تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۳۳۵۲۰
بازتاب جهانی در اختیار‌گیری پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی واحدهای جنگ ‌الکترونیک ایران

سقوط چشم شیطان


گروه سیاسی: جمهوری اسلامی ایران در نبرد فوق پیشرفته سایبری یکی از پهپادهای جاسوسی ایالات متحده آمریکا که جزو گران‌ترین تکنولوژی‌های آمریکا به حساب می‌آید را توسط واحدهای جنگ الکترونیکی نیروهای مسلح، سرنگون کرد تا در یک سال اخیر برای چندمین بار قدرت سایبری و جنگ الکترونیکی تهران را به رخ واشنگتن بکشد. روز یکشنبه منابع خبری به نقل از یک مقام آگاه نظامی از سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع «RQ170» توسط نیروهای مسلح ایران با اندک خسارتی خبر دادند. این منبع آگاه در تشریح چگونگی این عملیات به فارس گفت:با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع «RQ170» را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزان خارج کرده و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند. پس از این خبر ابتدایی، منابع نظامی از جزئیات بیشتر در این باره گفتند.
بنابر اظهارات کارشناسان نظامی علت اصلی فرود این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ایران این است که ایران به فناوری پدافندی دست یافته که می‌تواند با استفاده از آن کنترل وسایل پرنده‌ای را که در نزدیکی آسمان ایران پرواز می‌کنند یا در مواقعی وارد آسمان ایران می‌شوند، به دست بگیرد. بر همین اساس این منابع استفاده از تعبیر سقوط را چندان مناسب نمی‌دانند چرا که آنچه عملا اتفاق افتاده این بوده است که ایران موفق شده با استفاده از یک فناوری بسیار پیچیده در حوزه جنگ الکترونیک، اختیار این هواپیما را که در نزدیکی مرز ایران در حال پرواز بوده به دست بگیرد و آن را در جایی داخل خاک ایران بر زمین بنشاند. در همین راستا ایران هسته‌ای به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشته: «آمریکایی‌ها می‌دانند کسی به طرف این پهپاد شلیک نکرده و ایران توانسته آن را در حالی درون خاک خود به زمین بنشاند که بدنه و محتویات آن کاملا سالم است». این کارشناس نظامی ضمن تاکید بر اینکه مجاز به اظهارنظر بیشتر در این باره نیست، گفت: «از این به بعد مرزهای ایران دیگر به هیچ وجه جای امنی برای وسایل پرنده آمریکایی نخواهد بود. ایران اکنون قادر است بدون شلیک حتی یک گلوله و صرفا با استفاده از یک فناوری پیشرفته جنگ الکترونیک، اختیار این وسایل پرنده را از دست کنترل کنندگان آن خارج کرده و آنها را به درون خاک ایران هدایت کند».
واکنش آمریکا و ناتو
پس از اعلام این خبر از سوی منابع آگاه نظامی ایران، وزارت دفاع آمریکا و ناتو به توضیح صحت و سقم این خبر پرداختند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) احتمال سقوط هواپیمای رادارگریز آمریکایی در خاک ایران را تایید کرد اما تاثیر حملات سایبری در سرنگونی این پهپاد را رد کرد.وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: هنوز معلوم نیست که این هواپیما در یک اقدام خصمانه و عملیات نظامی سرنگون شده باشد.از سوی دیگر برخی مقامات آمریکایی ناپدید شدن این هواپیما در مجاورت مرزهای ایران را تایید کرده‌اند اما یکی از مقامات ارشد پنتاگون به خبرگزاری رویترز گفته: «هیچ نشانه‌‌ای از سقوط یا سرنگونی چنین هواپیمایی (به ‌دست ارتش جمهوری اسلامی) وجود ندارد». علاوه بر این ناتو نیز در تلاش بود تا با ادعای خارج شدن یک هفته پیش این پهپاد از کنترل، موضوع جاسوسی از ایران را به حاشیه بکشاند. ناتو در بیانیه‌ای با تایید سقوط هواپیمای آمریکایی آورده است که هفته گذشته یک فروند هواپیمای تجسسی نظامیان آمریکایی که در شرق افغانستان مشغول مأموریت بود از کنترل خارج شد.احتمال می‌رود این همان هواپیمایی باشد که مقامات ایرانی از سقوط آن خبر داده‌اند.
اظهارات غیرواقعی پنتاگون و ناتو در حالی است که «صدای آمریکا» به نقل از یک مقام نظامی در ارتش آمریکا آورده است علت اصلی سقوط این پهپاد «از دست دادن کنترل هواپیما» بوده است.
دستیابی ایران به تکنولوژی پیشرفته
پهپاد جاسوسی ایالات متحده آمریکا حامل یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جاسوسی در جهان است. این سیستم که پیش از این در بمب‌ افکن‌های یو.اس.بی۲ و نیز جت جنگنده F35 به کار رفته است یکی از گران‌‌ترین پروژه‌‌های تسلیحاتی در تاریخ پنتاگون به حساب می‌آید.این هواپیماها از ابزارهای کلیدی جاسوسی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی‌ برای نفوذ به سیستم دفاع هوایی نیروهای دشمن محسوب می‌شود.یکی از آنها در شناسایی مکان دقیق اختفای اسامه بن ‌لادن در پاکستان نقشی کلیدی ایفا کرده بود. این هواپیما که تا سال 2009 کسی از وجودش در نیروی هوایی آمریکا مطلع نبوده است و در سال 2010 وجود آن از سوی آمریکا تایید شده است، اینک در دست تهران است و همین امر نیز نگرانی آمریکا را تشدید کرده است،چرا که جمهوری اسلامی ایران با تکنولوژی‌های موجود در داخل کشور توانایی مهندسی معکوس این پهپاد و استفاده از آن را دارد. استفاده از مهندسی معکوس موضوعی است که روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به آن پرداخته است. دیلی تلگراف نوشته است که در اختیار گرفتن یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا به‌دست ایران این امکان را به این کشور می‌دهد تا به گنجی از اطلاعات طبقه بندی شده از جمله نحوه طراحی و مجموعه حسگرهای موجود در آن دست یابد.
هرچند که جزئیات به‌دست آوردن این هواپیما به‌دست ایران هنوز کاملا مشخص نشده اما به هرحال ایران این امکان را می‌یابد تا با برترین پهپادهای غرب مقابله کند. هیو ویلیامز،کارشناس موسسه نظامی جینز دیفنس در امور هواپیماهای بدون سرنشین می‌گوید: «اگر این هواپیما به‌دست ایران افتاده باشد ،مهندسین این کشور قادر خواهند بود راه‌های غلبه بر فناوری به‌کار رفته در آن و روش استفاده از حسگرهای هواپیمای فوق را کسب کنند. اگر شما قادر باشید تا خواص به‌کار رفته در این هواپیما را بیابید،آنگاه خواهید توانست به رموز آسان‌تر دست یابید». الیزابت گوینتانا، دیگر کارشناس ارشد موسسه رویال یونایتد سرویس در این باره گفت:«دوربین‌های به‌کار رفته در این هواپیما بسیار پیشرفته هستند و این فرصتی خوب برای ایران است.این موفقیتی بزرگ برای آنهاست». وی افزود: «این مساله آمریکایی‌ها را وادار می‌کند تا با صرف هزینه بیشتر نوع دیگری از این هواپیما را برای پیشی‌گرفتن از ایران بسازند».
دیلی تلگراف سپس نوشت: این هواپیما برای عملیات در عمق خاک دشمن طراحی شده است. و سرانجام پل رالف،کارشناس موسسه ویژه هواپیماهای بدون سرنشین می‌گوید: «تصور نمایید که این هواپیما به‌دست ایران،کره شمالی یا چین بیفتد. آنگاه چه خواهد شد؟ این مساله نگران‌کننده است». در حالی رسانه‌های غربی از توان ایران برای مهندسی معکوس در پهپاد جاسوسی آمریکا سخن می‌گویند که پهپادهای جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه ردیابی از سوی ایالات متحده آمریکا به راحتی از ناوهای جنگی این کشور در خلیج‌فارس در سال 89 و 90 اطلاعات کسب کرده‌اند. این اطلاعات از ناو هواپیمابر جورج بوش و همچنین ناو آبراهام لینکلن کسب شده است که جزو پیشرفته‌ترین ناوهای جهان به حساب می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات