تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۳۱۴۳۰

نیمه پنهان العربیه؛ از تبلیغ ایران‌هراسی تا تخریب جبهه مقاومت

اشاره: گروه بین‌الملل: عملکرد تخریبی و غیر قابل توجیه شبکه وهابی العربیه علیه مقاومت و جبهه حامیان آن جای هیچ گونه شکی باقی نمی گذارد که این شبکه در راستای تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی گام بر می دارد، این گزارش به نیمه پنهان این شبکه و اهداف پشت پرده آن می پردازد. جریان سازی های خبری العربیه علیه ایران در راستای منافع سیاسی آمریکا و غرب قرار دارد. در جریان اتهام بی اساس اخیر آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، این شبکه همزمان با بی بی سی و صدای آمریکا برنامه های عادی خود را قطع کرد و به پخش این خبر بی اساس پرداخت.

العربیه همان شیوه خبری را دنبال کرد که صدای آمریکا و بی‌بی‌سی در جریان اتهام‌زنی به ایران، دنبال کرده بودند.
عملکرد تخریبی وغیر قابل توجیه شبکه وهابی العربیه علیه جبهه مقاومت و حامیان آن نشان می دهد که این شبکه در راستای تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی گام بر می دارد و دستورات خبری خود را در کنار دیگر شبکه های فتنه گر از یک اتاق خبر مشترک دریافت می کنند.
روند شکل‌گیری العربیه
به گفته حسن هانی زاده کارشناس رسانه، شبکه العربیه که به عنوان رقیب قدرتمند شبکه الجزیره قطر در عرصه رسانه های ماهواره ای شکل گرفت مسیری کاملا غیر حرفه ای و سیاسی طی کرد.
سه محورعمده در دستورکار این رسانه سعودی قرار دارد که شامل پیشبرد پروسه آمریکایی صهیونیستی"ایران هراسی و شیعه هراسی"، تلاش برای قطع محور تهران- دمشق – بیروت و حذف مقاومت اسلامی لبنان از صحنه مبارزاتی این کشور است.
در ابتدای تاسیس این شبکه هیچ یک از خبرنگاران عرب به دلیل وابستگی آن به رژیم قبیله ای آل سعود مایل به همکاری با العربیه نبودند.
اما سرانجام ایاد المدنی وزیراطلاع رسانی سابق عربستان پیشنهاد کرد هر خبرنگاری که به این شبکه بپیوندد معادل سه برابر حقوق خبرنگاران شبکه الجزیره به او پرداخت خواهد شد.
این اقدام تا اندازه ای موثر واقع شد و بسیاری از خبرنگاران زبده عرب همکاری خود را با شبکه العربیه آغاز کردند.
هزینه اولیه تاسیس شبکه العربیه یک میلیارد دلار بود که توسط ملک عبدالله پادشاه عربستان پرداخت شد.
اعضاء هیئت موسس این شبکه وهابی، ایاد المدنی وزیر اطلاع رسانی سابق عربستان، جمال القاشقجی،عبدالرحمن الراشد ، عثمان العمیر ، حمد الجاسر، طارق الحمید از روزنامه نگاران سعودی و صالح القلاب وزیر اطلاع رسانی سابق اردن بودند.
بیشترین سهام این شبکه متعلق به ولید ابراهیم یکی از دامادهای ملک فهد پادشاه سابق عربستان و مالک مجموعه شبکه تلویزیونی" ام. بی. سی" و نیز عبدالعزیز بن فهد از شاهزادگان سعودی است.
در عین حال شبکه العربیه از رهگذر تولید برنامه های ضد ارزشی تلاش می کند تا اباحه گری وبی بند وباری را در جهان اسلام گسترش دهد.
با اینکه رژیم عربستان مدعی است که به ارزشهای اسلامی کاملا پایبند است، اما شبکه العربیه به طور آشکار بی بند و باری را در میان جوانان عرب ترویج می دهد.
در زمینه سیاسی، این شبکه وهابی، کاملا با سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی همسویی دارد و تلاش می کند تا چهره صلح طلبی را از رژیم اسرائیل در جهان ترسیم کند.
در جریان حوادث اخیر سوریه، شبکه العربیه با اینکه رقیب شبکه الجزیره قطر تلقی می شود، اما این دو شبکه در راستای سیاست مشخصی، حوادث سوریه را بزرگنمایی می کنند.
در عین حال العربیه با وجود پردازش خبری به رخدادهای سوریه، کوچکترین اشاره ای به حوادث بحرین و عربستان نمی کند.
گفته می شود تنها 9 درصد از بینندگان عرب اخبار العربیه را تعقیب می کنند، زیرا این شبکه به دلیل عملکرد سیاسی وغیرحرفه ای خود بینندگان خود را از دست داده است.
به گفته هانی زاده، کشور پادشاهی عربستان سعودی که یکی از بدترین نظامهای دیکتاتوری جهان را دارد بر 3 عنصر نفت ، رسانه و دلار قائم است.
این کشور روزانه 10 میلیون بشکه نفت به خارج صادر می کند که نیمی از درآمدهای نفتی به حساب شاهزادگان سعودی در بانکهای آمریکا واریز می شود.
نظام قبیله ای و به شدت بسته آل سعود ارتباط مردم عربستان را با مظاهر تمدن امروزی به کلی قطع کرده و سنتهای دوران جاهلی اعراب را بر این کشور 25 میلون نفری حاکم کرده است.
با این حال رژیم آل سعود برای مقابله با امواج رسانه ای و ارائه یک چهره کاملا دلپذیر و دموکراتیک از اوضاع داخلی عربستان بهره گیری مناسب از رسانه های ماهواره ای را مورد توجه قرار داد.
از سال 1996 زمانی که شبکه الجزیره به عنوان نخستین شبکه غیر دولتی در قطر تاسیس شد مصونیت حکام عرب حاشیه خلیج فارس در برابر موج افشاگری های این شبکه شکست.
تا پیش از آن هیچ رسانه های به خود اجازه نمی داد تا شرایط سیاسی حاکم بر کشورهای کوچک و نفت خیز خلیج فارس را مورد نقد قرار دهد.
در واقع شبکه الجزیره که با هزینه 140 میلیون دلاری اهدایی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر تاسیس شد دست به تابو شکنی زد.
افشاگری الجزیره علیه حکام دیکتاتور آل سعود به افزایش تنشهای سیاسی میان عربستان و قطر منجر شد و سطح روابط میان دو کشور به شدت کاهش یافت.
اما قوی ترین و تاثیرگذار ترین رسانه در اختیار قطر قرار داشت و عربستان تنها در برابر رقیب کوچک خود در شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر موضع دفاعی گرفت.
تاثیر شبکه الجزیره بر افکار عمومی جهان عرب به قدری بود که دولت عربستان بر اثر افشا گری های این شبکه علیه حکام آل سعود نشستهای فوق العاده ای با حضور پادشاه این کشور تشکیل داد.
کارشناس مسائل رسانه در ادامه به گوشه دیگری از روند شکل گیری العربیه اشاره می کند و می گوید : ملک عبدالله که در آن زمان ریاست دولت را در غیاب برادر بیمار خود فهد بن عبدالعزیز اداره می کرد، از اعضای هیئت دولت خواست تا نقطه نظرات خود را برای مقابله با الجزیره بیان کنند.
هر یک از وزراء پیشنهادی ارائه دادند، اما ملک عبدالله با وجود اینکه فرد کم سوادی است برای مقابله با شبکه الجزیره به یک ضرب المثل دوران جاهلی اعراب استناد کرد.
ملک عبدالله خطاب به اعضاء هیئت دولت گفت : "آهن تنها با آهن بریده می شود"، بنابراین ما باید در برابر شبکه قدرتمند الجزیره یک شبکه قدرتمند تری تاسیس کنیم.
ملک عبدالله پادشاه فعلی و ولیعهد سابق عربستان مبلغ یک میلیارد دلار در اختیار ایاد المدنی وزیر اطلاع رسانی وقت عربستان قرار داد تا مقدمات تاسیس یک شبکه خبری را برای مقابله با شبکه الجزیره فراهم کند.
شبکه العربیه در 3 مارس 2003 به عنوان بخشی از زیر مجموعه " ام بی سی" با هدف همسویی با رسانه های آمریکا و اسرائیل، توجیه سیاستهای آمریکا ، بزرگنمایی خطر هسته ای ایران و ایجاد شکاف میان شیعیان واهل سنت راه اندازی شد .
نخستین رئیس این شبکه صالح القلاب وزیر اطلاع رسانی سابق اردن بود که دارای رویکردی ضد شیعی و ضد ایرانی بود.
القلاب در برابر دریافت ماهانه 30 هزار دلار ریاست این شبکه تازه تاسیس را پذیرفت، اما سرانجام جای خود را به عبدالرحمن الراشد سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط داد.
عبدالرحمن الراشد در طول دوران مدیریت خود بر العربیه رقم حقوق کارکنان این شبکه را به میزان 60 درصد افزایش داد و خط مشی جدیدی را برای این شبکه ترسیم کرد.
به موجب این خط مشی یکی از وظایف هیئت تحریریه این شبکه جریان سازی شدید خبری علیه ایران و ارائه یک چهره کاملا تحریف شده از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران است.
به گفته هانی زاده، نقش تخریبی العربیه در جریان انتخابات سال 1388 و ارائه یک وضعیت بحرانی از جامعه ایران کاملا آشکار بود.
هدف این است تا دموکراسی در ایران به عنوان پدیده ای شکست خورده و بحران زا ترسیم شود تا به الگویی برای سایر ملتهای مسلمان تبدیل نشود.
عبدالرحمن الراشد مدیر العربیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و در سال 2009 جایزه بهترین دوستان اسرائیل را به مبلغ یک میلیون دلار از لابی صهیونیستی آمریکا دریافت کرد.
این شبکه در جریان قیام ملتهای تونس و مصر و لیبی یک موضع گیری کاملا جانبدارانه از دیکتاتورهای عرب گرفت و اخبار را به سود این دیکتاتورها پخش می کرد.
ایران هراسی در دستور کار العربیه ؛ اوج خصومت در دوره پس از انتخابات
العربیه که در خط مقدم رسانه های عربی ضد ایرانی قرار دارد و سیاستهای ضد ایرانی حکومتهای عربی را اجرا می کند با هدف ارائه یک فضای مخدوش از ایران و ترمیم رژیمهای دیکتاتور عرب شکل گرفته است.
کارشناس رسانه های جهان عرب در ادامه به مهر می گوید : این شبکه و نیز کانال های همسو با آن در طول انتخابات سال 88 از طریق به کارگیری خبرنگاران زبده خود تلاش کرد تا همسو با رسانه های ضد انقلاب فارسی زبان، سیاستهای آمریکا و غرب را علیه ایران اجرا کند.
خبرنگار این شبکه در تهران"حسن فحص" فرزند هانی فحص از شخصیتهای دینی لبنان به شمار می رود روزانه دهها گزارش تحریف شده علیه ایران منتشرمی کرد.حسن فحص که به صورت بورسیه دردانشگاه های ایران تحصیل کرده و به زبان فارسی مسلط است دربرابر دریافت مبالغ کلانی پول از شبکه العربیه گزارشهای غیرواقعی علیه ایران وفضای سیاسی این کشور مخابره می کرد. سرانجام حسن فحص به دلیل رویکردی ضد ایرانی وعدول ازمعیارهای اطلاع رسانی بی طرفانه ومخابره اخبار کذب علیه ایران از تهران اخراج شد.
به گزارش مهر، هانی زاده در ادامه به نکته جالبی اشاره کرده و می گوید : از عجایب کار رسانه های عربی و فارسی زبان ضد ایرانی سوژه های یک نواخت وهماهنگ خبری علیه فضای انتخاباتی سال 88 ایران بود که به نظر می رسد از یک اتاق فکر مشترک سر چشمه می گیرد.
این کارشناس افزود: العربیه در طول دوران انتخابات سال 88 از تحلیلگران ضد انقلاب و فسیل شده مانند ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری فراری – مهرداد خوانساری دیپلمات رژیم ستمشاهی، علیرضا نوری زاده مزدور عراقی الاصل دستگاه های جاسوسی اسرائیل و آمریکا و انگلیس و عطاء الله مهاجرانی وزیر ارشاد لندن نشین دولت خاتمی که هدایت سایت های فارسی زبان ضد انقلاب را به عهده دارد استفاده می کرد.
هانی زاده درباره مناظره با تحلیلگران ضد انقلاب در شبکه العربیه می گوید : زمانی که العربیه تحت فشار افکارعمومی قرار گرفت که چرا از تحلیلگران بی طرف استفاده نمی کند برای گمراه کردن افکار عمومی با برخی از تحلیلگران داخل ایران نیز از روی اکراه تماس برقرار می کرد.
برای نمونه العربیه در طول انتخابات از وجود ضد انقلابی مانند علیرضا نوری زاده عراقی الاصل برای سیاه نمایی علیه ایران استفاده می کرد . هنگامی که نوبت دفاع از ایران به من می رسید و اوضاع ایران را عادی توصیف می کردم العربیه روی خط ارتباط تلفنی پارازیت ارسال وادعا می کرد که دستگاه های مسئول ایرانی روی خطوط تلفن پارازیت ارسال می کنند. به این ترتیب العربیه وانمود می کردکه ایران به تحلیلگران خود که به زبان عربی مسلط هستنداجازه نمی دهد که با رسانه های خارجی صحبت کنند.
وی در ادامه می گوید : در روز عاشورای سال 88 در جریان تظاهرات عده ای منافق و سلطنت طلب در تهران که از فضای دموکراتیک موجود در ایران سوء استفاده کردند العربیه وانمود می کرد که در شمال و جنوب تهران جنگ تن به تن جریان دارد!
به اعتقاد این کارشناس، العربیه و بی بی سی فارسی و عربی و صدای آمریکا و تا اندازه ای الجزیره در یک حرکت هماهنگ انتخابات ایران را تقلبی تلقی می کردند و تنها یکطرفه و به صورت سازمان یافته اخبار روزانه خود را از منابع وابسته به جریان فتنه منتشر می کردند.
عملکرد العربیه در جریان فتنه 88 نقاب از چهره دروغین رسانه های مدعی حرفه ای بودن و بیطرف بودن که ساده ترین اصول کار حرفه ای را برای پیشبرد اهداف ناپاک و شوم خود زیر پا گذاشتند، برداشت.
العربیه بازوی رسانه‌ای اشغالگران علیه جبهه مقاومت
"نظامیان اسرائیلی، چند مرد مسلح فلسطینی را که قصد عملیات انتحاری در گذرگاه کیسوفیم را داشتند، به قتل رساندند"، کشور های اروپایی از حماس خواستند فعالیتهای مسلحانه را کنار بگذارد، نظامیان اسرائیلی، منزل یک مرد مسلح فلسطینی را که در عملیات مسلحانه شرکت کرده بود، محاصره کردند"
اینها تنها چند مورد از شیوه خبررسانی منفی شبکه العربیه درباره مبارزات مردم تحت اشغال و محاصره فلسطین است که بر اساس قوانین بین المللی به عنوان یک ملت تحت اشغال حق دارند از خود در برابر اشغالگران دفاع کنند، اما شبکه العربیه و دیگر رسانه های همسو همچون الشرق الاوسط و الحیات، عملیات شهادت طلبانه مبارزان فلسطینی را "عملیات انتحاری مردان مسلح فلسطینی" و مبارزان و گروههای مبارز فلسطینی را "مردان مسلح و گروههای مسلح" توصیف و با خودداری از به کار بردن واژه "شهید و شهدا" برای شهروندان فلسطینی که در حملات صهیونیستها به شهادت می رسند، به گونه ای القا می کنند که گویی این گروهها و شهروندان فلسطینی، تروریست هستند و در مقابل، صهیونیستهای غاصب، اهداف غیر نظامی و مظلوم هستند تا به نوعی مشروعیت مبارزات ملت فلسطین و گروههای مبارز را نزد افکارعمومی جهان زیر سئوال ببرند.
حرکت در جهت تخریب وجهه دولت منتخب عراق
العربیه و رسانه های همسو که در راستای مخدوش نشان دادن انتفاضه مردم فلسطین و بهبود وجهه اشغالگران، کارنامه منفی از خود به جا گذاشته اند، در اقدامی شگفت آور، برخی اعتراضات در برخی مناطق عراق نسبت به مشکل کمبود برق که کاملا عادی و ناشی از افزایش گرمای هواست، بزرگنمایی و آن را "انتفاضه برق" توصیف کردند و در این زمینه با برقراری ارتباط مستقیم با خبرنگاران متعدد خود در عراق و تحلیلگران و نمایندگان مخالف، گزارشهای یکسویه و مصاحبه های منفی بر ضد دولت پخش کردند.
العربیه همچنان رویکرد خصمانه ای بر ضد دولت عراق و اکثریت ملت آن را با هدف ایجاد دودستگی و تفرقه میان قشرها و مذاهب مختلف ملت اعم از سنی و شیعه و مسیحی دنبال می کند.
سرفصل سیاستهای العربیه
با پیگیری و دنبال کردن برنامه های مختلف شبکه العربیه در طول ده سالی که تاسیس شده است، می توان سرفصل سیاستها و رویکرد این شبکه را به شرح ذیل تقسیم بندی کرد :
در سیاست:
- ایران می خواهد بر شما اعراب مسلط شود (ایران هراسی)
- ای اعراب در برابر اسرائیل مقاومت نکنید که از شما قوی تر است.(تخریب روحیه مبارزان و ترویج سازشکاری)
- هر کس در برابر اسرائیل مقاومت کند، تروریست است.(العربیه هرگز قربانیان حملات صهیونیستها را شهید نمی خواند)
- هر کس به اسرائیل حمله کند، به یک دولت مستقل حمله کرده، بنابراین چنین فردی تروریست است.
- حزب الله گروهی از جوانان ماجراجو و تروریست و جوانان شیعه هستند که از سلاحهای خود در داخل لبنان استفاده می کنند.
- حماس یک گروه شورشی بر ضد رئیس قانونی فلسطین یعنی محمود عباس است.
- تمام کشورهای باید مثل مصر عمل کنند، واگر هر کشوری با اسرائیل مصالحه کند، آنگاه شما(اعراب) زندگی راحتی خواهید داشت و محاصره نخواهید شد(ترویج خط سازش)
- آمریکا کشور منظم و قانونمند و اساسی جهان است و هیچ کس نمی تواند با این کشور دشمنی ورزد و همه بلاها و مصیبتها زیر سر ایران است.(تبلیغ استکبار جهانی و ایران هراسی)
در فرهنگ:
- ای جوانان جهان بیایید جهان را بگردید و وقت خود را در مساجد و اماکن اسلامی هدر ندهید(ترویج فساد و بی و بند باری)
- اسلام آنچه می گوید مانع راحتی و جهانی شدن شماست.
- حجاب می تواند در قلب باشد، لازم نیست در سر و صورت باشد(ترویج فحشا و حمایت از رویکرد غرب برضد حجاب)
- ای دختران عرب بیایید جهانگردی کنید و رقص و آواز یاد بگیرید و ...( به کارگیری مجریانی که چندان مقید به مسائل اخلاقی و رفتاری نیستند و در استخدام آنها بیشتری مسائل ظاهری و زیبایی آنها مطرح است)
در هنر:
- هنر یعنی مصرف مواد مخدر تا مثل مایکل جکسون برقصید
- در برابر میلیونها نفر برقصید و به هیچ چیز پایبند نباشید مگر به راحتی خودتان.
- ای دختران عرب فرهنگتان باید اروپایی باشد.
- تار و گیتار و ... بنوازید، برقصید و شراب بنوشید و شاد باشید و کاری به مسئله فلسطین و حماس و حزب الله و ... نداشته باشید(سرگرم کردن جوانان عرب به لهو و لعب و منحرف کردن آنها از مسائل اصلی جهان اسلام)
در زندگی:
- تمام زندگی شما باید غربی باشد ( ترویج فرهنگ غربی و مصرف گرایی)
- پوشش، حرف زدن و حتی بازی کردن باید مثل غربی ها باشد، الگوی تو باید مایکل جکسون باشد البته مثل باربی هم می توانی باشد.
- به مسائل دینی توجه نکن، دین فقط مربوط به مساجد و مکه و مدینه است.
- زندگی باید از مسائل دینی خالی باشد.
قاطبه شهروندان عرب به ویژه پس از آغاز بهار عربی و فروپاشی برخی رژیمهای سازشکار، مخالف استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل و حامی مقاومت مشروع ملت فلسطین و لبنان و گروههای مبارز از جمله حماس وحزب الله و حامیان معنوی آنها ازجمله ایران هستند به اعتقاد این شهروندان،العربیه آلت دست آمریکا و اسرائیل است تا مسلمانان جراحت بزرگ خود یعنی فلسطین و واژه های اسلامی مانند جهاد، مقاومت، شهادت، نماز، مرجع ورهبری اسلامی را فراموش کنند.
العربیه و حمایت تبلیغاتی گسترده از مخالفان مقاومت در لبنان
جدایی جنبلاط از 14 مارس و سنگینتر شدن کفه ترازو به نفع 8مارس که در نهایت به تشکیل دولت توسط این جریان حامی مقاومت، گروههای هوادار غرب در لبنان را در تنگنا و انفعال شدید قرار داد و آنها برای برهم زدن اوضاع لبنان و جلوگیری از موفقیت حامیان مقاومت سناریوی جدیدی را با پشتیبانی "العربیه" کلید زدند.
جریان غربگرای 14 مارس برای جلوگیری از تشکیل دولت توسط 8 مارس، چاره را در به راه انداختن جنگ روانی و اردوکشی خیابانی با حمایت همه جانبه شبکه العربیه دیده بود.
العربیه با زیرنویس کردن خبرهای فوری، تحرکات هواداران حریری و 14 مارس را در برخی مناطق شمالی و پایتخت لبنان به طور گسترده منعکس کرد؛ این شبکه که ید طولایی در خبرسازی و جعل واقعیتها دارد و در این زمینه کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشته است، عملا طرفداران حریری را به اغتشاشگری و تجمعات تحریک آمیز بر ضد جریان 8 مارس دعوت می کرد و در این زمینه اقدامات طرفداران حریری در آتش زدن خودروها و بستن خیابانها و ایجاد رعب و وحشت را منعکس و دیگران را به پیوستن به این تحرکات فتنه افکنانه تحریک می کرد.
العربیه با اعزام سریع خبرنگاران خود به مناطقی که قرار بود طرفداران 14 مارس و حریری به اغتشاشگری و لشگرکشی خیابانی با هدف ارعاب نامزد مورد حمایت 8 مارس و به کرسی نشاندن خواسته هایشان بپردازند، در بخشهای مختلف خبری خود مدعی شده بود تظاهرات بسیار بزرگی با عنوان "روز خشم" در حمایت از حریری برگزار خواهد شد.
به هر حال 14 مارس که پس از جدایی جنبلاط در وضعیتی بسیار پیچیده و مبهم و آینده سیاسی آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت، روشن کردن آتش فتنه داخلی، اردوکشی خیابانی و آشوب را بهترین گزینه خود برای ادامه سلطه خود بر لبنان و ابقای حکومتی وابسته به خود می دانست و در این راستا شبکه العربیه که کارنامه تاریکی در تحولات سالهای گذشته لبنان از خود ثبت کرده، اولین جرقه های آتش فتنه را روشن کرد، هر چند در نهایت با هوشیاری حزب الله و دیگر گروههای مردمی و همچنین قشرهای مختلف ملت لبنان، این توطئه خنثی شد و دولت منتخب با حضور حامیان مقاومت شکل گرفت.
رویکرد العربیه در قبال سوریه
شکی نیست که هر کشوری حتی کشورهای اروپایی و آمریکا با مشکلات اقتصادی و بیکاری و ... روبرو هستند و سوریه نیز در این مورد مستثنی نیست و این کشور با توجه به تحریمهای غربی ها با مشکلاتی در زمینه اقتصادی و به تبع آن در زمینه اجتماعی روبرو است؛ اما غربی ها و رسانه های وابسته به آنها که فقط در چارچوب منافع نظام سلطه عمل می کنند، همواره تلاش کرده اند از هر حادثه اجتماعی و صنفی در کشورهایی که مخالف سلطه طلبی و زورگویی غربی هاست، بهره برداری کرده و با داخل کردن عناصر مورد حمایت خود و مسلح کردن آنها و تحریک و ارعاب مردم، فضای داخلی آن کشورها را ناامن و بحرانی کرده تا بتوانند با گسترده کردن این تحرکات، زمینه رسیدن به اهداف شوم خود را در این کشورهای مخالف نظام سلطه فراهم کنند.
العربیه از جمله شبکه هایی است که به سبب رویکرد خصمانه بر ضد جبهه حامیان مقاومت شامل ایران و سوریه، همواره تلاش می کند فضایی ناآرام و بحرانی از این کشورها ارائه کند و در این زمینه علاوه از شیوه نخ نمای شده تکیه بر شاهد عینی و فعالان حقوق بشری که هیچ نامی از آنها نمی برد، استفاده می کند؛ این شبکه با استفاده از عناوین مجهول همچون شاهد عینی و فعال حقوق بشر به بزرگنمایی تحولات و القای ناامنی و بحران در سوریه دست می زند .
العربیه و رسانه های همسو با آن در حالی به بزرگنمایی حوادث اخیر سوریه و ارائه گزارشها و تحلیلها و مصاحبه های جانبدارانه و یک طرفه ادامه می دهند که در قبال تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه و اهانتها به مقدسات اسلامی جانب سکوت را در پیش گرفته اند و البته هرگز از واژه شهید برای مردم بی دفاع فلسطین که قربانی جنایات اشغالگران قدس می شوند، استفاده نمی کند.
در این زمینه حسن هانی زاده کارشناس رسانه می گوید همزمان با آغاز اعتراضات در سوریه، رسانه های عربی در یک حرکت هماهنگ اقدام به بزرگنمایی رخدادهای این کشور کردند که سه محورعمده درحرکت هماهنگ رسانه های منطقه برای انتقال رخدادهای سوریه مورد توجه قرار گرفت که نخستین محور تکیه بر نظامی سازی جریانهای داخلی سوریه بود، محور دوم حرکت رسانه هایی مانند العربیه در مورد سوریه، دروغ بزرگ و القاء نقش ایران و حزب الله لبنان در مسائل داخلی سوریه است.
سانسور کامل انتفاضه مردم بحرین
اوج دوگانگی و تناقض در رویکرد العربیه به چگونگی برخورد با قیام مردم بی دفاع بحرین ضد رژیم وابسته به اقلیت آل خلیفه که ماهیت غیر بحرینی دارد، بر می گردد؛ العربیه قیام اکثریت مردم بحرین یعنی شیعیان علیه آل خلیفه را با نه تنها سانسور می کند که اعتراضات و درخواستهای مشروع و به حق آنها را تحرکات مذهبی و طایفه ای و هدایت شده از سوی ایران و حزب الله القاء کرد و به صراحت به حمایت گسترده از سرکوب این مردم بی دفاع پرداخت و ورود تجاوزکارانه نظامیان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را با عناوین فرینده ای مانند سپرجزیره توجیه کرد.
درباره سانسور اعتراضات مردم عربستان از این شبکه وهابی انتظاری نمی رود به پوشش این تحرکات بپردازد.
سانسور اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه ضد مردم بحرین سبب بی اعتباری شدید این رسانه مدعی بی طرفی و حرفه ای گری شده است.
در پایان باید گفت همسویی این شبکه با سیاستهای صهیونیستی آمریکایی کاملا آشکار است این شبکه تبلیغ گسترده محور سازش ، تخریب و جوسازی علیه محور مقاومت و طرفداران حقوق غصب شده اعراب به ویژه در فلسطین، خشونت طلب خواندن کسانی که از ملت تحت اشغال و تجاوزگری حمایت می کنند و خودداری از به کار بردن واژه شهید برای کسانی که در حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی شهید می شوند و تبلیغ گسترده گروههای تروریستی تکفیری در عراق، هیچ ابهامی درباره دنباله روی این شبکه از نظام سلطه و حرکت آن بر خلاف خواسته های افکار عمومی جهان عرب باقی نگذاشته است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات