تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۳۱۹۷۰
آیت‌الله مصباح یزدی:

در جامعه الهی چنان چه اسباب مادی هم کافی نباشد خداوند فرشتگانش را به کمک می‌فرستد


حضرت آیت‌ا... مصباح یزدی در دیدار با شورای فرماندهی سپاه قم، با اشاره به محدودیت‌های انسان در ابزار شناخت و قوای نفسانی و ذهنی و قوای بدنی از یک سو و مسؤولیت‌های متعدد انسان در توجه به انبیا و ادیان الهی، توجه به وجود مقدس ائمه(ع)، توجه به مسؤولیتش نسبت به انسان‌های دیگر و محرومین و... گفت: معمولا انسان با وجود این محدودیت‌ها نمی‌تواند در آن واحد به همه مسائل و وظایف خود توجه داشته باشد و مسؤولیت خودش را در برابر همه حوادث درک کند؛ بنابر این خدای متعال سلسله مسائلی که توجه به آن‌ها فوق‌العاده ضروری است در شکل‌های نمادین به‌عنوان وظایف دینی مقرر فرموده که به مناسبت‌هایی در زمان‌ها و مکان‌های خاص مردم موظف باشند به آن‌ها توجه کنند.
ایشان با اشاره به عظمت تدبیر الهی در برنامه‌ریزی‌های دینی و اجتماعی به‌عنوان نمونه به وجوب نماز اشاره کرد و گفت: هر فرد با هر نوع مسؤولیت در هر مکانی که باشد واجب است روزی پنج مرتبه حتما یاد خدا باشد. اگرچه این توجه کردن شکل‌های مختلف دارد ولی یک شکل آن بر همه واجب است و آن‌هایی که می‌خواهند بهره بیش‌تری ببرند می‌توانند هم با توجهات بیش‌تر و عمیق‌تر کیفیت کار را بالاتر ببرند و هم بر کمیت آن به وسیله اعمال مستحبی و اذکار مختلف بیفزایند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم شکل حداقلی نماز را حرکتی نمادین دانست که از راه آن دل انسان به خدا توجه پیدا می‌کند. وی افزود: انجام این سطح برای همه واجب است، ولی همین عمل را امیرالمومنین(ع) به گونه‌ای انجام می‌دهد که در نماز تیر را از پای او در می‌آورند و احساس درد نمی‌کند.
ایشان از حج به‌عنوان حرکت نمادین دیگری نام برد و گفت: حج نیز حرکتی نمادین است تا از این راه دل انسان به خدا و محتوای این حرکات توجه پیدا کند و اقل این توجه تمرین بندگی است.
آیت ا... مصباح ادامه داد: با انجام اعمال مستحب و شرایط زمانی و مکانی، سطح حرکت‌های نمادین برای کسانی که می‌خواهند بیش‌تر استفاده کنند وسعت پیدا می‌کند و همه این‌ها برای این است که دل انسان به خداوند توجه پیدا کند و در کنار آن برخی از توجهات دیگری که برای انسان لازم است محقق بشود.
ایشان در توضیح توجهات دیگر به اعمالی مثل قربانی کردن در عید قربان و پرداخت فطریه در عید فطر اشاره کرد و از آن‌ها به اعمالی یاد کرد که در کنار این حرکات که یاد خداست، یاد بندگان خدا و کسانی که باید به آن‌ها توجه شود نیز گنجانیده می‌شود.
ولایت؛ اصل اساسی جامعه اسلامی و تضمین‌کننده بقای حکومت اسلامی
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که ولایت از دیگر مسایلی است که در سطوح مختلف باید به آن توجه داشته باشیم گفت:
مفهومی از ولایت تقریبا مساوی با حکومت است، اما این سطحی از مفهوم ولایت است. وقتی جامعه اسلامی تشکیل شد و پیغمبر اکرم(ص) به‌عنوان مدیر جامعه اسلامی مطرح گردید به صورت طبیعی کسانی که مسلمان می‌شدند حاکمیت ایشان را می‌پذیرفتند.
ایشان با اشاره به تدبیر خداوند درباره مسأله جانشینی پیامبر‌(ص) گفت: از همان روز اول که پیامبر اکرم(ص) به دستور خداوند دعوت خود را اظهار کردند مسأله جانشینی ایشان مطرح شد و در همان جلسه ضمن دعوت خویشان به اسلام و همراه با مسأله ایمان به خدا، جانشین پیامبر‌(ص) نیز معرفی شد.
استاد فلسفه و تفسیر قرآن حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر‌(ص) در طول مدت پیامبری خود از فرصت‌های مختلف برای معرفی حضرت علی(ع) به‌عنوان جانشین خود استفاده کرد، اما بسیاری از مردم نمی‌خواستند این مسأله را قبول کنند و عنصر نامطلوبی که در وجود آن‌ها نهفته بود، نگذاشت آن طور که باید و شاید مسأله جانشینی امیرالمومنین(ع) به طور همگانی پذیرفته شود.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) واقعه غدیر را اوج معرفی امیرالمومنین به‌عنوان جانشین پیامبر دانست و گفت: علی رغم همه این‌ها کسانی به نام اسلام و دلسوزی برای اسلام، غدیر را از یادها بردند و بعدها نیز در شرایط مختلف تاریخی کوشیدند که این مسأله کمرنگ و حتی فراموش شود.
ایشان با اشاره به لزوم عبرت‌گیری از تاریخ گفت: هم‌اکنون نیز کسانی به عناوین مختلف خودشان را دلسوز ملت ایران معرفی‌می‌کنند و حتی به این اکتفا نکرده و خود را دارای سوابق انقلابی و دلسوز قانون اساسی و انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند و می‌کوشند چیزی را که رکن هویت این جامعه است تضعیف کنند. ما باید از این داستان‌ها که در طول چهارده قرن به صورت‌های مختلف تکرار شده است عبرت بگیریم و بدانیم قوام جامعه اسلامی به مدیریت آن است و اگر جامعه‌ای مدیریت شایسته خداپسندی داشته باشد آن جامعه خداپسند خواهد بود و اگر مدیریت جامعه خداپسند نباشد آن جامعه به‌عنوان یک هویت اجتماعی، خداپسند نخواهد بود.
عضو خبرگان رهبری امدادهای الهی را مشروط به وجود حکومتی خداپسند دانست و افزود: در سیستمی که خدا می‌پسندد باید شایسته‌ترین فرد در رأس حکومت باشد و مشروعیت این دستگاه از طرف خدا تأیید شود. جامعه‌ای که در آن خدا و ارزش‌های الهی در کار نباشد جامعه‌ای است در کنار جوامع دیگر، و خدا نیز آن‌ها را به خودشان وامی‌گذارد، اما وقتی جامعه‌ای الهی شد و دارای مدیریت الهی بود حتی اگر از نیرو و توان و ساز و برگ جنگی کم بیاورند خدا فرشتگان را به کمک آنان می‌فرستد.
عید غدیر حرکتی نمادین برای یادآوری رکن رهبری در جامعه اسلامی
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به نقش نمادها در یادآوری حقایق گفت: عید غدیر حرکتی نمادین است که با یادآوری آن به رکن رهبری جامعه اسلامی، که بقای جامعه اسلامی به آن بستگی دارد توجه پیدا می‌کنیم. اشتغالات مختلف مسائل را کم‌کم از ذهن مردم پاک می‌کند و برای این‌که این حرکت زنده بماند حرکتی نمادین لازم است تا در فرصتی مناسب مسأله را به یاد مردم بیاورد؛ چیزی که کم‌کم شعار شود و جنبه نمادین داشته و جزء فرهنگ مردم شود.
ایشان ولایت را دارای لایه‌های مختلفی دانست و گفت: ولایت در لایه رویین به معنای تبعیت از ولی امر است اما لایه‌های دیگری دارد که جامعه اسلامی به وسیله این فرد نه تنها در امور اجتماعی پیش می‌رود بلکه دل‌های افراد با خدا ارتباط پیدا می‌کند. او مقامی نزد خدا دارد که وقتی از خدا برای شما چیزی بخواهد خداوند درخواستش را رد نمی‌کند.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه ادامه داد: لایه عمیق‌تر ولایت این است که با همین کار با خدا ارتباط برقرار می‌کنید، چون اطاعت از او، به دلیل فرمان خدا به تبعیت از اوست.
آیت ا... مصباح یزدی حفظ رابطه با ولایت را به حفظ لایه‌های آن دانست و گفت: اگر این نمادها را حفظ کنیم، به دنبال آن، لایه‌های زیرین رشد می‌کند. اگر چه که ولایت لایه‌های متعددی دارد و عمقی دارد که به ذات مقدس الهی وصل می‌شود اما حفظ این رابطه به حفظ آن لایه‌هاست.
ایشان یکی از دام‌های شیطان را جدا شدن از لایه‌های رویین دانست و گفت: گرایش‌هایی که به متصوفه نسبت داده می‌شود که باید دل پاک باشد از همین دام‌های شیطان است. وقتی پوست رفت مغز هم فاسد می‌شود.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزاری مراسم اعیاد را موجب باقی ماندن مغز دین دانست و گفت: وقتی کودک چراغانی‌های اعیاد نیمه شعبان و غدیر را می‌بیند کم‌کم با لایه‌های رویین ولایت آشنا می‌گردد و این راهی می‌شود تا بتواند به لایه‌های زیرین و مغز نیز دست بیابد. اما اگر به بهانه‌های مختلف به این اعیاد توجه نشود چیزهای دیگری مثل چهارشنبه سوری و غیره جای آن را می‌گیرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به موقوفاتی که گذشتگان فقط برای عید غدیر وقف کرده‌اند افزود: آن قدراین موقوفات زیاد است که اگر کسی ادعا کند در صورت احیا شدن این موقوفات، در روز عید غدیر تمام مردم ایران مهمان می‌شوند سخن گزافی نگفته است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به برخی القائات شیطانی برای ریشه‌کن کردن اسلام گفت: امروز نیز برخی به بهانه‌این‌که امروزه همه بشر تکامل یافته‌اند، می‌گویند باید اسلام را حذف کنیم، گاهی هم گفته‌اند که دوران اسلام‌گرایی گذشته است و باید فکر تکامل انسان‌ها با هر دین و مذهبی باشیم. این‌ها ظاهر قضیه است برای این‌که اصل اسلام به دست همان مسلمان‌هایی که علی علیه‌السلام را خانه‌نشین کردند،‌زده شود.
ایشان با اشاره به قوی‌تر بودن فهم عمومی مردم از برخی خواص گفت: اما در عین حال نباید دشمن را کم گرفت، باید هوشیار باشیم که این فتنه‌ها و وسوسه‌ها و انحرافات هر روز به شکل جدیدی مطرح نشود و ما را از مسیر اسلام صحیح و اهل بیت دور نسازد.
امروز نماد اسلام شخص مقام معظم رهبری است
ایشان مقام معظم رهبری را نماد اسلام دانست و افزود: اگر دیدیم حرکتی انجام می‌گیرد که به نحوی این نماد را تضعیف می‌کند متوجه باشیم که این حرکتی شیطانی برای تضعیف اسلام است. وجود این نماد در بطن خود برکات و حقایقی را رشد می‌دهد. اما اگر این نماد لطمه خورد، مغز این پوست هم خراب خواهد شد و چیزی برای آن باقی نمی‌ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات