تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۳۴۰۸۷
گزارش اجمالی 9 دی از نحوه تعامل رهبری با دولت نهم و دهم:

احمدی‌نژاد مدیون کیست؟


ما از دولت و مطالبات مردم حمایت می‌کنیم
تکیه‌ی بر عدالت، اساسی‌ترین و محوری‌ترین اصل یک حرکت الهی است؛ ادامه کار همه انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است... این روحیه خدمتگزاری، خاکساری، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را برای خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگی است.
(مراسم تنفیذ حکم آقای احمدی‌نژاد سال 84 ـ 12/5/1384)
ما از رئیس‌جمهور ـ که منتخب مردم است ـ حمایت می‌کنیم؛ از کلیت دولت حمایت می‌کنیم؛ از حقوق و مطالبات مردم هم حمایت می‌کنیم... مطالبات حقیقی مردم؛ همان چیزهایی که بحمدالله در شعارها و اظهارات رئیس‌جمهور محترممان هم به صورت برجسته‌یی گفته و تکرار شده است، چیزهای خوبی است؛ مردم همین‌ها را می‌خواهند.
(خطبه‌های نماز جمعه تهران ـ 28/5/1384)
احمدی‌نژاد شعار عدالت‌محوری را زنده کرد
چون می‌دانم نیت‌هایتان خوب و خدایی است و برای خدمت وارد این مقوله شده‌اید، مطمئنم که اگر ان‌شاءالله همین نیت را برای خودتان حفظ کنید، خدای متعال کمک خواهد کرد. البته بدانید حفظ نعمت بمراتب مشکل‌تر از کسب نعمت است...
من باید از آقای احمدی‌نژاد تشکر کنم که ایشان کار جدیدی کردند؛ عدالت‌محوری را به عنوان یک شعار گذاشتند وسط؛ این کار خیلی بزرگی بود. وقتی که ایشان تبلیغات انتخاباتی می‌کردند، به افراد خانواده خودم می‌گفتم اگر آقای احمدی‌نژاد رأی هم نیاورد، این خدمت بزرگ را به انقلاب کرد که شعار عدالت‌محوری را مطرح کرد؛ نگذاشت به فراموشی سپردن این شعار بشود یک سنت. این شعار مطرح شد و ذهن‌ها را به خودش متوجه کرد. خوشبختانه مردم هم فهمیدند، خواستند، دوست داشتند و رأی دادند. این کار، کار مهمی است...
شعار ساده‌زیستی و تحول در مدیریت کار بزرگی بود
یکی از حرفهای خوب آقای رئیس‌جمهورمان در تبلیغات انتخاباتی ـ که به نظر من این حرف، عده‌ی زیادی را جذب کرد ـ تحول در مدیریت بود. این تحول در مدیریت را چه کسی باید انجام دهد؟ خود ما باید انجام دهیم. اولین گام در تحول این است که رفتار خودمان،‌ کیفیت کارمان، عزل و نصب خودمان، اعمال مدیریت خودمان، جذبه‌یی که به خرج می‌دهیم، انعطافی که به خرج می‌دهیم، برخوردی که با طبقات مخاطب و مراجع به خودمان انجام می‌دهیم، اسلامی باشد... یکی از شعارهای خوب آقای احمدی‌نژاد مسأله‌ی ساده‌زیستی است. این شعار، شعار بسیار مهمی است؛ این را نباید دست‌کم گرفت.
(دیدار با رئیس‌جمهور و هیأت وزیران ـ 8/6/1384)
حمایت از دستگاه‌های اجرایی وظیفه همه است
اگر شعارهای دولت تحقق یابد، کشور سود خواهد برد. حمایت از دستگاه‌های اجرایی و بخصوص حمایت از دولت وظیفه همه است. دولتی با شعارهای سر کار آمده، این شعارها هم شعارهای جذابی است؛ شعارهای مردمی و انقلابی است. اگر این شعارها تحقق پیدا کند، این کشور سود خواهد برد؛ همه دلسوزان این نظام سود خواهند برد.
(دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ـ 17/6/1384)
این دولت به برکت گفتمان عدالت و خدمت و مبارزه با مفاسد شکل گرفته است
اگر غفلتی در این مورد (از مردم و خدمت به آنها) داشته‌ایم، باید به خدا پناه ببریم و توبه کنیم. نگذاریم دل ما از مردم غافل شود؛ بخصوص شما مسئولانی که مردم با شعار «خدمت به مردم»، «مبارزه با مفاسد»، «عدالت اجتماعی» شما را انتخاب کرده‌اند. یک لحظه باید از خدمت به مردم غافل نشویم. به برکت گفتمان عدالت و خدمت و مبارزه با مفاسد، امروز این مجلس و این دولت شکل گرفته. علاقه مردم به این مفاهیم بود؛
(دیدار با کارگزاران نظام ـ 8/8/1384)
مردم به مبانی انقلاب رای دادند
شعارهایی مطرح شده که منطبق با مبانی انقلاب بوده و مردم به این شعارها پاسخ داده‌اند؛ و من مکرر این را گفته‌ام. ما در انتخاباتی که چند ماه پیش گذراندیم، اکثریت قریب به اتفاق مردم، به ارزش‌های انقلاب رأی دادند؛ چه آنهایی که به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند، چه آنهایی که به آقای هاشمی رفسنجانی رأی دادند... اکثریت بزرگی از مردم در این انتخابات پایبندی خودشان را به دین، به ارزش‌های انقلاب، به دل‌بستگی‌های امام نشان دادند و دولتی هم بر این اساس تشکیل شده و همین شعارها را هم این دولت تکرار می‌کند و ادامه می‌دهد و حرکت می‌کند، مردم هم استقبال می‌کنند و با آغوش باز این حرف‌ها را می‌پذیرند.
(دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ 13/10/1384)
ملت به شعارها رأی داد
شعار عدالت‌طلبی، شعار خط امام، شعار پایبندی به ارزش‌های اسلامی؛ ملت دور این محورها جمع شدند. بحمدالله مسئولان هم توانستند خودشان را در عرصه حرکت، به مردم نشان دهند.
(دیدار عمومی با مردم قم ـ 19/10/1384)
دولت بر شعارهای انقلاب و امام تکیه دارد
شعار خدمت‌رسانی که چند سال است در کشور مطرح شده، الان به یک گفتمان تبدیل شده و دولت کنونی هم براساس این گفتمان وسط میدان آمده و زمام کار را به دست گرفته است... سفرهای استانی آقای رئیس‌جمهور و هیئت دولت، جزو کارهای خیلی خوب است. رفتن در میان مردم و حرف‌ها را بی‌واسطه از زبان آنها شنیدن، خیلی در شکل بخشیدن به انگیزه‌های آن کسی که کار متوجه به اوست، تأثیر دارد.
(دیدار با استانداران سراسر کشور ـ 8/12/1384)
تصمیم قاطع بر خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم
این دولتی که تقریباً شش ماه است مشغول به کار شده، دولت جدید، شاخصه‌اش عبارت است از: تصمیم قاطع بر خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم، به میدان آوردن همه توان خود و پررنگ کردن هدفهای بلند انقلاب. اینها مشخصه‌های این دولت است. این دولت با تکیه بر شعارهای انقلاب و شعارهای امام بزرگوار، بر آن است که همه توان خود را به میدان بیاورد؛ با همه وجود کار کند؛ گره‌های زندگی مردم را باز کند؛ زیرساختهای کشور را هر چه زودتر و هر چه بهتر و جامع‌تر به وضعیت مطلوب برای پیشرفتهای آینده بسازد و در عرصه بین‌المللی بر استقلال ملی و عزت ملت ایران تکیه کند.
آنچه که به طور خلاصه از شعارهای دولت و رئیس‌جمهور جدید و فعالیتهایشان می‌توان گفت، این است که، تصمیم دارند یک گام بلند در خدمت، در علم و در تأمین نیازهای کشور به پیش بردارند.
(صحن جامع رضوی ـ 1/1/1385)
دولت کار، دولت خدمت
خدا را شکر می‌کنیم که این دولتی که اکنون سرکار است، دولت کار است؛ دولت کار، دولت خدمت. ملت هم همین را می‌خواهد؛ مردانی که آستینها را بالا بزنند و کمر خدمت به این مردم را ببندند.
(اجتماع کاروانهای راهیان نور ـ 5/1/1385)
خواست مردم، پیروی از آرمان‌های اسلام و انقلاب و عدالت است
آن چیزی که جزو ارزش‌های دینی باشد، برای مردم معتبر است و حراست از آن که در قانون آمده است، از نظر مردم یک وظیفه است. الان شما مشاهده می‌کنید که شانزده سال بعد از رحلت امام و بیست و شش سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولتی بر سر کار می‌آید که شعار اصلی آن، پیروی از آرمان‌های اسلام و انقلاب و عدالت است و مردم هم رأی و دل و خواست و جهت حرکتشان همین است...
امروز هم بحمدالله دولت کار و تلاش و مجاهدت بر سرکار است نقایص قبلی را باید جبران کنند و از هماهنگی و همدلی این ملت عظیم و قدرشناس حداکثر استفاده را بکند، تا کشور ما که در مسیر رشد و پیشرفت هست، باز هم جلو برود و گردنه‌های گوناگون را طی کند و خود را به قله زندگی ـ که حق ملت ایران است ـ نزدیک کند...
امروز دولت ما یکی از محبوب‌ترین دولت‌ها بعد از مشروطه تا امروز است؛ در طول این صد سال.
(مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ـ 14/3/1385)
نعمت دولتی با شعارهای اصولی
یکی دیگر از نعمتهای خیلی بزرگ، همین دولتی است که با شعارهای اصولی بر سر کار آمده است، که شعارهای اصولی بدهد و با این شعارها بر سر کار بیاید. این از نعمتهایی است که باید آن را شکر کرد.
(دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ـ 29/3/1385)
همه دلسوزان باید به دولت کمک کنند
فرصت این روز و روزگاری که شما بر سر کار هستید، بسیار فرصت استثنایی و مغتنمی است؛ حقیقتاًً از دوره‌هایی است که ما نظیر آن را در گذشته دوران انقلاب تا امروز کم داشته‌ایم. اولاً، شعارهای دولت و مسئولان و اهداف تعیین شده آنان کاملا با مبانی انقلاب و با مبانی اعلام شده امام عزیز ما منطبق است. ثانیاً، این گفتمان در بین مردم به طور محسوسی زنده است و وجود دارد؛ که وجود این گفتمان میان مردم هم، عامل عمده و اصلی گرایش آنها به این دولت و این رئیس‌جمهور محترم بود.
مردم، تشنه عدالت، تشنه مبارزه با فساد و تشنه تمسک به اصول انقلاب بودند، که وقتی دیدند یک نفر صادقانه این شعارها را سر دست گرفته و مطرح می‌کند، حول محور او جمع شدند؛ خود این نعمت بزرگی است که این تفکر به صورت یک گفتمان مسلط در جامعه درآمد و همچنان ادامه دارد و بعد از روی کار آمدن این دولت، بحمدالله تقویت هم شده است. طبیعت کار هم این است، هر چه شما بهتر، بیشتر، صمیمی‌تر و پایبندتر به اصول حرکت کنید و پیش بروید، عمق این ایمان در دلهای مردم ما بیشتر خواهد شد و تغییر آن به وسیله دستهای بیگانه، برای آنها دشوارتر خواهد شد... همه دلسوزان کشور باید به دولت کمک کنند تا بتواند این شعارهایی را که مطرح کرده، تحقق ببخشد. همه، بدون اغماض، و هر کسی که حقیقتاً برای این کشور و نظام دلسوز است، باید در این زمینه، خود را متعهد بداند...
(دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ـ 6/6/1385)
این دولت شاخصه‌های اصولگرایی را دارد
ابن دولت به عنوان یک دولت «اصولگرا» شناخته شده و رفتار و تلاشی هم که تا امروز نشان داده و آنچه در عمل و قولش منعکس شده، همین اصولگرایی را نشان می‌دهد؛ که ان‌شاألله خود همین برای کشور و شما برکاتی خواهد داشت. شاخصه‌های اصولگرایی، شاخصه‌های مهمی است؛ این شاخصه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. «عدالتخواهی و عدالت‌گستری»، «فسادستیزی»، «ملامت اعتقادی و اخلاقی مسئولان کشور»، «اعتزاز به اسلام»، «ساده‌زیستی و مردم‌گرایی»، «تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور»، «اجتناب از اسراف و ریخت و پاش»، «خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم‌گیری و عمل»، «مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی»، «اهتمام به علم و پیشرفت علمی»، «سعه‌صدر و تحمل مخالف»، «اجتناب از هواهای نفس»، «شایسته‌سالاری»، «نظارت بر عملکرد زیر مجموعه» و «تلاش بی‌وقفه برای این خدمات»، «قانون‌گرایی»، «شجاعت و قاطعیت در بین و اعمال آنچه که حق است»، «انس با خدا»، «انس با قرآن» و «استمداد دائمی از خدا». این آخری ـ که از شاخصه‌های اصولگرایی است ـ تضمین‌کننده همه آن چیزهایی است که قبلاً عرض کردیم.
انس با خدا یادتان نرود. ما بارها می‌گوییم که خدمات مسئولان نظام از هر عبادتی بالاتر است؛ این حرف درستی است و مبالغه هم در آن نیست. اما بدانید، این خدمات، آن وقتی خدمت خواهد شد و آن وقتی با خلوص و درخشش و شفافیت خود باقی خواهد ماند که شما دلتان با خدا مأنوس باشد.
(دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ـ 6/6/1385)
شعارهای رئیس‌جمهور همان شعارهای مردم است
خوشبختانه سرکشی دولت و رئیس‌جمهور و وزرای محترم به مناطق مختلف کشور، آن آرزوی دیرینه ما را به نحو احسن برآورده کرده است... بحمدالله نشاط و تحرک دولت، نشاط خوبی است و امیدواریم که خداوند به این حرکت و به این نشاط، برکت بدهد و مقاصدی که دولت و نظام جمهوری اسلامی در مورد بخشهای مختلف کشور دارد، تحقق پیدا کند... بعد از گذشت بیست و شش، هفت سال، دولتی سر کار می‌آید که شعارهای رئیس‌جمهورش ـ که موجب محبوبیت او در بین مردم است ـ همان شعارهای امام است.
(دیدار با مردم استان سمنان ـ 17/8/1385)
انتقاد از تخریب دولت
چندی پیش رئیس‌جمهور محترم از مطبوعات گله کرد که بدگویی می‌کنند، بددهنی می‌کنند، لجن‌پراکنی می‌کنند؛ و بعضی از مطبوعات اعتراض کردند. من معمولاً مطبوعات را می‌بینم؛ من حق را به رئیس‌جمهور دادم. من معتقدم ـ نمی‌گویم همه مطبوعات ـ بعضی از مطبوعات نه اینکه انتقاد می‌کنند ـ انتقاد ایرادی ندارد ـ بی‌انصافی می‌کنند؛ از روشهای تبلیغاتی و رایج دنیا استفاده می‌کند تا آن کاری را که در دولت به نفع مردم انجام گرفته، زیر سؤال ببرند یا نادیده بینگارند، و اگر عیبی هست ـ ولو کوچک هم باشد ـ آن عیب را بزرگ کنند. این، خود رد عملی کسانی است که معتقدند آزادی بیان نیست؛ نخیر، آزادی بیان، نشانه‌اش همین مطبوعاتی است که علیه دولت، علیه نظام و علیه سیاستهای کلی، آزادانه هر چه می‌خواهند می‌نویسند؛ کسی هم معترض آنها نمی‌شود. البته مردم هم به اینها خیلی اعتنایی نمی‌کنند. این، فضل الهی است.
(دیدار با مردم گرمسار ـ 21/8/1385)
فلسفه حمایت ویژه رهبری از دولت
من از دولت حمایت می‌کنم. از همه دولتهای بر سر کار و منتخب مردم حمایت کردم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ از این دولت هم به طور خاص حمایت می‌کنم... این جهتگیری‌های دینی و این ارزش‌گرایی انقلابی و اسلامی خیلی ارزش دارد. سختکوشی، تلاش فراوان، ارتباط با مردم، سفرهای استانی، جهتگیری عدالت و زیّ مردمی؛ اینها خیلی قیمت دارد و من قدر این کارها را می‌دانم. من به خاطر این چیزها از دولت حمایت می‌کنم.
البته این حمایت، حمایت بی‌حساب و کتاب نیست؛ توقعاتی هم در مقابلش از دولت دارم. اولین توقع من این است که به مسئولین دولتی می‌گویم خسته نشوند؛ اعتماد به خدا را از دست ندهند؛ به خدا اعتماد کنند و به این مردم اعتماد کنند؛ زیّ مردمی خودشان را حفظ کنند؛ در دام تجمل‌گرایی‌هایی که افرادی می‌افتند، نیفتند؛ مراقب و مواظب باشند؛ در مخاصمات جناحی وارد نشوند؛ وقتشان را با دعواهای سیاسی تلف نکنند؛ با همه وجود و با همه توان برای این مردم کار کنند؛ آنچه را که با مردم در میان می‌گذارند، به تحقق برسانند و دنبال کنند.
(اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ـ 1/1/1386)
حمایت از نقاط قوت
یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح شد، مسئله حمایتهای رهبری است از دولت یا از رئیس‌جمهور. خوب، این مطلب روشنی است. اتفاقاًً یکی دو تا از خود دوستان هم بیان کردند. دولت کنونی و رئیس‌جمهور محترم مثل همه انسانهای عالم، یک نقاط قوّتی دارد، یک نقاط ضعفی. من که حمایت کردم، از نقاط قوّت حمایت کردم. یک نقاط قوّتی وجود دارد، من از آن حمایت می‌کنم؛ در هر کی باشد؛ حمایت می‌کنم. کی هست که این گرایش، این جهتگیری، این تحرک، این جدیت را از خودش نشان بدهد و بنده در حد مسئولیتم از او حمایت نکنم؟... یک نقاط ضعفی وجود دارد، آن نقاط ضعف را بنده حمایت نمی‌کنم...
(دیدار با دانشجویان و نخبگان علمی ـ 4/6/1388)
از نقاط قوت دولت حمایت می‌کنم؛ بر نقاط ضعف چشم نمی‌بندم
وظیفه بنده هم این است که قدردانی کنم و به خاطر همین خصوصیات، از دولت حمایت کنم. البته حمایت از دولت، مخصوص این دولت نیست... دلیلش هم واضح است. چون عمده بار اداره مدیریت کشور بر عهده قوه مجریه است و نظام باید از قوه مجریه، از رئیس‌جمهور، از مسئولین و از وزرا، حمایت کند. امام هم حمایت می‌کردند؛ بنده هم در دوره‌های گذشته همیشه حمایت می‌کردم. منتها خب، این خصوصیاتی که عرض کردیم، موجب بشود که انسان گرمتر حمایت کند و در این قدردانی و حمایت، دلگرم‌تر اقدام کند.
البته این به معنای چشم بستن بر ضعفهای دولت هم نیست. بالاخره شما هم بشرید، نقص دارید، ضعفهایی هم دارید؛ کارهایی را می‌خواسته‌اید انجام بدهید، ولی انجام نگرفته؛ کارهایی را به فکر نبوده‌اید و به ذهنتان نبوده، باید متوجه آنها بشوید و انجام بدهید.
(دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت ـ 2/6/1387)
انرژی و نشاط در این دولت برجسته است
یک خصوصیت این است که این دولت، واقعاً یک دولت کار است؛ دولت حرکت و اقدام است؛ انرژی و نشاط کار این دولت، یک امر برجسته است. در خدمت به مردم جدیت وجود دارد... در هر مجموعه‌ای این امتیاز وجود داشته باشد، جا دارد که انسان از آن قدردانی کند، به آن تصریح کند و امیدوار و مطمئن باشد که خدای متعال هم به آن مجموعه کمک خواهد کرد و ثواب خواهد داد.
(دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت ـ 2/6/1387)
این دولت زنده‌کننده جوهره انقلاب و امام است
خصوصیت و امتیاز دوم که در این دولت هست، شعار و گفتمان کلی این دولت است که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهای انقلاب است؛ این خیلی چیز باارزشی است. این را هیچکس نمی‌تواند ندیده بگیرد... گفتمان عمومی دولت اینهاست؛ به طور خلاصه: زنده کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام؛ و مقابله با کسانی که میخواستند این ارزشها و این مفاهیم اساسی را منسوخ کنند، یا از بین ببرند، یا ادعا می‌کردند که منسوخ شده و از بین رفته؛ این چیز باارزشی است. این خصوصیت دوم و امتیاز دومی است که در این دولت هست... امتیاز سوم هم روحیه مردمی و خاکی این دولت است...
(دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت ـ 2/6/1387)
نظر آقای رئیس‌جمهور به نظر بنده نزدیکتر است
من البته در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف‌نظر داریم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگری فکر کنند. البته بین ایشان و بین آقای رئیس‌جمهور از همان انتخاب سال 84 تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه مسائل خارجی اختلاف‌نظر دارند، هم در زمینه نحوه اجرای عدالت اجتماعی اختلاف‌نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقای رئیس‌جمهور به نظر بنده نزدیکتر است.
(خطبه‌های نماز جمعه تهران ـ 29/3/1388)
رئیس‌جمهور منتخب قدر این نعمت را بداند
امتحانهائی هم در این انتخابات پیش آمد. یک امتحان، امتحان آحاد مردم بود. به نظر من مردم در این امتحان برنده شدند؛ نمره قبولی گرفتند...
یک امتحان هم برای مسئولان کشور است. قدر این نعمت را بدانند. رئیس‌جمهور محترم و منتخب ما که با آراء بالا، با یک نصاب بی‌نظیر به این مسئولیت بزرگ از سوی مردم گذاشته شدند و گماشته شدند، قدر این نعمت را بدانند؛ شکر بگزارند. همکاران ایشان در دولت آینده قدر بدانند؛ قدر اسلام را، قدر ایمان را، قدر این فروغی که دلهای این مردم را روشن کرده است و آنها را به این صحنه کشانده است. قدردانی از عظمت این انقلاب اقتضاء می‌کند که مسئولان کشور همه توان خود را، همه تلاش خود را برای خدمت به مردم و برای پیشرفت به سمت اهداف انقلاب به کار بگیرند...
بحمدالله دولت و رئیس‌جمهور محترم اهل تلاشند، مردم هم این را دانسته‌اند، فهمیده‌اند، دیده‌اند، لمس کرده‌اند. رأی بالای مردم یقیناً یک علتش، همین پر تلاشی و سختکوشی دولت نهم و رئیس‌جمهور محترم بوده است. این حالت را باید ادامه بدهند.
(مراسم تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهوری ـ 12/5/1388)
دولت پیام رای 25 میلیونی مردم را درست درک کند
در واقع ملت بزرگ ما، با حضور هشتاد و پنج درصدی در صحنه، بیعت دوباره‌ای با انقلاب کردند، بعد هم رئیس‌جمهوری را انتخاب کردند با قریب بیست و پنج میلیون رأی، که این هم یک نصاب جدیدی برای دولت و برای رؤسای جمهور ما بود. و اینها پیام داشت؛ هم آن حضور هشتاد و پنج درصدی ـ چهل میلیونی ـ پیامهائی در خود دارد، هم این انتخاب قریب بیست و پنج میلیونی. اینها پیام دارد و باید این پیامها را فهم کرد. و اگر دولتی و مسئولانی این پیامها را درست درک بکنند و نخبگان و زبدگان سیاسی جامعه با تأمل در این پیامها بنگرند، خیلی از گره‌هایشان حل خواهد شد؛ مشکلاتشان حل خواهد شد...
(بیانات در دیدار اعضای هیئت دولت ـ 18/6/1388)
اگر ما هم نباشیم بار انقلاب زمین نمی‌ماند
من و شما کاره‌ای نیستیم؛ دست قدرت الهی است. من و شما وسائلی هستیم که اگر عقل به خرج بدهیم، اختیار خودمان را به کار بیندازیم، وارد میدان بشویم، از ما برای حصول این هدف استفاده خواهد شد و افتخار و شرفش برای ما می‌ماند. اما اگر ما هم نباشیم: «فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه». اینجور نیست که، بار خدا بر زمین نمی‌ماند، پیش خواهد رفت؛ یک حرکت طبیعی، ناموس طبیعت است، ناموس تاریخ است. «سنّۀ الله الّتی قد خلت من قبل».
(بیانات در دیدار اعضای هیئت دولت ـ 18/6/1388)
مردم سراغ حرف‌های غیر اسلامی و غیر دینی نمی‌روند
شما ملاحظه کردید مردم در این انتخابات اخیر به حرفهای دارای صبغه‌های غیر اسلامی و غیر دینی دل ندادند. اینها خیلی مهم است. مردم رفتند سراغ آن کسی که شعارهای انقلابی می‌داد، شعارهای اسلامی می‌داد، شعارهای ضد تجمل‌گرائی میداد، شعارهای عدالت اجتماعی می‌‌داد. این نشان‌دهنده بیداری مردم است. مردم اینها را دوست دارند. مردم به ما احترام می‌گذارند، چون اسلام را دوست دارند، ما را مظهر اسلام و مبیّن اسلام می‌دانند.
(دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ـ 25/6/1389)
در دولت نهم و دهم بحث حاکمیت دوگانه مطرح نیست
در دولت نهم و دهم ـ از وقتی که آقای احمدی‌نژاد آمده ـ بحث حاکمیت دوگانه نیست؛ حاکمیت یگانه است؛ یعنی دولت و رهبری و تشکیلات در امتداد یک خط قرار دارند؛ این را من جازما و قاطعا به شما عرض می‌کنم. البته معنایش این نیست که اختلاف‌نظری وجود ندارد، یا فلان مسئول دولتی یا رئیس‌جمهور یا غیر رئیس‌جمهور در نظرات و افکارشان نقاط اشتباهی ندارند؛ چرا، از این قبیل هست، همیشه بوده، باز هم هست مواردی که اختلاف‌نظر بین بنده و شخص آقای رئیس‌جمهور وجود دارد؛ یکی دو تا هم نیست؛ موارد متعددی هست که اختلاف‌نظر وجود دارد ـ البته یک جاهایی هست که مطلب برای من محرز و روشن و جزمی است، می‌گویم آقا این کار نباید بشود؛ خب واقعا گوش می‌کنند و جلویش گرفته می‌شود؛
... سیاست کلی، سیاست کلی هم‌جهتی است... در این دولت، قضیه این جوری است؛ یعنی جهت‌گیری جهت‌گیری درستی است. این دولت جهت‌گیری‌اش جهت‌گیری درستی است؛ اگرچه خطاهای گوناگونی هم در جاهای مختلفی دارد.
(دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ـ 6/8/1389)
ما راجع به شخص قضاوت نمی‌کنیم، جهتگیری را ملاک قرار می‌دهیم
[دشمنان] میدانند که دولت مشغول تلاش و فعالیت و خدمت است. خب، واقعاً در کشور دارد خدمت انجام می‌گیرد. هر جا خدمت باشد، هم مردم طرفدار هستند، هم رهبری طرفدار است. ما که راجع به شخص قضاوت نمی‌کنیم؛ ما کار را، خط را، جهت‌گیری را ملاک و معیار قرار می‌دهیم. آنجائی که کار و خدمت و تلاش هست، حمایت ما هست، حمایت مردم هست. و بحمدالله امروز کار دارد انجام می‌گیرد...
تا من زنده هستم، تا من مسئولیت دارم، به حول و قوه الهی نخواهم گذاشت این حرکت عظیم ملت به سوی آرمانها ذره‌ای منحرف شود. تا مردم عزیزمان اینجور با شور، با شعور، با بصیرت، با عزم راسخ در میدان هستند، لطف الهی شامل است؛ این را بدانید. تا ما توی میدان هستیم، سایه لطف الهی هست. ماها ـ من یک جور، شما یک جور، آن دیگری یک جور، چهارمی یک جور ـ اگر سراغ مسائل شخصی خودمان برویم و اهداف را فراموش کنیم، البته کمک الهی هم کم خواهد شد.
(دیدار با هزاران نفر از مردم استان فارس ـ 3/2/1390)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات