تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۲۹۸۷۲
پنج ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شد

نگرانی از تلاش‌های انتخاباتی جریان انحرافی


یاسرفاتحی
انتخابات در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. به نحوی که تقریبا هر سال یک انتخابات را پشت سر می‌گذاریم. با این وجود، قانون انتخابات از ضعف‌هایی برخوردار است که برخی تلاش می‌کنند از آن به نفع خود استفاده و سهم بیشتری از نتیجه انتخابات را از آن خود کنند.
هرچند حدود پنج ماه به نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده ولی این رویداد سرنوشت‌ساز بخش مهمی از اخبار روز کشور را به خود اختصاص داده است. در این بین دغدغه‌هایی راجع به فعالیت جریانی خاص موسوم به جریان انحرافی وجود دارد. خصوصا اینکه نفوذ جریان انحرافی در بخش هایی از بدنه دولت غیرقابل انکار است. برخی چهره‌های اصولگرا از مدت‌ها قبل نسبت به تلاش این جریان برای تسخیر کرسی‌های پارلمان ایران هشدار دادند. به نحوی که شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین چهره‌هایی که در راس این نهاد قرار دارند به این مسئله حساسیت نشان دادند.
اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که راهکاری تعبیه شود که شکوه و عظمت مشارکت مردم در انتخابات‌های آینده با چنین شائبه‌هایی روبه‌رو نشود و عده ای با بهانه های واهی کام مردم را تلخ نکنند. شاید مسئولیت اصلی در این زمینه متوجه ناظر انتخابات است. سومین وظیفه‏ای که قانون برای شورای نگهبان در نظر گرفته، نظارت بر انتخابات است. طبق «ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» و «ماده 8 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» نظارت شورای نگهبان بر انتخابات‌ها عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.
ناظر قانونی جلوی شائبه‌ها را بگیرد
در این زمینه حجت الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است ناظر قانونی باید جلوی اقدامات جریانات انحرافی را بگیرد. وی که با تهران امروز گفت و گو می‌کرد، با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از شکل گیری شائبه تاثیر بر نتیجه انتخابات باید همه مطابق مر قانون عمل کنند گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط چه شورای نگهبان و چه وزارت کشور و نهادهای زیرمجموعه آن از استانداری‌ها تا فرمانداری‌ها و چه نیروی انتظامی که مسئول پاسخ به استعلامات است و چه حتی وزارت اطلاعات باید به نحوی عمل کنند که بهانه‌ای به دست دشمن نداده و نظارت عالیه صورت گیرد.
سالک ادامه داد: با توجه به اینکه توطئه‌های آینده از سوی برخی جریانات داخلی و خارجی که متوجه انتخابات است باید به مسائل انتخابات مجلس شورای اسلامی توجه ویژه داشت و نباید به دست آنان که در فتنه 88 نتوانستند کاری از پیش ببرند سوژه جدید داد. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که با چه راهکاری می‌توان جلوی تاثیرگذاری جریان انحرافی بر نتیجه انتخابات را گرفت؟،‌تصریح کرد: تنها راهکار اجرا و عمل به قانون است. اگر قانون اجرا شود با این مشکلات مواجه نخواهیم شد.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه راجع به برخی اقدامات شائبه برانگیز مانند توزیع سود سهام عدالت در آستانه انتخابات چه نظری دارید؟ گفت: این اقدامات یک نوع سوء استفاده و خلاف قانون است. قانون مجری و ناظر بر انتخابات‌ها است. اگر در هر انتخاباتی چنین اقداماتی از سوی هر کس صورت گیرد ناظر قانون نباید اجازه آن را دهد.
البته ناگفته نماند که دولت اخیرا دست به رونمایی یک اقدام شائبه برانگیز دیگر زد که همان «سه برابر کردن مبلغ یارانه‌های پرداختی» بود. این اقدام از نظر کارشناسان بسیار از جمله رئیس سازمان بازرسی کل کشور اقدامی تبلیغاتی عنوان شد. اما این خبر متاسفانه با واکنشی از سوی مراجع ناظر بر انتخابات مجلس مواجه نشد.
همه دولت‌ها ذی نفع بوده‌اند
امیرعلی امیری رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت در گفت و گو با تهران امروز می‌گوید: شرایط مشارکت حداکثری در انتخابات هنگامی محقق می‌شود که مردم احساس کنند رای شان تاثیر گذار است. عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت خاطرنشان کرد: شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان ناظر و مجری انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به نحوی رفتار کنند که بر اساس قضاوت جامعه روش آن‌ها اثبات کننده بی‌طرفی‌شان باشد. این قضاوت انگیزه مردم را برای مشارکت حداکثری بالا می‌برد. ولی اگر نباشد انگیزه منفی ایجاد می‌شود. وی ضمن تاکید بر اینکه انتخابات مجلس باید باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود گفت: عملکرد صحیح و مطابق قانون از سوی مجریان انتخابات بیشترین تاثیر بر میزان مشارکت در انتخابات را دارد. وی تصریح کرد: یک اشکال ساختاری در کشور ما راجع به برگزاری انتخابات وجود دارد و آن اینکه دولت مجری انتخابات‌هاست.
امیری ضمن تاکید بر عدم دخالت جریان انحرافی در انتخابات، گفت: دولت همیشه در انتخابات‌ها چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست‌جمهوری ذی نفع است. این طور انتخابات مانند این است که یک مسابقه برگزار شود که مجری مسابقه خود یکی از شرکت‌کنندگان است!! همیشه این احتمال وجود دارد که دولت بتواند اعمال نفوذ کند. بنابراین باید به فکر حل این مشکل بود.عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت افزود: دولت باید تلاش کند که از اقدامات تبلیغاتی در آستانه انتخابات پرهیز کند.
مجلس مانع د‌خالت انحرافی‌ها شود
نگرانی‌ها راجع به ورود جریان انحرافی به مجلس در حالی صورت می‌گیرد که مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب (س) معتقد است دولت نقش زیادی در برگزاری سالم انتخابات و جلب اعتماد مردم برای شرکت در انتخابات‌ها دارد.
وی که با تهران امروز گفت و گو می‌کرد با اشاره به حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری دهم خاطرنشان کرد: همان طور که می‌دانید در انتخابات اخیر اتفاقاتی در کشور بخصوص تهران افتاد که مطلوب هیچ کس نبود. یعنی چه مردم و احزاب و چه رهبری نسبت به این قضایا ناخرسند بودند. همچنین یک جریان فتنه هم توانست از این فرصت سوء استفاده کرده و یکسری رفتار و اتفاقات ناشایستی را در پی داشت.
دبیرکل جامعه زینب(س) با اشاره به تلاش جریان انحرافی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده گفت: باید برای انتخابات آتی دولت بدون لحاظ نمودن خط و فکر جریان سیاسی که به آن وابسته است یا اصلا خودش است، یک روش عادلانه و مطلوبی را در نظر بگیرد که بتواند مردم را راضی کند. بهروزی تصریح کرد: هم مردم پای صندوق‌های رای انتخابات آینده حاضر خواهند شد و هم باید رضایت شان جلب شود. باید طوری رفتار شود که مانند همیشه مردم تصور کنند خودشان هستند که انتخابات را برگزار کرده و فضای انتخابات را رصد کنند. اگر این طور شود انتخابات زیبا برگزار خواهد شد.
وی گفت:توزیع سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کار اشتباهی بود ولی اثرش را بر انتخابات گذاشت.
بهروزی به راهکارهای مقابله با دخالت جریان انحرافی در انتخابات اشاره کرد و گفت: مجلس باید نسبت به این مسئله حساسیت به خرج داده و از آن جلوگیری کند. نمایندگان مجلس می‌توانند از بخش نظارتی اختیارات خود استفاده کنند و اگر لازم است قانونی را وضع کنند تاجریان انحرافی نفوذ کرده در دولت نتواند چنین فرصت‌هایی برای خود پیش‌بینی کند.
وی با بیان اینکه جریانی به نام دولت یا وابسته به دولت در انتخابات آینده شرکت می‌کند، گفت: این جریان وابسته به دولت ‌است که در گذشته به عنوان رایحه خوش خدمت و الان به عنوان جبهه پایداری مطرح است و جریان انحرافی نیز در آن هست و در انتخابات آینده شرکت می‌کند. دولت باید تمهیداتی بیندیشد که انتخابات سالم، مردمی و مورد اطمینان مردم برگزار شود. مردم نیز مانند گذشته انتخابات‌ها را از آن خود دانسته و مشارکت پرشوری در آن خواهند داشت.
آخرین پیشنهادها برای اصلاح ساختار
تاکیدات فعالان سیاسی بر ممانعت از دخالت‌های جریان انحرافی در حالی صورت می‌گیرد که حدود سه ماه پیش برخی نمایندگان مجلس ضمن تاکید بر تدوین صریح قانون جامع انتخابات تاکید داشتند که دولت نباید تنها مجری انتخابات‌ها باشد.
در همان زمان محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز از این پیشنهاد استقبال کرده بود. به اعتقاد باهنر چون دولت خودش محصول انتخابات است، بهتر است مجری انتخابات نباشد. همچنین چون مجلس محصول دیگر انتخابات است، بهتر است به اصلاح قانون انتخابات نپردازد و این کار در دسترس قوه مقننه و نمایندگان نباشد تا انتخابات سالم‌تر برگزار شود.
با تمامی این اوصاف چند روز پیش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در گفت وگویی با سه تن از اعضای کابینه اطمینان داد‌که انتخابات مجلس در سلامت کامل برگزار خواهد شد.
در عین حال چندی پیش یکی از منابع خبر داده بود که مصطفی محمد نجار وزیر کشور به زودی برکنار خواهد شد. هر چند این خبر با واکنش خود وزیر روبه‌رو شد که گفت«تا آخر با دولت همراه است» ولی برخی اخبار غیر رسمی حکایت از تلاش جریان انحرافی برای به دست گرفتن وزارت کشور در آستانه انتخابات مجلس دارد. همچنین برخی رسانه‌ها از احمدزاده کرمانی به عنوان سرپرست احتمالی وزارت کشور در ایام انتخابات نام برده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات