تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۳۰۸۶۳
حجت‌الاسلام دعاگو:

درآمد دولت‌های نهم و دهم برابر با درآمد کل دولت‌های قبل از آن است

مقدمه: نباید از برخورد قانونی با رئیس و اعضای دولت ترسید، هر کسی که دارای شرایط رای دادن است حق دارد در انتخابات شرکت کند و به نامزد مورد نظرش رای دهد، درآمد دو دولت اخیر با درآمد کل دولت های گذشته تا سال 84 برابری می کند. حجت الاسلام و المسلمین محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات و عضو جامعه روحانیت مبارز، این روزها نگران است، نگران جریانی انحرافی که در صورت ادامه فعالیت می تواند خسارت های جبران ناپذیر بیشتری به کشور وارد کند. بخش هایی از گفت وگوی ایلنا با محسن دعاگو را می خوانید:

* چرا همیشه در زمان نزدیک به انتخابات اولین چیزی که مورد سوال و تاکید قرار می گیرد حضور حداکثری مردم درپای صندوق های رای است؟
** در جامعه ایران مثل بقیه جوامع بعضی از کار ها مربوط به حیثیت اعتقادی و برخی از کار ها مربوط به حیثیت ملی است، مثلا مراسم عاشورا و تاسوعا، عید غدیر، مربوط به حیثیت اعتقادی مردم است، بعضی از مسائل هم به حیثیت ملی مردم مربوط می شود مثل مراسم نوروز برخاسته از باور ملی است و مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد هر کسی که ایرانی است براساس یک سنت، مراسم نوروز را به گونه ای که باور دارد برگزار می کند.
یکی از مسایلی که به حیثیت ملی مردم مربوط می شود نظام جمهوری اسلامی و مسائل قانون اساسی است، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی دو میثاق ملی است مردم در قالب یک همه پرسی به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی رای دادند.
همه افراد با هر عقیده و هر طایفه ای که باشند باید میثاق ملی را محترم بشمارند زیرا مربوط به کل ملت است، در میثاق های ملی حقوق همه ملت یکسان است و هیچ کس در میثاق های ملی بر دیگری برتری ندارد. میثاق ملی و قانون اساسی مربوط به کل مردم ایران است و بر اساس میثاق های ملی کشور اداره می شود.
یکی دیگر از اقدامات برخاسته از حیثیت ملی انتخابات است انتخابات به لحاظ گستره ملی به گونه ای که در قانون اساسی آمده است، حق مسلم همه ملت و گزینه ای کاملا ملی است. همه شیعیان، مسلمانان اهل سنت، اقلیت های مذهبی و حتی کسانی که دارای هیچ دینی نیستند، افراد متعهد و غیرمتعهد، انسانهای ارزشی و غیر ارزشی و به صورت کلی هر کسی که ایرانی است و دارای شرایط رای دادن است حق دارد در انتخابات شرکت کند و به نامزد مورد نظر خود رای بدهد.
در حوزه انتخابات بد و خوب کردن جامعه نادرست است و امکان پذیر نیست، یعنی نظام جمهوری اسلامی رای همه ایرانیان را با هر عقیده، منش و عملکردی که دارند می طلبد. در عرصه انتخابات نمی خواهیم یک قشر خاص را پای صندوق های رای حاضر کنیم و حتی به زندان می رویم و از زندانی که جرم کرده و قرار است اعدام شود می خواهیم که اگر بخواهد در رای گیری شرکت کند و این وظیفه مسئولین است که صندوق رای را آماده کنند و حتی رای آن زندانی را نیز بگیرند. با این توضیح اساسا انتخابات به دلیل ملی بودن و متصل بودن به حیثیت ملی باید به گونه ای برگزار شود که همه ملت را جذب کند و مشارکت حداکثری در این شرایط به وجود می آید.
* ایجاد مشارکت حداکثری در چه شرایطی تامین می شود؟
** مشارکت حداکثری زمانی ایجاد می شود که مردم احساس کنند حقوقشان در انتخابات تامین می شود و بدانند که حقوق سیاسی شان تامین شده و رای شان موثر است، یعنی حقوق واقعی مردم که از آن به عنوان حقوق سیاسی و غیر سیاسی تعبیر می شود تامین شود و جریانی که کار ها را مدیریت می کند در چارچوب قانون اساسی در صدد تامین حقوق مردم باشد. مردم مطابق قانون اساسی می خواهند احساس کنند که حاکمیت در چارچوب همان میثاق ملی تامین حقوق واقعی و اساسی شان را پی می گیرد. تقسیم بندی ملت به بد و خوب، ارزش گرا و غیرارزش گرا به افزایش و کاهش حقوق مردم نمی انجامد و در حق تعیین سرنوشت شان براساس قانون اساسی هیچ تاثیری ندارد. در مسئله انتخابات خودی و غیرخودی نداریم ولی در مسایل دینی خودی و غیرخودی داریم، منافق داریم که خودی نیست مسلمان داریم که خودی است اما در عرصه انتخابات ایرانی، خودی است زیرا همه حق رای دارند و می توانند در سرنوشت ملی خود دارای نقش باشند. اگر همه مردم خودی باشند و این احساس را درک کنند، می توان گفت که احساس تامین حقوق سیاسی شکل می گیرد و شاهد حضور گسترده ومشارکت حداکثری مردم خواهیم بود.
* آیت الله هاشمی در سخنانی عنوان کرده اند تا جایی که توانسته ام نظراتم را به آنهایی که خواستارش بودند ارائه کرده ام و عنوان کرده اند تا جایی که فضای موجود اجازه بدهد می توانم گام بردارم و درخواست کرده بودند که فضا را برای حضور فعالان سیاسی باز تر کنند، همان خواسته هایی که اصلاح طلبان نیز در مطالباتشان برای حضور در انتخابات مطرح کرده اند. آیا فکر می کنید در حال حاضرفضایی که باید در زمان نزدیک انتخابات شاهدش باشیم فراهم است؟
** با فضای مطلوبی که به انگیزه آفرینی و آفرینش شور انتخاباتی می انجامد فاصله داریم. معتقدم فضا باید باز تر شود، فضایی که در آن مردم احساس کنند که حقوق سیاسی شان تامین شده و حاکمیت درصدد تامین هر چه بیشتر حقوق واقعی آنهاست. در چارچوب قانون اساسی باید این اتفاق بیافتد تا مشارکت حداکثری که همه خواهانش هستند شکل بگیرد. اگر آن شرایط ایجاد شود طبیعی است که اصلاح طلبان و اصولگرایان و جریان اصلاح طلب اصولگرا و اصولگرای اصلاح طلب با هر عنوان و پسوندی برای شرکت در انتخابات آماده می شوند و در انتخابات فعالانه شرکت می کنند و به این ترتیب شاهد حضور گسترده مردم خواهیم بود.
* برای رشد و شکوفایی ایران چه راه حلی پیشنهاد می کنید ؟
** رشد و شکوفایی ایران نتیجه وحدت و هماهنگی بین دو جریان است. اتحاد وفاداران مقام معظم رهبری و آقای هاشمی با یکدیگر کشور را در تمام مشکلا ت اساسی به نقطه نجات می رساند.
* الزامات این مشارکت را چه می دانید؟
** من صادقانه می گویم که راه نجات کشور خالی شدن عرصه های حکومتی از جریان انحرافی است. جریان انحراف جریانی است که سازنده فتنه قدیم بود. فتنه ای که فتنه 88 نامگذاری شد، توسط جریان انحرافی پایه گذاری شد و سران انحراف با تخلف از قانون اساسی و موازین شرعی پای کسانی را در مناظره های تلویزیونی به درگیری های انتخاباتی کشاندند که در مناظره ها حضور نداشتند و دو جبهه موافق و مخالف ساختند و امنیت و اعتبار ملی را در معرض آسیب های ناروا قرار دادند. جریان انحرافی شعار کهنه و رنگ و رو باخته جدایی روحانیت از سیاست را دنبال می کند، تقابل با روحانیت و رهبری را راهبرد دستیابی به همه قدرت سیاسی می داند، فتنه جدید که جریان انحراف نامیده می شود، در حال حاضر نیز بزرگ ترین خطر برای کشور است.
جریان انحرافی به دلیل ستیزه جویی با اصولگرایی، تقابل اساسی با میثاق های ملی، فتنه سازی های انتخاباتی، ادامه فتنه گری ها تا مقطع کنونی و بسترسازی های مبتنی بر خطاکاری در اختلاس سه هزار میلیاردی باید عرصه های قدرت سیاسی را به شایستگان مدیر، مدبر و کارآمد واگذار کند. بی تردید جریان انحراف خطری جدی برای کشور محسوب می شود و با هیچ توجیهی تعارف، سهل انگاری و سازش کاری با این جریان صحیح نیست.
* دلیل تغییر مواضع افرادی که زمانی حامی دولت بودند و در حال حاضر به دولت پشت کرده اند چیست؟
** این مسئله از ابتدا قابل پیش بینی بود اگر تغییر رویه صورت نگیرد قطعا زمانی می رسد که اکثر قریب به اتفاق حامیان این دولت به مخالفان جدی اش تبدیل شوند و دوستان امروزین به دلیل انحراف ماندگار از اطراف آن پراکنده گردند. هرگز نباید از برخورد قانونی با رئیس و اعضای دولت ترسید اگر نهاد قانونگذاری در چارچوب قانون اساسی در جایگاه استیضاح مسئولی بایستد هیچ قدرتی عدول از قانون اساسی و احقاق حقوق ملی را نمی پسندد، باید همگان در برابر قانون پاسخگو باشند، احقاق حقوق ملت را در قانون گرایی و پایبندی به موازین قانونی ببینند.
اگر در چارچوب قانون، مجلس و قوه قضاییه تشخیص بدهد که فردی صلاحیت ریاست قوه مجریه را ندارد، نباید حقوق مردم را با سیاسی کاری و ملاحظه کاری سیاسی قربانی مصلحت اندیشی های پنداری و خیالی کند. اگر مصالح ملی اقدامی را ایجاب نماید هرگز به داوری های دشمنان داخلی و خارجی و عیب جویی های مستند به تحولات تاریخی اعتنا نمی شود و در استیفای حقوق ملت سستی و سهل انگاری مورد پذیرش و ستایش قرار نمی گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات