کمک نیز این رژیم را از پیامدهای این تظاهرات، نجات نخواهد داد.
مهاجرت معکوس؛ فرار صهیونیستها و بازگشت به وطن اولیه
در پی وقوع انقلابهای عربی و اعتراضات گسترده در فلسطین اشغالی، "اور ویلو سون"، در مقاله ای در سایت خبری " نیوز وان" به موضوع مهاجرت معکوس یهودیان مقیم سرزمینهای اشغالی و تکاپوی آنها برای بازگشت به وطن اولیه پرداخت.
ویلو سون در مقاله خود خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر دهها هزار اسرائیلی خواستار تابعیت (کشورهای اروپایی) شده و عملا به تابعیت برخی کشورهای اروپایی مانند لهستان و آلمان، از کشتارگاه های سابق یهودیان، دست یافته اند.
در این مطلب آمده است : ساکنان فلسطین اشغالی به طور کلی بسیار راحت می توانند گذرنامه سفر خارجی بگیرند، زیرا غالب آنها یا به طور مشخص پدرانشان از جاهای دیگر به اینجا (فلسطین اشغالی) آمده اند و بسیاری از آنها گذرنامه های کشورهای اصلی شان را حفظ کرده اند.
بر اساس داده های دفتر آمار مرکزی مربوط به سال 2009 ، کمتر از 16 هزار اسرائیلی در بیش از یک سال، فلسطین اشغالی را ترک و مقیم خارج شدند .روند مهاجرت از فلسطین اشغالی که از کندی برخوردار بود در سالهای اخیر افزایش یافته است به طوری که در سال 2010 به 17 هزار نفر نزدیک شد.
بر اساس این گزارش، پدیده نسبتا جدیدی که در سالهای گذشته (بین سالهای 2004 تا 2007) رخ داد پیوستن به اتحادیه اروپایی به ویژه تعدادی از کشورهای شرق اروپا است که ریشه میلیونها اسرائیلی به آن کشورها باز می گردد.
اعتراض فریب‌خوردگان در سرزمین اشغال شده ملت فلسطین به سردمداران صهیونیست
به گزارش مهر به نقل العالم، در این مطلب آمده است : در فلسطین اشغالی بسیاری از ساکنان آن از تاثیر فزاینده تندروهای صهیونیست به ویژه با توجه به سرعت بسیار زیاد افزایش شمار آنان نگرانند. این در حالی است که آنها از بودجه های دولتی تامین مالی می شوند و بر اساس آموزه های تاناخ ( کتاب عهد قدیم ) زندگی می کنند.
این گروه از اسرائیلی ها که نگاهشان به خارج است از تاثیر منفی ( وضعیت مزبور) بر جنبه های لیبرالیستی در سرزمینهای اشغالی بیم دارند از سویی سایر ساکنان این سرزمین از پتانسیل ویرانگر موجود در جهان عرب و پیامدهای تهدید کننده آن برای موجودیت اسرائیل در هراس هستند.
در این گزارش آمده است : همچنین بسیاری از اسرائیلی ها از تحقق صلح با فلسطینی ها ناامید شده اند و حملات گروه های فلسطینی و نزاع ها درباره شهرکها و محکومیت های بین المللی در قبال شهرک سازی ها، آینده را برایشان دچار ابهام کرده است.
دان بن دیوید، مدرس دانشگاه تل آویو و مدیرکل مرکز پژوهشهای سیاسی- اجتماعی، در این باره می گوید: پیش بینی می شود که اسرائیل با نزاع های دشواری روبرو شود، زیرا بسیاری از ساکنان آن فاقد جنبه ابتکاری هستند.
مدرس دانشگاه تل آویو با بیان اینکه اقتصاد اسرائیل نمی تواند ارتشی همپایه ارتشهای کشورهای پیشرفته را حفظ کند؛ اذعان می کند: بدون ارتشی در سطح کشورهای پیشرفته نخواهیم توانست در این بخش از دنیا در امان باشیم.
اسرائیل دیگر پناهگاه و تئوری "پایان تبعید" که قدمای صهیونیسم برای جذب یهودیان دنیا به آن استناد می کردند، نیست.
در این مطلب آمده است : یهودیان اسرائیل در خاک فلسطین در تنگنا به سر می برند و برای روزی که مانند شش دهه قبل جایی نخواهند داشت به جستجوی ریشه های خود بر آمده اند. این پدیده، مهاجرت معکوس به سوی گزینه درست است، زیرا آنها پی برده اند که دیر یا زود به وطن های اولیه شان بازخواهند گشت.
مقاومت فلسطین و آینده اعتراضات
صالح النعامی پژوهشگر امور صهیونیستها به الجزیره گفته است بیشترین چیزی که نتانیاهو در این شرایط سخت به آن نیاز دارد این است که تلاش کند به افکارعمومی اسرائیل بقبولاند که در حرکت اعتراضی بزرگنمایی شده است و اسرائیل با تهدیدهای راهبردی روبرو است که لازمه آن توقف این اعتراضات و پرداختن به دشمن خارجی است.
به گفته النعامی، برخی گروههای ضد مقاومت فلسطینی بلافاصله بهانه لازم را به نتانیاهو برای حمله به اعتراضات دادند، در اوج تظاهراتی که مناطق اشغالی را فرا گرفته است، این گروههای ضد مقاومت اقدام به شلیک موشکهایی به جنوب فلسطین اشغالی کردند که رسانه های اسرائیلی را بر آن داشتند تا اعتراضات اسرائیلی ها را کم اهمیت نشان دهند.
البته دولت منتخب فلسطین در غزه بلافاصله با عوامل شلیک این موشکها برخورد کرد تا فرصت بهره برداری راستگرایان صهیونیست از این حملات را بگیرد.
به گفته این تحلیلگر، مشروعیت شهرک سازی در نظر بخشهای وسیعی از افکارعمومی اسرائیل در معرض تهدید قرار گرفته است که قطعا اعتراضات داخلی در فلسطین اشغالی، به سقوط جایگاه اسرائیل در سطح بین الملل منجر می شود.
از سوی دیگر اعتراضات در مناطق اشغالی، قدرتهای همسو با رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار خواهد داد، به ویژه دولت آمریکا، چرا که دیگر برای این کشور دشوار خواهد بود مخالفت خود را با هر گونه تلاش برای محکومیت اسرائیل در سازمان ملل به سبب شهرک سازی توجیه کند، در این شرایط مقاومت فلسطین باید بسیار هوشیارتر و محتاط تر در انتخاب زمان و مکان و شیوه ها برای انجام عملیات مقاومت عمل کند و بهانه را به سران رژیم در حال فروپاشی اسرائیل ندهد.
عواملی که سبب تسریع در فروپاشی اسرائیل می‌شود
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره به مهر می گوید : فروپاشی برخی رژیمهای دیکتاتورعرب و سرنگونی حسنی مبارک و زین العابدین بن علی در مصر و تونس، فروپاشی تدریجی رژیم صهیونیستی را در پی خواهد داشت.
تا پیش از سرنگونی حسنی مبارک به دلیل همسویی دیکتاتور مصر با سیاستهای اسرائیل و آمریکا، امنیت فلسطین اشغالی در مرز رفح کاملا تامین می شد.
عملیات اخیر ایلات که در نوع خود بی نظیر بود، نشان داد امنیت پایداری که حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر وعده آن را به اسرائیل داده بود به پایان رسیده است.
در این عملیات رزمندگان فلسطینی با استفاده از شرایط جدید مرز رفح، وارد منطقه کاملا امنیتی ایلات شدند و در یک عملیات خارق العاده هفت نفر از نظامیان صهیونیست را به هلاکت رساندند.
ارتش اسرائیل نیز در یک واکنش انفعالی و عجولانه در حمله به مرز رفح سه سرباز مصری را به قتل رساند.
این امر موجی از خشم و نفرت در میان ملت مصر برانگیخت به گونه ای که شورای نظامی حاکم بر این کشور دستور احداث یک دیوار بتونی در برابر سفارت اسرائیل در قاهره را صادر کرد.
حمله جوانان مصری به سفارت رژیم صهیونیستی و آتش زدن پرچم این رژیم و نیز انفجار لوله گاز مصر به فلسطین اشغالی نشانه آشکاری از خشم ملت مصر نسبت به اسرائیل است.
هانی زاده ابراز عقیده می کند : در فلسطین اشغالی نیز شرایط کاملا بحرانی است و جامعه صهیونیستها دچار چند دستگی و شکاف عمیقی شده است.
تقابل 3 طیف یهودی سفاردیم،اشکنازی ها و فالاشاها شرایط کاملا انفجارآمیزی در فلسطین اشغالی ایجاد کرده است.
به دلیل اینکه اشکنازی ها عموما از آمریکا و غرب اروپا به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند و از تحصیلات بالایی برخوردارند بیشترین پستهای کلیدی را در اختیار دارند.
سیاستهای تبعیض آمیز رژیم صهیونیستی در درون بافت اجتماعی یهودیان،از اشکنازی ها یک طبقه مخملی و کاملا مرفه و برتر ایجاد کرد.
قشر یهودیان سفاردیم که از آسیای میانه، روسیه و اروپای شرقی به اراضی اشغالی مهاجرت کرده اند و فاقد تحصیلات قابل قبول اکادمیک هستند یک طبقه تحقیر شده تلقی می شوند.
فالاشاها نیز که از آفریقا به ویژه اتیوپی به اراضی اشغالی مهاجرت کرده اند با آنان مانند برده رفتار می شود و در کارهای فرودستی گمارده شده اند.
تا کنون برخوردهای خونینی میان فالاشاها و اشکنازی ها رخ داده، اما رسانه های آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی از انعکاس آن خودداری کرده اند.
به گفته هانی زاده، تظاهرات 500 هزار نفری اخیر یهودیان سفاردیم و فالاشاها که در تاریخ 63 ساله اسرائیل بی سابقه بوده نشانه حرکت این رژیم به سمت فرو پاشی تدریجی است.
از سوی دیگر بافت جامعه صهیونیستی یک بافت کاملا مصنوعی وغیر منسجم است، زیرا بیش از 52 درصد از یهودیانی که از یکصد کشور جهان به اراضی اشغالی مهاجرت کرده اند، زبان عبری را نمی دانند.
این کارشناس معتقد است : بی هویتی ملی و ناتوانی بیش از نیمی از جمعیت رژیم صهیونیستی در برقراری ارتباط کلامی با یکدیگر یک جامعه کاملا کارتونی و شکننده ای از این رژیم بوجود آورده است.
از سوی دیگر شکستهای ارتش رژیم اسرائیل در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه فضای دلهره آمیزی بر ساکنان یهودی اراضی اشغالی ایجاد کرده است.
به گفته هانی زاده، این فضای تردید آمیز نسبت به آینده فلسطین اشغالی سبب شده تا بیش از 270 هزار نفر از یهودیان اسرائیلی خاک فلسطین را به سوی آمریکا و اروپا ترک کنند.
در واقع مهاجرت معکوس یهودیان بزرگترین فاجعه دموگرافی(جمعیت شناسی) در فلسطین اشغالی تلقی می شود، زیرا این رژیم از سال 1948 تا کنون برای تشویق هرخ انوار 4 نفره یهودی در مهاجرت به فلسطین مبلغ 600 هزار دلار هزینه کرده، افزایش هزینه های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، بحران مالی آمریکا و غرب که به کاهش کمک مالی به اسرائیل منجر شده خدمات رفاهی را در فلسطین اشغالی بشدت کاهش داده است.
مجموعه عوامل محیطی از جمله انقلابهای عربی و افزایش اراده عمومی برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی وعوامل بحران زای داخلی دورنمای کاملا تاریکی از اسرائیل ترسیم کرده است.
هانی زاده می گوید : بر اساس برایند رخدادهای داخلی، منطقه ای و بین المللی ناظران سیاسی پیش بینی می کنند که رژیم صهیونیستی حداکثرتا 10 سال دیگر دچار فروپاشی خواهد شد.
این امر نشان می دهد که زرادخانه هسته ای رژیم اسرائیل قادر نیست، امنیت را در فلسطین اشغالی تامین کند و این رژیم به سرنوشت شوروی سابق دچار خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات