تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۲۷۸۰۳

لانه‌های فساد در تسخیر جوانان مصر


گزارش: رضا مهری
گروه بین‌الملل:
اتفاقاتی که در برابر سفارتهای رژیم صهیونیستی و عربستان در قاهره رخ داد، نشان می دهد که اکنون مصر مسیر کاملا متفاوتی را در مقایسه با دوران دیکتاتور سابق طی می کند و رویکردهای انقلابی مردم دیگر جایی برای حضور سعودیها و صهیونیستها در این کشور باقی نمی گذارد.
عربستان سعودی نه تنها به ایفای نقش منفی خود ضد انقلابهای منطقه ادامه می دهد، بلکه حتی در موضوع سوریه به تروریستها و گروههای مسلح برای دامن زدن به ناآرامی ها کمک مالی و تسلیحاتی می کند.
در این زمینه خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) فاش کرد تعدادی از تروریستهای دستگیر شده به صراحت اعتراف کرده اند از عربستان کمکهای مالی دریافت می کرده اند.
بر اساس اعترافات این تروریستها که تلویزیون سوریه پخش کرد، عربستان از فعالیتهای گروههای مسلح و شبه نظامی علیه دولت سوریه حمایت می کند و با هدف ایجاد هرج و مرج و اغتشاش در این کشور، از این گروهها حمایت مالی می کند.
کشور سوریه از اواسط ماه مارس صحنه ناآرامی هایی بوده است که در جریان آن شماری از نظامیان و غیر نظامیان جان خود را از دسته داده اند، با وجودی که مخالفان، دولت سوریه را مسئول و عامل درگیریها معرفی می کنند، اما دولت، افراد مجرم، خرابکار و گروههای تروریستی مسلح را عامل خشونتها می داند و تاکید می کند ناآرامی ها در سوریه از خارج طراحی شده است.
در این زمینه خالد العبود دبیر مجلس الشعب سوریه، ترکیه و عربستان را ابزار آمریکا برای اجرای سیاستها و طرحهای این کشور در منطقه اعلام کرده است.
به گزارش مهر، خالد العبود در یک گفتگوی رسانه ای تاکید کرده است آمریکا برای در اختیار گرفتن کنترل کامل منطقه، عربستان و ترکیه را به عنوان ابزاری در پرونده سوریه به کار گرفته است.
بر همه آشکار است که هیاهوی تبلیغاتی آمریکا و کشورهای همسو درباره سوریه برای حمایت از حقوق بشر به راه نیفتاده است، این کشور درصدد کسب منافع در سطح داخلی سوریه نیست، بلکه هدف اصلی آن، براندازی نظام سوریه به عنوان یکی از کشورهای قرار گرفته در محور مقاومت و بازدارندگی در برابر صهیونیستهاست و در این زمینه از ترکیه، عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حمایت از پروژه ها و برنامه های خود کمک گرفته است.
شکی نیست که ورود آمریکا به منطقه تنها برای دستیابی به منافع و غارت ثروتهای ملتهای منطقه با همدستی رژیمهای مزدور نبوده، بلکه هدف نهایی و راهبردی کاخ سفیدنشینان، حمایت از رژیم اشغالگر قدس در منطقه و تقویت آن است.
اقدامات ضد انقلابهای عربی آل‌سعود
مواضع و سیاستهای عربستان در خصوص انقلاب خونین مردم مسلمان بحرین بر هیچ کس پوشیده نیست، رژیم آل خلیفه بلافاصله پس از شعله ور شدن آتش انتفاضه مردم بحرین و به درخواست آل خلیفه و چراغ سبز آمریکا، نظامیان و تجهیزات سرکوبگرانه خود را روانه شهرهای بحرین کرد و به شکل بی رحمانه ای در کنار نیروهای رژیم آل خلیفه به سرکوب و قلع و قمع اعتراضات و تظاهرات مردم دست زد.
در خصوص یمن هم دخالتهای عربستان و حمایتهای گسترده مالی و نظامی از رژیم علی عبدالله صالح درکنار دخالتهای آمریکا از جمله عواملی است که سبب به تاخیر افتادن پیروزی انقلاب مردم یمن شده است، عربستان با استقبال از عبدالله صالح که به بهانه درمان از صنعا فرار کرد، تلاش می کند انقلاب مردم یمن را از اتاق عملیاتی در ریاض کنترل و مدیریت کند و در این میان، طرح بی خاصیت شورای همکاری خلیج فارس به مهمترین عامل وقت کشی رژیم عبدالله صالح تبدیل شده است.
درباره انقلاب مردم تونس هم فرار زین العابدین بن علی دیکتاتور سرنگون شده این کشور به عربستان از نقش منفی آل سعود در قبال انقلاب تونسی ها پرده برداشت.
در ارتباط با انقلاب مردم مسلمان مصر، از همان روزهای نخست شعله ور شدن آتش اعتراضات و تظاهرات مصریها، عربستان رویکرد منفی در قبال آن گرفت و در این زمینه شبکه فتنه گر العربیه تا لحظه به ثمر نشستن انقلاب از آن به بحران یاد می کرد.
حتی پس از سرنگونی حسنی مبارک، رژیم آل سعود به نقش منفی و سیاستهای خصمانه علیه انقلاب مردم مصر ادامه می دهد و در این زمینه تلاشهای گسترده ای به کار گرفت تا مانع برگزاری محاکمه حسنی مبارک شود، اما موج سهمگین اعتراضات مردم مصر و فشارهای آنها بر شورای نظامی حاکم اجازه تحقق این نقشه سعودیها را نداد، با این حال ریاض به فشارهای خود برای جلوگیری از علنی برگزار شدن جلسات محاکمه دیکتاتور سرنگون شده و مورد حمایت خود ادامه دارد که تحلیلگران معتقدند آخرین جلسه مبارک که غیرعلنی برگزار شد، نتیجه فشارهای آل سعود بر نظامیان حاکم بر مصر است که هنوز علایق خود را به مبارک حفظ می کنند.
پشت پرده فتنه‌انگیزیها در مصر، رسوایی حمایت مالی آمریکا و سعودی از ضد انقلاب
در این بین، خبرهای متعددی درباره حمایتهای مالی گسترده آمریکا و عربستان سعودی از برخی احزاب و جریانهای مصری با هدف منحرف کردن انقلاب مصر از مسیر خود و جلوگیری از تحقق اهداف مشروع آن منتشر شده است تا جایی که دولت موقت را بر آن داشت تا تحقیقات قضایی را درباره این مسئله آغاز کند.
همزمان با آغاز محاکمه دیکتاتور سرنگون شده و همچنین با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار است پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود، خبرهای متعددی درباره حمایتهای گسترده آمریکا و عربستان از برخی احزاب و سازمانهای حقوقی مصر منتشر شده است.
واشنگتن و تل آویو از افزایش احساسات ضد آمریکایی صهیونیستی مردم مسلمان مصر به شدت نگران هستند، آمریکا که در پی قیام سابقه مردم مصر علیه دیکتاتور مورد حمایت کاخ سفید در تلاش برای منحرف کردن انقلاب مردم از مسیر، ژست طرفداری از آنها به خود گرفت، اکنون تلاشهای گسترده ای برای به قدرت رساندن احزاب لیبرال و همسو با خود در مقابله با احزاب اسلامی در انتخابات آینده مصر آغاز کرده است.
گروههای سیاسی مصر درباره حربه اعضای حزب منحل شده موسوم به ملی دموکراتیک که حزب حامی مبارک است، برای بازگشت به قدرت و ورود به پارلمان در انتخابات آینده از طریق عضویت در احزاب جدید هشدار داده اند.
عبدالرحمن الجوهری سخنگوی ائتلاف مدنی دموکراتیک مصر درباره حربه عوامل مبارک برای بازگشت به قدرت در این کشور هشدار داده است.
مردم مسلمان مصر، شب گذشته با تخریب موانع سیمانی که پلیس مصر برای حمایت از سفارت رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود، ساختمان سفارت را به اشغال خود در آوردند و به نشانه خشم و نفرت از اشغالگران قدس، پرچم آنها را نیز به آتش کشیدند و جالب ترین و انقلابی ترین شعاری که سر می دادند این بود که با تسخیر این مکان، آزادی فلسطین آغاز می شود.
جوانان انقلابی مصر همچنین به سمت سفارت عربستان سعودی رفتند و در اعتراض به دخالتهای گسترده آل سعود شعار دادند و و این مکان را به تسخیر خود در آوردند.
القدس العربی نیز به حمایتهای مالی گسترده عربستان سعودی از جریانهای سلفی تکفیری و وهابی در مصر اشاره کرده و نوشته است آل سعود تلاش می کند با این حمایتها، جایگاه این جریانها را در صحنه سیاسی مصر تقویت کرده و بر محاکمه مبارک هم تاثیر بگذارد.
بسیاری از منابع تاکید کرده اند فعالان وهابی و افراطی پیشنهادهای بسیار وسوسه انگیزی به برخی از خانواده های شهدا در مصر داده اند تا از شکایت خود علیه مبارک صرف نظر کنند که البته تیر آنها به سنگ خورده است.
گفته شده است که این پیشنهادها با حمایتهای مالی آل سعود از برخی گروههای افراطی برای جلوگیری از محاکمه مبارک در ارتباط است.
این در حالی است که شیخ حافظ سلامه رهبر تاریخی مقاومت مردمی در منطقه سوئز مصر چندی پیش اعلام کرده بود اطلاعات موثق و درستی در دست دارد که نشان می دهد یکی از کشورهای عربی میلیاردها دلار به دولت موقت مصر برای چشم پوشی از محاکمه مبارک پیشنهاد کرده است.
العالم هم خبر داده بود که ماه گذشته نیز "آن پاترسون" سفیر جدید آمریکا در قاهره به توزیع میلیاردها دلار میان سازمانهای غیر دولتی و افراد و جریانهای سیاسی از آغاز انقلاب 25 ژانویه اعتراف کرده بود.
ناظران و تحلیلگران سیاسی معتقدند حمایت مالی از جریانهای و گروههای مصری با انتخابات پارلمانی بی ارتباط نیست، زیرا در صورت تشکیل یک نظام با گرایشهای وهابی، نفوذ عربستان سعودی در منطقه گسترش خواهد یافت و البته در مقابل آن، برپایی نظام دموکراتیک و تشکیل دولتی منتخب و مدنی، تهدیدی برای رژیمهای واپس گرای عربی و در راس آنها عربستان سعودی خواهد بود.
از سوی دیگر ارتقای روزافزون سطح روابط مصر و ایران پس از انقلاب 25 ژانویه و فروپاشی محور به اصطلاح میانه رو عربی در منطقه خاورمیانه، همپیمانان آمریکایی رژیم سرنگون شده مبارک به ویژه سعودیها را به وحشت و نگرانی انداخته است.
شدت این نگرانی ها را می توان از مواضع رسانه های وابسته به این کشورها لمس کرد، به طوری که هر گاه مقامات مصر و ایران در مسیر ارتقای روابط، گامی بر می دارند، یا اظهار نظری در این زمینه بیان می شود، رسانه های سعودی به شدت علیه آن موضعگیری کرده و حتی پا را فراتر نهاده و مدعی می شوند که این مسئله خطری برای موجودیت منطقه و حتی جهان به شمار می رود، در حالی که واقعیت این است که تقویت روابط قاهره و تهران، کابوسی بزرگ برای آل سعود به شمار می رود.
در جریان سفر اخیر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران به قاهره ، یک رسانه سعودی هشدار داده بود باید پیش از آنکه دیر شود، موضعی صریح، آشکار و قاطع در قبال اقدام ایران و ارتباط دوستانه آن با اتحادیه عرب، اتخاذ شود.
لانه‌های فساد عربستان و اسرائیل در تصرف جوانان مصری
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اقدامات عربستان سعودی علیه انقلاب مصر و همچنین تشدید احساسات و تحرکات ضد صهیونیستی مردم مسلمان این کشور به مهر می گوید : هزاران نفر از جوانان انقلابی مصر در جریان حمله به لانه های فساد عربستان و رژیم صهیونیستی در قاهره نشان ثابت کردند که ملت مصر نگاه یکسانی به سیاستهای این دو رژیم دارند.
این جوانان انقلابی مصری اخیرا دیوار بتونی اطراف سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره را تخریب و پرچم این رژیم را نیز به آتش کشیدند.
با وجود حضور گسترده پلیس امنیتی و نیروهای مسلح، مردم مصر در یک اقدام انقلابی خواستار تعطیلی سفارت اسرائیل در قاهره شدند .
متعاقب آن سفارت رژیم آل سعود در مصر نیز در اعتراض به سیاستهای مداخله جویانه عربستان در انقلابهای عربی مورد حمله قرار گرفت و اسناد سفارت به آتش کشیده شد.
واکنش جوانان انقلابی مصر به تحولات داخلی و منطقه ای نشانه سلامت و حرکت رو به جلو انقلاب این کشور است.
در دوران حکومت 30 ساله حسنی مبارک، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در تمام مسائل داخلی مصر آشکارا دخالت می کردند.
این دخالتها جایگاه سیاسی داخلی و منطقه ای مصر را به شدت متزلزل کرد و مصر که زمانی نقش تاثیرگذاری در جهان عرب داشت، بر اثر رفتارهای سیاسی مبارک به شدت منزوی شد.
اقدام غیر قابل توجیه حسنی مبارک در فروش گاز ارزان به رژیم صهیونیستی به تاراج بخشی از ثروت مصر و افزایش رانت خواری های دولتی در این کشور منجر شد.
از سوی دیگر عربستان همواره در کمک مالی به شکل گیری گروه های تروریستی سلفی نقش مهمی ایفا کرد و این امر خشم مردم مصر از سیاستهای رژیم آل سعود بر انگیخت.
پس از سرنگونی حسنی مبارک، رژیمهای اسرائیل و عربستان در یک سیاست هماهنگ تلاش کردند تا همچنان نفوذ خود را در مصر حفظ کنند.
به گفته هانی زاده، کمک چهار میلیارد دلاری عربستان به شورای نظامی حاکم بر مصر با این هدف ارائه شد که انقلاب مردم مصر مسیری کاملا همسو با غرب و آمریکا و کشورهای سازشکار عرب طی کند.
اما آگاهی و هوشیاری جوانان مصری در برابر توطئه های مشترک آمریکا، اسرائیل و عربستان سبب شد این جوانان برای حمایت از دستاوردهای انقلاب خود بار دیگر دست به یک سلسله تحرکات میدانی بزنند.
محاصره سفارت رژیم صهیونیستی و حمله به سفارت عربستان که برای نخستین بار در طول 7 دهه گذشته انجام شد نشان داد که عربستان دیگر جایی در میان ملت مصر ندارد.
این رژیم با استفاده از درآمدهای نفتی خود بدترین جنایتها را در دوران حکومت حسنی مبارک علیه مردم مصر مرتکب شد.
اغلب شکنجه گاه های مصر در دوران حاکمیت حسنی مبارک با هزینه های مالی عربستان ساخته شد تا رژیم مصر بتواند با هر گونه حرکت انقلابی و اصلاح طلبانه واقعی در این کشور مبارزه کند.
هانی زاده در پایان می گوید : بنابراین اکنون مصر مسیر کاملا متفاوتی را در مقایسه با دوران دیکتاتور سابق این کشور طی می کند و رویکردهای انقلابی ملت مصر دیگر جایی برای حضورعربستان و اسرائیل در این کشور باقی نمی گذارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات