تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۳۱۷۷۴
یک سخن، یک نگاه

نیمه پنهان الجزیره؛ دریافت رمز عملیاتی از واشنگتن و تل آویو


"حسن هانی‌زاده" کارشناس رسانه
 گروه بین‌الملل : استعفای ناگهانی وضاح خنفر مدیر کل شبکه الجزیره قطر که پس از افشای اسناد ویکی لیکس و همچنین افزایش نارضایتی افکار عمومی از رویکرد دوگانه الجزیره در قبال تحولات جهان عرب، رخ داد، نشان می دهد که این شبکه دچار ورشکستگی حرفه ای و اخلاقی شده است.

وضاح خنفر" 43 ساله" که یک اردنی فلسطینی الاصل است از سال 2003 مدیریت شبکه الجزیره را به عهده داشت.
وی در سال 2006 به عنوان مدیرکل مجموعه شبکه های اطلاع رسانی الجزیره که شامل الجزیره عربی، الجزیره ورزشی، الجزیره مباشر، الجزیره کودکان، الجزیره انگلیسی و الجزیره مستند است، تعیین شد.
گفته می شود وضاح خنفر از سال 1992 زمانی که در آفریقای جنوبی به تحصیل اشتغال داشت، همکاری خود را با موساد و سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) آغاز کرد و بعدها با کمک لابی صهیونیستی و آمریکا تا مدیرکلی الجزیره ارتقاء یافت.
الجزیره قطر که در سال 1997 میلادی تاسیس شد، یک رخداد کاملا غیر قابل تصور و یک انقلاب در حوزه رسانه در جهان عرب تلقی می شود.
این شبکه که با رویکردی کاملا حرفه ای شکل گرفت توانست در مدت کوتاهی بیش از 70 میلیون بیننده عرب زبان را به خود جلب کند.
این رسانه پدیده کاملا جدیدی در جهان عرب تلقی می شد، زیرا برای نخستین بار دست به تابوشکنی زد و اسرار پشت پرده زد و بندهای سیاسی دولتهای عربی را فاش کرد.
به گفته یکی از اندیشمندان عرب، شبکه الجزیره در پرتو نیروهای کاملا حرفه ای خود توانست به دربار امراء و سلاطین عرب راه یابد.
هر چند بنیانگذار شبکه الجزیره در ابتدا شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر و شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور بودند، اما این شبکه ازآزادی عمل بالایی در انتشار رخدادها برخوردار بوده است.
کارشناسان عرب معتقدند که شبکه الجزیره با هدایت پشت پرده آمریکا و لابی صهیونیستی تاسیس شد که به تدریج نوع عملکرد این شبکه صحت این نظریه را ثابت کرد.
دیدار شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی از این شبکه در دوحه و مصاحبه های مکرر الجزیره با رهبران افراطی رژیم صهیونیستی نیمه پنهان دلایل شکل گیری این شبکه را آشکار کرد.
جریان سازی حرفه ای الجزیره علیه جنبشهای اسلامی لبنان و فلسطین و نظامهای منطقه ای ضد اسرائیلی نشان داد که الجزیره "رمز عملیاتی" خود را از یک اتاق جنگ مشترک اسرائیلی - آمریکایی دریافت می کند.
جریان سازی علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، بزرگنمایی رخدادهای سوریه، نادیده گرفتن حوادث بحرین، بزرگنمایی خطر شیعیان در عراق و لبنان بخشی از سیاست اطلاع رسانی الجزیره به شمار می رود.
با آغاز رخدادهای سوریه شبکه الجزیره در رویکردی کاملا غیرحرفه ای و غیر اخلاقی تلاش کرد تا این حوادث را بر خلاف واقعیتهای میدانی موجود به بینندگان خود منتقل کند.
این در حالی است که صدای مردم بیگناه جزیره بحرین که در کنار مرزهای قطر قرار دارد هرگز از طریق شبکه الجزیره به گوش جهانیان نرسید.
بنابراین در طول هشت ماهی که از حوادث جهان عرب می گذرد، عملکرد غیراخلاقی الجزیره حتی مورد انتقاد کارکنان حرفه ای این شبکه قرار گرفت.
استعفای جمیل عازر گوینده کار کشته اردنی الاصل این شبکه، غسان بن جدو مجری تونسی الاصل، محمد حسن البحرانی مدیر دفتر الجزیره در تهران، سامی کلیب مجری معروف و دهها نفر دیگر از مجریان و خبرنگاران این شبکه ضربه شدیدی بر پیکره الجزیره وارد کرد.
پس از افشای اسناد ویکی لیکس علیه وضاح خنفر مدیرکل الجزیره که نشان می دهد وی عامل سیا و موساد بوده است، این شبکه درصدد بازسازی حیثیت حرفه ای خود برآمده است.
برآیند نظرسنجی ها نشان می دهد که بینندگان عرب زبان این شبکه از 70 میلیون به 40 میلیون ریزش کرده و بنابراین مدیران شبکه درصدند تا جایگاه حرفه ای این شبکه را مجددا باز سازی کنند.
در هر حال استعفای مدیرکل الجزیره نمی تواند عملکرد گذشته این شبکه را توجیه کند، بلکه تجدید نظر درشیوه انتشار اخبار و بی طرفی در انتقال رخدادهای منطقه و جهان می تواند حیثیت از دست رفته الجزیره را بازگرداند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات